Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Tipper at vi sakte men sikkert vil få flere "tips" om hva som blir fasit til slutt , inntil da bør man ta disse med en klype salt da ingen er offisielle og kan være mye rart med dem fra pre - beta , forfalskede bilder og kanskje før ytterligere forberdinger har blitt gjort. 

 

Men om tallene stemmer så kan dette love svært bra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Liker ikke at den ligger såpass langt bak i7 6700k på flyttall, selv med dobbelt så mange kjerner.

Vel, når AND fanboys begynte å skryte hvordan ZEN ville ha 16 og 32 kjerner så fikk jeg en anelse om at vi muligens vil se tilsvarende IPC problematikk som ved forgjengeren bulldozer. At noen i det hele tatt håper på at ZEN skal levere enthusiast prosessorer på 16 kjerner med tilsvarende IPC som intel er jo galskap, da de fleste engang ikke vil ha råd til slikt. Bare 10 kjerneren til Broadwell-E er spådd å ha en prislapp på 16k, og fremdeles forventer folk større ytelse fra ZEN til en billig penge, det er mildt sagt latterlig.

 

Vi kan håpe på at ZEN klarer å handle opp med forspranget til intel, men jeg vil si det enda er for tidlig å konkludere med noe. Hvorfor kan ikke folk bare roe seg ned og vente til release, istede for å skamroste ZEN opp i skyene før vi i det heletatt har fått et komplett og ferdig produkt.

 

Sikkert enda godt og vell et halvt år igjen før vi ser noe til ZEN, og vi har inntil det ingen garanti for at AMD vil ta igjen forspranget til intel. blir spennende og se så klart, men skjønner ikke hvordan folk klarer å bli så hypet og godtroende, det er fasinerende...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

93MiChr

Kan du vennligst prøve å holde deg litt mer saklig enn å skrive "And fanboys" , det er ikke så veldig konstruktiv for en slik tråd og jeg hadde fått pepper om jeg skrev den samme linjen på Intel Cpu'ene selv om det er soleklart at det finnes en del av dem også.

 

Og joda , jeg ser problemstillingen din ,men vi vet enda ikke om disse tallene stemmer og det er en stund til Cpu'ene lanseres. Men det sier seg selv om dette er sluttresultatet tror jeg ikke mange velger Amd fremover.

Lenke til kommentar

93MiChr

Kan du vennligst prøve å holde deg litt mer saklig enn å skrive "And fanboys" , det er ikke så veldig konstruktiv for en slik tråd og jeg hadde fått pepper om jeg skrev den samme linjen på Intel Cpu'ene selv om det er soleklart at det finnes en del av dem også.

 

Og joda , jeg ser problemstillingen din ,men vi vet enda ikke om disse tallene stemmer og det er en stund til Cpu'ene lanseres. Men det sier seg selv om dette er sluttresultatet tror jeg ikke mange velger Amd fremover.

 

Hva annet skal jeg kalle dem? Godtroende lykketroll? For om man faktisk ønsker å tro på rykter om enthusiast chipper på 32 tråder med tilsvarende IPC som 5960x, ja da er man i min bok det man på godt norsk kaller godtroende og en smule naiv. Men kan godt bruke andre termer om det er ønskelig, men utover det så ser jeg ikke på innlegget mitt som mindre saklig kun fordi jeg brukte termen "AMD-fanboys". 

 

Greit nok at du kanskje hadde fått pepper for å benytte en slik term selv, men da er det jo en dobbeltmoral at du skal gi meg pepper for å bruke nettopp den termen? Må si jeg noen ganger blir forundret og overrasket over hvordan enkelte kan henge seg opp i de minste bagateller. 

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

Hvorfor er det så naivt å tro at AMD endelig har klart å henge seg på Intel med et helt nytt design, når Intel knapt har økt ytelsen de siste generasjonene.

 

Jeg synes det blir naivt å tro at når intel tilbyr en viss ytelse til 16000kr så klarer ingen å tilby noe tilsvarende til en billigere penge. Intel kunne sikkert solgt samme CPU til 3000kr og fortsatt tjent penger på den.

Lenke til kommentar
 

Hva annet skal jeg kalle dem? Godtroende lykketroll? For om man faktisk ønsker å tro på rykter om enthusiast chipper på 32 tråder med tilsvarende IPC som 5960x, ja da er man i min bok det man på godt norsk kaller godtroende og en smule naiv. Men kan godt bruke andre termer om det er ønskelig, men utover det så ser jeg ikke på innlegget mitt som mindre saklig kun fordi jeg brukte termen "AMD-fanboys". 

