Gå til innhold

Professor: – Apple er en kult


Anbefalte innlegg

 

 

 

Det må nok litt mer til enn det denne professoren peker på, spesielt når man leverer IT-produkter og løsninger så må disse fungere godt, både hver for seg og sammen. Hvis ikke blir det nok så som så med suksessen.

 

Det er jo nettopp det hun sikter til, at når produktene er så begredelige, tjenestene er så gjennomsyret av svak software, mangler, ustabilitet og alle kundens rettigheter er uten betydning, så har de måttet bygge kirker for å opprettholde et religiøst forhold til kundene. Skulle de bli pragmatikere ville jo hele greia rakne på timen.

Artig forsøk, men jeg gidder ikke bite på dette troll-agnet...

 

Du er lovlig innbilsk som tror jeg gidder å diskutere ateisme med presten sjøl.

Vel, det var vel du som kommenterte på mitt innlegg...

 

Men når det er sagt, det er ikke noe problem at du avstår fra diskusjon, det tror jeg nok er til fordel for oss alle.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De er nesten like fremtredende som de fanatiske Apple-haterne som spyr om seg med edder og galle under alt som har med Apple å gjøre. Ingen bagatell er for liten til å blåse opp, og de maler seg et kreativt fiendebilde av Apple som er en roman verdig.

 

Dette argumentet vender tilbake svært ofte. Allikevel finner man som regel de samme personene som kommer med disse argumentene i full gang med å disse andre produkter på fullstendig sviktende grunnlag.

 

Greia er at Apple er et high-end brand, og er det eneste rene high-end brandet i denne bransjen. Alt av deres profilering og markedsføring spiller mer på følelser og opplevelser enn ren funksjonalitet og spesifikasjoner. Dermed får man en polarisering mellom de som harmonerer med brandet og de som disharmonerer.

 

...ja, når man snakker om sola. La oss ta telefoner (som tross alt er det største markedet). Du hevder altså at apple har de beste produktene, og ikke bare det, men du mener de utpreger seg med en teknisk kvalitet, materialkvalitet og omkringliggende tjenester som langt overgår alle andre konkurrenter. Altså, du må gjerne hevde at du har rett, men det er i såfall basert på egne preferanser, og da faller ditt forrige argument på steingrunn.

 

Få på deg buksene og oppfør deg nå.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Det må nok litt mer til enn det denne professoren peker på, spesielt når man leverer IT-produkter og løsninger så må disse fungere godt, både hver for seg og sammen. Hvis ikke blir det nok så som så med suksessen.

Det er jo nettopp det hun sikter til, at når produktene er så begredelige, tjenestene er så gjennomsyret av svak software, mangler, ustabilitet og alle kundens rettigheter er uten betydning, så har de måttet bygge kirker for å opprettholde et religiøst forhold til kundene. Skulle de bli pragmatikere ville jo hele greia rakne på timen.

Artig forsøk, men jeg gidder ikke bite på dette troll-agnet...

 

Du er lovlig innbilsk som tror jeg gidder å diskutere ateisme med presten sjøl.

Vel, det var vel du som kommenterte på mitt innlegg...

 

Men når det er sagt, det er ikke noe problem at du avstår fra diskusjon, det tror jeg nok er til fordel for oss alle.

 

 

Artig hvordan du alltid hevder å ha massene på din side.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Etter å ha sett "Steve Jobs: The Man in the Machine", så sitter jeg med inntrykket at Steve Jobs like gjerne kunne ha endt opp som sekt leder, men som enkelte mener så var han på en måte det i IT-industrien. Han hadde alle egenskapene slike skikkelser pleier å ha; svulstig selvbilde, arrogant, manipulerende, narsissistisk osv. På en måte så ble det hans endelikt, da troen på seg selv var så stor at han trodde han kunne kurere seg selv med alternativ medisin da han fikk kreft. Hadde han fulgt legenes råd, hadde han trolig vært i live i dag.

