Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Ingen bruk for det, lag heller ordenlige CPUer AMD for once, trenger noe nytt nå.

 

Jo til folding@home nacl på CPU så. Flere CPU tråder kommer godt med til stadig raskere PCI-E NVMe SSD'er også. Men klart rask singel tråd ytelse er minst like viktig. Blir moro å lese reviews av Zen når den kommer :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser mange bruks områder for en sånn cpu.

Da spesielt innen virtualisering.

Driver mye på med akkurat det på skolen.

Men hare bare 4 kjerner + ht.

Blir litt lite når eg skal simulere et nettverk med domene kontroller, member servers og brukere.

 

Sitter du tilfeldigvis og tar Microsoft sertifiseringer? ^^

Lenke til kommentar

Er det forventet AMD Zen hovedkort muligens får PCI-E SSD innebygd i hovedkortet?

 

http://www.amd.com/en-us/products/solid-state-drives#

 

AMD har egne SSD disker, så det ville ikke overaske meg enten ATX hovedkortene får m.2 slots helst 2 stk.

Eller AMD vurder å legge SSD disk på selve hovedkortet, slik man f.eks kan installere Windows 10 uten minnepenn\DVD.

 

Kanskje AMD går så langt å dropper sata porter? Eller kun har det for DVD stasjon?

 

Mistenker med AMD Zen må AMD lage nyere drivere, siden antar windows 7\ XP ikke blir støttet?

Mye man lurer på men ikke lett å finne svar.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

Jeg ser mange bruks områder for en sånn cpu.

Da spesielt innen virtualisering.

Driver mye på med akkurat det på skolen.

Men hare bare 4 kjerner + ht.

Blir litt lite når eg skal simulere et nettverk med domene kontroller, member servers og brukere.

 

Sitter du tilfeldigvis og tar Microsoft sertifiseringer? ^^

 

Ja haha :p

Lenke til kommentar

 

 

Jeg ser mange bruks områder for en sånn cpu.

Da spesielt innen virtualisering.

Driver mye på med akkurat det på skolen.

Men hare bare 4 kjerner + ht.

Blir litt lite når eg skal simulere et nettverk med domene kontroller, member servers og brukere.

 

Sitter du tilfeldigvis og tar Microsoft sertifiseringer? ^^

 

Ja haha :p

 

Og kjenner sikkert han godeste "Arto" :p glhf there  :lol:

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg ser mange bruks områder for en sånn cpu.

Da spesielt innen virtualisering.

Driver mye på med akkurat det på skolen.

Men hare bare 4 kjerner + ht.

Blir litt lite når eg skal simulere et nettverk med domene kontroller, member servers og brukere.

 

Sitter du tilfeldigvis og tar Microsoft sertifiseringer? ^^

 

Ja haha :p

 

Og kjenner sikkert han godeste "Arto" :p glhf there  :lol:

 

Steike. Kent sei hei :p

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Amd har allerede drevet med testing av ingeniør utgavene av Zen med opp til 32 kjerner : 

 

According to the latest leaks, engineering samples of the Zen CPU are around the place, with 4-, 8-, 24-, and 32-core variants in the wild. The first two SKUs will slot into the new AM4 socket, while the 24- and 32-core variants will be used in servers.

 

 

Mer eller mindre det som har blitt sagt før , lansering av 8 kjerners Zen skal skje i løpet av året men siden det er muligens snakk om gode yields og gode resultater på testene som er gjort kan vi trolig se en 16 kjerners "high end" desktop cpu "kanskje" i løpet av slutten av året.

 

Zen til stasjonære vil få begrensning i antall kjerner i forhold til server ( noen utgaver kommer med integrert gpu )  mens server får trolig opp til 32 kjerner i løpet av 2017 ( trolig uten gpu ) . Nå er ingenting av dette bombesikkert , men trolig må og vil Amd komme med så mange kjerner som mulig i løpet av kort tid for å kunne konkurrere i langt større grad mot Intel.

Lenke til kommentar

 

Boost på 3.2GHz? Altså, klar over at disse vil kunne klokkes endel, men var ikke det et noe vel safe frekvens - til AMD å være?

