Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Ser ut som flere nå har begynt å endre mening. Selv om jeg synes dette er lovende har jeg fortsatt klar en bøtte med salt.

Om Zen greier å yte likt eller litt bedre enn en 6900K når begge to er klokket likt er jo lovende, så spørs det hvor mye mer hastighet Zen kan få til , klokker den bra så er det jo soleklart et bra kjøp.

 

Personlig så håper jeg på at vi ser disse klokket til 3,2 / 3,4 og at man kan tyne litt mer ut ved overklokking.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett utifra AMD sitt valg av frekvens i denne demoen, er det høyst sannsynlig at vi vil se 3,2 med boost et sted mellon 3,5 og 3,4 GHz. Gjenstår å se om Amd nå vil velge lik begrensing som Intel, dyrere klokkbare SKU og billigere ikke klokkbare SKU. Alt vil selvfølgelig være teser frem til lansering.

Lenke til kommentar

Sett utifra AMD sitt valg av frekvens i denne demoen, er det høyst sannsynlig at vi vil se 3,2 med boost et sted mellon 3,5 og 3,4 GHz. Gjenstår å se om Amd nå vil velge lik begrensing som Intel, dyrere klokkbare SKU og billigere ikke klokkbare SKU. Alt vil selvfølgelig være teser frem til lansering.

 

Alle Intels "E" CPU'er til X79 og X99 har vært klokkbare på multiplikator siden 4000 serien. Man må tilbake til i7-3820 for å finne en som ikke kunne klokkes med multiplikator. Og den kunne klokkes fint på bus. Om AMD skulle låse ZEN tror jeg det ville vært et ufattelig tåpelig selvskudd...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Alle Intels "E" CPU'er til X79 og X99 har vært klokkbare på multiplikator siden 4000 serien. Man må tilbake til i7-3820 for å finne en som ikke kunne klokkes med multiplikator. Og den kunne klokkes fint på bus. Om AMD skulle låse ZEN tror jeg det ville vært et ufattelig tåpelig selvskudd...

 

Som sagt, alt er teorier frem til lansering.

Hva som venter oss gjenstår å se. jeg formin del har hatt tro på denne brikken siden starten av utviklingen

Lenke til kommentar

Ang overklokking så kommer jo AMD mest sannsynlig til å ha den unlocka, noe annet ville jo vært blasfemi?
Men ikke forvent sinnsykt med klokking, særlig ikke på luft. Min 6900K må fores godt med spenning for å komme opp i det jeg har nå, og da er det ekstremt vikitig med god kjøling. Jeg mistenker at det som har blitt sagt her inne fra før begynner å få effekt, at 14nm begynner å bli vanskelig å kjøle nok. Men håper jo at AMD Zen er en god klokker, det ville vært veldig bra - da ligger vi an til en konge CPU. :D

Hvordan ligger GloFo an med prosessen sin i forhold til Intel? Det har jo vært sagt at Intel har rimelig god kontroll på sakene sine, siden de lager alt selv. Noen av dere som kan mer om dette?

Lenke til kommentar

 

Håper de leverer så eg får byttet ut 4770K med Zen.

 

Mine kilder sier fortsatt at det er godt mulig vi ser mer enn 8 kjerner i år og at ytelsen bør bli bra. 

Personlig er jeg litt forsiktig med å ta det helt for god fisk, Amd har skuffet før så vi får se om de greier å snu alt nå.

 

Dine kilder (er det fremdeles wccftech?) tar feil.

 

Det kommer ikke mer enn 8 fysiske kjerner for desktop med det første.

Serverplattformen som kommer til neste år får flere kjerner, men den bruker en annen sokkel.

 

Hvordan ligger GloFo an med prosessen sin i forhold til Intel? Det har jo vært sagt at Intel har rimelig god kontroll på sakene sine, siden de lager alt selv. Noen av dere som kan mer om dette?

Det er samme prosess som den Samsung bruker (GloFo og Samsung deler R&D). Zen er så vidt jeg vet første "high-performance CPU" på denne prosessen, så vanskelig å si hvordan det blir.

