Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

I avslutningsfasen med polske håndverkere - erstatning, hvordan hive dem ut?


FranzJosef

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man får hva man betaler for.

Erfaring som takstmann har jeg null tillit til, svindlere hele gjengen.

Det er din plikt å undersøke hvem som kommer og gjør jobben.

Pent kledd nordmann med papirer på ditt og datt er vel det jeg ville hatt minst tillit til, en ærlig arbeidskar derimot.

Lenke til kommentar

Skulle ønske vi kunne fått en ny tusenlapp med bilde av en håndverker på! Nei til kontantfritt samfunn, både for sikkerhetens del og fordi penger i sin sanne form er nostalgiske og flotte verdipapirer. Skjønner godt folk mener det ene og det andre om at dette skal luke ut kriminell aktivitet, men; "Where there is a will, there is a way"

Lenke til kommentar

 

Flirer jeg!

 

En burde lukte lunta når det kommer en såkalt norsk byggmester med tilbud og kun polske arbeidsfolk

 

Helt enig med FranzJosef her, det er heller unormalt om de ikke bruker østeuropeisk arbeidskraft.

 

Det er ditt valg som kunde å tillate utlendinger til å jobbe for deg

Ja, stort sett gjør de en god jobb, men hører svært ofte at de ikke gjør det, spessielt når de får jobbe fritt 

Hadde det kommet en NORSK byggmester med tilbud så hadde jeg forventet norske arbeidere

Lenke til kommentar

På befaring møtte det opp en norsk kar som presenterte seg som byggmester og han sa han også hadde kompetanse som takstmann. Det ble garantert at de hadde mye kompetanse på denne type renovering og alt ble gjort faglært etter boka.

Og hva gjorde så du for å sjekke opp at dette faktisk stemte? (Hvor lenge har firmaet eksistert, hvordan går det økonomisk, kan de referere til andre fornøyde kunder, osv.)

 

At håndverkerne er polakker har strengt tatt svært liten betydning, det finnes gode og dårlige "håndverkere" (med eller uten ironiske anførselstegn) fullstendig uavhengig av nasjonalitet, så du kunne like fort endt opp med like udugelige, ufaglærte, underbetalte nordmenn...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å laste oppdragsgiver ut fra denne beskrivelsen blir ganske søkt. Og egentlig  uansett, når noen hyrer  inn et håndverkerfirma med Mesterlogo og betaler over faktura med mva så kan man godt si at det finnes bedre og andre men i all hovedsak må det være slik at oppdragsgiver har rett til å være misfornøyd med et elendig arbeid.

 

Og så har man alltid de som bare stiller opp uendelige med urimelige krav til oppdragsgiver:

- du sjekket på finn ja, hvilke karaterer firmaet fikk? haha, de må du aldri stole på...

- norsk byggmester som dukket opp ja? Hvordan kunne stole på han...

- Mester? Haha, det er mange som er mester, det sier ingenting...

 

Det finnes grenser for hvor mye en kan og klarer å få sjekket. Og dessuten er det bare en viss mengde håndverkere som du faktisk får til å komme og møte opp der du bor, så utvalget er i praksis helt minimalt. Det er også enkelte som later til å tro at man må bare lete og lete så finner man den virkelig solide håndverkeren som alltid gjør ting til avtalt tid, ikke snyter deg på timer, gjør alt prikkfritt osv. De finnes ikke.

 

Men la oss glemme anklagene mot meg, nå sitter jeg i saksa. Hva nå? Bortsett fra at jeg skal gå gjennom regnskapet til neste håndverkerfirma med 5 luper og 13 revisorer osv osv neste gang.

Lenke til kommentar

Hva slags forsikring skulle dekke noe av dette? Ser ikke helt hvordan forsikringer skal hjelpe meg.

 

Har tatt masse bilder ja.

 

Byggmesteren svarte bare at han forstår min frustrasjon og skal ta det videre med polakkene på  de første klagene,  nå svarer han ikke. Enda har jeg ikke fått noe fakturakrav fra dem på det siste beløpet, men på den annen side er heller ikke rørlegger/elektriker ferdig. Så antar fakturaen kommer og spm er hvor mye jeg da skal legge i det.

Lenke til kommentar

Det en forsikring kan hjelpe med her er vel muligens rettstvistdekning som gir en del advokatbistand når det har oppstått en tvist.. ?

 

Har boligkjøperforsikring, kjøpte i oktober. Men den hjelper meg antagelig ikke?

 

Har ellers innbo, medlem av NITO som hadde noe begrenset advokatbistand før...men får neppe brukt noe av det her?

Lenke til kommentar

Skjønner at mange her har et forholdsvis stort behov for å gi TS råd for senere tilfeller som kan oppstå, vise sin enorme kunnskap rundt området "valg av håndverker" e.l. Jeg vil ikke si dette er direkte off topic, men det grenser mot det. Vil derfor råde folk til å;

  • Lese førsteposten og svare deretter. TS ber ikke om råd om hvordan han skal velge håndverkere neste gang, ei heller moralprekener. Eventuelt:
  • Starte en ny tråd med gode råd om valg av håndverkere.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har boligkjøperforsikring, kjøpte i oktober. Men den hjelper meg antagelig ikke?

Boligkjøperforsikring dekker nok bare feilene som var på boligen når du kjøpte den (og slett ikke alle dem heller...), så den hjelper neppe her, nei. Derimot har du vanligvis en rettshjelpdekning som inngår i innboforsikringen.

 

Få en takst (og her må du enten ha takstmann eller en annen, pålitelig, håndverker) på hvor mye det koster å rydde opp/erstatte det som er ødelagt, og hold det beløpet tilbake om mulig, ellers må du gå til sak (som evt. kan ende i retten, derav spørsmålet om rettshjelpdekning i forsikring) mot firmaet for å få det tilbake. Om du holder tilbake deler av avtalt beløp, så blir det firmaet som må gå til sak mot deg, i stedet for omvendt.

Lenke til kommentar

 

Har boligkjøperforsikring, kjøpte i oktober. Men den hjelper meg antagelig ikke?

Boligkjøperforsikring dekker nok bare feilene som var på boligen når du kjøpte den (og slett ikke alle dem heller...), så den hjelper neppe her, nei. Derimot har du vanligvis en rettshjelpdekning som inngår i innboforsikringen.

 

Her tar du feil. En boligkjøperforsikring er jo nettopp en rettshjelpsforsikring. Den dekker ingen krav overhodet, men finansierer inndrivingen av krav.
Lenke til kommentar
Her tar du feil. En boligkjøperforsikring er jo nettopp en rettshjelpsforsikring. Den dekker ingen krav overhodet, men finansierer inndrivingen av krav.

Ja, jeg forklarte meg uklart i forrige innlegg; den dekker ikke selve kravene/feilene, bare rettssaken mot selgeren, men den vil jo uansett ikke gjelde for tvister om helt andre forhold som ikke eksisterte ved overtagelsen, som trådstarters håndverker-problemer...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...