Gå til innhold

Intel har lansert «Skylake»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Men jeg vil ikke si at Watt er synonymt med varmeutvikling, selv om varmeovner oppgis med en slik verdi målt i Watt. Motstand f.eks. gir grobunn for varme, og måles i ohm.

Nær all effekt forbrukt av CPUen ender opp som termisk energi. Merk at jeg snakker om reelt effektforbruk, ikke TDP.

 

 

 

Men nå snakker du om CPU'er. Det er så enormt mange andre forbrukere enn CPU'er. Og jeg nevnte en variant som var lav på varmeutvikling. Du må jo se på PSU'en isolert sett, for hvordan den jobber. At det er forbrukere som omdanner likestrømssiden av PSU'en til varme senere i kjeden sier seg jo selv.

 

PSU'en er også en forbruker, men noen modeller kan ha en god virkningsgrad. Som tidligere nevnt.

 

 

 

 

350$ mens på komplett koster den 4200?

 

 

4200kr for LGA1151? Tydelig at kronekursen har gått strakt ått helvete..   :hm:

 

Jo kronekursen er elendig. Men, jeg må spørre om du bare overså dette med at andre webshop'er leverer den betydelig rimeligere enn komplett.no

 

Men, det ser ut som de har måtte oppjustere prisen siden sist jeg sjekket, med et par hundrelapper. Ihvertfall hos Netonnet. Nå har jo ikke Cdon den på lager heller da.

 

Sånn her er prisguiden.no:

https://prisguiden.no/produkt/intel-core-i7-6700k-237776

Endret av G
Lenke til kommentar

Hvor god virkningsgraden den har er likegyldig, bortsett fra at den trekker mindre fra veggen. 96 watt fra veggen gir samme varme uansett om psuen er effektiv eller ikke.

 

Ikke nødvendigvis for alle forbrukere. En motor kan skape bevegelse på noen vifteblader, som flytter luft f.eks. Du må gjerne kalle det for varme, men jeg vil kalle det for kinetisk energi i første omgang i den luften som blir dyttet. Uansett så bidrar viftene til å flytte varm luft ut av kabinettet, som jo er positivt for PC-komponentene.

 

Overser du helt at du må oppdimensjonere PSU'en dersom den har lavere virkningsgrad, for å kunne levere strømmen den skal til komponentene? Man kan jo ta litt overdreven kalkulasjon på dette for eksempelets skyld:

 

Du har en PSU som har en virkningsgrad på 0,5 (50 %), også har du en som jeg nevnte på omtrent 0,9 (90 %). Forutsetning: Du behøver 1000 Watt til å drifte PC'en din, eksempelvis. Med virkningsgrad 0,5 så må du inn med en PSU på 2000 Watt for å levere denne kilowatt'en. Mens, på den PSU'en som har virkningsgrad på 0,9 så behøver du kun 1111 Watt. Da tyner vi utstyret maksimalt, som jo er en unormalt stor belastning vel og merke. Man bør vel dimensjonere bittelitt mer fornuftig enn som så.

 

Den kjipe PSU'en med virkningsgrad 0,5 taper altså 1000 Watt til varme. Rene panelovnen spør du meg. Da er det hyggeligere at kun 111 Watt går til varme på PSU'en med 0,9 i virkningsgrad. Dette er isolert sett, før forbrukerne som trekker strøm dras inn i et større system (harddisker, CPU m.m). Og poenget mitt mhp. "synonymt" står ved lag.

 

Det var også grunnen til at jeg hevdet at Watt ikke er synonymt med varmeutvikling.

At energi ofte vil gå over til en mindre nyttig energi i form av varme er for fysikken en velkjent utfordring. Men, det er ikke alltid energi går over til varme. Av og til kan energi gå over til andre former, som til f.eks. til lys. Men, det vil som regel til slutt ende opp som varme. Så slipper vi å dra inn mer om fysikk inn i denne diskusjonen?