Endret av Uderzo
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Faktumet at denne tråden snart får over 10 sider bekrefter hvor mye folk brenner for Apple. Jeg kommer til å sitere dette innlegget når jeg har rett.

Du kommer nok til å få rett. Legg til at minst halvparten av innleggene er fra de som overhode ikke har noen interesse av produkter og løsninger fra Apple, men likevel brenner for Apple, så får du litt mer å sitere når du etter hvert får rett...:-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Apple er hvert fall kult. Om det kan omtales som "en kult" i noen særlig større grad enn de andre leirene innen IT-bransjen, ja det er jeg litt mer i tvil om. Det virker som om de som har valgt noe annet enn Apple er betydelig mer opptatt av Apple enn oss som faktisk har valgt produkter og løsninger fra dem...:-)

Ja, det er i så fall to kulter i "tilknytning til" Apple, Apple-ting-er-det-beste kulten og den motsatte, og minst like innbitte, jeg-bare-må-være-negativ-til-alt-Apple-ting kulten ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det må nok litt mer til enn det denne professoren peker på, spesielt når man leverer IT-produkter og løsninger så må disse fungere godt, både hver for seg og sammen. Hvis ikke blir det nok så som så med suksessen.

Fungerer produktene til kjerka godt, både hver for seg og sammen? Frelsen de selger har ingen dokumentert effekt, men det må vel kalles en av tidenes knallsuksesser likevel. Og da kanskje spesielt de eldste abrahamistiske religionene som har holdt koken siden jernalderen og de største variantene fortsatt står særdeles sterkt, både i fanskare og økonomi.

 

Det er nok ingen direkte årsakssammenheng mellom at en sekt er suksessrik og at deres produkter fungerer godt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du kommer nok til å få rett. Legg til at minst halvparten av innleggene er fra de som overhode ikke har noen interesse av produkter og løsninger fra Apple, men likevel brenner for Apple, så får du litt mer å sitere når du etter hvert får rett...:-)

 

 

Poenget mitt er heller at Apple-diskusjoner har en sterk tendens til å være mer hetet og ha mer engasjert debatt enn f.eks Samsung. Om en Samsung-tråd ender opp med samme temperatur så er det fordi noen har fisket inn Apple i diskusjonen.

 

Om dette er tegn på en kult skal jeg ikke påstå, men ingen kan benekte at Apple-diskusjoner er unike i å være brennhete, enten det er folk som synes Apple er ren kreft, eller det beste som finnes.

Endret av Gavekort
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Apple er hvert fall kult. Om det kan omtales som "en kult" i noen særlig større grad enn de andre leirene innen IT-bransjen, ja det er jeg litt mer i tvil om. Det virker som om de som har valgt noe annet enn Apple er betydelig mer opptatt av Apple enn oss som faktisk har valgt produkter og løsninger fra dem...:-)

Ja, det er i så fall to kulter i "tilknytning til" Apple, Apple-ting-er-det-beste kulten og den motsatte, og minst like innbitte, jeg-bare-må-være-negativ-til-alt-Apple-ting kulten ...

 

 

Den siste kulten (anti-Apple) er mer ekstrem spør du meg, men det kommer vel an på øyet som ser. Kanskje jeg ikke har møtt nok rett-troende Apple-fans, men av de jeg møter som eier Apple-produkter så er det som regel fornuftige folk som har en tenkt over valget de gjør. Folk er forskjellige, ikke noe å irritere seg over :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Fungerer produktene til kjerka godt, både hver for seg og sammen?.

[1] Det er nok ikke jeg den rette til å svare på. "Produktene" som kirken forsøker å selge er ikke noe jeg kjøper. [2] Så det spørsmålet får du nesten rette til noen som tror på de løsningene.

 

 

Jeg kan være enig i del [1] av svaret ditt men jeg tror ikke jeg kan bli enig i del [2]. 

Lenke til kommentar

 

 

Fungerer produktene til kjerka godt, både hver for seg og sammen?.

