Gå til innhold

Gratis Windows 10 klarer ikke å friste Windows 7-brukerne


Anbefalte innlegg

Hardware hvor W10 fungerer uten problemer.

 

Laptop fra 2007 - Lenovo T60.

Laptop fra 2011 - Lenovo T420s

 

Stasjonær PC - hovedkort fra 2007 (Asus P5B Deluxe) med C2 Q8400 og gammelt nVidia skjermkort (2010).

 

Så gammel hardware ser ikke ut til å være problem i seg selv.

 

@Malvado: Du har rett i at Microsoft burde hatt bedre feilsøking i W10 - faktisk noe mange programvareprodusenter burde prioritert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hardware hvor W10 fungerer uten problemer.

 

Laptop fra 2007 - Lenovo T60.

Laptop fra 2011 - Lenovo T420s

 

Stasjonær PC - hovedkort fra 2007 (Asus P5B Deluxe) med C2 Q8400 og gammelt nVidia skjermkort (2010).

 

Så gammel hardware ser ikke ut til å være problem i seg selv.

 

@Malvado: Du har rett i at Microsoft burde hatt bedre feilsøking i W10 - faktisk noe mange programvareprodusenter burde prioritert.

 

Jepp, jeg forstår virkelig ikke hvorfor de ikke har implementert en enkel og forståelig løsning sånn at brukerne i det minste har fått litt bedre oversikt over hva som går galt / eller bør fikses.

Lenke til kommentar

Klart at bedriftsmarkedet er sinker her. Er mange fagaplikasjoner som ikke støttes av nyere Windows osv, som gjør at man ikke bare uten vidre kan gå på nyeste Windows om man vil.

Og vil man? Har man ikke SA på Windows kan ikke bedrifter oppgradere gratis, slik som private kan - og da blir det dyrt.

I min organisasjon skal vi fase ut de siste ca 30 XP-maskinene ved nyttår.. Ting tar tid, og selv om vi kjører et Windows 10-prosjekt nå, vil Windows 7 fortsatt gjelde i mange år til..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Kan godt skjønne at Win7 brukerne ikke lar seg friste av Win10. Jeg har selv prøvd å bruke WIn10 noen ganger, men HW er for gammel og har ikke ordentlig driver støtte så hver gang jeg bruker den til spilling så klikker det. Så har innfunnet meg med at jeg må holde meg til Win8.1 frem til det blir HW om et par år.

Lenke til kommentar

 

Windows 7 er bra. Windows 10 er bedre. Synes JEG.

Men har selv oppgradert 3 maskiner, 2 har gitt meg problemer. I begge tilfellene ble problemene løst med å ta en clean install i stedet for å kjøre update.

 

Det er problemet. At det trenger clean install betyr at det blir mye jobb,

 

Bare tull, min ene er fra 09 har ikke tatt clean install. Har ikke gjort det på noen av mine maskiner(9 en linux, resten win 10). Alle er gamle. Mellom 09-12. I7- 3770K, hk msi z77a-gd55.

Alle funker. kjører 100% på cpu og ca 80-90% på gpu.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Laptoper har nesten ikke problemer i det hele tatt. Det er på desktop siden at de fleste opplever problematikk av både løselig og ikke løselig art (må vente til  patch eller driver kommer)

Ellers klare de fleste halvkyndige og feilsøke ved hjelp av BSOD feilmeldinger og det man finnet av events etc.

 

Det er heller ikke slik at problemer er kun på gamle maskiner, det er som flere har sagt i tråden også på alt fra 1-4 år gamle maskiner.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Du har selvsagt rett i dette Theo343 , men nå har jeg også sett at antallet desktop brukere som har oppgradert er langt større enn antallet laptop brukere så kanskje ikke rart at også større antall brukere der opplever problemer. Det er jo tross alt mange kombinasjoner av enheter , men jeg har sett noen fellesnevnere :

 

*Nvidia skjermkort.

*Nettverksadapter ( Broadcom er en versting av de integrerte enhetene ).

*Irda enheter ( Hovedsakelig fungerer ikke).

*Noen SSD disker ( men trolig allerede problematisk i W8 / 7 pga hardwaren).

 

Gjengangeren som alltid er derimot mange som har en mening om W10 uten å ha prøvd det selv , dette skjedde når Win 8 kom , når Windows 7 kom , når Windows Vista kom osv osv. Så er man heldig greier man å få nok brukere over og om disse trives vil de få med seg de skeptiske.

Slik Windows 10 oppfører seg er det i mine øyne langt likere W7 enn det er Windows 8.1 , noen ting har blitt fjernet (som ubrukelige aero ) og ytelsen har blitt bedre , appene fungerer nå i vindusmodus og tar ikke opp plass på samme måte som før , det er kjekt med flerskjermsoppsett , flere skrivebord som bare fungerer og ting er rett og slett litt mer arbeidsvennlig.

