Gå til innhold

Mennesker = Global oppvarming?


Anbefalte innlegg

bshagen skrev (12 timer siden):

Jeg forstår liksom ikke helt hvor han vil ?

Det er nok bare noen tanker rundt tema. Man trenger da ikke å være helt presis (prate alle etter munnen, da vi har litt frihet), og kan lufte tanker som ligg rundt.

 

Å kjøpe «ting» er å oppfylle fantasier og å prøve å få et betre liv, «ting» som må produseres som følge av dette representerer utslipp.

God mat er for eksempel en følelse for det meste, og kva som er godt er preget av kultur og oppvekst (opplevelser). 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Leste denne artikkelen på VG, at det er oppdgaget metanlekkasje på havbunnen. 

"Metangass har 28 ganger større oppvarmingeffekt enn karbondioksid"

Bjørn Samset i Cicero til VG:
"Han sier lekkasjene fra havbunnen virkelig kan sette fart på klimaendringene.

Hvorfor det lekker, skyldes mest sannsynlig ikke global oppvarming fordi havet der funnet er gjort, ikke har blitt betydelig oppvarmet.

"Han sier at noe av problemet med metan er at de ikke har gode langtidsmålinger på det. Derfor vet de ikke hvor mye metan som lakk opp på 70–80-tallet. Det kan være det har skjedd hele tiden men at vi først har lagt merke det nå. "

Aha tenkte jeg, da er det antagelig det som er årsaken til klimaendringene.

Ja, nei vet ikke jeg. Men samme hva de sier, er jeg i tvil om at den menneskelige påvirkninge er så merbar som man vil ha det til. Tror det er småtterier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gomby skrev (2 minutter siden):

Du får nå mene hva du vil om den saken, men personlig så har jeg svært liten respekt for dommedagsprofetier.

Verden blir varmere, og jeg tenker vi skal klare å håndtere de problemene som oppstår uten for mye syting og klaging.

Jeg er selv takknemlig for all den økonomiske veksten og velstanden bensin og diesel har brakt oss.

Du synser veldig mye, og det faller litt flatt når vi har klimaforskere som jobber fulltid med å gi oss prognoser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (4 minutter siden):

Du synser veldig mye, og det faller litt flatt når vi har klimaforskere som jobber fulltid med å gi oss prognoser.

Slike prognoser bommer nesten alltid, det har historien vist gang på gang. Ingen er eksperter på å spå fremtiden.

Tenker også vi trenger noen til å bryte opp denne holdningen av undergang og tungsinn som har slått rot.

Relevant podcast:
https://reason.com/podcast/ronald-bailey-the-world-is-getting-cleaner-richer-and-safer/

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gomby skrev (7 minutter siden):

Slike prognoser bommer nesten alltid, det har historien vist gang på gang. Ingen er eksperter på å spå fremtiden.

Tenker også vi trenger noen til å bryte opp denne holdningen av undergang og tungsinn som har slått rot.

Relevant podcast:
https://reason.com/podcast/ronald-bailey-the-world-is-getting-cleaner-richer-and-safer/

 

Men du vet bedre?

Klima er iterativt arbeid som gir oss stadig mer presise modeller. Ja det er tilfeller der forskningen bommer, men det er avvik som blir utjevnet av den vitenskaplige metoden. Det er en skråsikker trend at den globale snittemperaturen går opp, det er det ingen som bommer med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (Akkurat nå):

Du er ikke utakknemlig eller slem mot fossilt-brensel-industrien, ved å aksepterer vitenskapen forskerne legger frem.

Jeg benekter ikke at klimaet blir varmere, jeg sier bare at menneskers betydning på klimaet er sterkt overdrevet.

Løsningene folk presenterer på klimakrisen er også ganske naive. Man ignorerer liksom blankt konsekvensene på miljøet av batterier, solceller, vindmøller ol.

Gavekort skrev (2 minutter siden):

Men du vet bedre?

Nei, men nå har jeg ikke gjort slike spådommer heller.

Gavekort skrev (4 minutter siden):

Det er en skråsikker trend at den globale snittemperaturen går opp, det er det ingen som bommer med.

Det har jeg heller aldri benektet, men som sagt, vi finner en løsning på de problemer en varmere verden måtte medføre.

Nok dommedagsprofetier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gomby skrev (9 timer siden):

For det første så tror jeg menneskets effekt på klimaet er sterkt overdrevet, drevet til dels av politiske krefter.

For det andre så tror jeg vi vil finne teknologiske løsninger på de problemene et varmere klima måtte medføre.

Et varmere klima er bare positivt for kloden og oss mennesker.
Det er i de varme periodene de siste 10000 åra menneskeheten har blomstret og utviklet seg.
I de kaldere periodene imellom har det vært hungersnød og elendighet.

Så vi får endelig håpe at det gode klimaet vi har nå holder seg, og at vi ikke er på vei inn i en liten istid igjen a la LIA slik som det blir spådd nå.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gomby skrev (11 timer siden):

For det første så tror jeg menneskets effekt på klimaet er sterkt overdrevet, drevet til dels av politiske krefter.

For det andre så tror jeg vi vil finne teknologiske løsninger på de problemene et varmere klima måtte medføre.

Jeg tenker at mindre tro og mer vitenskap ville vært greit. Din religiøse tro er faktisk ikke særlig relevant eller interessant, og vi har hørt alt samme før. Ta deg sammen og lytt til forskerne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Marella skrev (57 minutter siden):

NASA? Nei. Du må slutte å lese klimanekterblogger og heller sette deg bedre inn i temaet.

Her er noen artikler som hjelper deg til å skjønne hva som skjer:

https://www.iflscience.com/environment/mini-ice-age-hoopla-giant-failure-science-communication/

https://arstechnica.com/science/2020/03/paper-that-claimed-the-sun-caused-global-warming-gets-retracted/

https://www.skepticalscience.com/grand-solar-minimum-barely-dent-AGW.html

Du må jobbe med din evne til å utvise kildekritikk, for det du gjør nå er å bare robot-automatisk godta alt som ser ut til å stemme overens med din egen overbevisning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Marella skrev (59 minutter siden):

https://www.nasa.gov/feature/ames/solar-activity-forecast-for-next-decade-favorable-for-exploration
Dette er original-artikkelen på NASA sine sider, og den nevner ingenting ang. en ny liten istid. Absolutt null steder står dette. Artikkelen du linker til derimot er en blogg som videre kommenterer artikkelen til NASA som hevder at dette vil skje. Det er altså ikke NASA som sier dette, det er bloggen du linker til som gjør det. Så ønsket mitt der det henvises til faktisk forskning som viser til at vi skal få en ny liten istid står fremdeles ubesvart

EDIT: hekemo slo meg på målstreken der gitt ?

Endret av bshagen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Marella skrev (1 time siden):

Electroverse
https://mediabiasfactcheck.com/electroverse/

Sitat

CONSPIRACY-PSEUDOSCIENCE

Overall, we rate Electroverse a quackery level Pseudoscience source based on the promotion of misinformation regarding climate change that does not align with the consensus of science.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...