Gå til innhold

Gratis Windows 10 klarer ikke å friste Windows 7-brukerne


Anbefalte innlegg

Tror det skyldes mange ting deriblant.

1) Win7 er bra nok, win 10 er "nytt og ukjent"

2) De som har "brent seg" på dårlige Windowsversjoner 8, vista, ME osv.

3) Skepsis til om programmer, VPN og andre systemer vil virke normalt.

4) Man må lære seg et nytt brukergrensesnitt.

5) Det er tiltak

6) Mange ser ikke behovet.

Osv, osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, dette har sikkert med drivere å gjøre, men det funker glimrende i Win 7, så jeg har intet behov for å oppgradere.

 

Og derfor burde du slippe "maset" fra Microsoft om å oppgradere til Windows 10.

 

Jeg har ørten vellykkede oppgraderinger under hatten, men min "daily driver" kjører fortsatt Windows 7 U. (Jeg gjorde den feilen at jeg registrerte meg for "Get Windows 10" på denne PC'en tilbake i mai, tror jeg, og nå har Windows 10 Upgrade begynt å dukke opp som en 'selected optional Windows update', så nå må jeg passe på når "andre tirsdag i måneden" kommer.)

 

Jeg regner med at en oppgradering til Windows 10 på den vil gå greit også, men det vil ikke overraske meg om noe skjærer seg, og da spørs det om jeg er interessert i å få den ekstrajobben i fanget nå rett før jul. (Jeg er nok ikke det.) Det høres mer ut som en romjulsaktivitet ...

 

)Jeg har en mislykket oppgradering også, men det var et forsøk på Windows 7 på en Boot Camp-partisjon på en 5 år gammel MacBook Air. Oppgraderingen gikk for så vidt greit den, men under bruk begynte piksler på skjermen å forsvinne, så den var fort ubrukelig. Apple støtter kun Windows 7 med drivere på denne hardwaren, så jeg kastet inn håndkleet, slettet Boot Camp, og oppgraderte MacOS X til Kaftein'.)

Lenke til kommentar

Altså, brukerfeil :p

Er jo ikke noe galt med W10, men med dine SSD ;)

Det er jo strengt tatt driverne som W10 pusher som det er noe feil med.

 

Nettopp det at HW-drivere er tatt med i Windows Update er en av hovedgrunnene til at jeg virkelig ikke har lyst til å oppgradere. Har MS gjort noe med dette (gjort det mulig å slå av oppdatering av drivere uten å måtte slå av automatisk Windows Update) i senere tid, eller er det fremdeles et problem?

 

Ellers så er det jo den generelle tendensen (som også var et problem med W8) at MS skal inkludere masse bullshitfunksjonalitet som er vanskelig å bli kvitt når du ikke trenger det. Eneste jeg egentlig ønsker av det som er nytt i W10 er DirectX 12. All "strømlinjeformingen" som MS har drevet med vil jeg egentlig helst være fri for.

Endret av Sutekh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ser mange her påpeker at Win 7 Pro/Ultimate gir Win 10 Pro-lisens. Det er riktig. Men det som blir underkommunisert er at fulle lisenser blir til OEM. Hvis man oppgraderer fra en full lisens ender man altså opp med å måtte gå tilbake til eldre OS eller betale for Win 10 ved fremtidig hardwareoppgradering.

 

Feil.

Har du en full lisens og oppgraderer til Win10, så får du ikke en OEM-lisens. Du har fortsatt en full lisens, men du har ikke fått noen produktnøkkel for Win10, og dermed tror folk at lisensen er låst til PC'en de har oppgradert på. Men hvis du leser det som står i EULA'en, så ser du at du har rett til å flytte lisensen til ny HW osv. Det er foreløpig uklart hvordan dette skal foregå, og foreløpig blir folk bedt om å ta kontakt med Microsoft's kundestøtte.

 

Les forøvrig dette om aktivering: http://windows.microsoft.com/nb-no/windows-10/activation-in-windows-10

se punktet "Aktivere etter en endring i maskinvarekonfigurasjonen".