 

Greit nok at du kanskje hadde fått pepper for å benytte en slik term selv, men da er det jo en dobbeltmoral at du skal gi meg pepper for å bruke nettopp den termen? Må si jeg noen ganger blir forundret og overrasket over hvordan enkelte kan henge seg opp i de minste bagateller. 

 

 

Jeg tror du må skille mellom entusiaster og fanboys , sistenevnte vil som regel reagere svært negativt og kan ikke holde en saklig diskusjon om man påpeker svakheter ved en teknologi , førstenevnte vil greie å holde en grei og saklig diskusjon og ikke minst erkjenne de svakhetene som den har.

 

Nå ser jeg det ikke akkurat som dobbeltmoral å påpeke at det er unødvendig for denne diskusjonen å kutte ut bruken av "Fanboys" og heller fokusere på det man ønsker å diskutere , da tror jeg man får langt mer ut av den i lengden og slipper at de som deltar i den enten ignorer den helt eller går i forsvarsmodus.

 

Personlig er jeg avventende til det Amd eventuelt har å by på , om noe ganske så skeptisk med tanke på lanseringen av Bulldozer som skulle være det "store" for Amd og vi vet jo va vi endte opp med , kun FX 8350 var i hele tatt i nærheten ( om man kan kalle det i det hele tatt ) av å nærme seg noen av forventningene man hadde til denne cpu'en. Ser man på andre lanseringer så vil jeg selv betegne disse som rett og slett katastrofale , med mye hype og ikke minst tåkeprat / overdrivelser over et sluttprodukt som såvidt greier å være konkurransedyktig med Nvidia og langt ifra i nærheten av Intel på cpu fronten.

 

Om dette er tidligere Amd's Rory sin feil er jeg ikke helt sikker på, men mye tyder på at noe har gått katastrofalt galt på både markedsføring og planlegging hos selskapet de siste årene og at Zen og kommende skjermkortgenerasjon er absolutt siste håp for et selskap som faktisk i mine øyne lever på overtid og trolig forsvinner / blir oppslukt i 2016-2018 om det ikke skjer et mirakel.

 

Jeg tror faktisk at jeg er trolig representativ for mange andre som brukte å delta i diskusjoner rundt AMD , vi er rett og slett lei av angrep fra andre brukere når vi prøver å diskutere rundt AMD  og flesteparten av oss er nok trolig godt klar over begrensningene og svakhetene til produktene til AMD, men vi trenger vel ikke stadig vekk å få slengt det opp i ansiktet vårt.

 

Uansett , jeg tror faktisk at en del ting skurrer med tallene ovenfor , tok en titt på min egen Cpu og må si at det kan minne om en kraftig overklokket FX , uansett så får vi avvente og se.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror det er begrenset hva for noen lure triks man kan komme med for å tyne ut mer ytelse av x86. Med mindre AMD kommer med noe helt revolusjonerende så vil garantert Intel gruse dem, da Intel har verdens beste team for å lage x86 CPUer.

 

For ikke å snakke om at Intel ligger minst en hel generasjon forran alle andre når det kommer til produksjonsteknologi, noe som er ekstremt viktig.

 

Å slå Intel, som er verdens beste på x86, med dårligere produksjonsteknologi i tillegg er ønsketanker IMO.

 


Jeg mener fanboys er de som blir ekstra gira når "laget" dems har gode nyheter. De som er veldig ukritiske til positiv informasjon, eller mer generelt, ikke ser objektivt på informasjonen :p

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Du burde i aller høyeste grad håpe at AMD får til noe bra med Zen for det vil få Intel til å måtte kutte prisene sine.

Noe annet når man leder er at man ikke satser like hardt på utvikling som når man ligger omtrent likt eller etter.

Blir som når Petter Northug dilter over mål langt forran nummer 2.

Han kunne ha gått enda fortere men han gjør det ikke for han trenger det ikke, og det samme kan det vel hende Intel også gjør når de har den ledelsen de tross alt har.

At de også girer opp et hakk for å forsøke å holde forsprangen når noen forsøker å da dem igjen bakfra er vel ikke så unaturlig men denne gangen er ikke AMD alene om utvikling og produksjonen var dte vel Samsung som skulle stå for.

