Gå til innhold

Professor: – Apple er en kult


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, det er ikke uvanlig at sektmedlemmer tror de har valgt å være medlem.

Sådda sådda, Snickers. Du har sikkert valgt å være i den sekten du er i, du også...

 

Hvis jeg hadde sagt at jeg var i Samsung-sekten med guden Android som leder, hadde du da anbefalt meg å komme over til Apple fordi det kanskje kunne vært bedre for meg?

Lenke til kommentar

Hvis man ikke kan diskutere sekter eller kirkesamfunn så kunne man diskuter hvilket ( lukket ) samfunn Apple brukerne er i.

Det er såpass lukket at jeg kan velge å kjøpe akkurat hva jeg vil. Utstyr fra Apple gir meg en optimal integrasjon, mens utstyr fra andre kan brukes som "lokale" enheter hvis det er det jeg ønsker. 

 

 

Nei, jeg skjønner ikke. Det er jo et spørsmål om hva man forsvarer, hvor åpen man er for rasjonelle argumenter, og ikke minst hvor langt man er villig til å strekke seg når man er tom for tilsynelatende saklige argumenter.

Det mest saklige jeg kan komme på er at man velger det som dekker ens egne behov og ønsker på en måte som gjør at man selv er fornøyd. Det spiller ikke så stor rolle hvilken "leir", eller gjerne "sekt" som kan se ut som er det nye, man tilhører. Kjøp det du foretrekker.

Lenke til kommentar

 

Det må nok litt mer til enn det denne professoren peker på, spesielt når man leverer IT-produkter og løsninger så må disse fungere godt, både hver for seg og sammen. Hvis ikke blir det nok så som så med suksessen.

Det er jo nettopp det hun sikter til, at når produktene er så begredelige, tjenestene er så gjennomsyret av svak software, mangler, ustabilitet og alle kundens rettigheter er uten betydning, så har de måttet bygge kirker for å opprettholde et religiøst forhold til kundene. Skulle de bli pragmatikere ville jo hele greia rakne på timen.

 

Begredelige produkter? Kan du utdype?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er såpass lukket at jeg kan velge å kjøpe akkurat hva jeg vil. Utstyr fra Apple gir meg en optimal integrasjon, mens utstyr fra andre kan brukes som "lokale" enheter hvis det er det jeg ønsker.

 

slik jeg ser det så er det på alle mulige måter apple påvirker alle brukere , og da gjelder det ikke bare de som velger å kjøpe  Apple ting

Det er vell og bra at mange finner ut at den Iphonen de har kjøpt fungere optimalt  sammen med pcen fra Apple

det som er verre er at ikke all får ting til å virke slik de forventer , selv om det påståes at alt fungerer perfekt ( mange fra Apple sekten insinuerer på at det virker perfekt , da må det være noe galt med brukeren )

 

Det som likevel er det verste oppi det hele , når man skal kunne ha flere valg  er at så mange kopierer Apple , eller hverandre slik at man egentlig ikke har så mange alternativer.

 

på den en siden er det ønskelig med konkurranse og mange alternativer , på den andre siden har mange alternativer lett for å medføre mange systemer som ikke snakker sammen

Før var det flere , men i dag har man jo bare android, IOS elelr windows (phone) på telefoner og nettbrett

Lenke til kommentar

Jeg må si at det er vanskelig å forstå den verden du lever i, Elgen. Dermed blir det tilnærmet umulig å skulle forsøke å gi deg fornuftige svar. Spesielt siden du ikke har noen erfaring med Apple i det hele tatt. Til og med er du glad for at du ikke har det.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor du er så opptatt av Apple siden du ikke er interessert i det...

Lenke til kommentar

Du hevder altså at apple har de beste produktene, og ikke bare det, men du mener de utpreger seg med en teknisk kvalitet, materialkvalitet og omkringliggende tjenester som langt overgår alle andre konkurrenter.

 

Jeg er ikke interessert i å være sockpuppet for din stråmannsargumentasjon. Jeg skal anta at du ikke bare er et frådende anti-Apple troll og at dette her kun er en glipp, så hvis du kan peke på hvor nøyaktig i det jeg skrev du tror jeg hevder dette så skal jeg se om ikke jeg kan hjelpe deg med å korrigere din sviktende leseforståelse.