 

Har du noen klare kilder på det, jeg vet det har blitt påstått, men det virker ikke slik:

 

http://www.expertreviews.co.uk/software/operating-systems/1403707/windows-7-and-8-retail-users-cant-transfer-windows-10-after-a

http://winsupersite.com/windows-10/what-happens-my-free-windows-10-upgrade-after-29-july-2016-if-i-need-change-hardware

 

Linken du viser til forklarer jo bare hvordan du forholder deg hvis du har en Windows 10 retail-lisens, den sier ikke noe om at du får det.

Endret av Aasgaard
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Så mye problemer som Win10 har gitt meg på min maskin, skjønner jeg godt at folk er skeptiske til å oppgradere. Om jeg bare ikke hadde vært så forbasket glad i å sjekke ut nye ting. :p

Mest sansynlig brukerfeil

hehe, nei. :) Har å gjøre med en mengde BSODs som har å gjøre med SSDene mine. Reinstall av Intel Rapid-something drivere fikser det hver gang, men Microsoft virker å tvinge på meg sine egne drivere hver X uke. Kommer i hvert fall etter en omstart pga automatisk oppdatering hver gang. :)

Altså, brukerfeil :p

Er jo ikke noe galt med W10, men med dine SSD ;)

Da har du en annen definisjon av bruker enn meg. ;) Ellers er det jo Windows sin driver som er problemet, så vidt jeg kan bedømme.
Lenke til kommentar

Jeg har følgende ankepunkter mot Win 10, bortsett fra merarbeidet det skaper for "datafolk" som må hjelpe venner og familie som har oppgradert og trenger hjelp:

  • Elendig DPI-skalering (som i Win 8)
  • To-delt grensesnitt (men forbedret fra Win 8)
  • Restriksjoner her og der (oppdateringer, native apps, fjerning av høyreklikk flere steder, etc.)

På grunn av punktene over kommer jeg ikke til å oppgradere den stasjonære hovedmaskinen min. For laptoper med Win 8 forhåndsinstallert er det nesten bare fordeler med å oppgradere. Jeg har prøvd å nedgradere slike til Win 7, men det blir alltid masse styr med UEFI og SSD og hybriddisker. For eldre bærbare maskiner med Win 7 kan man prøve å oppgradere. De har oftere lav oppløsning så DPI-skaleringen er ikke et problem. Min erfaring er likevel at Win 7 er snillere mot gammel og svakere maskinvare enn Win 10. Jeg har oppdatert en Dell-maskin fra 2009 og en Asus eee fra 2010, men gikk tilbake til Win 7 på begge, da 10-eren gjorde dem betydelig tregere. 

 

Så min anbefaling vil være:

  • Laptop med Win 8 --> Oppgrader
  • Laptop med Win 7 --> Prøv og se
  • Stasjonær --> Ikke oppgrader uten en spesifikk grunn (feks DX12)
Endret av _Brukernavn_
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter @nebrewfoz sine to oppklarende poster - samt tidligere informasjon om faktisk hvor lite som overvåkes, ja da virker det på meg at svært mange velger å la være å oppgradere til Windows 10 basert på feilaktige rykter og informasjon, 

Da forutsetter du at en stor andel velger å ikke oppgradere pga. dette. Jeg har virkelig siden starten ikke hørt noen nevne dette som årsak til at de venter. Først i denne tråden har jeg sett noen nevne det som spesifik årsak.

Er det noe som virkelig tas ut av proporsjoner så er det denne type påstander om "hvorfor folk ikke oppgraderer".

 

 

Årsaker jeg har fått med meg for at man venter:

Bedrifter utelukkes da årsakene er opplagte men vi kan godt late som det er overvåkning og rykter som er årsaken der om det hjelper.

 

1. man har prøvd og oppgraderingen har feilet i x-antall stadier med feilmeldinger som ikke fører til noe annet enn timesvis med villendende blindveier. Noen ender opp med installasjon via minnepenn el. (dette kan gjøre at mindre kyndige avstår).

