Gå til innhold

Gratis Windows 10 klarer ikke å friste Windows 7-brukerne


Anbefalte innlegg

hvis det stemmer , hvorfor 0daterer ikke w10 til riktige drivere samtidig som OS oppgraderes til versjon 10 ?

hvordan vet man da at w7/w8  driverne er stabile nok til at man får oppgradert til driverer for w10

 

En ting som provoserer ( naturlig nok)  er de som påstår at de som har problemer bare er idioter som gjør alt feil

 

Da blir det som å  forlange at alle som kjøre fossil bil over til oppgradere til elbil selv om det ikke passer til alle.

windows xp var en gammel diesel bil

windows vista var en nye modell og windows 7 var en bensin drevet bil 

windows 8 var en elbil

mens windows 10 er en hybrid som forsatt mangler mulighetene for ladding 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Gikk fra Win 7 til 10, men måtte tilbake igjen etter et par måneder.. Etter omtrent 2 ukers bruk sluttet start menyen å fungere, samtidig som OS'et ble ustabilt og tregt. Når det samme skjedde igjen etter clean install etter omtrent 2 ukers tid, hele 2 ganger til, var det bare å gå tilbake til Win 7.

 

Kjørt denne versjonen av Windows problemfritt i flere år, og nå kjører endelig pcen helt knirkefritt igjen, selv etter omtrent en mnd. Hva som forårsaket dette kan jeg ikke skjønne, men det var flere andre på diverse forum som led av det samme. Etter så lang tid, uten så mye som en setning fra MS om saken, skal det nok mye til for å oppgradere til det desidert mest ustabile OS'et jeg har prøvd igjen.

Må jo være et problem hos deg da siden alt blir så ustabilt.. har oppgradert til 10 uten en eneste bug det virker perfekt på spill osv ikke noe bugs at all så kanskje vaslelig hos deg, ta skjeen i en annen hånd å prøve å gå" vidre" å ikke klamre seg til et dødt OS som ikke får oppdateringer osv.

 

 

Jeg prøvde å gå videre, kjørte pre-builds av win 10 og likte absolutt det som ble servert. Problemet er at jeg, og flere andre, får et OS som er nært sagt ubrukelig etter 2 ukers tid med bruk. Samme hvor mange ganger jeg gjorde clean install så tok det omtrent like lang tid før hele OS'et ble grøt, virket som om jeg installerte en tidsinnstilt bombe. De som prøvde å feilsøke litt på det fant ut at det hadde noe med at brukerne ble korrupt etter en viss tid. Det merkelige er at både før jeg gikk til win 10 hadde jeg en velfungerende windows 7 install i flere år. Nå som jeg igjen har gått tilbake til win 7 fungerer alt helt fint igjen, så noe med windows 10 må det være.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal jeg oppgradere til Windows 10 når jeg kjører Windows 7 feilfritt for mitt vedkommende. Blir en hel haug med merarbeid med å drive å oppdatere drivere, finne ut av ting og feilsøke etc. Nei takk.

 

Det er slike brukere som deg som er så elsket av de som utvikler malware, trojanere og annen herlig skadevare. 

Windows 10 har et sikrere OS hvor både kernel og andre deler av systemet har fått en forbedring som gjør at det er mindre utsatt for skadevare.

Med mindre du har IRDA enheter så bør egentlig oppdateringen gå ganske så greit , nå er det ganske mange millioner med brukere som har tatt steget videre og selv om det er de som har problemer så er det relativt få i forhold til de brukerne som alt fungerer som det skal.

Lenke til kommentar
Stigus, den 08 Des 2015 - 21:34, sa:

Gikk fra Win 7 til 10, men måtte tilbake igjen etter et par måneder.. Etter omtrent 2 ukers bruk sluttet start menyen å fungere, samtidig som OS'et ble ustabilt og tregt. Når det samme skjedde igjen etter clean install etter omtrent 2 ukers tid, hele 2 ganger til, var det bare å gå tilbake til Win 7.

