Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Er litt det som er gøyalt med at AMD holder på socket. Da er det lettere å kjøpe ny CPU, sette på plass som eneste (kanskje) oppgradering og ferdig. Samt da er vel endel optimalisering gjort for AMD og.

 

Vet ikke om folk har linket denne hittil idag eller igårkveld.

 

http://www.anandtech.com/show/11202/amd-announces-ryzen-5-april-11th

 

Her må jeg si meg både enig og uenig egentlig. Bra for folk at de bare trenger å kjøpe en ny CPU og kline inn i HK i noen år, men dårlig for utviklingen. AM3 var fort avleggs, og etter det så ble den holdt på i åresvis, de manglet fundamentale ting - DDR4, PCIe 3.0, USB 3/3.1, nvme, osv osv. 

 

Så jeg håper det kan oppdatere chipsettet sitte *litt* oftere i alle fall, vi kanke sitte med AM4 i 7 år fremover. Håper på en recycle på 2 eller kanskje 3 år jeg egentlig, da kan det bli litt fart på sakene :)

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DDR4 er CPU-avhengig, så når de ikke kommer med nye CPUer er det heller ikke behov for noen ny DDR4-kapabel sokkel. PCIe 3.0 fantes vel på et eller to kort, men fabrikantene så kanskje ikke noe poeng i å bruke R&D-midler på dette? USB3 har de, og USB3.1 kan man fint legge til via en eller annen chip. Igjen er det et spørsmål om å "gidde" fra hovedkortprodusentenes side.

 

Forøvrig kan man da ha flere brikkesett til samme sokkel?

Lenke til kommentar

 

 

 

Ikkje noe å si hva slags minne man velger, så lenge det er samsung-B singleside de bruker.

Det du tenker på er nok minnedevider i bios.

 

Hva betyr egentlig at det er "samsung-B singleside" ??

 

Tenkte på det AMD selv gikk ut og sa på blogposten sin for 2-3 dager siden. Der nevnte de spesifikt de hastighetene, med mindre jeg mistforsto.

Lenke til kommentar

Ryzen sliter med ytelsen i bf1 multiplayer hos meg. Selv ved 4100mhz og 3200 cl 14.13.13.13 minne.

 

Serveren min med 6850k @4.4ghz og 3200 cl15 minne er merkbart raskere. Samme 1080ti skjermkort testet og samme bane.

Lenke til kommentar

 

Er litt det som er gøyalt med at AMD holder på socket. Da er det lettere å kjøpe ny CPU, sette på plass som eneste (kanskje) oppgradering og ferdig. Samt da er vel endel optimalisering gjort for AMD og.

 

Vet ikke om folk har linket denne hittil idag eller igårkveld.

 

http://www.anandtech.com/show/11202/amd-announces-ryzen-5-april-11th

 

Her må jeg si meg både enig og uenig egentlig. Bra for folk at de bare trenger å kjøpe en ny CPU og kline inn i HK i noen år, men dårlig for utviklingen. AM3 var fort avleggs, og etter det så ble den holdt på i åresvis, de manglet fundamentale ting - DDR4, PCIe 3.0, USB 3/3.1, nvme, osv osv. 

 

Så jeg håper det kan oppdatere chipsettet sitte *litt* oftere i alle fall, vi kanke sitte med AM4 i 7 år fremover. Håper på en recycle på 2 eller kanskje 3 år jeg egentlig, da kan det bli litt fart på sakene :)

 

Skjønner den tankegangen, men så kan det og tenkes at AMD faktisk har en del smarte hoder i arbeid. Og om de i det hele tatt ser 3-5 år bakover, så har de tabbet seg ut nok med piledriver og bulldozer til at de burde klare å unngå det samme igjen. 

Vil selv tro at de beholder brikkesettet i 1-2 år max, for å deretter oppdatere og komme med helt nye revisjoner, ELLER at de viderebygger samme brikkesett med forbedringer etterhvert.

Lenke til kommentar

Fra TechPowerUp:

 

481927462be9_thm.jpg

 

AMD sier selv at minnehastigheten påvirker Infinity Fabric.

 

 

Memory clock speeds will go a long way in improving the performance of an AMD Ryzen processor, according to new information by the company, which reveals that Infinity Fabric, the high-bandwidth interconnect used to connect the two quad-core complexes (CCXs) on 6-core and 8-core Ryzen processors with other uncore components, such as the PCIe root-complex, and the integrated southbridge; is synced with the memory clock. AMD made this revelation in a response to a question posed by Reddit user CataclysmZA.

Infinity Fabric, a successor to HyperTransport, is AMD's latest interconnect technology that connects the various components on the Ryzen "Summit Ridge" processor, and on the upcoming "Vega" GPU family. According to AMD, it is a 256-bit wide bi-directional crossbar. Think of it as town-square for the chip, where tagged data and instructions change hands between the various components. Within the CCX, the L3 cache performs some inter-core connectivity. The speed of the Infinity Fabric crossbar on a "Summit Ridge" Ryzen processor is determined by the memory clock. When paired with DDR4-2133 memory, for example, the crossbar ticks at 1066 MHz (SDR, actual clock). Using faster memory, according to AMD, hence has a direct impact on the bandwidth of this interconnect.

 

Lenke til kommentar

Fra TechPowerUp:

 

481927462be9_thm.jpg

 

AMD sier selv at minnehastigheten påvirker Infinity Fabric.

 

 

Memory clock speeds will go a long way in improving the performance of an AMD Ryzen processor, according to new information by the company, which reveals that Infinity Fabric, the high-bandwidth interconnect used to connect the two quad-core complexes (CCXs) on 6-core and 8-core Ryzen processors with other uncore components, such as the PCIe root-complex, and the integrated southbridge; is synced with the memory clock. AMD made this revelation in a response to a question posed by Reddit user CataclysmZA.

 

Infinity Fabric, a successor to HyperTransport, is AMD's latest interconnect technology that connects the various components on the Ryzen "Summit Ridge" processor, and on the upcoming "Vega" GPU family. According to AMD, it is a 256-bit wide bi-directional crossbar. Think of it as town-square for the chip, where tagged data and instructions change hands between the various components. Within the CCX, the L3 cache performs some inter-core connectivity. The speed of the Infinity Fabric crossbar on a "Summit Ridge" Ryzen processor is determined by the memory clock. When paired with DDR4-2133 memory, for example, the crossbar ticks at 1066 MHz (SDR, actual clock). Using faster memory, according to AMD, hence has a direct impact on the bandwidth of this interconnect.

 

La oss få bioser som oss kan lett bruke høyere minnehastighet enn 3200mhz! (begynner snart som Koven: !!!!!!!!! ,Hvis

de ikkje får fingeren ut å få ordnet dette...

Lenke til kommentar

Om Ryzen 1800Xfor støtte for 4200MHz-ram etterhvert vil kanskje ytelsa matche i7 7700K (som ikke skalerer like bra) i spill?

Den som lever får se ;) Jeg ville dog ikkje holdt pusten, fordi i noen spill trenger Ryzen mere enn minnehastighet for å yte like bra som intel. Hva vet ikkje jeg helt...

Lenke til kommentar

Jeg fikk noen til å hente pakka mi. Så nå ligger alt klart hjemme, klar til å bli montert!

 

Båre sånn at du vet det, Marius. ;)

 

EDIT: Blir da å bruke stock kjøler fram til jeg får 1080TI + vannblokk i posten. Så kan vel oppdatere bios, installere alt av programmer og spill i mellomtiden.

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...