Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-jQUdcq

Viser jo en klar ledelse til 7700K (Kaby Lake/Skylake) her. Ikke bare over 1800X, men også 6900K. Nå spørs det selvsagt på spillet, og jeg tror resultatene hadde vært annet i BF1, som mange her inne gamer. Blir interessant med Skylake-X og Kaby Lake-X, når man kan få Skylake-IPCen pluss mange kjerner. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det nokon som slit med ekstremt treig POST? Det tar om lag eit minutt før den er synleg på skjerm. Booten er superrask når den først er der.

 

Den store plagen med dette er uhyre treig minnetweaking...

 

Jeg har også ekstremt treg POST, men har CH6. Si gjerne ifra om du finner en kur, jeg har ikke orket å se på det enda.

 

Jeg har CH6 - 1800X - G.Skill 2x8 3200

 

Jeg sliter med å kjøre minne på 3200. På auto kjører den på 2133. Når jeg velger noe annet så vil den ikke starte.

Noen som kan fortelle meg hva jeg skal justere på for å få kjørt på 3200 ?

 

Har CH6, 1800X og G.Skill 4x16 3200 CL16.

 

Kjører det på 3000 16-18-18-38. Må ha BCLK på 125MHz. På ett steg høyere multiplikator stoppet det på rundt BCLK 109, og 2900MHz.

 

Det er mye rart som foregår. Jeg bare satte opp med D.O.C.P profil 5, justerte ned minnemultiplikatoren, og opp BCLK. Da setter den riktige timings for minnet mitt. Endret for moro skyld til D.O.C.P 3, som bare kjører lavere minnemultiplikator og høyere BCLK i utgangspunktet, og BIOS rapporterer om at den ikke endrer andre innstillinger. Med tilsynelatende identiske innstillinger, men D.O.C.P 3, i stedet for 5, som utgangspunkt, nekter maskinen å komme forbi POST engang. Med profil 5, kjører jeg stabilt i BF1, som visstnok er den nye målestokken. ;) Ikke vet jeg hva som foregår. Med en gang man endrer D.O.C.P-profil og lagrer, sier BIOS ifra om alle endringene profilen gjør, men det virker som at det er flere ting som foregår allikevel.

Lenke til kommentar

Etter mykje kortslutting av CLRTC pins har eg ikkje fått noko meir enn 2666 ved 16-15-15-35 for strevet. 

 

Prøvde alle moglege permutasjonar av 3200 og timings utan hell; i det minste makta hovudkortet recovery etter dei fleste forsøk.

 

2933 kravde kortslutting uansett. Orka ikkje så mange forsøk der.

 

 

Jeg har også ekstremt treg POST, men har CH6. Si gjerne ifra om du finner en kur, jeg har ikke orket å se på det enda.

 

 

Etter å ha fjerna alt av overflødige settings og timers i BIOS er i det minste vanleg POST-tid nede i 6 sekund. Det tar framleis evigheter å poste ved failed OC, og i dei fleste tilfella trengs fysisk CMOS reset.

 

Dette er definitivt det tungvinnaste systemet eg har vore borti når det gjeld minnekonfigurasjon.

 

 

Ryzen Master ser ut til å fungere bra til CPU-overklokk. Er på 3700 ved 1.1875 med standardkjøling i eit om lag lydlaust kabinett. Under kjøring av Ryzen Master bruker den 100% av "CPU 15" (snodig?). Har ikkje tatt meg tid til å skru på volt enno.

Endret av Morgjorg
Lenke til kommentar

 

 

 

 

7700K er den beste gamingcpuen i dag, den er bedre i spill enn prosessorer til 10-20 000 kr.

 

Da er det ikke så rart den banker en Ryzen 7 prosessor til 5000 i spill :)

 

Hvis AMD lanserer en quadcore med 95W tdp kan den hamle opp med 7700K. En åttekjerner har ikke sjanse enda og muligens ikke en sekskjerne heller.

Den slår rysen bare i helt spesielle omgivelser der spill er det absolutt eneste pcen blir brukt til. Jeg trodde riktignok ikke det fantes men der tok jeg feil, men det kan vel ikke være så mange.
Hva trodde du ikke fantes? :)
Ikke bare gaming nei. At gaming er viktig og det viktigste i mange tilfeller viste jeg men at det er alt som er intressant var litt nytt for meg.

Jeg vet ikke hvor stor del av cpu-markedet som går til gamere men jeg tror det er en liten andel i forhold til det profesjonelle markedet, det er absolutt ikke alt som er interessant :)

Servermarkedet er der penga ligger. Det vil ta lang tid før AMD kan bygge seg opp her, uansett hvor bra produktet er.

Lenke til kommentar

Då har eg leika litt med 2933, og enda opp på 18-12-12-32-1T.

 

Minnet mitt er forøvrig ikkje på QVL lista for mitt hovudkort (Asus Prime B350-Plus), så eg er vel nøgd med resultatet.

 

Corsair Vengeance LPX 3400 4x8GB Kit, single rank.

CMK32GX4M4C3400C16R

 

Kanskje det blir meir tweaking når eg får PM961 til neste veke. No er det på tide å nyte oppgraderinga frå i7 920! :thumbs:

Lenke til kommentar

Faen. Installerte just 1080TI kortet og får samme feil. 

 

Prøvde meg med en OC på minnet, den feilet. Etter det så fikk jeg ikke liv i dritten. Får bare 0d og lys på DRAM. 

 

Prøvd å resette CMOS med å fjerne batteri. 

 

Har andre DDR4 brikker i huset, får vel teste dem også.. 

 

Nå merker jeg at jeg er irritert. 

 

Har noen av dere tips? Eller har HK drept RAMen min?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...