Gå til innhold

Nakkegrep fra fenrik - Vold?


Jak

Anbefalte innlegg

Ble tatt nakkegrep på av en fenrik, kom til leir etter å ha vært på byen, stoppet opp ved et vindu, snakket med de i vinduet, så kjenner jeg smerter i nakken, da tar en fenrik nakkegrep på meg, så sier han at jeg må komme meg på rom, han yter dermed vold før han sier meg noe, bør jeg ta dette videre? Vurderer å gjøre det mvh rekrutt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ble tatt nakkegrep på av en fenrik, kom til leir etter å ha vært på byen, stoppet opp ved et vindu, snakket med de i vinduet, så kjenner jeg smerter i nakken, da tar en fenrik nakkegrep på meg, så sier han at jeg må komme meg på rom, han yter dermed vold før han sier meg noe, bør jeg ta dette videre? Vurderer å gjøre det mvh rekrutt

Jeg tviler på at han hadde onde hensikter bak nakkegrepet og om han visste hvor hardt han tok i, men hvis du føler at han tråkket over streken så bør du ta det tjenestevei, evt til din troppstillitsvalgt. Gi ham ihvertfall en sjanse til å forklare seg.

Lenke til kommentar

Slutt nå å sutre, hvis han ikke skadet deg er det vel ikke noe farlig.

 

Fysisk vold er ikke tillat , spesielt når vedkommende ble overrasket bakfra og dette har kunnet ført til langt alvorligere utfall.

Det er stor forskjell på en klapp på skuldra og "du bør komme deg til rommet ditt nå" og det å ta fysisk grep rundt nakken og risikerer at vedkommende enten snur seg kraftig , slår seg eller faller som en reaksjon til en ukjent trussel.

 

Enig med andre her, ta det tjenestevei.

Lenke til kommentar

Noe sier meg at du var beruset? Kanskje du snakket høylytt utfor brakka der x antall soldater prøvde å få litt velfortjent hvile?

 

Jeg ville snakket med fenriken neste jeg så han. Sagt til han at jeg ikke satt pris på nakketaket. Så hadde nok han sagt at han ikke satt pris på grunnen til han syntes han var berettiget ett nakketak på meg. Så ville den saken vert ut av verden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Man blir ikke bedre soldat av at en fenrik bruker fysisk makt for noe så enkelt som å be noen gå i seng, uavhengig av hvor inngripende den fysiske makten var. Det er ingenting i veien med å ta dette til tillitsvalgt om du synes det var litt over kanten. Det kommer nok ikke til å få større følger enn at fenrikens befal blir klar over handlingen og kanskje sier i fra at det var unødvendig, men det er vel også det du uansett vil oppnå.

 

Om det kommer frem at du var soleklart snydens og forsnakket deg om ting du ikke burde i alt for høyt volum kan det jo naturligvis slå litt bakover også.

Lenke til kommentar

Slutt nå å sutre, hvis han ikke skadet deg er det vel ikke noe farlig.

Det største problemet her er ikke den fraværende risikoen for skade, men at en person som blir angrepet kan komme til å forsvare seg. Hvis jeg hadde blitt kløpet hardt i nakken bakfra - kanskje er jeg øm der fra før, så det gjør ekstra vondt - kunne jeg vært troende til å lange ut bakover for å få vedkommende til å gi seg. Og hva hvis jeg da hadde fått inn en skikkelig fulltreffer på en overordnet? Det kunne blitt trøbbel for oss begge, og blant annet derfor skal man helst ikke være mer voldsom enn nødvendig. Har ingenting med sutring å gjøre. Voldsbruk har en tendens til å eskalere.

I likhet med andre steder hvor det undervises i vold bør Forsvaret være ekstra klare på å sette grenser.

Endret av Isbilen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har ikke særlig greie på denne problemstillingen, men slo opp i Lovdata:

 

Det kan da se ut som om militært befal har politimyndighet og følgelig også en viss rett til å utøve vold:

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-05-20-33

 

Det  bør finnes en eller annen klageinstans som kan vurdere om voldsutøvelsen i dette tilfellet var forsvarlig eller nødvendig. Det behøver jo ikke nødvendigvis å være tilfellet.

 

Vet ikke om lovgivingen i paragraf 56 og utover kan komme til anvendelse.

http://lovdata.no/lov/1902-05-22-13/§58

 

Edit:

 

Saken bør kunne klages inn for Stortingets Ombudsmann for Forsvaret:
http://www.ombudsmann.no/

Endret av arne22
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hahahah..... Se for deg dette: Ferdig med rekrutten, ferdig med videre trening. Møte opp på ditt nye tjenestested.  Dag 1, Løytnanten ladder glocken (skarp ammo) setter den i tinningen på makkeren ved siden av deg, med et ganske så alvorlig ansiktsuttrykk.

 

Natt dag 1: må sove ute i telt i to uker med alt av utstyr. Rett ved siden av Brakkene (som allerede er ryddet og klargjort for oss) regner 11 av 14 dager. Fikk ikke bruke den jævla parafin/multifuel ovnen.. Alt var vått eller fuktig.

 

En del inn i tjenesten, Løytnanten sniker seg bak en i kullet før oss som står å fomler med kniven sin, ender opp med at håndflata hannes ser ut som en diger glidelås etter at han kom tilbake ifra saniteten.

 

Det med glocken gjentar seg flere ganger ila tjenestetiden. Han likte også forresten å snike seg bak både UBKorporaler, menige og *Sjanter* med kniv å *kutte strupen* med den flate enden.

 

En annen episode som får blodet mitt til å koke over endte med at alt av befal mistet retten til å bære våpen i to uker. En menig mistet hørselen i ene øret i to dager. Det ble kalt inn en MP som drev med etterforskning på *spesielle saker* Ingen av oss ble intervjuet, ikke en gang stakkarsen som mistet hørselen. Saken ble hysjet ned og glemt. Når jeg dimma så var Løytnanten allerede Kaptein.

 

Men men, er iverftall en *Captain America* som er klar for å bli invadert av Putin :p

Lenke til kommentar

For at grove lovbrudd eventuelt skal kunne skje uten at dette får omfattende konsekvenser, så forutsetter dette at saken følges opp innenfor et miljø der man eventuelt ønsker å "hysje ned". Ved en formell klage til Ombudsmann eller anmeldelse til Statsadvokaten så bør man være utenfor rammene av det miljøet som eventuelt kan "hysje ned".Det at noen trodde at det skjedde et lovbrudd er vel ellers ikke i seg selv noe bevis for at det man trodde skjedde faktisk skjedde. Det må man jo eventuelt undersøke videre.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...