2. man har opplevd problemer med nic eller storage drivere og måtte lete seg frem til en spesifik win8.1 versjon el. for å få dette til å fungere stabilt. Noen har ikke klart å finne drivere som har løst problemet.
3. man opplever BSODS (som ikke skjedde på tidligere OS) hvor selv minnedump analyser ikke leder til noe som kan løse problemet (Også med cleaninstall fra ISO). Henvises kun til kernel og hal i minnedumpanalyser. 
   (selv de som har doktorgrad, bachelor, master og erfaring med MS siden msdos står fast her). Maskinvaren har fungert feilfritt på Win7 og Win8 i flere år.
4. man har problemer med skjermkortdrivere (Nvidia spesielt utsatt i følge G9XX tråden) og SLI oppsett.
5. man opplever CTD i spill i Win10 som de ikke hadde i Win7 eller Win8
6. et eller annet program du er avhengig av støtter ikke Win10 og det anbefales fra leverandør at du venter eller gjør det på egen risiko (Regnskapsprogrammer i privat henseende osv.)
7. Firmware/Bios relaterte issues hvor en oppgradering av disse ikke løste problemet.
8. Maskinen er så gammel at man heller venter til man har kjøpt en ny maskin 
 
Dette er de vanligste årsakene jeg har observert til at en del velger å ikke oppgradere. ikke rykter og feilinformasjon. 
I noen få tilfeller har jeg hørt om folk som under oppgradering har valgt å ha en annen SSD som system/boot osv. hvor denne SSDen da har hatt en bug i firmware ift. dette som lot seg løse med en oppgradering. Altså at de har "rokkert" på hardware i maskinen som skaper nye situasjoner.
 
Det jeg ennå ikke har hørt som årsak men som puttes i andres munn her og i lignende tråder er:
 
- Microsoft overvåker brukerne
Vi lever i et overvåkningssamfunn. Hvis du tror ikke overvåkes i utallige sammenhenger allerede (automatisk) så er du bare naiv eller dårlig opplyst. Det Microsoft gjør her vil ikke skille seg fra alt annet og mye kan deaktiveres. At mye kan deaktiveres er noe de fleste oppdager på første installasjon.
- At Windows10 er annerledes, vanskelig og nytt
Windows 10 er etterfølgeren som ligner mest på Windows 7 og jeg tviler sterkt på at mange føler Win10 er skummelt i så henseende. Det er veldig få som ville synes Win10 var så nytt og annerledes i bruksopplevelsen at de ikke ville oppgradert.
- At man ikke er i stand til å skille småproblemer som lar seg gjøre å komme rundt fra større issues hvor man må vente patch eller annen driver.
De fleste som har jobbet med Windows i alle år er i stand til dette, så enkelt er det. Det er kun når det ikke lar seg gjøre at disse vurderer å vente.

 

Fremfor å annerkjenne de problemene som faktisk eksisterer så tyr man til fordummende karakteristikker av de som opplever et problem du selv aldri har hatt eller ville klart å løse.

En meget stor del av de som kjører Win10 hadde ikke et eneste problem eller kun små ting som lett lot seg løse. Det betyr langt i fra at så er tilfelle for alle.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

 

Forsvinner ikkje kabal i Windows 10? I så fall vil det vere ei nedgradering for foreldre som bruker kabal like mykje som internett.

 

Er med i Pro versjonene, alle andre må enten betale for Microsoft versjonen eller laste ned en av de utallige alternativene gratis (apper)

 

Har w10 på begge PCene og fjernet W7 helt og ikke angret et sekund

 

På jobb så brukes det fortsatt 98, XP og W7

Rett og slett fordi det brukes (dyre) programmer som ikke har blitt oppdatert til nyere versjoner

Du får lastet ned kabal osv gratis til alle versjoner av Windows 10....

Lenke til kommentar

Jeg oppgraderte min win8 installasjon i vmware, til win10. Fungerer ganske bra. Jeg tak en backup av win8 installasjonen først. Jeg sliter litt med lite plass på vmware bilde siden win10 bruker en del swap plass.

Ellers er jobb pc enda win7. Det er fordi programmene vi bruker ikke støtter windows 10 enda:( En del av dem får sikkert aldrig støtte så vi må ha noen win7 maskiner tilgjengelig i sikkert 5-10 år til.

Lenke til kommentar

 

Har du noen klare kilder på det, jeg vet det har blitt påstått, men det virker ikke slik:

 

Kan det bli klarere enn MICROSOFT SOFTWARE LICENSE TERMS for WINDOWS OPERATING SYSTEM?

https://www.microsoft.com/en-us/Useterms/Retail/Windows/10/UseTerms_Retail_Windows_10_English.htm 

 

Paragraf 4. Transfer:  ("the software" betyr "Windows 10".)

