Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

:eek:

Sette BLCK til  125 og forvente noe bra stabilitet?

 

Hvorfor er det så om å gjøre å tyne noen mhz ut av minnebrikker på en platform som åpenbart ikke er klar for det?

 

Er det bare newbies som driver med hw for tiden?

 

:hmm:

 

Seriøst:

Ikke forvent noe kjapp POST, brukbar OC, for ikke å snakke om noe stabilt system slik dere holder på her.

 

:rofl:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mangler "reset CMOS"-knapp på HK. Har flyttet den lille hetten fram og tilbake over pinnene på hovedkortene for å tilbakestille bios rundt klokking og RAM utallige ganger...

 

Gjorde det med alt framme på skrivebordet, orker ikke å styre med det i kabinettet. 

Lenke til kommentar

:eek:

Sette BLCK til  125 og forvente noe bra stabilitet?

 

Hvorfor er det så om å gjøre å tyne noen mhz ut av minnebrikker på en platform som åpenbart ikke er klar for det?

 

Er det bare newbies som driver med hw for tiden?

Tror folk prøver å øke BCLK fordi 16x og spesielt 17.33x multiplieren for minnet ikke gir særlig stramme sekunder- og tertiær-timings, visstnok er det slik at man får høyere ytelse i enkelte tilfeller av å kjøre 3200MHz på brikker som klarer 3466MHz med mindre man øker BCLK.

Den andre fordelen med å øke BCLK og minnefrekvens er at båndbredde mellom de "to" firekjernerne på Ryzen er direkte koblet sammen med minnefrekvensen.

 

Selvfølgelig vil noen prøve dette selv om de ikke har lært babyskrittene for overklokking, men det er nå faktisk slik at alle har vært nybegynnere, det som skiller er hvor flinke de er til å lære av erfaringene sine :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

OK, jeg ser den. BTDT.

Er vel blitt for gammel og lat.  :green:

 

PS.

Blir vel mer "tweak" på Ryzen når jeg har fått vannkjøling på plass (og kanskje ett nyere hk).

Tipper det blir en "testrigg" til med noen andre modeller og etterhvert.  ;)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

:eek:

Sette BLCK til  125 og forvente noe bra stabilitet?

 

Hvorfor er det så om å gjøre å tyne noen mhz ut av minnebrikker på en platform som åpenbart ikke er klar for det?

 

Er det bare newbies som driver med hw for tiden?

 

:hmm:

 

Seriøst:

Ikke forvent noe kjapp POST, brukbar OC, for ikke å snakke om noe stabilt system slik dere holder på her.

 

:rofl:

 

Foreslår at du heller leser flere av innleggene mine i denne tråden, og ser på utviklingen, ettersom det åpenbart er meg du sikter til. Jeg setter alltid stabilitet foran kunstig høy OC, denne gangen også.

 

Min historie med 1800X/CH6/64GB 3200 CL16, kort oppsummert: Jeg slet med stabilitetsproblemer på BIOS-en CH6 kom med. Etter oppgradering til 0902 løste alle stabilitetsproblemene seg. Etter dette har jeg overklokket gradvis for å prøve å nå hastigheten minnet er laget for, og har landet på disse verdiene. Klokken er enn så lenge dønn stabil, jeg har ikke økt spenningen noe sted, og temperaturene er fine. Mange har hatt godt hell med høy BCLK og lav minnemultiplikator på CH6, og drøyt 40% økning i minnehastighet anser jeg som en vesentlig forbedring på et så minneavhengig system som Ryzen.

 

Lang POST har jeg hatt siden dag én, uavhengig av OC. Jeg har også hatt problemer med én av USB-enhetene mine, dette gjelder også uavhengig av OC.

 

Hvis du kan komme med noe konstruktivt, så er vi sikkert flere som tar i mot gode råd, men akkurat her lager du en stor og flott stråmann, iallefall for mitt vedkommende. Har prøvd å lese meg opp på i hvilken grad høy BCLK det kan være skadelig for maskinvaren og tilkoblede enheter, men har ikke funnet noe som indikerer dette. Tvert om er det mange som inviterer til svært mye høyere BCLK enn jeg kjører, spesielt på Ryzen. Om du vet noe annet, så kom gjerne med det. ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

:eek:

Sette BLCK til  125 og forvente noe bra stabilitet?

