Gå til innhold

Intel har lansert «Skylake»


Anbefalte innlegg

 

Merker jeg blir smått deprimert av disse minimale forbedringene fra generasjon til generasjon.. Har hatt lyst til å oppgradere maskinen min temmelig lenge nå, men føler jeg burde avvente til et tidspunkt hvor det å først oppgradere faktisk vil kunne by på en merkbar og reell forbedring og med dette tempoet så må jeg vel vente minst 6 år til....

 

Stusselige saker ja, men hva er grunnen tro. Ingen konkurranse?

 

 

Det er nok neppe så enkelt.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok fysiske vanskeligheter med å øke tempoet mer.

 

Folk som tror manglende konkurranse er årsaken til all verdens problemer irriterer meg. La oss anta at det er manglende konkurranse. Og hva er grunnen til manglende konkurranse? Jo, at det er teknisk vanskelig. Du kan nok tro på at AMD ville konkurrert hvis de hadde kunnet.

 

Man har nådd et nivå hvor ting er så smått at det er fysiske lover som hindrer store forbedringer på samme type prosessor. Kanskje finner de opp noe kvantegreier eller noe med lys, men sånn er det ikke nå.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Merker jeg blir smått deprimert av disse minimale forbedringene fra generasjon til generasjon.. Har hatt lyst til å oppgradere maskinen min temmelig lenge nå, men føler jeg burde avvente til et tidspunkt hvor det å først oppgradere faktisk vil kunne by på en merkbar og reell forbedring og med dette tempoet så må jeg vel vente minst 6 år til....

 

Stusselige saker ja, men hva er grunnen tro. Ingen konkurranse?

 

 

Det er nok neppe så enkelt.

 

AtW

Dette!

 

Det er en grunn til at vi ikke kjører prosessorer på 10Ghz i dag. Fysikken begynner å sette stopper for hva som er mulig. Jeg mener å huske at ved rundt 5 nanometer vil elektronmigrasjon sette inn. (Tror det var det det het...) Dette vil si at isolatorene mellom ledere blir så tynne at elektroner kan gjøre hopp over de.

 

Klokkefrekvensen har knapt økt på 10 år, men arkitekturen har blitt mye bedre, men man begynner vel nå å nå en maksgrense også her. Jeg husker 90-tallet, det tiåret da klokkefrekvensen økte fra rundt 20Mhz til 1Ghz i tillegg til store arkitekturforbedringer. Det var tider, det... <drømme>

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Merker jeg blir smått deprimert av disse minimale forbedringene fra generasjon til generasjon.. Har hatt lyst til å oppgradere maskinen min temmelig lenge nå, men føler jeg burde avvente til et tidspunkt hvor det å først oppgradere faktisk vil kunne by på en merkbar og reell forbedring og med dette tempoet så må jeg vel vente minst 6 år til....

 

AMD kommer ut med Zen neste år, arvtakeren etter dagens FX-serie. Forhåpentligvis kommer Intel til å møte den med en mer imponerende arkitektur.

Lenke til kommentar

 

Overall, Skylake is not an earth shattering leap in performance. In our IPC testing, with CPUs at 3 GHz, we saw a 5.7% increase in performance over a Haswell processor at the same clockspeed and ~ 25% gains over Sandy Bridge.

http://www.anandtech.com/show/9483/intel-skylake-review-6700k-6600k-ddr4-ddr3-ipc-6th-generation/23

 

Så, det begynner å bli på tide å innse at tiden med store forbedringer fra generasjon til generasjon er slutt. Alle lavthengende fruktene for å optimere IPC på en x86 CPU er for lengst brukt opp. Økninger vil rett og slett koste for mye energi.

I fare for å bryte NDA kan jeg si at Skylake er starten på en trend fra Intel hvor også de "store kjernene" fra Intel blir slik at man i fremtiden kan putte flere av de på en brikke. Legger man sammen 1+1 så kommer man også frem til at AMD også kommer til å gå denne veien med Zen.

 

 

Skal man fortsette å skalere ytelsen slik man er vandt til så må man skrive progammer som i høyere grad bruker multithreading. Der det egner seg bør man også sørge for at programmene benytter seg av akseleratorer som for eksempel GPUer og vektorenhetene (AVX) på prosessoren.

Man kan vel fortsatt teknisk sett klare å øke klokkefrekvensen, samt øke issue width på disse prosessorene?

 

Og hvorfor er det fremdeles ikke mulig med mer enn 1x PCI-Express x16 på disse prosessorene? At man må opp på entusiastplattformen for å få PCI-Express x16 til 3-4x skjermkort er greit nok, men at man ikke skal klare 2x PCI-Express x16 på LGA1151 virker jo temmelig dødfødt? Det er tydelig at Intel holder det tilbake med overlegg..

