Gå til innhold

Gratis Windows 10 klarer ikke å friste Windows 7-brukerne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Så mye problemer som Win10 har gitt meg på min maskin, skjønner jeg godt at folk er skeptiske til å oppgradere. Om jeg bare ikke hadde vært så forbasket glad i å sjekke ut nye ting. :p

Mest sansynlig brukerfeil

I mange tilfeller er det bare å reinstallere drivere. Men personlig foretrekker jeg å oppgradere til windows 10 på maskiner, så ta en full "Tilbakestill PC". Dette har i alle tilfeller jeg har oppgradert til windows 10 for noen rettet opp feilene.

Lenke til kommentar

Det er ganske mange grunner for å ikkje bruke windows 10. Window 10 har spyware som er umulig å blokkere uten å blokkere ip addresser i brannmur. Microsoft har i praksis tilgang til ALL data du har på pcen din med windows 10 uansett om du bruker full disk kryptering (microsoft får ein kopi av krypteringsnøkkelen). Microsoft har lov til å endre alt på datamaskina di. Microsoft har muligheten til å vise targeted ads i operativsystemet ditt.

 

Eg liker ingenting av dette. Men alikevel så har eg windows 10 installert, men i dual boot med linux. Eg bruker windows utelukkende til speling. Nylig så installerte windows ein oppdatering som endra alle standard applikasjonane til microsoft sine. Plutselig var Edge default nettleser. Og microsoft gjer det umulig å finne ut kva ein oppdatering faktisk oppdaterer. Alle har det generiske navnet "Windows oppdatering".

 

Ellers så liker eg ikkje designet til "moderne" windows. Dei har gått frå fancy aero effekter til ein bunch med firkanter. Altså tilbake til windows 95 design. Eg savner også å kunne spele kabal uten å måtte logge inn på ein Xbox konto.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så har du de som har en heftig Win 7 versjon (Ultimate / Pro etc) som ved en oppgradering vil havne på en basic Win 10, jeg skjønner at disse tviholder på Win 7 grunnet funksjonaliteten de allerede har.

Personlig blir jeg ved Win 7 skuta fram til Microsoft skrur av lyset, deretter mønstrer jeg av min siste "Windows" båt og drar til Linux, og det som ikke henger med og fungerer i det nye systemet, det eksisterer ikke for meg.

 

Oppgraderte fra win 8.1 pro, til win 10 pro. Hvor har du det i fra at du havner på basic win 10 når du oppgraderer?

Lenke til kommentar

Det er ganske mange grunner for å ikkje bruke windows 10. Window 10 har spyware som er umulig å blokkere uten å blokkere ip addresser i brannmur. Microsoft har i praksis tilgang til ALL data du har på pcen din med windows 10 uansett om du bruker full disk kryptering (microsoft får ein kopi av krypteringsnøkkelen). Microsoft har lov til å endre alt på datamaskina di. Microsoft har muligheten til å vise targeted ads i operativsystemet ditt.

 

Eg liker ingenting av dette. Men alikevel så har eg windows 10 installert, men i dual boot med linux. Eg bruker windows utelukkende til speling. Nylig så installerte windows ein oppdatering som endra alle standard applikasjonane til microsoft sine. Plutselig var Edge default nettleser. Og microsoft gjer det umulig å finne ut kva ein oppdatering faktisk oppdaterer. Alle har det generiske navnet "Windows oppdatering".

 

Ellers så liker eg ikkje designet til "moderne" windows. Dei har gått frå fancy aero effekter til ein bunch med firkanter. Altså tilbake til windows 95 design. Eg savner også å kunne spele kabal uten å måtte logge inn på ein Xbox konto.

Tja, kanskje dette kan hjelpe deg :)  Spybot Anti-Beacon: https://www.safer-networking.org/spybot-anti-beacon/

Lenke til kommentar

 

Så mye problemer som Win10 har gitt meg på min maskin, skjønner jeg godt at folk er skeptiske til å oppgradere. Om jeg bare ikke hadde vært så forbasket glad i å sjekke ut nye ting. :p

Mest sansynlig brukerfeil

 

hehe, nei.:) Har å gjøre med en mengde BSODs som har å gjøre med SSDene mine. Reinstall av Intel Rapid-something drivere fikser det hver gang, men Microsoft virker å tvinge på meg sine egne drivere hver X uke. Kommer i hvert fall etter en omstart pga automatisk oppdatering hver gang.:)

Lenke til kommentar

Flere hadde nok oppgradert hvis de hadde døpt det til Windows 9

 

At det ble 10, var en nedtur for mange.

 

Iallefall kan man dra den konklusjonen hvis man legger til grunn en undersøkelse som spurte 30. 000 personer worldwide hvilke tall de foretrakk. Folk liker oddetall bedre enn partall, og 9 er blant Top 10

 

HGbSwZ9.png

 

http://www.theguardian.com/science/alexs-adventures-in-numberland/2014/apr/08/seven-worlds-favourite-number-online-survey

http://pages.bloomsbury.com/favouritenumber

 

Dessuten, at folk nekter å gi opp 7 er åpenbar, det er favoritten-tallet.

