Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

#4369 of 4369

3 minutes ago

gtbtk

A thought occured to me this afternoon.

 

Has anyone tried enabling Message Signaled Interrupts on their Nvidia Graphics card? There is potential for it to at least mitigate or even solve the poor Gaming performance problem. This changes from using traditional IRQs and reduces latency particularly when it is writing to memory.

 

Noen som har mulighet til å teste?

 

Virket ikke som det hjalp iflg GTA-benchen @ 1440p high.

 

post-201523-0-53426500-1489791449_thumb.jpg

Endret av C64C
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du fått testet NVMe/m.2 ytelsen til Ryzen da, Nizzen? Ser at tallene ifra PCPer er litt varierende; https://www.pcper.com/reviews/Processors/AMD-Ryzen-7-1800X-Review-Now-and-Zen/Ryzen-Chipsets-and-Storage-Performance

 

Bestilte meg nettopp Samsung 960 Pro 1TB så hadde vært litt kjipt om mye av ytelsen skulle renne ut i vasken med Ryzen. Nå heller jeg mot Skylake-X uansett, men ettersom min nåværende Intel Xeon E-1275v3 ser ut til å holde igjen mitt nye GTX 1080 Ti så vurder jeg om jeg skal gå til anskaffelse av Ryzen 1700, Samsung B-die RAM og Crosshair VI Hero som kan gå inn i serveren når jeg Skylake-X kommer uansett da antallet tråder osv passer perfekt virtualisering. Så tar jeg med meg Samsung B-die minnebrikkene til Skylake-X og erstatter de med ECC RAM når den gjøres om til server.

Lenke til kommentar

Har du fått testet NVMe/m.2 ytelsen til Ryzen da, Nizzen? Ser at tallene ifra PCPer er litt varierende; https://www.pcper.com/reviews/Processors/AMD-Ryzen-7-1800X-Review-Now-and-Zen/Ryzen-Chipsets-and-Storage-Performance

 

Bestilte meg nettopp Samsung 960 Pro 1TB så hadde vært litt kjipt om mye av ytelsen skulle renne ut i vasken med Ryzen. Nå heller jeg mot Skylake-X uansett, men ettersom min nåværende Intel Xeon E-1275v3 ser ut til å holde igjen mitt nye GTX 1080 Ti så vurder jeg om jeg skal gå til anskaffelse av Ryzen 1700, Samsung B-die RAM og Crosshair VI Hero som kan gå inn i serveren når jeg Skylake-X kommer uansett da antallet tråder osv passer perfekt virtualisering. Så tar jeg med meg Samsung B-die minnebrikkene til Skylake-X og erstatter de med ECC RAM når den gjøres om til server.

 

Her:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1764097&p=23783177 :)

Lenke til kommentar

 

 

Det gikk greit å feste den? Jeg lurer på å kjøpe illibroren til den kjøleren

Kjøp H105. Den har tykkest radiator av alle Corsair-kjølerene.

 

Må nok ha en liten kjøler. Skal bygge i et Deepcool Tristellar SW <3

 

Kanskje ikke det mest praktiske men fy faen

 

H80 v2 er også bra. Tykk radiator på den også. 49mm.
Lenke til kommentar

 

 

 

Det gikk greit å feste den? Jeg lurer på å kjøpe illibroren til den kjøleren

Kjøp H105. Den har tykkest radiator av alle Corsair-kjølerene.
Må nok ha en liten kjøler. Skal bygge i et Deepcool Tristellar SW <3

 

Kanskje ikke det mest praktiske men fy faen

H80 v2 er også bra. Tykk radiator på den også. 49mm.
Jepp. Skal lese meg opp. Om jeg kjører stock kjøleren (om jeg kjøper 1700) så åpner jeg opp for ekstra hdd eller vifte ved siden av hk. Men vet ikke om den tåler overklokking. Noctua har en ok lavprofil kjøler også Endret av Limbeck
Lenke til kommentar

Hvor sint DDR4 minne får man kjøpt?

 

er jo bare tåpelig med begrensinger på minne :)

Får jo kjøpt 4233mhz ddr4.

 

Selv har jeg 4000mhz 2x8GB og 3600 cl15 2x 8 GB for bruk til Ryzen. Slik at jeg har noe å gå på til biosene blir bedre. Kjører bare 3200 cl14 nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor mye base clock kan man fyre opp på Ryzen stabilt? Hovedkortet jeg bestilte støtter bare "2933mhz+ OC" på ram så i tilfelle jeg vil ha raskere må jeg vel justere den.

 

 

Det integrerte lydkortet dropper ut hos meg ved litt bclk OC. På Asus Crorsair er det ikkje slikt problem etter det jeg har lest. Mulig Asrock trenger nyere bios. 3200mhz er max for meg uten bclk justering.