 

Du snakket noe om å få på seg buksene? Hva med å begynne med å komme seg opp på beina i det hele tatt?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Min leseforståelse er det slettes ingen ting i veien med. Jeg foreslår at du også holder deg til saken fremfor et forsøk på metadiskusjon rundt det du hevder er trolling og stråmannsargumentasjon. Det har kun til hensikt å forsøke å trekke fokus bort fra saken.

 

Du kan selv lese hva jeg siterte som jeg kommenterte på.

Endret av Snickers-is
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Her påpeker "DAE" at en del opplever at produkter fra apple slettes ikke fungerer godt sammen, og de blir på sett og vis bare utelatt fra statistikken slik at man kan hevde å ha en slags 100%-fornøyd-statistikk. De som mot formodning ikke er fornøyde er simpelthen ikke helt vel bevart og kan derfor ikke regnes med.

 

Det er en meget interessant betraktning som i vesentlig grad peker på hvordan det er en sektkultur som aktivt vedlikeholdes av fanatiske medlemmer. De fleste sekter preges av at enten er du en av oss, ellers er du utstøtt av samfunnet. De som tviler har historisk sett ofte blitt utsatt for grove represalier, utstøtelse og til og med drap.

 

Jeg ser for meg at et innbitt sektmedlem kunne svart ham omtrent som følger:

 

Jeg må si at det er vanskelig å forstå den verden du lever i, Elgen. Dermed blir det tilnærmet umulig å skulle forsøke å gi deg fornuftige svar. Spesielt siden du ikke har noen erfaring med Apple i det hele tatt. Til og med er du glad for at du ikke har det.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor du er så opptatt av Apple siden du ikke er interessert i det...

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Her påpeker "DAE" at en del opplever at produkter fra apple slettes ikke fungerer godt sammen, og de blir på sett og vis bare utelatt fra statistikken slik at man kan hevde å ha en slags 100%-fornøyd-statistikk. De som mot formodning ikke er fornøyde er simpelthen ikke helt vel bevart og kan derfor ikke regnes med.

 

Det er en meget interessant betraktning som i vesentlig grad peker på hvordan det er en sektkultur som aktivt vedlikeholdes av fanatiske medlemmer. De fleste sekter preges av at enten er du en av oss, ellers er du utstøtt av samfunnet. De som tviler har historisk sett ofte blitt utsatt for grove represalier, utstøtelse og til og med drap.

 

Jeg ser for meg at et innbitt sektmedlem kunne svart ham omtrent som følger:

 

Jeg må si at det er vanskelig å forstå den verden du lever i, Elgen. Dermed blir det tilnærmet umulig å skulle forsøke å gi deg fornuftige svar. Spesielt siden du ikke har noen erfaring med Apple i det hele tatt. Til og med er du glad for at du ikke har det.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor du er så opptatt av Apple siden du ikke er interessert i det...

 

 

 

Jeg gir opp og rapporterer deg inn, Snickers. Kunne vært fint om du demper ditt hat mot Apple og samtidig slutter med det våset om religiøse sektmedlemmer.

Lenke til kommentar

Hjemmelekse: Har innholdet i denne wikipedia-artikkelen - https://en.wikipedia.org/wiki/Veblen_good  - noe med Apple's strategi siden 2010 å gjøre? (Hint: Angela Ahrendts.)

 

Jeg har jobbet en del med produkter under den kategorien og jeg er redd ikke apple stikker seg i nærheten nok ut prismessig til å havne i denne kategorien. En annen ting som kjennetegner veblen goods er at man ikke nødvendigvis er så opptatt av å gjøre et statement overfor vanlige folk. Man er gjerne mer interessert i å vise seg som en "kjenner". Dette gjør at man heller ikke så ofte er ekstremt merketro. Det handler mer om å vite hvilke merker som er "inne i varmen" og hvilke som ikke er det. Velger man feil straffes det av likesinnede med en slags form for mobbing, med mindre man da ikke er så heldig å ha posisjonert seg som trendsetter da. Uansett er dette mekanismer som ikke helt fungerer på apple. De er verken spesielt high end eller spesielt siktet mot en liten gruppe rike mennesker. De beveger seg heller ikke innenfor en eksklusiv sfære sammen med andre merker, de planter seg rett og slett midt i masemarkedet sammen med andre prisdrevne masseprodusenter fra østen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...