Gå til innhold

Intel har lansert «Skylake»


Anbefalte innlegg

Var well War her på forumet som i sin tid sa at 1366 var en knall investering, tydeligvis hadde han rett.

Det er det definitivt. Har selv en X79 (LGA-2011) maskin på jobben fra 2011 med Sandy Bridge-E (i7-3930K). Denne er en veldig bra maskin, og leverer enda god ytelse.

 

Ser man på seg selv som en over middels interessert spiller eller ser for seg å kanskje ha mer en ett PCIe x16 kort i maskinen eller eventuelt et CF/SLI oppsett ville jeg definitivt vurdert X99 (LGA-2011v3) med en i7-5820K eller i7-5900K. Denne plattformen vil også kunne oppgraderes neste år med Broadwell-E.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg har i skrivende stund i7 3770K,burde jeg oppgradert til enten nye i5 eller i7?? må vel ha nytt hovedkort også da?

Tja, synes du 30% ytelsesøkning er verd kostnaden? Mulig du kan få 30% ytelsesøkning bare med å rense opp litt i Windows-installasjonen din...

Det er bare tull og pisspreik at du får 30% ytelsesforbedringer fra IB til Skylake. Selv ikke Sandy Bridge til Skylake gir slike IPC-forbedringer; heller noe sånt som 15%. Kanskje det er på tide at folk slutter å tro på alt Intel sier?

 

At folk her inne går rundt og er skuffet over at "Skylake bare gir 10% IPC-forbedringer" fra Haswell, når realiteten er litt over halvparten, så vet man at noe er galt.

 

 

 

Var well War her på forumet som i sin tid sa at 1366 var en knall investering, tydeligvis hadde han rett.

Det er det definitivt. Har selv en X79 (LGA-2011) maskin på jobben fra 2011 med Sandy Bridge-E (i7-3930K). Denne er en veldig bra maskin, og leverer enda god ytelse.

 

 

Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte. "Enda god ytelse". Hva faen skal det bety? 3930K leverer akkurat samme ytelse som 5930K; http://www.anandtech.com/bench/product/552?vs=1316

 

EDIT: Linken jeg ga ovenfor hadde 5930K klokket 300 MHz höyere enn 3930K. Selv da klarte den bare å väre like god.

 

Enhver person som går rundt og tror at de trenger å oppgradere fra noe annet før Sandy Bridge (dvs. noe annet før 2500K/2600K) er bevisst med på å lure seg selv og spillet til Intel. Det er snakk om minimale forbedringer siden SB i 2011. I gaming er forskjellene mikroskopiske (!-3 FPS i gjennomsnitt).

Endret av La Menthe
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Fra Anandtech, litt vekymringsverdig for spill:

Sukk...  :hm: 

 

Intel har gjort et par idiotiske ting med PCI Express implantasjonen på Skylake som legger til litt latency. Det har også noe å gjøre med at PCI Express er koblet ut på et eget strømdommene. Uansett så er det ikke første gang Intel gjør dumme ting med PCI Express på desktop-brikker.

Hvis jeg skal være litt i spekuleringhjørnet så forundrer det meg ikke om de gjør dette for å pushe flere spill entusiaster over på LGA-2011.

 

Kan det være tilfelle at driverne til Nvidia og AMD ikke har alle optimaliseringer aktivert fordi i7-6700k ikke gjenkjennes som en Intel-prosessor?

 

Ser ut som om jeg må oppgradere til 5820k hvis det skal være noe poeng dessverre  :thumbdown:

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

Sata express syns jeg var den største nyheten. Dette burde ha kommet for flere år siden. Ser Anandtech skriver at det nesten ikke er noen vits å teste nye ssd lenger siden begrensningen ligger i båndbredden på sata 3 porten. Synes egentlig båndbredden burde ha blitt mye større med sata express siden 3D XPoint minnet til intel har blitt anonsert med latterlig høy hastighet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

 

 

Er det noe sted som har benchmarks med "alle" CPUer litt bakover i tid? Hovedmaskina begynner å bli 5-6 år gammel, er på tide å begynne å tenke på å oppgradere.

 

AtW

http://cpuboss.com/

 

Denne siden har i alle fall det meste.

 

 

Jaja, ser da ut som jeg kan få doblet ytelsen ca, kontra min gamle CPU, men fant ut den faktisk er 7! år gammel.

 

AtW

 

Har du en 5040 år gammel CPU?! :p Jeg tror en del museer vil ha den etter du skifter den ut.