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Hvor god virkningsgraden den har er likegyldig, bortsett fra at den trekker mindre fra veggen. 96 watt fra veggen gir samme varme uansett om psuen er effektiv eller ikke.

 

Ikke nødvendigvis for alle forbrukere. En motor kan skape bevegelse på noen vifteblader, som flytter luft f.eks. Du må gjerne kalle det for varme, men jeg vil kalle det for kinetisk energi i første omgang i den luften som blir dyttet. Uansett så bidrar viftene til å flytte varm luft ut av kabinettet, som jo er positivt for PC-komponentene.

 

Overser du helt at du må oppdimensjonere PSU'en dersom den har lavere virkningsgrad, for å kunne levere strømmen den skal til komponentene? Man kan jo ta litt overdreven kalkulasjon på dette for eksempelets skyld:

 

Du har en PSU som har en virkningsgrad på 0,5 (50 %), også har du en som jeg nevnte på omtrent 0,9 (90 %). Forutsetning: Du behøver 1000 Watt til å drifte PC'en din, eksempelvis. Med virkningsgrad 0,5 så må du inn med en PSU på 2000 Watt for å levere denne kilowatt'en. Mens, på den PSU'en som har virkningsgrad på 0,9 så behøver du kun 1111 Watt. Da tyner vi utstyret maksimalt, som jo er en unormalt stor belastning vel og merke. Man bør vel dimensjonere bittelitt mer fornuftig enn som så.

 

Den kjipe PSU'en med virkningsgrad 0,5 taper altså 1000 Watt til varme. Rene panelovnen spør du meg. Da er det hyggeligere at kun 111 Watt går til varme på PSU'en med 0,9 i virkningsgrad. Dette er isolert sett, før forbrukerne som trekker strøm dras inn i et større system (harddisker, CPU m.m). Og poenget mitt mhp. "synonymt" står ved lag.

 

Det var også grunnen til at jeg hevdet at Watt ikke er synonymt med varmeutvikling.

At energi ofte vil gå over til en mindre nyttig energi i form av varme er for fysikken en velkjent utfordring. Men, det er ikke alltid energi går over til varme. Av og til kan energi gå over til andre former, som til f.eks. til lys. Men, det vil som regel til slutt ende opp som varme. Så slipper vi å dra inn mer om fysikk inn i denne diskusjonen?

 

 

Jeg skjønner ikke helt poenget ditt? Du sier selv at all energi tilslutt går over til varme? Og i en PC vil hale forbruket i praksis gå over til varme inne i huset, så pcens effekt er ekvivalent med varmeutviklingen. Hva er det egentlig du er uenig i?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg skjønner ikke helt poenget ditt? Du sier selv at all energi tilslutt går over til varme? Og i en PC vil hale forbruket i praksis gå over til varme inne i huset, så pcens effekt er ekvivalent med varmeutviklingen. Hva er det egentlig du er uenig i?

 

AtW

 

 

Trodde det var åpenbart etter så mange innlegg om det. At Watt ikke er synonymt med varmeutvikling. Med teskje så leser man dette som at "ikke alle forbrukere (enheter, komponenter)" er store utviklere av varme. PSU var et slikt eksempel. Du kan jo ikke si at PSU plutselig er en harddisk eller noe annet. Det er/forblir en PSU, og den kan ha en så god virkningsgrad eller bedre virkningsgrad enn 0,9.

 

Om du bygget om PSU'en til å bli en CPU eller noen andre sprell, så kunne den blitt en større varmeutvikler. Jeg kjenner og vet heller ikke om noen som gjør PSU'er om til andre enheter (les: dingser/komponenter (engelsk: Devices), og ikke alkohol-enheter, målenheter..) .