 

[1] Det er nok ikke jeg den rette til å svare på. "Produktene" som kirken forsøker å selge er ikke noe jeg kjøper. [2] Så det spørsmålet får du nesten rette til noen som tror på de løsningene.

 

Jeg kan være enig i del [1] av svaret ditt men jeg tror ikke jeg kan bli enig i del [2].

Da kan det vel se ut som du er enig og uenig i mer eller mindre samme setning. Nå snakker vi...hehe...

Lenke til kommentar

 

 

[1] Det er nok ikke jeg den rette til å svare på. "Produktene" som kirken forsøker å selge er ikke noe jeg kjøper. [2] Så det spørsmålet får du nesten rette til noen som tror på de løsningene.

 

Jeg kan være enig i del [1] av svaret ditt men jeg tror ikke jeg kan bli enig i del [2].

Da kan det vel se ut som du er enig og uenig i mer eller mindre samme setning. Nå snakker vi...hehe...

 

 

Ja, men er det ikke godt at noen argumenter eller delargumenter blir anerkjente, da? 

 

Med fare for å gi et billig verbalt poeng til eventuelle religiøse her, vil jeg si at en enkelt forumbruker jeg tilfeldigvis kom i dialog med ikke er den rette autoritet til å gi en offisiell evaluering av om frelse og evig liv er et produkt som fungerer godt i forhold til salgsbrosjyrene og lover og regler om kjøp og salg av tjenester. Så det kan jeg ikke tvinge deg til å komme med en gjennomgående analyse på. Det var mer ment som et retorisk spørsmål for å understreke at det ikke trenger finnes noen åpenbar målbar "fungerer godt"-egenskap tilknyttet suksessrike sekters produkter. Så [1] er jeg enig i. 

 

Men når det gjelder det på slutten, må jeg vel si at nebrewfoz' forrige innlegg er hvorfor jeg mener det er lite interessant å gjøre som du foreslår i del [2]. Jeg har forresten prøvd gjentatte ganger, men det bare understreket at det ikke var interessant. Resultatet var... photo-3.PNG-3.jpeg...at mitt forsøk på kommunikasjon nok ikke fungerte så godt. 

Endret av tommyb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når man er med i en sekt, så fremstår andre medlemmer i sekten som rasjonelle, fornuftige mennesker.

Utenforstående oppfattes ofte som grunnløst kritiske, irrasjonelle og hatske.

Jeg vet ikke hvordan det skal føles å faktisk være med i en sekt, men jeg hvis det er en sekt jeg er i som gjør datahverdagen min enkel og fin, ja da er jeg gjerne med. Data er såpass ufarlig uansett, og deltagerne i de andre data-sektene er også rimelig ufarlige folk. Det handler jo tross alt bare om å finne de datadingsene man syns fungerer best for seg og sine.

 

Før var det ganske vanlig å dele datakunder etter sine tekniske plattformvalg, men kanskje det nå kommer til å bli vanligere å spørre hvilken sekt man tilhører...

Lenke til kommentar

 

Ja, men er det ikke godt at noen argumenter eller delargumenter blir anerkjente, da? 

 

Med fare for å gi et billig verbalt poeng til eventuelle religiøse her...

 

Det hadde egentlig vært fint om man kunne holde religion og data litt adskilt, akkurat som politikk og religion.

For de aller fleste handler det jo faktisk bare om å finne noen datadingser man syns fungerer fint. At andre foretrekker noe annet for å løse sine behov er da ikke noe stort problem, er det vel?

Lenke til kommentar

Ulike reaksjoner et sektmedlem går gjennom:

 

  • Vi er ikke en sekt!
  • Du kan ikke bevise at vi er en sekt!
  • Andre sekter er verre enn oss
  • Dere bare hater oss fordi vi har vi funnet "veien"
  • Dere har ikke skjønt det
  • Finnes det tross alt ikke viktigere ting å snakke om?

Den er grei, vi er alle i en eller annen sekt...:-)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...