 

Vet ikke hvor mye vi skal legge i det men, interessant  :)

Lenke til kommentar

 

 

Så mye problemer som Win10 har gitt meg på min maskin, skjønner jeg godt at folk er skeptiske til å oppgradere. Om jeg bare ikke hadde vært så forbasket glad i å sjekke ut nye ting. :p

Mest sansynlig brukerfeil

 

hehe, nei. :) Har å gjøre med en mengde BSODs som har å gjøre med SSDene mine. Reinstall av Intel Rapid-something drivere fikser det hver gang, men Microsoft virker å tvinge på meg sine egne drivere hver X uke. Kommer i hvert fall etter en omstart pga automatisk oppdatering hver gang. :)

 

Altså, brukerfeil :p

Er jo ikke noe galt med W10, men med dine SSD ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan ikke oppgradere min tpb verson av w7 ult. Og jeg gidder ikke betale for w10 før all spyware er fjernet. W7 funker, alt er vel prøvd, så skjer det noe er det veldig lett og finne frem til hva som er galt. Tror det er snart 3 år siden jeg tok reinstall på w7, ingen problemer enda.

Lenke til kommentar

W10 er jo langt fra ferdig !

Vil si at de egentlig ikke er kommet i beta enda.

De som er avhengig av IrDA må jo bare vente - det funker ikke.

Microsofts eget medietastatur funker ikke.

ARC mus er håpløs å bruke.

EDGE mangler masse på å bli brukelig. Antar at når (hvis) den noen gang får full funksjonalitet, så blir den like treg som IE ?

Bruker du NVMe disk så klarer den ikke å re-starte.

Du må tvinge av Pc med knappen.

MYE skulle vært fikset som ikke har fungert godt i tidligere versjoner. For eksempel USB-stakken, at det er mulig å skjule CPU-aktivitet i task manager er jo helt på jordet.

Det er så mye at det ikke går å ramse opp alt.

 

W10 er et prosjekt som har sin hovedoppgave i å støtte et digert varehus - kjøp hva du vil med ett klikk.

Ikke alle liker det. Å fikse OS-et har ikke vært en prioritert oppgave !

Lenke til kommentar

Som privatbruker er det vel lurt å oppgradere. Man kan jo ihvertfall ta en testinnstallasjon og se om det lever opp til forventningene og sjekke at alt av drivere etc. virker. Selv er jeg strålende fornøyd med Windows 10 og ville ikke drømme om å gå tilbake til Windows 7 :).

 

Testet...gikk dritt. Systemet ble ikke nevneverdig mer stabilt, men flere applikasjoner som fungerte fint i W7 sluttet å fungere helt eller måtte reinstalleres etter oppgradering. Til sist valgte jeg å repartisjonere (ikke gjør det) for å reinstallere på nytt. Nå er alt helt topp, bortsett fra at jeg ikke har en aktivert windows lenger :/. Filene som holder kontroll på at du har oppgradert ligger nemlig lokalt, og blir borte ved en formattering eller repartisjonering (du må isteden bruke MS sitt eget reinstallasjonsprogram dersom du ikke har en W10 nøkkel). Rart de ikke bare kan ta vare på innformasjonen din online i dagens skysamfunn?

Lenke til kommentar

Oppgraderte til Win10 Pro med en gang jeg fikk sjansen til det på mine maskiner, og har ikke angret så mye på det :)

Deaktivert så mye som lar seg gjøre av sporings og rapporteringsgreiene, irriterer meg litt at de absolutt skal følge med på hva jeg driver med, men godtar at det er sånn det har blitt. Er også mektig irritert på at de har fjernet muligheten for å gi meg kontroll over oppdateringer… Jeg ser poenget at det skal sørge for at alle Windows brukere får tettet sikkerhetshull løpende, men det er pokker meg mitt valg! Av og til blir man uten forvarsel tabbet ut til desktop midt i en heftig actionscene i et spill eller liknende for å bli fortalt at "nå skal vi installere oppdateringer vi, skal vi gjøre det nå eller en annen gang det ikke passer for deg?"

Sånn, der var rantingen unnagjort :) Og når man ser hva som irriterer meg hvertfall, er det ikke rart jeg i bunn og grunn er fornøyd. Windows 10 er kjapt, pent og virker til å være godt skrudd sammen. Har heller ikke hatt mye problemer med programvarekompatibilitet, fikk faktisk til å kjøre Diablo 2 Lord of Destruction fullscreen dersom jeg valgte Windows XP SP2 compatibility mode.

Windows 7 var og er et fantastisk OS, men med mindre man har noen meget spesifikke grunner til å holde tilbake (som for eksempel bedrifter kan ha) er det bare å oppgradere

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7L9GLIR1uJ

Jeg er såpass fornøyd med Windows 7, at jeg ser virkelig ikke poenget med å oppgradere. Jeg har enda til gode å lese om noen virkelige fordeler med Windows 10. Om det nå kun er gratis for en periode, er det jo heller ikke noe problem å skaffe slikt gratis senere, om man ønsker det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...