 

Fysikk: Ja, energi går stort sett til slutt over til varme. Men, det var jo til slutt det da.. Og det skjer i liten grad i "den aktuelle" PSU'en.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Jeg skjønner ikke helt poenget ditt? Du sier selv at all energi tilslutt går over til varme? Og i en PC vil hale forbruket i praksis gå over til varme inne i huset, så pcens effekt er ekvivalent med varmeutviklingen. Hva er det egentlig du er uenig i?

 

AtW

 

 

Trodde det var åpenbart etter så mange innlegg om det. At Watt ikke er synonymt med varmeutvikling. Med teskje så leser man dette som at "ikke alle forbrukere (enheter, komponenter)" er store utviklere av varme. PSU var et slikt eksempel. Du kan jo ikke si at PSU plutselig er en harddisk eller noe annet. Det er/forblir en PSU, og den kan ha en så god virkningsgrad eller bedre virkningsgrad enn 0,9.

 

Om du bygget om PSU'en til å bli en CPU eller noen andre sprell, så kunne den blitt en større varmeutvikler. Jeg kjenner og vet heller ikke om noen som gjør PSU'er om til andre enheter (les: dingser/komponenter (engelsk: Devices), og ikke alkohol-enheter, målenheter..) .

 

Fysikk: Ja, energi går stort sett til slutt over til varme. Men, det var jo til slutt det da.. Og det skjer i liten grad i "den aktuelle" PSU'en.

 

 

Det er jo to ganske forskjelige påstander, i en PC, så er effektbruk (watt) synonymt med varmeutvikling. Det er forskjell på hvor mange watt forskjellige enheter forbruker, det er sant men det har jo ikke så mye med det første utsagnet å gjøre?. All effekt en PSU bruker går jo også over til varme?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

At Watt ikke er synonymt med varmeutvikling
Watt er synonymt med varmeutvikling. Problemet ditt er at du mistolker hvor watt skal måles. Om man snakker om strømforbruket til en PC skal watt måles i veggen.

 

At en PSU "er på 400 watt" betyr ingenting i denne sammenhengen, ettersom 400 ikke er antall watt den faktisk forbruker, men et mål på hvor mye den tåler å levere.

Lenke til kommentar

 

 

 

Det er jo to ganske forskjelige påstander, i en PC, så er effektbruk (watt) synonymt med varmeutvikling. Det er forskjell på hvor mange watt forskjellige enheter forbruker, det er sant men det har jo ikke så mye med det første utsagnet å gjøre?. All effekt en PSU bruker går jo også over til varme?

 

AtW

 

 

Mja, det kan du godt si  :)

I en PC, ja absolutt, for den er et produkt av flere deler (enheter, komponenter), og der får man mye varmeutvikling. Om PSU sett for seg selv, så tar den vekselstrøm og den modellen gjør om ca. 90 % av den til anvendelig likestrøm. Der har man et varmetap, men det er nokså ubetydelig om man sammenlikner det med andre forbrukere, som f.eks. CPU'er, eller PC'er totalt sett.

 

Så vi blir uenige. Watt er ikke synonymt med varmeutvikling. For om det skulle være synonymt med det, så måtte det gjelde alltid. I "denne" PSU'en så gjør man om 100 % av strøm inn til omtrent 90 % av en annen type strøm ut. Man kan jo ikke si at PSU'en var unyttig, fordi den gjorde hva den var designet for fullt ut. Det lille varmetapet var en del av designet til PSU'en.

 

Det vil til slutt gå over til stort sett varme, ja. Noe av det går likevel over til mer høyverdige energiformer, som f.eks. lys fra alle LEDs.

 

Ja, det er "to forskjellige" forhold. Påstanden mener jeg likevel holder vann. Og jeg kom da med en systemkomponent i PSU'en som møter påstanden min temmelig bra må jeg si.  :wee:

Endret av G
Lenke til kommentar

 

At Watt ikke er synonymt med varmeutvikling
Watt er synonymt med varmeutvikling. Problemet ditt er at du mistolker hvor watt skal måles. Om man snakker om strømforbruket til en PC skal watt måles i veggen.