 

Intel sin er mer moden, de har vært i volumproduksjon et par år nå. Intel har også høyere transistortetthet, da de også har krympet interconnect mellom transistorene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Håper de leverer så eg får byttet ut 4770K med Zen.

 

Mine kilder sier fortsatt at det er godt mulig vi ser mer enn 8 kjerner i år og at ytelsen bør bli bra. 

Personlig er jeg litt forsiktig med å ta det helt for god fisk, Amd har skuffet før så vi får se om de greier å snu alt nå.

 

Dine kilder (er det fremdeles wccftech?) tar feil.

 

Det kommer ikke mer enn 8 fysiske kjerner for desktop med det første.

Serverplattformen som kommer til neste år får flere kjerner, men den bruker en annen sokkel.

 

Hvordan ligger GloFo an med prosessen sin i forhold til Intel? Det har jo vært sagt at Intel har rimelig god kontroll på sakene sine, siden de lager alt selv. Noen av dere som kan mer om dette?

Det er samme prosess som den Samsung bruker (GloFo og Samsung deler R&D). Zen er så vidt jeg vet første "high-performance CPU" på denne prosessen, så vanskelig å si hvordan det blir.

 

Intel sin er mer moden, de har vært i volumproduksjon et par år nå. Intel har også høyere transistortetthet, da de også har krympet interconnect mellom transistorene.

 

 

Nei, mine kilder er nok ikke noen som jobber som reporter men som driver med ganske avanserte saker. Utover det kan jeg rett og slett ikke utdype, men per dags dato tror jeg at de to sitter og prøver ut en variant med flere en 8 kjerner. I og med at jeg ikke har fått høre mer og av respekt spør jeg ikke om det. Men slik jeg tolker dem er det som jeg sa fortsatt gode muligheter for at dette dukker opp før slutten av året.

 

Men mye kan endre seg fort og selvsagt er det gode muligheter for at som du sier det kommer i 2017 , uansett så er jeg spent på om hva som skjer i siste delen av 2016...

 

Jeg har forresten ikke snakket om desktop, selv om jeg personlig gjerne hadde ønsket at en forbrukervariant kommer før 2017 og dette er trolig mindre sannsynlig, men som sagt mer enn 8 kjerner er det fortsatt muligheter for at det dukker opp i 2016.

Lenke til kommentar

 

Håper de leverer så eg får byttet ut 4770K med Zen.

 

Mine kilder sier fortsatt at det er godt mulig vi ser mer enn 8 kjerner i år og at ytelsen bør bli bra. 

Personlig er jeg litt forsiktig med å ta det helt for god fisk, Amd har skuffet før så vi får se om de greier å snu alt nå.

Zen til desktopp vil ikke ha mer enn maks 8 kjerner i år, og i følge AMD så skal den matche i7-6900K.

Lenke til kommentar

Hva om Intel har nådd taket når det gjelder ytelsen på silikon? Kanskje den eneste ytelsesforskjellen er arkitekturforbedringer og nodekrymping? :)

 

Edit: Siste generasjon fra AMD var når igjen? Excavator? Tror du AMD hadde eskalert ytelsen i samme takt eller hadde de knust Intel ned i støvlene?

Intel har jo trossalt kommet med nye ting det siste halve tiåret, man bør forvente et greit hopp i ytelse fra den tid når Zen kommer.

 

Jeg ble uansett mye mer optimistisk av den siste nyheten, kan Zen innfri så kommer den til å selge som hakka møkk :)

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Vi snakker her om en fullstendig nyskapning fra AMD. Ser man på det fra det perspektivet blir ikke 40% ipc økning så utrolig lenger. Regn med normalen som ville vært mellom 2 - 10% pluss minus hvert år. 5 + år uten nyskapning. Så er vi her da, the big ZEN. Jeg er meget sikker på at Zen innfrir, arkitekturen er "umoden" men det var selv de beste brikker en gang i tiden. La oss bare satse på at amd nå klarer å forbedre sin nyskapning hvert 2 - 3 år.

Endret av WhaWuaWua
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...