Entusiastplattformen til Intel har ikke mulighet til å levere PCI Express x16 til mer enn to utvidelseskort, det tredje kortet får x8

Grunnen til at LGA115X ikke kommer med 24 eller 32 PCI Express-spor er fordi det ville økt antall pinner på prosessoren betraktelig, noe som igjen ville ført til kraftig økte kostnader for hovedkort og CPU.

Uansett er PCI Express x16 3.0 mer enn nok for alt disse prosessorene er tiltenkt, spesielt når PCHen har fått økt båndbredde.

 

Jeg ville heller hatt et par kjerner ekstra på i7-6700k enn 8 eller 16 PCI Express spor ekstra.

Endret av N o r e n g
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Kan ikke noen snart gå å finne opp noe som røsker pupp, disse bittelitt bedre greiene blir kjedelige saker. Entusiasmen min får liksom ikke mat nok, sukk.

Lenke til kommentar

Jeg hadde spart pengene, for du vil ikke få mye ytelses økning ser det ut til. Har selv 3570K å tenkte jeg skulle oppgradere til Skylake, men ser ut som min 3570K skal få noen år til i min maskin.

 

 

Sitter å ruger på en Xeon variant av en Core i7 920 til Sokkel 1366, og det ser ut til at jeg kan bli sittende på denne i en god del år til allerede.

Faktisk så om hovedkortet ryker, så vurderer jeg istedet å handle brukt 1366 HK istedet for å oppgradere plattformen grunnet alt for små hopp.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fra Anandtech, litt vekymringsverdig for spill:

 

There’s no easy way to write this.

 

Discrete graphics card performance decreases on Skylake over Haswell.

 

This doesn’t particularly make much sense at first glance. Here we have a processor with a higher IPC than Haswell but it performs worse in both DDR3 and DDR4 modes. The amount by which it performs worse is actually relatively minor, usually -3% with the odd benchmark (GRID on R7 240) going as low as -5%. Why does this happen at all?

 

So we passed our results on to Intel, as well as a few respected colleagues in the industry, all of whom were quite surprised. During a benchmark, the CPU performs tasks and directs memory transfers through the PCIe bus and vice versa. Technically, the CPU tasks should complete quicker due to the IPC and the improved threading topology, so that only leaves the PCIe to DRAM via CPU transfers.

 

Our best guess, until we get to IDF to analyze what has been changed or a direct explanation from Intel, is that part of the FIFO buffer arrangement between the CPU and PCIe might have changed with a hint of additional latency. That being said, a minor increase in PCIe overhead (or a decrease in latency/bandwidth) should be masked by the workload, so there might be something more fundamental at play, such as bus requests being accidentally duplicated or resent due to signal breakdown. There might also be a tertiary answer of an internal bus not running at full speed. To be sure, we rested some benchmarks on a different i7-6700K and a different motherboard, but saw the same effect.

Lenke til kommentar

 

Jeg hadde spart pengene, for du vil ikke få mye ytelses økning ser det ut til. Har selv 3570K å tenkte jeg skulle oppgradere til Skylake, men ser ut som min 3570K skal få noen år til i min maskin.

 

 

Sitter å ruger på en Xeon variant av en Core i7 920 til Sokkel 1366, og det ser ut til at jeg kan bli sittende på denne i en god del år til allerede.

Faktisk så om hovedkortet ryker, så vurderer jeg istedet å handle brukt 1366 HK istedet for å oppgradere plattformen grunnet alt for små hopp.

 

 

Jeg bruker en i7-950 på jobb-pc, og syns det er en ganske merkbar forskjell på denne og i7-3770 som jeg har hjemme (Systemene er veldig sammenlignbare sett bort fra plattform). Det skal i utgangspunktet være en god del å hente på å oppgradere fra 1366 til noe nyere. Men om det er verdt tiden og pengene blir en individuell avgjørelse. Det er ikke sånn at 1366 er ubrukelig ihvertfall.

Lenke til kommentar

AMD kommer ut med Zen neste år, arvtakeren etter dagens FX-serie. Forhåpentligvis kommer Intel til å møte den med en mer imponerende arkitektur.

Det er lov å håpe, men det er nok dessverre ikke realistisk. Dessuten er Zen godt over et år unna. Det er realistisk å konkurrere mot "Kaby Lake" fra Intel neste år.

 

Håper da bare at AMD slutter med det nisje-tullet sitt. Er de færreste som er interessert i å bruke integrert GPU til noe annet enn bare bilde.