 

At en PSU "er på 400 watt" betyr ingenting i denne sammenhengen, ettersom 400 ikke er antall watt den faktisk forbruker, men et mål på hvor mye den tåler å levere.

 

 

:wee:  Jeg trodde man måtte måle i temperatur for å se varmeutviklingen.

 

Mener du beregningene mine er feil, så foreslår jeg du viser det med en utregning. Jeg ser ikke noe galt med utregningene mine. Når du kikker på hvilket tall den tåler å levere, så vil restene etter at man benytter virkningsgrad på "leveranse-siden" av transformatoren fungere bra, IMHO.

 

Det skurrer likevel litt med hva som virkelig er leveransesiden. Men poenget tok jeg. Du tenker på inn-siden. Leveransesiden er vel egentlig ut-siden. Derfor måtte jeg skrive det i gåseøyne. Vi kan enes om et begrep. Den forbruker f.eks. 1111 Watt fra strømnettet. Også gjør virkningsgraden sitt til at man sitter igjen med et marginalt tap på en ca. 10 %, på den aktuelle PSU'en.

 

Tallet 1111 Watt finner du nok ikke i et produkt i butikkhyllene. Men, du finner kanskje en på 1600 Watt, med omtrent tilsvarende virkningsgrad.

Endret av G
Lenke til kommentar

Feilien din er at du sier at en PSU med virkningsgrad på 0,5 må være merket 2kW for å levere 1kW. Det er feil fordi merkingen er hva strømforsyningen kan levere, ikke hvor mye den trekker.

 

Ok, dersom du vil spikke på fliser så kan jeg være med et stykke dit også. Jeg er ikke elektriker, men vet ihvertfall litt om reaktiv effekt også. Men, jeg håper man slipper å dra det over på reaktiv effekt og disse tapene i så måte.

 

Det er forsåvidt interessant nok å sammenlikne hva den kan levere og hva den trekker (forbruker).

 

Men, merk deg, jeg har aldri sagt noe om merkingen i beregningen jeg la fram. Bare om størrelser i Watt. Så om jeg sier 2000 Watt så bør du kanskje forstå ut i fra hva jeg har skrevet at jeg snakker om inn-siden. Og det gjør du jo tydeligvis. Fordi du påpeker at det skurrer med merkingen.

 

Inn-siden av strømforsyningen er en vesentlig verdi for å vise noe om virkningsgraden. Det er jo den som betydde noe i presentasjonen.

 

De gangene jeg har sagt noe om merkingen, så er det indirekte ved å vise til spesifikke produkter. Som det under eksempelvis.

 

Jeg synes det er mer spennende å se hva man får for pengene:

 

http://www.super-flower.com.tw/products_detail.php?class=2&sn=22&ID=121

 

https://prisguiden.no/produkt/super-flower-leadex-titanium-234897

 

 

 

