Gå til innhold

Gratis Windows 10 klarer ikke å friste Windows 7-brukerne


Anbefalte innlegg

1 : det er ikke alt man får med seg i farten

2:  det er for seint å fikse drivere når pcen har låst seg  , da må man ty til mer drastiske ting

3: om du går inne på forumstatistikken så står det en del om hvilket utstyr jeg har

   her vil det som ved tidligere utgaver feil å påtvinge noen en billig oppgradering hvis det medfører store ekstra kostnader fordi det gamle , men funksjonelle utstyre ikke henger med på software oppgraderingen noe jeg oppladede med skriveren jeg hadde da jeg skulle gå over til windows 7

 

 

om jeg skulle vente for lenge før jeg er innom så vil det være lit for mye sjekke av kommentarer  og svar

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal vi se Elgen :

 

Cpu : Støttes.

Hovedkort : Støttes.

Lydkort : Støttes ( http://support.creative.com/Products/ProductDetails.aspx?catID=1&CatName=Sound+Blaster&prodID=17927&prodName=PCI+Express+X-Fi+Titanium )

Skjermkort støttes av Crimson driver 15.11.1 beta og Catalyst 15.7.1

Printer : http://support-th.canon-asia.com/contents/TH/EN/0100462701.htmlStøttes...

 

Da kan du bare innstallere Windows 10...

Lenke til kommentar

2:  det er for seint å fikse drivere når pcen har låst seg  , da må man ty til mer drastiske ting

 

 

Det er derfor du alltid skal gjøre 2 ting før du oppgraderer:

1) Ta en backup av systemet slik at du raskt kan komme tilbake til 'start' dersom noe går veldig galt under oppgraderingen.

 

2) Last ned alle tilgjengelige Windows 10-drivere fra produsentene av hovedkort, skjermkort, lydkort, osv. Hvis det er drivertrøbbel etter oppgraderingen, så kan det hjelpe å installere en eller flere av disse driverne.

 

Men for å finne ut om du vil få en god oppgraderings-opplevelse må du nok rett og slett bare gjøre oppgraderingen.

 

Og hvis du har tenkt å utsette oppgraderingen helt til Windows 10 blir "ferdig", så blir det aldri noen oppgradering på deg. (Så sparer du de minuttene.)

Lenke til kommentar

 

Jeg: "Hei. Jeg har en retail-lisens på Windows 7 Ultimate. Altså kan jeg avinstallere og installere på ny maskin etter eget ønske. Men hva skjer dersom jeg oppgraderer til Windows 10 med gratisoppgraderingen som tilbys? Vil jeg da få en Windows 10-versjon som også tillater meg å oppgradere hardware eller flytte lisensen til ny maskin?"

 

Microsoft ("Sverre"): "Ikke Windows 10 lisensen, Windows 7 lisensen kan du flytte til en annen maskin, men om du flytter til en annen maskin så må du oppgradere på nytt da det er en annen Hardware ID, å det er den Windows 10 bruker for å aktivere seg. Så når da tilbudet om grati oppgradering til Windows 10 er over, så vil du da ikke ha muligheten til å oppgradere om du flytter Windows 7 lisensen til en annen maskin"

 

Spurte du Sverre om denne praksisen er i samsvar med det som står i punkt 4.b i Lisensvilkårene for Windows?

https://www.microsoft.com/en-us/Useterms/Retail/Windows/10/UseTerms_Retail_Windows_10_NorwegianBokmal.htm

 

Hvorfor skriver Microsoft "Når du overfører programvaren til en annen enhet, må du alltid fjerne programvaren fra den forrige enheten. Du kan ikke overføre programvaren for å dele lisenser mellom enheter." - hvis det ikke går an å overføre programvaren (=Windows 10)?

 

Jeg tror ikke denne saken er avsluttet ennå ...