Lenke til kommentar

Vel ja delvis, Globalfoundries og samsung er vel "lagene" bak. Er litt skeptisk til resultatene selv, naturligvis da med tanke på forrige gang. Men tenker vi litt lenger tilbake på fortiden så ser vi vel neppe samme katastrofale resultat?. Poenget her, rent "Objektivt" AMD har nå fått innsprut fra sammarbeidspartnere som jeg vil si ikke hadde satsett med mindre AMD hadde noe verdt å "stole" på!?. Dere må vell være uenig i min uttalelse og det er helt fair, men jeg for min del er en smule optimistisk DENNE gangen. AMD vet det kan være spikeren i kista for dem om dem ikke leverer noe vi ikke forventet. Så la oss se hva som skjer med et alldri så lite håp guys! et test eksemplar kan være så mangt fra tidlig fase til ren spikka løgn,hvem vet, troverdig kilde skal det dog være da det kommer fra AIDA64 gutta. Dette blir for min del noe jeg SKAL teste når de slipper uansett om det blir BEST eller MIDDELMÅDIG ganske enkelt fordi blir det annet en best, blir AMD trolig historie på CPU fronten og den siste biten historie må tas vare på akk som jeg har tatt vare på mine gamle intel cpuer, kansje fordi jeg er en hardware NUT!? Who knows INTEL / AMD doesn't matter, elsker dem begge og hater dem begge.

Lenke til kommentar

En siste ting, hvordan kan det ha seg slik at, bare fordi man liker og blir optimistisk over noe, så blir man automatisk spikra nedover med "fanboism"

Er det virkelig sånn at, å være positiv til noen rykter fra "motstandsleiren" anntyder "angrep" på velletablerte sannheter? Kom igjen da folkens!? Er enig med Malvado her ass, vær saklige. Å være saklig, det å forholde seg til sakens opprinnelige natur / innhold. Og innholdet naturen er positive forbedringer, gode antydninger dog bare på papir men dreier seg om produkter i utvikling i 2012 tom 2016. Zen har vært jobbet med siden forrige "katastrofe" det dreier seg ikke om Bulldozer eller Piledriver, eller har jeg missforstått Temaet?.

Endret av WhaWuaWua
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

93MiChr

Kan du vennligst prøve å holde deg litt mer saklig enn å skrive "And fanboys" , det er ikke så veldig konstruktiv for en slik tråd og jeg hadde fått pepper om jeg skrev den samme linjen på Intel Cpu'ene selv om det er soleklart at det finnes en del av dem også.

 

Og joda , jeg ser problemstillingen din ,men vi vet enda ikke om disse tallene stemmer og det er en stund til Cpu'ene lanseres. Men det sier seg selv om dette er sluttresultatet tror jeg ikke mange velger Amd fremover.

 

Hva annet skal jeg kalle dem? Godtroende lykketroll? For om man faktisk ønsker å tro på rykter om enthusiast chipper på 32 tråder med tilsvarende IPC som 5960x, ja da er man i min bok det man på godt norsk kaller godtroende og en smule naiv. Men kan godt bruke andre termer om det er ønskelig, men utover det så ser jeg ikke på innlegget mitt som mindre saklig kun fordi jeg brukte termen "AMD-fanboys". 

 

Greit nok at du kanskje hadde fått pepper for å benytte en slik term selv, men da er det jo en dobbeltmoral at du skal gi meg pepper for å bruke nettopp den termen? Må si jeg noen ganger blir forundret og overrasket over hvordan enkelte kan henge seg opp i de minste bagateller. 

 

Det er faktisk en del som ønsker at Intel får litt konkurranse! Det er oss forbrukere som tjener på det... Alle har skjønt at du liker monopol! Men du trenger ikke å rakke ned på de som ønsker Intel litt konkurranse :p

Lenke til kommentar

 

 

93MiChr

Kan du vennligst prøve å holde deg litt mer saklig enn å skrive "And fanboys" , det er ikke så veldig konstruktiv for en slik tråd og jeg hadde fått pepper om jeg skrev den samme linjen på Intel Cpu'ene selv om det er soleklart at det finnes en del av dem også.

 

Og joda , jeg ser problemstillingen din ,men vi vet enda ikke om disse tallene stemmer og det er en stund til Cpu'ene lanseres. Men det sier seg selv om dette er sluttresultatet tror jeg ikke mange velger Amd fremover.

Hva annet skal jeg kalle dem? Godtroende lykketroll? For om man faktisk ønsker å tro på rykter om enthusiast chipper på 32 tråder med tilsvarende IPC som 5960x, ja da er man i min bok det man på godt norsk kaller godtroende og en smule naiv. Men kan godt bruke andre termer om det er ønskelig, men utover det så ser jeg ikke på innlegget mitt som mindre saklig kun fordi jeg brukte termen "AMD-fanboys".

 

Greit nok at du kanskje hadde fått pepper for å benytte en slik term selv, men da er det jo en dobbeltmoral at du skal gi meg pepper for å bruke nettopp den termen? Må si jeg noen ganger blir forundret og overrasket over hvordan enkelte kan henge seg opp i de minste bagateller.