 

Hvorfor er det så om å gjøre å tyne noen mhz ut av minnebrikker på en platform som åpenbart ikke er klar for det?

 

Er det bare newbies som driver med hw for tiden?

 

:hmm:

 

Seriøst:

Ikke forvent noe kjapp POST, brukbar OC, for ikke å snakke om noe stabilt system slik dere holder på her.

 

:rofl:

 

Foreslår at du heller leser flere av innleggene mine i denne tråden, og ser på utviklingen, ettersom det åpenbart er meg du sikter til. Jeg setter alltid stabilitet foran kunstig høy OC, denne gangen også.

 

Min historie med 1800X/CH6/64GB 3200 CL16, kort oppsummert: Jeg slet med stabilitetsproblemer på BIOS-en CH6 kom med. Etter oppgradering til 0902 løste alle stabilitetsproblemene seg. Etter dette har jeg overklokket gradvis for å prøve å nå hastigheten minnet er laget for, og har landet på disse verdiene. Klokken er enn så lenge dønn stabil, jeg har ikke økt spenningen noe sted, og temperaturene er fine. Mange har hatt godt hell med høy BCLK og lav minnemultiplikator på CH6, og drøyt 40% økning i minnehastighet anser jeg som en vesentlig forbedring på et så minneavhengig system som Ryzen.

 

Lang POST har jeg hatt siden dag én, uavhengig av OC. Jeg har også hatt problemer med én av USB-enhetene mine, dette gjelder også uavhengig av OC.

 

Hvis du kan komme med noe konstruktivt, så er vi sikkert flere som tar i mot gode råd, men akkurat her lager du en stor og flott stråmann, iallefall for mitt vedkommende. Har prøvd å lese meg opp på i hvilken grad høy BCLK det kan være skadelig for maskinvaren og tilkoblede enheter, men har ikke funnet noe som indikerer dette. Tvert om er det mange som inviterer til svært mye høyere BCLK enn jeg kjører, spesielt på Ryzen. Om du vet noe annet, så kom gjerne med det. ;)

 

Ikke nødvendig å være så hårsår.

 

Når du øker BCLK vil du (som regel) oppleve at ulike komponenter på hk vil "konke" (ikke fungere/fungere ustabilt). Lydkort, USB.. osv.

 

Når det er sagt gjaldt det ikke en god del Intel platformer, der "vi" klokket med FSB.

 

Jeg forsøker faktisk bare å gi deg (og andre) råd om hva som er lurt på ett relativt nytt (rushet?) system/ny platform som ser ut til å trenges å modnes litt.

For at det skal være brukbart for entusiaster til bl.a. overklokking.

Lenke til kommentar

Det er vel ingen av dere som plages med lang post som har en extern harddisk kobla til? Jeg hadde tilsvarende problem på min Q6600 for mange herrens år siden der den brukte evigheter på å boote pga en ekstern USB HD.

 

Longshot da jeg regner med dere har prøvd alt, men tenkte bare å nevne det sånn i forbifarten.

Lenke til kommentar

Ikke nødvendig å være så hårsår.

 

Når du øker BCLK vil du (som regel) oppleve at ulike komponenter på hk vil "konke" (ikke fungere/fungere ustabilt). Lydkort, USB.. osv.

 

Når det er sagt gjaldt det ikke en god del Intel platformer, der "vi" klokket med FSB.

 

Jeg forsøker faktisk bare å gi deg (og andre) råd om hva som er lurt på ett relativt nytt (rushet?) system/ny platform som ser ut til å trenges å modnes litt.

For at det skal være brukbart for entusiaster til bl.a. overklokking.

 

 

Ikke nødvendig å vri på sannheten etter eget ønske og komme med personkarakteristikker. Jeg ønsket bare å fremstille saken riktig. Nok om det.

