Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Hvilken vei ser det ut AMD går mot konkuransen?

 

Selv tror jeg det blir vanskeligere for AMD å konkurere mot i7-6700T

En det vil bli å konkurere mot i7-5820K.

 

For jeg mistenker det er billigere for AMD og ha flere kjerner en raskere ytelse per kjerne.

 

Ryktene sier også:

ZEN High End Exascale APU, 1-2 Socket (1P-2P) – rumored specs from Fast Forward

Men det blir vel APU, vet ikke om det kommer noe bedre en AMD FX-9590 med det første.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se der ja, følte jo at noe ikke stemte...

Så da gjenstår det bare å se om dette blir low end ( lite trolig ) mid end ( langt mer trolig ) eller high end ( kanskje? ) i forhold til Intel sine konkurrenter.

 

Mine antagelser er at Zen vil trolig prøve å konkurrere på antall kjerner i forhold til Intel og vil prøve å gi "mest for pengene" status. Vi får se...

Lenke til kommentar

 

 

Dette var helt i tråd med hva jeg hadde håpet på!. AMD er med i Gamet igjen, så langt bra resultat!. Denne skal kjøpes!.

Var en liten aprilspøk^^

http://www.bitsandchips.it/52-english-news/6815-speculations-about-zen-after-our-april-s-fool

Se der jah! Ble rimelig teit der jah! ? gikk fem på gjor jeg å! ?

Lenke til kommentar

Hvilken vei ser det ut AMD går mot konkuransen?

 

Selv tror jeg det blir vanskeligere for AMD å konkurere mot i7-6700T

En det vil bli å konkurere mot i7-5820K.

 

For jeg mistenker det er billigere for AMD og ha flere kjerner en raskere ytelse per kjerne.

 

Ryktene sier også: ZEN High End Exascale APU, 1-2 Socket (1P-2P) – rumored specs from Fast Forward

Men det blir vel APU, vet ikke om det kommer noe bedre en AMD FX-9590 med det første.
Du tror ZEN ikke klarer å handle opp med 6700k, men at den vil kunne klare å konkurrere mot 5820k? Det gir jo ikke mening i det hele tatt.

 

Du er vel klar over at 6700k og 5820k har lik ytelse når det gjelder IPC, men at grunnen til at 6700k yter bedre på single thread er fordi den er levert med høyere fabrikk klokk.

Overklokk en 5820k til 4.4Ghz, da er vi plutselig opp i lik ytelse per C/T.

I tillegg hvis AMD er spådd å ha kun 8MB cache (5820k har 15MB), og kun en transfare rate på 512kb per core så er den jo ikke inærheten av IPC til 5820k som har en transfare rate på hele 2.5mb per core.

Basert på de linkene du sender så ser det ut til at ZEN blir milevis bak 5820k. Så vi får håpe at de ryktene der ikke stemmer, for isåfall ser det ikke bra ut for ZEN.

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

Se der ja, følte jo at noe ikke stemte...

Så da gjenstår det bare å se om dette blir low end ( lite trolig ) mid end ( langt mer trolig ) eller high end ( kanskje? ) i forhold til Intel sine konkurrenter.

 

Mine antagelser er at Zen vil trolig prøve å konkurrere på antall kjerner i forhold til Intel og vil prøve å gi "mest for pengene" status. Vi får se...

Det er mulig å gjøre kjernene bredere enn de er i dag, Intel har holdt seg til kjerner med issue width (antall oppgaver kjernen kan sette igang per klokke) på 4. Ved å øke issue width til fem eller seks kan de gjøre flere eksperimentelle utregninger (for å kompensere for svakere branch prediction enn Intel) på enkelttrådede oppgaver samtidig som SMT får større effekt når hver kjerne potensielt har flere ressurser ubrukt. Ulempen ved å øke issue width er varmeproduksjon og kompleksitet, men det er mest sannsynlig mulig å jobbe rundt disse utfordringene med så mange transistorer som en desktop-CPU har tilgjengelig.

Lenke til kommentar

 

Du tror ZEN ikke klarer å handle opp med 6700k, men at den vil kunne klare å konkurrere mot 5820k? Det gir jo ikke mening i det hele tatt.

Jeg mener ytelse\watt klarer neppe AMD Zen å konkurere mot skylake.

Man kan i bestefall håpe haswell\ivybridge ytelsemessig.

 

Det jeg håper på er i minstefall DDR4 ram og ca samme PCI-E lans som sokkel 2011.

Kanskje cpu 16 kjerne som er dobbelt så kraftig som FX8350.

 

Håper 16 ZEN x86 Core, 6-wide jeg skrev om blir konsoll cpu\APU for FM3 platformen.

Da det høres ikke ut som ytelse per kjerne er særlig bedre en fx 8520 i bestefall.

 

Men tror det er vanskelig å lage en cpu på 95\65 watt som kan måles mot 6700k stock\5820k overklokket til 4.4 ghz.