 

Så ble du klokere? Neppe :p Altså du får bare teste å se.

 

BCLK på 135 ser ut som må til for å kjøre 3600mhz minne på Asus Corsair... Da setter man minnet til 2400mhz først.

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ventet litt med å komme med enkelte av mine bekymringer. Ettersom nye reviews tikker inn blir jeg mer og mer usikker på om jeg skal gidde å kjøre på med et Ryzen bygg (enda ikke levert av Expert).

 

Siste skuddet på stammen er fra TPU. Og er forøvrig et godt eksempel på hvordan statistikk kan virke litt missvisende. Jeg har f.eks. 1440p skjerm, så ifølge summary skal jeg kun få 5% bedre ytelse med en stock 7700K@4,2GHz. Enn med en R7 1800X@4,0GHz (overklokket). Høres jo ikke så galt ut vel?

 

Men med mange spill i testen som her, så ender alle spillene der ytelsen er under 5% i forskjell med å dra ned gjennomsnittet fra de mer ekstreme eksemplene. Fallout 4 for eksempel er vel det verste. Med en stock 7700K og et GTX1080 får man i 1440p ~45% høyere gjennomsnittlig fps! Da skal frametime variasjonen være svær svært lav for at Ryzen klarer å lage en tilsvarende behagelig spillopplevelse..

 

Jeg tenkte det kunne være gøy i det minste å bygge maskinen og teste selv. Men nå ser det mer og mer ut som waste of time..

 

Skal man bygge en gamer maskin, så ser det ut som at det fremdeles er 7700K som gjelder. Argumentet om at man trenger støtte for flere tråder er da vel ivaretatt for de aller fleste. Det er Intels i5 serie som begynner å bli lang i tenna. At 7700K skal bli utdatert før R7 er nok teoretisk sett korrekt. Men samtidig tipper jeg en av Intels fremtidige 1500 kroners CPU'er vil slå en av dagens R7 innen den tid kommer.

 

R7 er og blir en CPU for redigering og andre oppgaver som nyter godt av mange kjerner, men som man også kan game med. Men er hovedfokus spill. Ja da tror jeg nok Nizzens konklusjon er den korrekte. I pris og ytelse er 6800K en bedre sammenlikning. Men merkelig nok er ikke den så veldig fremtredende blant testene man finner. Men ser man her, så får selv en overklokket 1800X problemer med å holde følge i flere spill, selv mot en stock 6800K:

 

 

Prismessig og stock frekvens blir det 1700X som er riktig å sammenlikne med. Men om man velger AMDs rimeligste alternativ, så er det forsåvidt greit. Bare det at i følge siliconlottery er det med ~20% sjanse for å få en 1700 opp i 4,0GHz, altså bare 1 av 5. Mens 1700X er med rundt 40% sjanse dobbelt så sannsynlig å få opp i 4,0GHz. Og dette er jo CPU'er man bør overklokke om man skal spille.

 

Uansett, man skal altså være heldig for å få en R7 1700/X opp i 4GHz, mens man skal være uheldig om man ikke får en 6800K opp i 4,2GHz. Siliconlottery solgte vel faktisk 6850K opp til 4,6GHz..

 

Om man skal snakke om fremtidssikring. Mener jeg uansett det er ekstra PCIe baner linjer ( :blush:), dobbelt så mange minnekanaler og fremtidig støtte for Optane som for øyeblikket er viktigst. Og da er det Intel som gjelder..

 

Jeg husker jeg så Jim Keller påstå at Zen (som den hette da) kom til å støtte "høye" frekvenser. Fordi det hadde AMD allerede god kompetanse på. Med FX 9590 i bakhodet drømte jeg da om 5GHz+ for den nye prosessoren (ihvertfall overklokkings potensiale). At den skulle stoppe på 4-4,2GHz hadde jeg faktisk ikke drømt om en gang..

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Nå skal det vel nevnes at de ikke en gang er ferdig med å rulle ut 1st gen Ryzen/Zen, så det er ikke umulig at 2nd gen eller senere vil klare 5ghz+ :)

 

 

Om man skal snakke om fremtidssikring. Mener jeg uansett det er ekstra PCIe linjer, dobbelt så mange minnekanaler og fremtidig støtte for Optane som for øyeblikket er viktigst. Og da er det Intel som gjelder..

 

Skal vi ta den litt ut av perspektiv så er det de nye serverchippene til AMD som gjelder, 8 channel minne og 128 pcie lanes :)

 

om Optane fungerer like dårlig som caching generelt i dag, så står jeg glatt over hele greia

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...