Introduction
Leadex Titanium series PSU are 80+ Titanium certified with 100% fully modular cable design, our R&D team's latest innovation, a brilliant idea to maximize PSU cables & connectors management to have the best cable routing solution, also increase case chassis air flow to have best cooling for your system.
Ledex series PSU provides high efficiency & stable power output and come with a 14cm two-way thermal control intelligent cooling fan to ensure your professional PC system will work under heavy load, also capable of powering your PC system equipped with NVIDIA® SLI™ or ATI CrossFireX™ setup.
Features
★100% Full Modular Cabling Design For Easy Cable Management
★80 PLUS ® Titanium Certified, 93.90% 94.38% 91.99% Efficiency At 20% 50% 100% Rated Load
★Full Range Auto Voltage Detection Design 100V~240V (Active PFC)
★Comply With ATX 12V v2.32, EPS 12V v2.92 Specification.
★Comply With Energy Star Standard & EuP (Energy Using Products) Regulation
★Over Voltage Protection / Over Current Protection / Over Power Protection / Short Circuit Protection/Under Voltage Protection / Over Temperature Protection/Low Voltage Protection
★Support All Intel/AMD Multi-Core CPU & ATX/BTX Compatible Motherboards
★Support NVIDIA® SLI™ & ATI CrossFireX™ High Performance Graphic Card
★More than 2,000 times On/Off test
★Unleaded Green Materials with RoHS/WEEE Compliance
★Perfect For Professional & High Performance Gaming System
Exclusive Patents
(Taiwan & China Patents Approved, USA, Germany & Japan Patents Pending)
1. ECO Intelligent Thermal Control System
2. Multi Patenet Pending Extreme High Efficiency Main Transformer
Taiwan Invention Patent no: 103127942 (Patent Pending)
Taiwan Utility Model Patent no: 103214502 (Patent Pending)
China Invention Patent no: 201410414373.3 (Patent Pending)
China  Utility Model Patent no: 201420474128.7 (Patent Pending)
Germany, United Kingdom, USA, Korea, Japan Patent Applied

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Brand Super Flower
Series Leadex Titanium
Model SF-1600F14HT
Type ATX
Maximum Power 1600W
Fans 1 x 14cm
PFC Active
+12V Rails 1
Modular Cable Yes 100% modular cable design
Input Voltage Full Ranage - 100V~240V
Input Frequency Range 50 ± 3 Hz / 60 ± 3 Hz
Protection OVP、OCP、OPP、SCP、UVP、OTP、LVP
Dimension 220mm(L) x 150mm(W) x 86mm(H)
Safety Certification cTÜVus / TÜV / CB / CE / FCC / C-Tick / BSMI R33529 / RoHS / CCC
Connectors Detachable Cables
One cable > 20+4pins MB power connector
One cable > 8pins (4+4pins) EPS/ATX 12V connector
One cable > 8pins EPS 12V connector
One cable > 2 x SATA + 2 x 4pins Molex
One cable > 3 x 4pins Molex + 1 x FDD
Two cables > 4 x SATA
One cable > 2 x 8pins (6+2pins) PCI express connector
Four cables > 8pins (6+2pins) PCI express
 
 
Men, ja poenget ditt er vesentlig nok. Du har selvfølgelig rett:
 
post-30484-0-93684100-1438953268_thumb.jpg
Endret av G
Lenke til kommentar

Strømforsyninger oppgis i watt ut (altså inn i PCen). Sier du en strømforsyning på 400 watt betyr det at dette er merkingen, og det er watt ut. Hvis ikke bruker du språket feil.

 

En strømforsyning med 400 watt inn og 10% tap vs en strømforsyning med 400 watt inn og 50% tap resulterer i den samme totale varmeutviklingen fra PCen. Forskjellen er at i PCen med 50% tap kommer en større andel av varmen fra selve PSUen. I den med 10% tap kommer en større andel fra CPUen eller grafikkort.

 

Og dette er altså sånn det faktisk er. Så kan jo du tro at det er annerledes.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Strømforsyninger oppgis i watt ut (altså inn i PCen). Sier du en strømforsyning på 400 watt betyr det at dette er merkingen, og det er watt ut. Hvis ikke bruker du språket feil.

 

En strømforsyning med 400 watt inn og 10% tap vs en strømforsyning med 400 watt inn og 50% tap resulterer i den samme totale varmeutviklingen fra PCen. Forskjellen er at i PCen med 50% tap kommer en større andel av varmen fra selve PSUen. I den med 10% tap kommer en større andel fra CPUen eller grafikkort.

 

Og dette er altså sånn det faktisk er. Så kan jo du leve inne i din private fantasi om at det er annerledes, slik du gjør hver gang jeg diskuterer med deg.