 

Jeg når ikke stort mer enn 2400MHz på minnet om jeg ikke justerer BCLK. Må kjøre lavere minnemultiplikator og høyere BCLK for å komme videre oppover. Jeg har ikke nok kunnskap om overklokking til å forstå hvorfor, men opplys mer gjerne mer i detalj. Jeg har overklokket alle systemene mine, både AMD og Intel med godt hell siden 2003, men skal ikke påberope meg noe særlig dybdekunnskap om emnet allikevel.

 

Ja, jeg forstår at BCLK klokker "hele" systemet, men så lenge man ikke opplever noen stabilitets- eller varmeproblemer, gjør det egentlig noe da, selv på lang sikt over f.eks. tre-fire-fem år?

 

Jeg hører at du forsøker å gi meg råd, men det eneste jeg har fått så langt, er latterliggjøring av høy BCLK. Det eneste alternativet jeg kan se, er BIOS-er som på en eller annen måte gjør at jeg kan kjøre høyere minnemultiplikator og lavere BCLK med samme minnehastighet, men hvor sannsynlig er nå vel det?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nei, men det kunne vært interessant. Mitt inntrykk er at det ville gått mye lettere da. Tror nok ikke jeg kommer til å gjøre det, da det ikke er veldig aktuelt for meg å kjøre med bare to brikker, og jeg har nok annet å gjøre. Dessuten må jeg ta av CPU-viften om jeg skal få ut brikken nærmest CPU-en. :p

 

Ser at høy BCLK gjør at PCIe-ytelsen svekkes. Den gjør en automatisk fallback til Gen 2 PCI-e når BCLK passerer 104.8MHz. Merker ingen forskjell på mitt 1080Ti, men ser at sekvensiell leseytelse på PM961 falt fra 2700MB/s til omkring 1900MB/s. 4K-ytelsen er omtrent lik på lesing, litt svakere på skriving. Ikke noe av dette som er flaskehalser for meg, men ønsker meg klart lavere BCLK om det er mulig. Kan en liten økning av SOC- og DRAM-spenning føre til at jeg kan brukere lavere BCLK, og høyere minnemultiplikator? Har aldri endret på minnespenninger tidligere, men har funnet et kart med "trygge" spenninger, som er på hhv 1.15v for SOC og 1.4V for DRAM.

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

Ikke nødvendig å vri på sannheten etter eget ønske og komme med personkarakteristikker. Jeg ønsket bare å fremstille saken riktig. Nok om det.

 

Jeg når ikke stort mer enn 2400MHz på minnet om jeg ikke justerer BCLK. Må kjøre lavere minnemultiplikator og høyere BCLK for å komme videre oppover. Jeg har ikke nok kunnskap om overklokking til å forstå hvorfor, men opplys mer gjerne mer i detalj. Jeg har overklokket alle systemene mine, både AMD og Intel med godt hell siden 2003, men skal ikke påberope meg noe særlig dybdekunnskap om emnet allikevel.

 

Ja, jeg forstår at BCLK klokker "hele" systemet, men så lenge man ikke opplever noen stabilitets- eller varmeproblemer, gjør det egentlig noe da, selv på lang sikt over f.eks. tre-fire-fem år?

 

Jeg hører at du forsøker å gi meg råd, men det eneste jeg har fått så langt, er latterliggjøring av høy BCLK. Det eneste alternativet jeg kan se, er BIOS-er som på en eller annen måte gjør at jeg kan kjøre høyere minnemultiplikator og lavere BCLK med samme minnehastighet, men hvor sannsynlig er nå vel det?

 

 

Jeg har lest alt du har postet i tråden.

Utifra det kan jeg ikke se at du setter stabilitet foran OC.

Tvertimot.

 

Det er en stund siden jeg holdt på med å klokke minne/tweake minnetimings.

 

Det var gøy å få det til å fungere..

 

Etterhvert har jeg funnet det "best" å få en høyest mulig klokk på CPU, gjerne på bekostning av minne (hastighet/timing).

Fordi det er "morsomt" å få til f.eks. 100% OC (en og annen gang i sin tid).

 

Erfaring har lært meg at minnetweak gir mindre enn det koster relatert til stabilt system.

 

Når det gjelder BLCLK har jeg prøvd mye, og har foreløpig ikke satt meg såå veldig inn spesifikt på f.eks. Ryzen.