Lenke til kommentar

 

 

Du tror ZEN ikke klarer å handle opp med 6700k, men at den vil kunne klare å konkurrere mot 5820k? Det gir jo ikke mening i det hele tatt.

Jeg mener ytelse\watt klarer neppe AMD Zen å konkurere mot skylake.

Man kan i bestefall håpe haswell\ivybridge ytelsemessig.

 

Det jeg håper på er i minstefall DDR4 ram og ca samme PCI-E lans som sokkel 2011.

Kanskje cpu 16 kjerne som er dobbelt så kraftig som FX8350.

 

Håper 16 ZEN x86 Core, 6-wide jeg skrev om blir konsoll cpu\APU for FM3 platformen.

Da det høres ikke ut som ytelse per kjerne er særlig bedre en fx 8520 i bestefall.

 

Men tror det er vanskelig å lage en cpu på 95\65 watt som kan måles mot 6700k stock\5820k overklokket til 4.4 ghz.

 

 

Om noe så har i det minste hovedkortene til AMD gitt ofte mye for pengene og ofte har ikke Intel sine løsninger vært i nærheten av å tilby det samme som AMD der.

 

Men det hjelper jo lite når Cpu'en henger såpass langt bak.

 

Med Zen håper jeg vi fortsatt får fordelen av mye for pengene per hovedkort ( antall 16x pcie lanes ) og at Cpu'en og Apu varianten yter faktisk betraktelig bedre enn FX generasjonen og selv om den kanskje ikke kan konkurrere på toppsjiktet gir oss mye for pengene...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg mener ytelse\watt klarer neppe AMD Zen å konkurere mot skylake.

Man kan i bestefall håpe haswell\ivybridge ytelsemessig.

 

Det jeg håper på er i minstefall DDR4 ram og ca samme PCI-E lans som sokkel 2011.

Kanskje cpu 16 kjerne som er dobbelt så kraftig som FX8350.

 

Håper 16 ZEN x86 Core, 6-wide jeg skrev om blir konsoll cpu\APU for FM3 platformen.

Da det høres ikke ut som ytelse per kjerne er særlig bedre en fx 8520 i bestefall.

 

Men tror det er vanskelig å lage en cpu på 95\65 watt som kan måles mot 6700k stock\5820k overklokket til 4.4 ghz.

 

 

ZEN får nok DDR4, men at de får like mange lines som X99 skjer neppe hvis de viser seg å ikke befinne seg i samme ytelsessjikte. Om ZEN blir på nivå med Haswell/Ivybridge så kan man  nesten konkludere med 16 PCI-lines. Å sette 28 lines eller mer i en CPU som ikke blir enthusiast er høyest usannsynlig. Enten må ZEN være på nivå med X99 (i såfall 28 lines eller mer), eller så blir det nok begrenset til 16 PCI-lines.

Lenke til kommentar

Ja det håper jeg også på usb 3.1, 10 gigabit ethernet 6 PCI-E 16x slotter.

Håper det kan konkurere mot sokkel 2011 med 8 ramslotter DDR4.

 

Men man må jo bare håpe.

Håper prisen ikke blir så stiv.

 

Da hvis man skal oppgradere fra FX 8350:

 

AMD OPTERON 16-CORE 6380 2.5GHZ WO

Opteron 6380 - 2.5GHz, 115W, Socket G34, 16 cores, 2 x 8MB L3, Box

 

Asus KGPE-D16/IKVM 2XOPTERON S G34 G34 Mainstream Solution for Performance und Power Efficiency Inkl. gebundelter ASMB4-iKVM (B996988)

 

Ytelse per kjerne er nok dårligere en FX 8350.

Så gaming er nok intel bedre. Ferreste private vil kjøpe dette.

 

Tror dere prisene blir stive i starten?AMD FX-8350 var vel ganske stiv pris ganske lik som FX-9590 når den kom på markedet. Så er litt i tvil hvis jeg skal ha AMD om det blir server deler (Worksstation) eller ikke.

 

Håper AMD kommer med noe nytt til sommeren helst før.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ja det håper jeg også på usb 3.1, 10 gigabit ethernet 6 PCI-E 16x slotter.

Håper det kan konkurere mot sokkel 2011 med 8 ramslotter DDR4.

 

Men man må jo bare håpe.

Håper prisen ikke blir så stiv.

 

Da hvis man skal oppgradere fra FX 8350:

 

AMD OPTERON 16-CORE 6380 2.5GHZ WO

Opteron 6380 - 2.5GHz, 115W, Socket G34, 16 cores, 2 x 8MB L3, Box

 

Asus KGPE-D16/IKVM 2XOPTERON S G34 G34 Mainstream Solution for Performance und Power Efficiency Inkl. gebundelter ASMB4-iKVM (B996988)

 

Ytelse per kjerne er nok dårligere en FX 8350.

Så gaming er nok intel bedre. Ferreste private vil kjøpe dette.