 

Men tross alle forbedringene og ikke minst det at MS har hørt på forbrukernes ønsker denne gangen fortsetter altså "trolla" med å synge sin sang , finnes mange på forumet her som eksempelvis har sin mening etter at de testet en Windows 8 versjon på en elkjøp butikk i 5 minutter og deretter mener at alt som ligner på dette , inklusivt Windows 10 er noe jalla.

 

Når det gjeler problemene med oppdateringene så ser jeg også en trend her , ofte er det early adopters som får gjennomgå litt og her burde Microsoft være flinkere med gullrota , eksempelvis gratis versjon av office for alle som oppgraderer innen det første året og aktivt bruker oset eller kanskje man kan sørger for at man får noen gratis spill , alt dette vil jo være med på å hjelpe til med videre feilsøking og tilpassning for alle.

Det er mye som har kunnet vært gjort bedre og jeg ser fortsatt at "vi er så store" som henger igjen hos MS , men generelt har ting forbedret seg radikalt , noe som er bra for sluttkundene.

Lenke til kommentar

Meget velkomne forbedringer i Win10 og Win10 er mitt foretrukne OS på brorparten av mine enheter og forhåpentligvis på alle om ikke lenge. Er også enig i det du lister som fellesnevnere til problematikk samt at de fleste problemer ikke er pga. OSet men pga. 3.part men dog likefult representerer et problem for brukeren.

 

Det er helt klart mange som uttaler seg uten å ha tilstrekkelig erfaring eller baserer seg på generalisering/fordommer ift. problemer de har hørt om. Men denne holdningsproblematikken ser du på begge sider.

 

Ellers fullstendig enig i innlegget ditt Malvado :)

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange føler lit mas om at man må oppgradere til tross for at den pcen man har funger ok 

 

Da "lokker" man med noen forder . spørmålet er da om disse fordelen faktisk betyr noe

Om ikke ulempene betyr mere og man av den grunnen venter lengst mulig

 

angående AERO  så er de noen egenskaper man faktisk vil savne med mindre man får det erstatt på en eller anen måte

 

Både spreke farger og transparente menyer eller vinduer er jo noe man assosiere med AERO 

Likeledes animeringen på menyene

 

Det er påståt at AERO var resurskrevende , men jeg har nå mine tvil

i dag har man jo pcer som er langt kraftigere så da skulle animert grafikk ha lite å si

om det er avslått som standard så betyr det ikke at man skal nektes å ta det i bruk om man ønsker det

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Har testa Windows 10 på 3 maskiner nå og brukermessig er det helt topp. Mye bedre enn 8/8.1 og på linje med 7. Det som plager meg mest er:

  • Massiv "overvåking". (Ja jeg vet man kan laste ned program for å deaktivere alt).
  • I prinsippet to kontrollpaneler. Control panel og Settings. Hvorfor ikke alt samlet?
  • Elendig fil-ytelse. Spesielt over nettverk. Langt dårligere enn Windows 8.1. (Selv med SSD, nyeste drivere, oppdateringer, BIOS etc.).

Og som mange andre irriterer seg over så hater jeg folk som generaliserer og skriver ting som: "Det fungerer hos meg, da må det fungere hos alle andre også. Hvis ikke er det brukerfeil".

Lenke til kommentar

Har testa Windows 10 på 3 maskiner nå og brukermessig er det helt topp. Mye bedre enn 8/8.1 og på linje med 7. Det som plager meg mest er:

  • Massiv "overvåking". (Ja jeg vet man kan laste ned program for å deaktivere alt).
  • I prinsippet to kontrollpaneler. Control panel og Settings. Hvorfor ikke alt samlet?
  • Elendig fil-ytelse. Spesielt over nettverk. Langt dårligere enn Windows 8.1. (Selv med SSD, nyeste drivere, oppdateringer, BIOS etc.).

Og som mange andre irriterer seg over så hater jeg folk som generaliserer og skriver ting som: "Det fungerer hos meg, da må det fungere hos alle andre også. Hvis ikke er det brukerfeil".

 

Du har selvsagt helt rett i at folk generaliserer , og det stemmer også at det er problemer for noen brukere med oppdateringen eller mangelfull hardware / software.

 

Men for å ta noen punkter :

 

1 : Massiv overvåkning : Det MS har gjort er at de nå er klarere på hva de samler inn informasjon om , min Android telefon og Google er langt verre på overvåkning og har du lagt merke til din FB profil? Der har jeg fått målrettet reklame i flere år nå , eksempelvis når jeg ble pappa var det alt mulig ting og tang til barna , problemer med bilen (noe jeg ikke skrev inne på fb) så fikk jeg reklame om bildeler og verksted i fleng... 

Nei, du kan slå av noe I windows settings , trolig langt mer enn det Android og iPhone tillater deg.

 

2 : Blergh.. Enig... Se på det som work in progress.

 

3 : Trolig nettverkskontrolleren , mye som ikke fungerer optimalt i W10 enda , men her må vi faktisk klage på de som produserer hardware.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...