 

4b.      Stand-alone software. If you acquired the software as stand-alone software (and also if you upgraded from software you acquired as stand-alone software), you may transfer the software to another device that belongs to you. You may also transfer the software to a device owned by someone else if (i) you are the first licensed user of the software and (ii) the new user agrees to the terms of this agreement. You may use the backup copy we allow you to make or the media that the software came on to transfer the software. Every time you transfer the software to a new device, you must remove the software from the prior device. You may not transfer the software to share licenses between devices.

 

Så hvis du oppgraderte til Windows 10 fra en Windows 7/8 retailversjon (- "software you aquired" -), så kan du flytte Windows 10 til en annen dings som du eier, men du må da slette Windows fra den første dingsen. Dette kan du gjøre flere ganger (- "every time you transfer" -), men du kan ikke drive på med å ha Windows 10 på flere dingser samtidig (- "not ... share licenses between devices").

 

Akkurat hvordan man kan "flytte" Windows 10 til en annen PC når man ikke har en produktnøkkel, der har ikke Microsoft vært særlig behjelpelige med informasjon ennå, og jeg har ennå ikke hørt historien fra villmarken" om erfaringene til folk som har forsøkt det. Usikkerheten rundt dette og et ønske om å ikke kaste bort tid med å kontakte MS support, har gjort at jeg f.eks. har byttet HDD->SSD på en Win7 PC før jeg oppgraderte til Win10. (Vel, det fungerte jo som en effektiv backup i tilfelle oppgraderingstrøbbel også. Men det ble aldri noe trøbbel.)

Lenke til kommentar

Vedder en tier på at Microsoft kutter støtten til W7 når gratisperioden til W10 er over

 

Vedder i mot ... De har satt 14. januar 2020 som dato for avvikling av utvidet støtte for Win7 SP1, og jeg tviler på at de kommer til å gå tilbake på det. (Datoen ble bekreftet i oktober i år, dvs. etter at Windows 10 ble sluppet løs på folk.)

 

Faktaark: http://windows.microsoft.com/nb-no/windows/lifecycle

 

Hvis noen lurer på hva "utvidet støtte" betyr, så er det den type støtte Windows 7-brukere har pr. i dag; dvs. sikkerhetsoppdateringer og denslags, men ingen vesentlig ny funksjonalitet. (Bortsett fra Get Windows 10, da...)

Generell støtte for Windows 7 SP1 opphørte 13. januar 2015.

Lenke til kommentar

Folk har for forskjellig behov og ikke minst forskjellige pcer. For min del har jeg ikke brukt Windows 7 på lenge. Har vært godt fornøyd med Windows 8 Pro og likeså med Windows 8.1 Pro. Og når jeg fikk muligheten til å oppgradere pcen jeg har i nettverket (hundrevis av pcer) til Windows 10 Pro så var jeg ikke sen til å oppgradere. Når man attpåtil har pci express disker som bruker NVMe så har ingenting å tjene på å bruke Windows 7 Pro som jeg hadde for lenge siden.

 

Eneste problemet er jo at noen nettverkspartisjoner kommer og går litt. Minimalt problem egentlig. Av og til må man mappe de opp manuelt, hvis de ikke kommer opp automatisk. Dette er noen ganger ett problem ved oppstart. Men det går jo på sekunder og mappe de opp så i praksis funker det bra. Ellers er jeg strålende fornøyd.

 

Har ikke savnet Windows 7 Pro ett sekund hittil

Lenke til kommentar

Kan det bli klarere enn MICROSOFT SOFTWARE LICENSE TERMS for WINDOWS OPERATING SYSTEM?

https://www.microsoft.com/en-us/Useterms/Retail/Windows/10/UseTerms_Retail_Windows_10_English.htm 

 

Paragraf 4. Transfer:  ("the software" betyr "Windows 10".)