 

 

Det tror ikke nødvendigvis jeg heller, men at folk ikke gidder å oppgradere pga det er ikke overraskende, MS har vært klare som blekk i denne saken, og man aner ikke hva det ender opp med, en oem-lisens er ganske dritt kontra retail.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, man ender ikke opp med OEM-lisens etter oppgraderingen; det kan man se av EULA'en.

Men hvis Win10-lisensen er låst til den maskinen man oppgraderer på, så oppleves det vel akkurat som OEM ...

 

Jeg har en 'test-PC' som ble oppgradert fra Win8 (via Win8.1) til Win10. Jeg lurer på om jeg ikke skal forsøke å flytte den installasjonen til en nyere plattform, bare for å se hva som skjer - og for å finne ut hva som egentlig menes med teksten i "4.b." som nevnt ovenfor. (Men det blir nok først om en tre måneders tid.)

 

Det kan virke som om Microsoft helst vil ha alle 'consumers' over på et mønster der alle kjøper en PC med Windows ferdiginstallert, og så får man oppgraderinger etter hvert så lenge PC'en "lever". (Men noen stabeiser vil fortsatt bygge sine egne PC'er.)

Lenke til kommentar

Nebrewfoz : Mener at MS er såpass fleksible at man kan få byttet instalasjon det første året man oppgraderer til W10 , hovedsakelig pga eventuelt problemer med hardwaren men trolig også når man oppgraderer.

Mener at en annen forumbruker måtte ta kontakt med dem siden han byttet ut hovedkort og cpu og hadde ikke noe problem med å fortsette med sin W10 home.

Lenke til kommentar
Det kan virke som om Microsoft helst vil ha alle 'consumers' over på et mønster der alle kjøper en PC med Windows ferdiginstallert, og så får man oppgraderinger etter hvert så lenge PC'en "lever". (Men noen stabeiser vil fortsatt bygge sine egne PC'er.)

 

Det stemmer nok - også fordi vi ser at Microsoft tar etter Apple og blir også hardwareprodusent. Modellene ser ut til å bli at man betaler for hardware og får software.

 

Stabeisene må nok ta til takke med Linux en gang der i framtida.

Lenke til kommentar

Nebrewfoz : Mener at MS er såpass fleksible at man kan få byttet instalasjon det første året man oppgraderer til W10 , hovedsakelig pga eventuelt problemer med hardwaren men trolig også når man oppgraderer.

Mener at en annen forumbruker måtte ta kontakt med dem siden han byttet ut hovedkort og cpu og hadde ikke noe problem med å fortsette med sin W10 home.

 

Ja, jeg har også hørt om slike tilfeller. Men jeg lurer på hvordan de fikk aktivert Win10 etter å ha gjort hardwaren 'ugjenkjennelig' for systemet; fikk de tilsendt en produktnøkkel (som ville ha vært å foretrekke), eller ordnet Microsoft det 'på bakrommet' (server side)? (Eller fikk de en annen type tallrekke som de skulle skrive inn på en lur plass?)

 

Og hva når (eller om?) oppgradering til Win10 ikke lenger er gratis (dvs. etter 29/7-2016) - vil det fortsatt foregå på samme måten?

 

Jeg har bare gode erfaringer med (tildels betydelige) hardware-oppgraderinger under Windows 7, så jeg er ikke veldig engstelig for livet med Windows 10 heller, men 'activated by digital entitlement' (dvs. ingen produktnøkkel) og sparsomt med informasjon fra Microsoft er litt irriterende. Time will show, antar jeg.

Lenke til kommentar

Skal vi se Elgen :

 

Cpu : Støttes.

Hovedkort : Støttes.

Lydkort : Støttes ( http://support.creative.com/Products/ProductDetails.aspx?catID=1&CatName=Sound+Blaster&prodID=17927&prodName=PCI+Express+X-Fi+Titanium )

Skjermkort støttes av Crimson driver 15.11.1 beta og Catalyst 15.7.1

Printer : http://support-th.canon-asia.com/contents/TH/EN/0100462701.htmlStøttes...