Se på tallene til AMD fra Q2 2015 (og utsiktene for 2015), så ser du hvorfor de ikke har råd til å gjøre noe annet en å satse på nisjer

 

Man kan vel fortsatt teknisk sett klare å øke klokkefrekvensen, samt øke issue width på disse prosessorene?

Øke klokkefrekvensen mer en 4 GHz øker effektforbruket veldig mye uten å gjøre pipeline på prosessoren lenger. Mulig de klarer å hente ut litt mer etterhvert som 14nm prosessen til Intel blir litt mer moden og man får litt mer erfaring med arkitekturen. Dessverre optimeres disse brikkene for laptoper og ultrabooks. Der er der den absolutt største delen av Intel sitt salg er (15-35W).

 

Som du også sier så kan man øke issue width, men det koster rimelig mye på x86, i tillegg så vil det øke transistorantallet per kjerne veldig mye. Nå er det gjort endel endringer i mikroarkitekturen fra Haswell/Broadwell, men er fremdeles NDA. Skal selv på IDF, og jeg kan sikkert skrive litt om endringene når informasjonen offentliggjøres.

 

Jeg ville heller hatt et par kjerner ekstra på i7-6700k enn 8 eller 16 PCI Express spor ekstra.

Enig. Med oppgraderingen til DDR4 har man også mer båndbredde, det er nok effektbruk og TPD som avgjør om det kommer med "Kaby Lake" neste år eller om vi må vente til Cannonlake i 2017.

 

Er det noe sted som har benchmarks med "alle" CPUer litt bakover i tid? Hovedmaskina begynner å bli 5-6 år gammel, er på tide å begynne å tenke på å oppgradere.

AnandTech sin test er ganske bra, men den går nok ikke lenger bakover men Sandy Bridge.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noe sted som har benchmarks med "alle" CPUer litt bakover i tid? Hovedmaskina begynner å bli 5-6 år gammel, er på tide å begynne å tenke på å oppgradere.

 

AtW

 

En mye vanskeligere men kanskje mer interessant sammenligning er vel kanskje å sammenligne de vanligste konfigurasjonene fra 5-6 år tilbake med de vanligste nå. Den opplevde hastigheten er definitivt en sammensatt greie, og antall busser, kjerner og whatnått har mer å si sammen enn den rene kalkulasjonshastigheta til CPU'en. 

 

Sånn sett kan man kanskje se på online "resultatlister" til benchmark-tjenester og se hva folk i snitt klarte å få ut av maskinene sine for 6 år siden vs. hva de får til i dag. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Det er sant som det er sagt at ting har sakket ned på fronten når det kommer til rå ytelse...,men den har ikke stoppet helt opp...

Og det er høyst usansylig at den vil begynne og gå den andre veinen helt med det første.

 

Det er nok flere faktorer som spiller inn,ja...

Hoved faktoren er nok tekniske-begrensninger...,men som noen her sier så tror jeg også at manglende konkuranse har en del av å si...

Paradoksalt nok så faller det tilbake på det tekniske-aspektet.

Men til syvende og sist så dreier det seg i bunn og grunn om penger.

 

Når det er sagt så kan jeg ærlig si at jeg venter med å oppgradere til PCI-Express-5 kommer på markedet(...,for hvermansen,og altså ikke bare forbeholdt Extreme-markedet.).

Lenke til kommentar

Fra Anandtech, litt vekymringsverdig for spill:

Sukk...  :hm: 

 

Intel har gjort et par idiotiske ting med PCI Express implantasjonen på Skylake som legger til litt latency. Det har også noe å gjøre med at PCI Express er koblet ut på et eget strømdommene. Uansett så er det ikke første gang Intel gjør dumme ting med PCI Express på desktop-brikker.

Hvis jeg skal være litt i spekuleringhjørnet så forundrer det meg ikke om de gjør dette for å pushe flere spill entusiaster over på LGA-2011.

Lenke til kommentar

Jeg bruker en i7-950 på jobb-pc, og syns det er en ganske merkbar forskjell på denne og i7-3770 som jeg har hjemme (Systemene er veldig sammenlignbare sett bort fra plattform). Det skal i utgangspunktet være en god del å hente på å oppgradere fra 1366 til noe nyere. Men om det er verdt tiden og pengene blir en individuell avgjørelse. Det er ikke sånn at 1366 er ubrukelig ihvertfall.

 

 

Tittet på noen benchmarks akkurat nå, og det ser ikke ut til at de kan forsvare en oppgradering nei, ikke til den prisen de vil ha, samt overgang til 16x PCI-E lanes, sistnevnte er ett viktig argument grunnet at gammel maskinene mine skal leve videre som servere.

Var well War her på forumet som i sin tid sa at 1366 var en knall investering, tydeligvis hadde han rett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...