Det er faktisk en del som ønsker at Intel får litt konkurranse! Det er oss forbrukere som tjener på det... Alle har skjønt at du liker monopol! Men du trenger ikke å rakke ned på de som ønsker Intel litt konkurranse :p
Jeg har aldri sagt at jeg ikke ønsker at AMD gir intel litt konkurranse, og jeg har aldri påpekt at jeg liker monopol.

Har heller aldri ment å rakke ned på de som ønsker konkurranse, jeg er kun det Taake89 sier; realist. Det må være lov å stille spørsmålstegn til AMD ZEN uten at noen skal trekke "monopol" kortet.

 

Hvorvidt monopol eller ikke presser prisene kan diskuteres i det uendelige. Men at intel blir noe billigere dersom AMD ZEN viser seg å være konkurranse dyktig er en påstand man bare kan skrive av lista. For å si det enkelt, nVidia ble ikke direkte "billigere" selv om siste generasjon fra AMD var det jeg ville kalle veldig konkurranse dyktig. Om AMD når igjen intel så blir det vel vanskeligere for AMD å holde fast på stempelet om billig ytelse per krone i prosessor segmentet. For nå må vi ikke glemme at hovedgrunnlaget for at AMD FX selges billig er jo nettopp fordi det er gammel teknologi.

 

Det beste vi kan håpe på er at ZEN kan gi noen konkurransedyktige priser på low- og middel-end prosessorene. Prisene på high-end og enthusiast prosessorer vil nok holde seg relativt høye uansett da disse prosessorene har en langt mindre målgruppe.

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

Jeg tror du må skille mellom entusiaster og fanboys , sistenevnte vil som regel reagere svært negativt og kan ikke holde en saklig diskusjon om man påpeker svakheter ved en teknologi , førstenevnte vil greie å holde en grei og saklig diskusjon og ikke minst erkjenne de svakhetene som den har.

 

Nå ser jeg det ikke akkurat som dobbeltmoral å påpeke at det er unødvendig for denne diskusjonen å kutte ut bruken av "Fanboys" og heller fokusere på det man ønsker å diskutere , da tror jeg man får langt mer ut av den i lengden og slipper at de som deltar i den enten ignorer den helt eller går i forsvarsmodus.

 

Personlig er jeg avventende til det Amd eventuelt har å by på , om noe ganske så skeptisk med tanke på lanseringen av Bulldozer som skulle være det "store" for Amd og vi vet jo va vi endte opp med , kun FX 8350 var i hele tatt i nærheten ( om man kan kalle det i det hele tatt ) av å nærme seg noen av forventningene man hadde til denne cpu'en. Ser man på andre lanseringer så vil jeg selv betegne disse som rett og slett katastrofale , med mye hype og ikke minst tåkeprat / overdrivelser over et sluttprodukt som såvidt greier å være konkurransedyktig med Nvidia og langt ifra i nærheten av Intel på cpu fronten.

 

Om dette er tidligere Amd's Rory sin feil er jeg ikke helt sikker på, men mye tyder på at noe har gått katastrofalt galt på både markedsføring og planlegging hos selskapet de siste årene og at Zen og kommende skjermkortgenerasjon er absolutt siste håp for et selskap som faktisk i mine øyne lever på overtid og trolig forsvinner / blir oppslukt i 2016-2018 om det ikke skjer et mirakel.

 

Jeg tror faktisk at jeg er trolig representativ for mange andre som brukte å delta i diskusjoner rundt AMD , vi er rett og slett lei av angrep fra andre brukere når vi prøver å diskutere rundt AMD og flesteparten av oss er nok trolig godt klar over begrensningene og svakhetene til produktene til AMD, men vi trenger vel ikke stadig vekk å få slengt det opp i ansiktet vårt.

 

Uansett , jeg tror faktisk at en del ting skurrer med tallene ovenfor , tok en titt på min egen Cpu og må si at det kan minne om en kraftig overklokket FX , uansett så får vi avvente og se.

Upvote :)

Lenke til kommentar

Jeg har aldri sagt at jeg ikke ønsker at AMD gir intel litt konkurranse, og jeg har aldri påpekt at jeg liker monopol.

Har heller aldri ment å rakke ned på de som ønsker konkurranse, jeg er kun det Taake89 sier; realist. Det må være lov å stille spørsmålstegn til AMD ZEN uten at noen skal trekke "monopol" kortet.