 

4b.      Stand-alone software. If you acquired the software as stand-alone software (and also if you upgraded from software you acquired as stand-alone software), you may transfer the software to another device that belongs to you. You may also transfer the software to a device owned by someone else if (i) you are the first licensed user of the software and (ii) the new user agrees to the terms of this agreement. You may use the backup copy we allow you to make or the media that the software came on to transfer the software. Every time you transfer the software to a new device, you must remove the software from the prior device. You may not transfer the software to share licenses between devices.

 

Så hvis du oppgraderte til Windows 10 fra en Windows 7/8 retailversjon (- "software you aquired" -), så kan du flytte Windows 10 til en annen dings som du eier, men du må da slette Windows fra den første dingsen. Dette kan du gjøre flere ganger (- "every time you transfer" -), men du kan ikke drive på med å ha Windows 10 på flere dingser samtidig (- "not ... share licenses between devices").

 

Akkurat hvordan man kan "flytte" Windows 10 til en annen PC når man ikke har en produktnøkkel, der har ikke Microsoft vært særlig behjelpelige med informasjon ennå, og jeg har ennå ikke hørt historien fra villmarken" om erfaringene til folk som har forsøkt det. Usikkerheten rundt dette og et ønske om å ikke kaste bort tid med å kontakte MS support, har gjort at jeg f.eks. har byttet HDD->SSD på en Win7 PC før jeg oppgraderte til Win10. (Vel, det fungerte jo som en effektiv backup i tilfelle oppgraderingstrøbbel også. Men det ble aldri noe trøbbel.)

Det er vel ikke noe i denne teksten som tydeliggjør at dette også gjelder gratisoppgraderingene. Her kan de utmerket godt snakke om folk som kjøper en oppgradering. Det er jo Microsoft selv som har vært ute og hevdet at lisensen man får gjelder for den spesifikke maskinen ("lifetime of the device" var vel begrepet de brukte hvis jeg husker riktig).

 

Håper jeg tar feil altså. ;)

Endret av Aasgaard
Lenke til kommentar

 

Det er vel ikke noe i denne teksten som tydeliggjør at dette også gjelder gratisoppgraderingene.

 

 

Nei, men det er ikke noe som tydeliggjør at det ikke gjelder gratisoppdateringene heller ... Og det er en lisensavtale som følger med Windows 10 når du "gratis-oppgraderer" og som du må akseptere for å fullføre oppgraderingen.

 

Er glasset halvfullt eller halvtomt? (Eller er det dobbelt så stort som det hadde trengt å være?)

 

edit: Og at Microsoft lover at de skal supporte Windows på PC'en din "for the lifetime of the device", utelukker jo ikke at du kan flytte 'lisensen' over til en annen PC innen den tid.

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Nå dreier vel ikke dette seg om man er optimist eller pessimist, jeg baserer uttalelsene mine på hva Microsoft selv har sagt. Det er også en del brukere som forteller at de ikke har fått reaktivert etter å ha endret hardwdare, selv etter å ha ringt Microsoft. Per i dag kan man løse det ved å reinstallere Win 7/8 retail og oppgradere til 10 på nytt, men det går jo bare til juli 2016.

Lenke til kommentar

Gikk fra Win 7 til 10, men måtte tilbake igjen etter et par måneder.. Etter omtrent 2 ukers bruk sluttet start menyen å fungere, samtidig som OS'et ble ustabilt og tregt. Når det samme skjedde igjen etter clean install etter omtrent 2 ukers tid, hele 2 ganger til, var det bare å gå tilbake til Win 7.

 

Kjørt denne versjonen av Windows problemfritt i flere år, og nå kjører endelig pcen helt knirkefritt igjen, selv etter omtrent en mnd. Hva som forårsaket dette kan jeg ikke skjønne, men det var flere andre på diverse forum som led av det samme. Etter så lang tid, uten så mye som en setning fra MS om saken, skal det nok mye til for å oppgradere til det desidert mest ustabile OS'et jeg har prøvd igjen.

 

Må jo være et problem hos deg da siden alt blir så ustabilt.. har oppgradert til 10 uten en eneste bug det virker perfekt på spill osv ikke noe bugs at all så kanskje vaslelig hos deg, ta skjeen i en annen hånd å prøve å gå" vidre" å ikke klamre seg til et dødt OS som ikke får oppdateringer osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...