 

Kjørt denne versjonen av Windows problemfritt i flere år, og nå kjører endelig pcen helt knirkefritt igjen, selv etter omtrent en mnd. Hva som forårsaket dette kan jeg ikke skjønne, men det var flere andre på diverse forum som led av det samme. Etter så lang tid, uten så mye som en setning fra MS om saken, skal det nok mye til for å oppgradere til det desidert mest ustabile OS'et jeg har prøvd igjen.

Høres veldig ut som grafikkdriverproblem ... hadde akkurat samme problem med driverne som ligger i Windows update for AMD, reinstallerte med drivere fra AMD (beta den gangen) og alt har egentlig fungert greit ... bortsett fra noen problemer som ser ut til å være OpenCL/OpenGL relatert ... men igjen, det er jo programvare/grafikkdriver problematikk, ikke så mye OS.

Lenke til kommentar

 

 

Gikk fra Win 7 til 10, men måtte tilbake igjen etter et par måneder.. Etter omtrent 2 ukers bruk sluttet start menyen å fungere, samtidig som OS'et ble ustabilt og tregt. Når det samme skjedde igjen etter clean install etter omtrent 2 ukers tid, hele 2 ganger til, var det bare å gå tilbake til Win 7.

 

Kjørt denne versjonen av Windows problemfritt i flere år, og nå kjører endelig pcen helt knirkefritt igjen, selv etter omtrent en mnd. Hva som forårsaket dette kan jeg ikke skjønne, men det var flere andre på diverse forum som led av det samme. Etter så lang tid, uten så mye som en setning fra MS om saken, skal det nok mye til for å oppgradere til det desidert mest ustabile OS'et jeg har prøvd igjen.

Må jo være et problem hos deg da siden alt blir så ustabilt.. har oppgradert til 10 uten en eneste bug det virker perfekt på spill osv ikke noe bugs at all så kanskje vaslelig hos deg, ta skjeen i en annen hånd å prøve å gå" vidre" å ikke klamre seg til et dødt OS som ikke får oppdateringer osv.

 

 

Jeg prøvde å gå videre, kjørte pre-builds av win 10 og likte absolutt det som ble servert. Problemet er at jeg, og flere andre, får et OS som er nært sagt ubrukelig etter 2 ukers tid med bruk. Samme hvor mange ganger jeg gjorde clean install så tok det omtrent like lang tid før hele OS'et ble grøt, virket som om jeg installerte en tidsinnstilt bombe. De som prøvde å feilsøke litt på det fant ut at det hadde noe med at brukerne ble korrupt etter en viss tid. Det merkelige er at både før jeg gikk til win 10 hadde jeg en velfungerende windows 7 install i flere år. Nå som jeg igjen har gått tilbake til win 7 fungerer alt helt fint igjen, så noe med windows 10 må det være.

 

Nei. Installer alle drivere etter oppdaterte til win10. er driverne som er problemet ikke win 10. Nyere hardware du har verre er det med drivererne. Joda, win 10 er ikke perfekt enda, Men win 10 kom ut 29/7, du kan ikke forlange at det er like bra som win 7 som kom ut i mars 09?

Lenke til kommentar

 

Hvorfor skal jeg oppgradere til Windows 10 når jeg kjører Windows 7 feilfritt for mitt vedkommende. Blir en hel haug med merarbeid med å drive å oppdatere drivere, finne ut av ting og feilsøke etc. Nei takk.

 

Det er slike brukere som deg som er så elsket av de som utvikler malware, trojanere og annen herlig skadevare. 

Windows 10 har et sikrere OS hvor både kernel og andre deler av systemet har fått en forbedring som gjør at det er mindre utsatt for skadevare.

Med mindre du har IRDA enheter så bør egentlig oppdateringen gå ganske så greit , nå er det ganske mange millioner med brukere som har tatt steget videre og selv om det er de som har problemer så er det relativt få i forhold til de brukerne som alt fungerer som det skal.

 

Da jeg oppdaterte til W10 trengte jeg ikke å tenke på drivere eller noen ting, alt fungerte fra første oppstart! 