Det er ikke gitt at Zen vil klokke til 4 GHz, det er ikke samme arkitektur som Bulldozer eller Phenom

 

Neida, det var bare synsing fra min side, men stusset litt over klokkefrekvensen. Det er jo sagt (ryktemølla) at disse skal kunne måle seg med Skylake/Kaby Lake, så man må anta at disse da har en veldig god IPC for å holde følge. Frekvensen er jo bare "et tall" sånnsett, men hva tror f.eks du om den kommende arkitekturen og dens effektivitet? Motstanderen kjører på videre gjevnt og trutt, men gapet blir stadig større å tette ettersom tiden går.

 

EDIT: Jeg må si det er litt spennede med ny CPU fra AMD. Man har jo blitt så vant med Intel sine lanseringer. Intel er jo bra, men det har jo blitt kjedelig og forutsigbart etterhvert, så litt moro å følge med på AMD Zen nå :)

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

 

Boost på 3.2GHz? Altså, klar over at disse vil kunne klokkes endel, men var ikke det et noe vel safe frekvens - til AMD å være?

Det er ikke gitt at Zen vil klokke til 4 GHz, det er ikke samme arkitektur som Bulldozer eller Phenom

 

Nå viser det seg at Zen har høyere klokkefrekvens enn bulldozer i tidlig fase, og det lover godt! 2.8GHz vs 3 GHz... Håper sluttresultatet vil bli ca 4 GHz!

Endret av Koven
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

En AMD 16 tråder som kun slår en intel 4 tråder, høres svært lite imponerende ut. Er AMD Zen virkelig så langt bak, dette høres værre ut enn "8 kjerner" Bulldozer fiaskoen. Dette var skuffende, og om denne benchmarken er valid så beviser det kun at det ikke var verdt å vente på Zen når de ikke engang klarer å konkurrere med de dårligste i7 prosessorene med en "extreme" Zen prosessor på 16 tråder. For en vits :rofl:

Lenke til kommentar

Nå vet vi jo ikke hvilket spill de har testet i. Men det påstås da at en Zen på 2,8GHz som booster til 3,2GHz gir 10% mer fps i ett eller annet spill, enn en 4670K som aldri er under 3,4GHz og booster til 3,8GHz.

 

Når vi vet at en 4670K i flere spill (De som ikke utnytter alle kjerner og har høyt utbytte av høy frekvens) vil slå en 5960X med stock klokk. Så er da ikke dette nødvendigvis dårlig fra AMDs side. Det kan jo faktisk raskt bety at den slår en 5960X..

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Nå vet vi jo ikke hvilket spill de har testet i. Men det påstås da at en Zen på 2,8GHz som booster til 3,2GHz gir 10% mer fps i ett eller annet spill, enn en 4670K som aldri er under 3,4GHz og booster til 3,8GHz.

 

Når vi vet at en 4670K i flere spill (De som ikke utnytter alle kjerner og har høyt utbytte av høy frekvens) vil slå en 5960X med stock klokk. Så er da ikke dette nødvendigvis dårlig fra AMDs side. Det kan jo faktisk raskt bety at den slår en 5960X..

Da får du lese den en gang til, benchmarken var i Ashes of Singularity, DX12 som er ett av de få spillene som virkelig drar nytte av flere kjerner. Ergo er denne benchmarken ett av de få spillene som AMD Zen virkelig burde ytet best, og selv der klarer den ikke handle opp med 4790k som snart er 3 år gammel teknologi. Det kan umulig bli så mye bedre i DX11, eller spill som avhenger av single-thread ytelse.

I tillegg hjelper det ikke å ta med boost clock som et argument, da 5960x lett kan klokkes til 4.5Ghz.

Å påstå at man kan overklokke AMD Zen er virkelig ikke et argument, intel kan også lett overklokkes. Slik jeg ser det vil ikke AMD Zen være inærheten av 5960x, ei heller ikke i nærheten av å kunne konkurrere med noen av intels enthusiast chipper dersom denne benchmarken er reell.

Ser ingen vits i å prøve ønsketenkning om at resultatene kunne vært bedre, eller at resultatene i denne benchmarken liksom er i favør til intel. Denne benchmarken viser enkelt å greit at AMD fremdeles er milevis bak med Zen (dersom testen er ekte). Man må være ganske sterkt fanboy for å si noe annet, resultatet er ganske entydig slik jeg ser det.

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...