 

Tror dere prisene blir stive i starten?AMD FX-8350 var vel ganske stiv pris ganske lik som FX-9590 når den kom på markedet. Så er litt i tvil hvis jeg skal ha AMD om det blir server deler (Worksstation) eller ikke.

 

Håper AMD kommer med noe nytt til sommeren helst før.

Om ZEN klarer å yte på linje med intel så blir det garantert stivt priset, bare se på Fury X. Eneste senario hvor ZEN kan bli billig er om de satser på mid-range CPUer, og da blir disse fort utelukket hos extreme gamere. Å håpe på intel ytelse til en billigere penger er meget tvilsomt. Da kan man likesågodt investere i en high-end intel nå uten å tape noe penger på det. Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

AMD har historisk sett lagt seg på en slik pris\ytelse at de tvinger frem priskutt hos konkurrentene. Fury er vel det eneste unntaket pr dags dato. Jeg blir overrasket om de ikke starter en priskrig med zen igjen.

Må si meg litt uenig i det utsagnet. FX-8150 kostet rett under 2k ved release, men dette presset ikke akuratt priskutt til intel's i7 prosessorer fra 2. og 3. generasjon.

Såvidt jeg vet har FX-serien jevnt over vært billigere enn intel helt fra starten, så hva du baserer priskutt hos konkurrente på skjønner jeg ikke helt. AMD har kun hatt billig pris/ytelse fordi FX-serien har hatt utdatert/dårligere teknologi enn intel.

Lenke til kommentar

 

AMD har historisk sett lagt seg på en slik pris\ytelse at de tvinger frem priskutt hos konkurrentene. Fury er vel det eneste unntaket pr dags dato. Jeg blir overrasket om de ikke starter en priskrig med zen igjen.

Må si meg litt uenig i det utsagnet. FX-8150 kostet rett under 2k ved release, men dette presset ikke akuratt priskutt til intel's i7 prosessorer fra 2. og 3. generasjon.

Såvidt jeg vet har FX-serien jevnt over vært billigere enn intel helt fra starten, så hva du baserer priskutt hos konkurrente på skjønner jeg ikke helt. AMD har kun hatt billig pris/ytelse fordi FX-serien har hatt utdatert/dårligere teknologi enn intel.

 

 

Nja?

Selv når AMD hadde Barton som var bedre enn det Intel hadde å tilby kunne man fint få kjøpt denne for en fin penge , Intel lå som regel over med både pris og lavere ytelse på den tiden.

 

Ved lansering av samtlige produkter hos Amd har prisen vært regelrett høy , etterpå har ting tilpasset seg og man har feks kunnet kjøpt en FX 8350 helt nede i 1399 Kr når ting var på plass ( Krone kurs og lav dollar kurs ). Kursen holder prisene til både Intel og Amd oppe og vi har jo også leverandøren sin gevinst å tenke på.

 

Så jeg tipper at Zen vil ha relativt høye priser ved lansering for så å falle ned på et mer normalt nivå en uke til 2 måneder etterpå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forsjkellen fra da til nå er at AMD virkelig trenger penger. Blir vanskelig for dem å prise seg for langt ned også, de er nødt til å få inn litt cash snart. Tipper på en "fornuftig" pris vs Intel, men tror ikke det blir "billig", skal vel ikke se bort i fra at den beste blir priset godt opp over 5 tusen, da hvis den yter bra.

Ren gjetning dog, pengene ligger vel uansett ikke i entusiast-sjiktet uansett. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja derfor vurder jeg å vente med å oppgradere maskinen eneste inntekten til AMD må være skjermkort i lavpris segmentet og bedriftprodukter i så fall, og Xbox one\Ps4 men tviler på de tjener så mye per maskin der, kanskje maks en 1000 lapp.

 

Hvis AMD ikke klare å konkurere i spill tror jeg flest vil kun kjøpe AMD til videoredigering\virtualisering i så fall.

FX 8350 er vel fremdeles brukbar der hvis man ikke har store behov.

 

Vi kan jo håpe på intel svarer med 4x hypertreading og flere kjerner.

Tror ikke AMD har råd til å lage\utvikle cpu av Graphene\carbon.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Litt off-topic...

 

Hilste på Jim Keller forrige uke. Han var på GTC. Han jobber nå sammen med flere andre tidligere Zen-arkitekter hos Tesla med fremtidige generasjoner av Tesla sin Autopilot hardware.

Spurte du ham om han trodde Zen ville bli en suksess for AMD?

 

Mistenker at Zen vil fungere lignende Cyclone-arkitekturen til Apple.

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

Spurte du ham om han trodde Zen ville bli en suksess for AMD?

Nei, det hadde han uansett ikke kunnet svart på... :)

Det var på presentasjon av Pascal (GP100) jeg traff han og en kollega. Tesla bruker blant annet CUDA (cuDNN) for å akselerere læring av nevrale nett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...