 

Da kan du bare innstallere Windows 10...

finner du ut om hvordan skjermen min støttes ?

https://www.komplett.no/product/314540#:

den er tros alet en del år nå og sendt ut fra komplett.no og  datert til 2006-01-10 21:26

 

 

nebrewfoz: har du noen aning om hvorfor disse stabeisene bygger pcene selv ?

Det skal jeg fortelle deg

 

Mange ønsker å definer alt på pcen de kjøper

men valget er

1: enten at alt er ferdig konfigurert uten muligheter for endre på ting . isåfall  må de kjøpe en komplett pc og så bytte ut enkelte komponenter selv .som da medfører at man f,eks betaler for et "dårlig" skjermkort  og samtidig kjøper et mye bedre et fra en helt annen butikk . eventuelt den samme ( me det er ikke med som standard i oppsettet) 

 

2: velge en konfigurator der man har noen valgmuligheter men ikke alle og så bygger butikken pcen for deg

 

Da jeg kjøpt min nåværende pc , var det noen få komponerer jeg vill ha med men de var ikke tilgjengelig gjennom konfigurasjon i det oppsett jeg hadde valgt

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

@elgen: Hvilken skjerm du har har ingen betydning, i realiteten støtter alle OS en gitt skjerm så lenge GPU/iGPU har den nødvendige utgangen. Dvs at skjermen din kan brukes på alle PC-er hvor man har VGA eller DVI-D utganger, eller nødvendige overganger. Dvs at skjermen kan brukes på maskiner med Linux (alle versjoner), samtlig Windows OS fra Win 3.1, mer eller mindre alt av Apple sine maskiner (pga overganger).

 

Om du velger å bruke oppgraderingsassistenten for Windows 10, så vil du også få beskjed om det er problemer med hardware eller software - og kan avbryte installasjonen. Er man fornuftig vil man også ta en backup som image - og da kan man enkelt gå tilbake med problemer.

Lenke til kommentar

 

 

Skal vi se Elgen :

 

Cpu : Støttes.

Hovedkort : Støttes.

Lydkort : Støttes ( http://support.creative.com/Products/ProductDetails.aspx?catID=1&CatName=Sound+Blaster&prodID=17927&prodName=PCI+Express+X-Fi+Titanium )

Skjermkort støttes av Crimson driver 15.11.1 beta og Catalyst 15.7.1

Printer : http://support-th.canon-asia.com/contents/TH/EN/0100462701.htmlStøttes...

 

Da kan du bare innstallere Windows 10...

finner du ut om hvordan skjermen min støttes ?

https://www.komplett.no/product/314540#:

den er tros alet en del år nå og sendt ut fra komplett.no og datert til 2006-01-10 21:26

 

Utifra spesifikasjonene til skjermen din skal den støttes fult ut , oppløsningen begynner å bli lav så en ny skjerm bør vurderes , levetid på en god Led skjerm varierer , men min erfaring er at det lønner seg å bytte ut etter omtrent 5 år om man ønsker å holde seg oppdatert i forhold til størrelse / oppløsning og ikke minst bildekvalitet.

 

 

 

Nebrewfoz : Mener at MS er såpass fleksible at man kan få byttet instalasjon det første året man oppgraderer til W10 , hovedsakelig pga eventuelt problemer med hardwaren men trolig også når man oppgraderer.

Mener at en annen forumbruker måtte ta kontakt med dem siden han byttet ut hovedkort og cpu og hadde ikke noe problem med å fortsette med sin W10 home.

 

Ja, jeg har også hørt om slike tilfeller. Men jeg lurer på hvordan de fikk aktivert Win10 etter å ha gjort hardwaren 'ugjenkjennelig' for systemet; fikk de tilsendt en produktnøkkel (som ville ha vært å foretrekke), eller ordnet Microsoft det 'på bakrommet' (server side)? (Eller fikk de en annen type tallrekke som de skulle skrive inn på en lur plass?)