 

Fra tiden med "dividers" var det noen "gylne" regler man forholdt seg til, og det ser ut til å gjelde for denne platformen også (ihvertfall foreløpig med de hk/bios som er tilgjengelig)

 

På andre platform/oppsett har det vært helt fritt å klokke BCLK da PLL styrer kun dette og ikke andre kretser (f.eks PCI).

 

Det var i sin tid morro å klokke direkte i Windows via en utility kodet av en dyktig kar fra Japan (den støttet ett utall PLL'er).

 

Jeg holder fortsatt en knapp på at det er lurt å vente med å bruke mye tid i Bios/med å tweake på ett Ryzen-system. 

Lenke til kommentar

Min tanke er at hvis jeg kan kjøre lange stresstester uten noe problem på en gitt klokk, og jeg ikke opplever noen problemer i det daglige, så har jeg et stabilt system. Leste imidlertid om en kar som mente at han fikk datakorrupsjon på en hel M.2 disk som følge av noe høy BCLK. Da hadde han riktignok låst PCIe i Gen 3, og kjørt 107 Mhz eller noe slikt, så tror ikke jeg helt er i faresonen.

 

Jeg er forøvrig ganske enig i det du sier om at det kan være lurt å vente med å bruke for mye tid i BIOS. Har nok brukt et par-tre timer på å prøve meg fram for å se hva som er mulig, men det er ikke umulig at klokkingen blir mer logisk og forutsigbar i fremtiden. Selv 0902 er strengt tatt en beta-BIOS. Har kjørt ned til 100MHz baseclock, låst minnet på 1.35v, og ser ut til at det nå går greit med 2666MHz. Satans flott tall. Kjører heller på dette fram til det kommer nye BIOS-versjoner.

 

På 125MHz BCLK så viste forøvrig BIOS rundt 25C CPU-temperatur, slik det stod i Windows, og rapporterte vCore ned i 1.2v. Med 100MHz BCLK rapporterer den igjen rundt 65 grader, og vCore opp i 1.6v.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

:eek:

Sette BLCK til 125 og forvente noe bra stabilitet?

 

Hvorfor er det så om å gjøre å tyne noen mhz ut av minnebrikker på en platform som åpenbart ikke er klar for det?

 

Er det bare newbies som driver med hw for tiden?

 

:hmm:

 

Seriøst:

Ikke forvent noe kjapp POST, brukbar OC, for ikke å snakke om noe stabilt system slik dere holder på her.

 

:rofl:

Hva faen var poenget med denne bortsett fra å rakke ned på noen. Kom med noen konkrete erfaringer fra plattformen i tilleg og det er ok. Men dette er jo bsre oppgulp og kvalmt. Når du i tilleg sier du ikke har erfaring med plattformen senere i tråden.....

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

:eek:

Sette BLCK til 125 og forvente noe bra stabilitet?

 

Hvorfor er det så om å gjøre å tyne noen mhz ut av minnebrikker på en platform som åpenbart ikke er klar for det?

 

Er det bare newbies som driver med hw for tiden?

 

:hmm:

 

Seriøst:

Ikke forvent noe kjapp POST, brukbar OC, for ikke å snakke om noe stabilt system slik dere holder på her.

 

:rofl:

Hva faen var poenget med denne bortsett fra å rakke ned på noen. Kom med noen konkrete erfaringer fra plattformen i tilleg og det er ok. Men dette er jo bsre oppgulp og kvalmt. Når du i tilleg sier du ikke har erfaring med plattformen senere i tråden.....

 

Fint om du klarer å følge med litt.

Jeg har Ryzen og forsøker å gi noen tips til de som sliter.

Min erfaring har jeg delt, men du (med flere) klarer ikke/evner ikke tilegne deg noe.

Lenke til kommentar

Om det er LOL FEIL så forklar da LOL RIKTIG da....

En kan starte med å komme med en alternativ måte å oppnå samme resultat?

 

Nå er det som han sier i en senere post, ny plattform, uten noe serlig erfaringsgrunnlag for noen...

 

Bidra konstruktivt, eller i det minste i en ok tone.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...