 

Hvorvidt monopol eller ikke presser prisene kan diskuteres i det uendelige. Men at intel blir noe billigere dersom AMD ZEN viser seg å være konkurranse dyktig er en påstand man bare kan skrive av lista. For å si det enkelt, nVidia ble ikke direkte "billigere" selv om siste generasjon fra AMD var det jeg ville kalle veldig konkurranse dyktig. Om AMD når igjen intel så blir det vel vanskeligere for AMD å holde fast på stempelet om billig ytelse per krone i prosessor segmentet. For nå må vi ikke glemme at hovedgrunnlaget for at AMD FX selges billig er jo nettopp fordi det er gammel teknologi.

 

Det beste vi kan håpe på er at ZEN kan gi noen konkurransedyktige priser på low- og middel-end prosessorene. Prisene på high-end og enthusiast prosessorer vil nok holde seg relativt høye uansett da disse prosessorene har en langt mindre målgruppe.

 

 

Det viktigste som jeg ser det er at som forbruker sitter man igjen med følelsen av at man får mye for pengene og at dette var et lurt kjøp. Entusiastene vil kanskje si at de kun vil kjøpe det aller beste , men får man god ytelse per krone og et system som greier å gi en god opplevelse i henhold til hva du bruker det til så vil jeg si at det kan være greit å spare noen kroner.

 

Jeg har jo selv gått fra både Barton XP 2500 til Intel E6300 og så til Amd Phenom II 1055k - FX 8350 og syslet med både Intel og Amd på "fikse fronten" og jeg må si at jeg har alltid prøvd å kjøpe forholdsvis det som ga mye for pengene , men den siste investeringen har kunnet vært erstattet av en i2500k eller bedre da FX'en fort ble utdatert (allerede var det ved lansering).

 

Jeg ser også realiteten i det du skriver og slik jeg ser det er Intel i en slik markedsposisjon ( og har vært det i de siste 10 årene) at de kan sette prisene på sine produkter uten egentlig å trenge å tenke så mye på hva Amd kommer med , Amd har også et frynsete rykte å holde seg til ( som ja, er selvforskyldt på grunn av kvalitetskrav til de som leverer hovedkort og skjermkort ) som i mine øyne har forbedret seg de siste 5 årene med :

 

*Langt mer stabile og bedre drivere i Windows , både i Opengl og DirectX.

*Vært innovative i forhold til sin versjon av Mantle og videreføring av dette til Vulkan.

*Gradvis fått forbedret kvaliteten på mange av produktene sine og kravene til leverandørene av dette , Sapphire for eksempel har gjort en god del endringer som gjør at jeg ser på disse som ganske / svært holdbare produkter.

 

Når det gjelder Zen så får vi bare håpe at produktet er såpass bra at det vil føre til at mange som ønsker seg en ny pc går over til AMD , det er den eneste reele måten å få Intel til å senke prisene på eller å komme med enda mer spennende produkt. Slik jeg ser det er det et stort behov for innovasjon i forhold til PC stasjonær segmentet og dessverre har ting ikke utviklet seg nevneverdig i de siste årene.

 

Personlig håper jeg på at nyere Cpu'er kommer med mer innovasjon enn det vi har hatt i de siste årene , men vi får se...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det er sagt er det vanligvis GPU som blir flaskehals i spill og ikke CPU, så tror at en viktig faktor for at utviklingen går "tregt" på prosessor frontet ikke er mangel på konkurranse alene, men nettopp det at vi nærmer oss et metningspunkt, at behovet ikke er der.

 

Prosessoren min har vært opp i 30-40% forbruk på det meste, og da snakker vi prosessortunge spill som GTA V. Så hvorvidt behovet er der for mer utvikling og progresjon på enthusiast prosessorer kan diskuteres. Selv mener jeg det er helt uinteressant med bedre prosessorer enn det vi har i dag når det kommer til gaming, da enthusiast chippene til intel allerede er overkill for nettopp den bruken.

 

Snakker vi server CPU så kan det jo være interessant nok, men for mannen i gata vil sterkere prosessorer være totalt unødvendig. Da ser jeg heller for meg at AMD bør sette ressursene på GPU utvikling slik at man presser nVidia til å øke ytelsen, da GPU per dags dato er den største begrensningen vi har innenfor hardware.

Endret av 93MiChr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kommer også veldig an på resten av maskinvaren. Med 2 eller flere skjermkort så settes det vesentlig høyere krav til CPU, og spesielt om man vil spille i 120/144 fps.

 

Jeg doblet minimum framerate i BF3 når jeg gikk ifra i7 920@ 4 GHz til i7 3930k@ 4.6 GHz. Det var ifra 40 fps til 80, alt max 1080p med 2x 7970.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...