Endret av Enquad
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden nebrewfoz var så bastant, kontaktet jeg like godt Microsoft selv:

 

Jeg: "Hei. Jeg har en retail-lisens på Windows 7 Ultimate. Altså kan jeg avinstallere og installere på ny maskin etter eget ønske. Men hva skjer dersom jeg oppgraderer til Windows 10 med gratisoppgraderingen som tilbys? Vil jeg da få en Windows 10-versjon som også tillater meg å oppgradere hardware eller flytte lisensen til ny maskin?"

 

Microsoft ("Sverre"): "Ikke Windows 10 lisensen, Windows 7 lisensen kan du flytte til en annen maskin, men om du flytter til en annen maskin så må du oppgradere på nytt da det er en annen Hardware ID, å det er den Windows 10 bruker for å aktivere seg. Så når da tilbudet om grati oppgradering til Windows 10 er over, så vil du da ikke ha muligheten til å oppgradere om du flytter Windows 7 lisensen til en annen maskin"

 

Det er altså som jeg sier: Hvis man har en retail-lisens av tidligere Windows så gir denne _ikke_ en retail-lisens av Windows 10. Det er OEM-lisens man får tilgang til uansett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg: "Hei. Jeg har en retail-lisens på Windows 7 Ultimate. Altså kan jeg avinstallere og installere på ny maskin etter eget ønske. Men hva skjer dersom jeg oppgraderer til Windows 10 med gratisoppgraderingen som tilbys? Vil jeg da få en Windows 10-versjon som også tillater meg å oppgradere hardware eller flytte lisensen til ny maskin?"

 

Microsoft ("Sverre"): "Ikke Windows 10 lisensen, Windows 7 lisensen kan du flytte til en annen maskin, men om du flytter til en annen maskin så må du oppgradere på nytt da det er en annen Hardware ID, å det er den Windows 10 bruker for å aktivere seg. Så når da tilbudet om grati oppgradering til Windows 10 er over, så vil du da ikke ha muligheten til å oppgradere om du flytter Windows 7 lisensen til en annen maskin"

 

Spurte du Sverre om denne praksisen er i samsvar med det som står i punkt 4.b i Lisensvilkårene for Windows?

https://www.microsoft.com/en-us/Useterms/Retail/Windows/10/UseTerms_Retail_Windows_10_NorwegianBokmal.htm

 

Hvorfor skriver Microsoft "Når du overfører programvaren til en annen enhet, må du alltid fjerne programvaren fra den forrige enheten. Du kan ikke overføre programvaren for å dele lisenser mellom enheter." - hvis det ikke går an å overføre programvaren (=Windows 10)?

 

Jeg tror ikke denne saken er avsluttet ennå ...

Lenke til kommentar

hvorfor skal man risikere problemer ved å oppgradere.

Jeg har en søster som oppgraderte fra w7 til 10 på laptoppen .

 

Det første som skjedde avar at tastaturet og pekeplaten var helt utkoblet når oppgraderingen var ferdig slik at man ikke fikk avsluttet installeringen på en normal måte.

 

Etter dette påstår hun at landstoppen er blir tregere.

 

 

så hva  er da poenget med "tvungen" oppgradering når det er mindre perfekt en windows 7 ?

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Alle laptoper i familien slik jeg har oppfattet det har ikke hatt utfordringer med drivere, softwarekompatibilitet eller andre problemer, følgende har fungert helt smertefritt: 

  • Min mors Packard Bell (2007)
  • Min mormors Lenovo (2014)
  • Min søsters Packard Bell (2014)
  • Min og forlovedes Lenovo G50-70 (2015)

Min mor som ikke er teknisk anlagt klarte også fint å oppgradere til W10 på eget initiativ, noe som imponerte meg. 

Endret av Enquad
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har selv en laptop fra 2012 med W10 , No problemo.

Gammelt hovedkort med AM3 og Phenom II 1050 : No problemo.

E6300 og Eldre hovedkort (2008?) Funket , men HK døde av kondens så ble kortvarig glede.

 

Joda, noen brukere sliter og her burde egentlig W10 ha lagt med et enkelt feilsøkeprogram som man har kunnet brukt for å fikse slike problemer , der kan de absolutt bli bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...