 

 

Har tatt til meg det poenget nå Emancipate. Nei, jeg klarer ikke å se at jeg har brukt språket feil. Jeg har snakket om inn-siden som er en vesentlig del i dette regnestykke om virkningsgraden. At det ikke er det samme som står på merkeskiltet blir jo viktig, men det forpurrer ikke hvordan jeg har tenkt. Og elektrospråket mitt ser jeg ikke at du kan rive. Da må du isåfall vise hvor jeg formulerer meg feil.

 

Du blander litt når du sammenlikner det på den måten. Du sier etter å ha snakket om PSU'en med 0,5 virkningsgrad noe om andre deler i den med 0.9 i virkningsgrad (merket i blått).

 

Du sier at en større andel av varmen kommer fra (gitt forløpersetningen din) CPU'en eller grafikkort. Sannheten er at om du velger to PSU'er med ut-side effekt på 400 Watt (noe som er lite i våre overklokkingstider), så må jo den med virkningsgrad på 0,5 trekke betydelig mer strøm fra stikkontakten (inn-siden) for å kunne levere disse 400 Watt'ene. Faktisk så trekker den PSU'en 800 Watt ideellt sett fra stikkontakten. Og den vil samtidig ha en enormt mye større varmeutvikling totalt sett den PC'en, fordi CPU'en og grafikkortet produserer jo nøyaktig like mye varme under samme oppgave og samme CPU / grafikkort / (hovedkort).

 

Faktisk så sitter du med 0,5 virkningsgr.-PSU'en igjen med ca. 400 Watt ekstra varme som du må skyffle ut av kabinettet. Fordi PSU'er tradisjonellt monteres på innsiden av kabinettet. Mens, den med virkningsgrad på 0,9 kun behøver å kvitte seg med tosifret antall Watt (ca. 44 Watt) i varmeutvikling respektivt.

 

EDIT:

Retter en skriveleif/tankefeil.

 

 

 

Jeg har den forståelse at størrelsen på en strømforsyning er hva den kan forsyne. Derfor blir det feil å bruke 2kW slik som du gjør.

 

Ja, jeg er litt takknemlig for at du påpekte dette. Men i et regnestykke som mitt, så kan man velge størrelsen på inn-siden som utgangspunkt. Så kan man heller virkelighetstilpasse det over på butikkmodellene etterpå. Eller man kan ta en butikkmodell, og velge å regne med noe litt mer krøkkete tall å håndtere på kalkulatoren, også med hensyn på avrunding.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Det er jo to ganske forskjelige påstander, i en PC, så er effektbruk (watt) synonymt med varmeutvikling. Det er forskjell på hvor mange watt forskjellige enheter forbruker, det er sant men det har jo ikke så mye med det første utsagnet å gjøre?. All effekt en PSU bruker går jo også over til varme?

 

AtW

 

 

Jeg vet ihvertfall hvilken PSU, jeg hadde valgt til mitt neste byggeprosjekt. Er interessert i gromme deler. Og jeg har forstått viktigheten av å ha en kvalitets-PSU i maskinen. Selvfølgelig vil Titanium-sertifisering være mye overkill for en god del av PC-brukerne. Men, det blir litt som å eie noe fint og kvalitetsmessig. Jeg sier ja takk til ca. 0,9 virkningsgrad jeg for ca kr 3500,- 

Eller å nøye seg med en Platinum-modell med kun marginalt lavere virkningsgrad til ca. kr 1800,- Litt forskjellige ut-effekt på disse modellene likevel (1600 Watt vs. 1200 Watt). Estetisk så synes jeg modellene i hvit utførelse gjør lysdiodene et mer rettferdig utseende, enn med de svarte modellene:

 

 

P_20131130_0209131_zps40e09ab8.jpg

 

superflower-leadex-platinum-1200w-80plus

 

 

 

Her er jo smaken som baken  :wee:

Kanskje hvite ledninger, eller noen lyse pastellfargede kabler hadde gjort seg på den hvite modellen?

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...