 

Og hva når (eller om?) oppgradering til Win10 ikke lenger er gratis (dvs. etter 29/7-2016) - vil det fortsatt foregå på samme måten?

 

Jeg har bare gode erfaringer med (tildels betydelige) hardware-oppgraderinger under Windows 7, så jeg er ikke veldig engstelig for livet med Windows 10 heller, men 'activated by digital entitlement' (dvs. ingen produktnøkkel) og sparsomt med informasjon fra Microsoft er litt irriterende. Time will show, antar jeg.

 

Joda, forstår tankegangen bak det å "eie" en lissens , men i bunn og grunn bør man kanskje fokusere litt mer på type lissens man har og om man bruker denne riktig.

Windows 10 er jo trolig ikke så dyrt heller når det kommer i en ny pc pakke eller når du bygger en selv og kjøper en slik versjon , kjøper man en Pro utgave av W10 får man trolig livstidslissens på Windows ( tror at 10 er den siste versjonen nå fremover ).

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

@elgen: Hvilken skjerm du har har ingen betydning, i realiteten støtter alle OS en gitt skjerm så lenge GPU/iGPU har den nødvendige utgangen. Dvs at skjermen din kan brukes på alle PC-er hvor man har VGA eller DVI-D utganger, eller nødvendige overganger. Dvs at skjermen kan brukes på maskiner med Linux (alle versjoner), samtlig Windows OS fra Win 3.1, mer eller mindre alt av Apple sine maskiner (pga overganger).

 

Om du velger å bruke oppgraderingsassistenten for Windows 10, så vil du også få beskjed om det er problemer med hardware eller software - og kan avbryte installasjonen. Er man fornuftig vil man også ta en backup som image - og da kan man enkelt gå tilbake med problemer.

 

Nå vet jeg ikke om du har fått med deg  at den skjerme jeg har er litt spesielt da man ikke har justering knapper på skjermen.

alle innstillinger gjøres via software

 

Da jeg kjøpte skjerme og skulle forsøke meg på justere fargene så så bar det på en del ustabilitet av programmet som skulle gjøre det

Det var også en del andre programmer eller drivere som blant annet skulle føre til at hvis jeg roterte skjermen så ble også bildet roter samme vei .

 

disse var dog beregnet til windows xp men virket ikke så veldig godt

Da jeg anskaffet meg windows 7 mistet jeg også mange av mulighetene , selv om skjermkort driverer byr på mye av det samme

 

Det var derfor jeg spurte om w10 software spesifikt for den skjermen

 

jeg vurderer ny skjerm , men har ikke riktig bestemt meg

bl.a. vurderer jeg om det er et poeng med berørings skjerm beregnet for stasjonær pc

Lenke til kommentar

Godt å vite.

Jeg har etter hvert blitt lei av å reinstallere og rekonfigurere alt bare fordi jeg ønsker å kjøre på ny hardware...

Verdt å nevne at det det siste OSet jeg har gjort dette på så langt er Win7Pro. Så nå at du spurte spesifikt for Win10 mens jeg tenkte generelt ift. MS sine NT baserte OS. Jeg har ikke testet om reaktivering går like greit med lavere versjoner eller OEM utgaver av OSet, samt ikke testet med en oppgraderingslisens av Win10.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

 

 

Å ringe for å reaktivere lisensen pga. hardware bytte har jeg aldri opplevd noe problemer med.

Inkluderer dette flytting av HDD/SSD med Windows 10-installasjon til PC der alt annet er nytt?

problemet er at man uansett hva de gjør i dag ikke helt vet hva som skjer når oppgraderingsperioden er over. Skjønner ikke hvorfor ms mener de er tjent med å ikke informere skikkelig om dette. AtW
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...