Lenke til kommentar

 

 

 

Er det noe sted som har benchmarks med "alle" CPUer litt bakover i tid? Hovedmaskina begynner å bli 5-6 år gammel, er på tide å begynne å tenke på å oppgradere.

 

AtW

http://cpuboss.com/

 

Denne siden har i alle fall det meste.

 

 

Jaja, ser da ut som jeg kan få doblet ytelsen ca, kontra min gamle CPU, men fant ut den faktisk er 7! år gammel.

 

AtW

 

Har du en 5040 år gammel CPU?! :p Jeg tror en del museer vil ha den etter du skifter den ut.

 

 

Kudos for den vitsen :)

 

AtW

Lenke til kommentar

Anandtech: "Haswell to Skylake (DDR3): Average ~5.7% Up."

 

Du får altså under 6% økt IPC, om du oppgraderer fra Haswell.

 

Hva med gaming?

 

"There’s no easy way to write this. Discrete graphics card performance decreases on Skylake over Haswell." I følge Anandtech får man ca. 3% dårligere spillytelse ved å gå fra Haswell til Skylake.

 

http://anandtech.com/show/9483/intel-skylake-review-6700k-6600k-ddr4-ddr3-ipc-6th-generation/10

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte. "Enda god ytelse". Hva faen skal det bety? 3930K leverer akkurat samme ytelse som 5930K; http://www.anandtech.com/bench/product/552?vs=1316.

Det betyr at dagens workloads fremdeles yter bra.

 

Yter likt? Hvilke applikasjoner er det du ser på da?

Overall så yter Haswell-E rundt 10% bedre klokke for klokke som Sandy Bridge-E.

Det kan du også lese ut av AnandTEch sin review av Haswell-E

 

EDIT: Linken jeg ga ovenfor hadde 5930K klokket 300 MHz höyere enn 3930K. Selv da klarte den bare å väre like god.

Selvsagt klarer man alltid å finne workloads som ikke skalerer like bra. Se testen over. 

 

Enhver person som går rundt og tror at de trenger å oppgradere fra noe annet før Sandy Bridge (dvs. noe annet før 2500K/2600K) er bevisst med på å lure seg selv og spillet til Intel. Det er snakk om minimale forbedringer siden SB i 2011. I gaming er forskjellene mikroskopiske (!-3 FPS i gjennomsnitt).

Nå handler vel ikke alt om bare spill.

Overall er ytelsesforbedringen fra Sandy Bridge til Skylake over 25%,

 

From a clock-to-clock performance perspective, Skylake gives an average ~25% better performance in CPU based benchmarks, and when running both generations of processors at their stock speeds that increase jumps up to 37%.

http://www.anandtech.com/show/9483/intel-skylake-review-6700k-6600k-ddr4-ddr3-ipc-6th-generation/23

 

Hadde jeg hatt en desktop med 2600K hadde jeg nok selv vurdert oppgraderingen. Den nye plattformen støtter også PCIe Gen3 og NVMe. Haswell er jeg enig med at det er bortkastet å oppgradere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Synes ikke dette var mye å rope hurra for.

Ser ut til at min 2600k blir værende en stund enda.

Alle som har en relativt grei firekjerne av SB eller nyere på 3.3+ GHz har svært lite ytelsemessig å hente på å oppgradere til en ny mid-range-CPU av Skylake. Men dette er hva jeg har sagt lenge, hvorfor er folk så begeistret for Skylake når det vil utgjøre svært liten forskjell? De som ønsker bedre ytelse kan få det allerede i dag i form av Haswell-E. Socket 115x har vært relativt stagnert ytelsemessig siden SB, det er bortkastet å oppgradere SB til Skylake.

 

Jeg bruker en i7-950 på jobb-pc, og syns det er en ganske merkbar forskjell på denne og i7-3770 som jeg har hjemme (Systemene er veldig sammenlignbare sett bort fra plattform). Det skal i utgangspunktet være en god del å hente på å oppgradere fra 1366 til noe nyere. Men om det er verdt tiden og pengene blir en individuell avgjørelse. Det er ikke sånn at 1366 er ubrukelig ihvertfall.

SB var det siste store ytelsehoppet, så det vil være noe forskjell på i7-950 og i7-3770. Men hvis den først skal oppgraderes så er det i7-5820K den bør få.

 

Intel har gjort et par idiotiske ting med PCI Express implantasjonen på Skylake som legger til litt latency. Det har også noe å gjøre med at PCI Express er koblet ut på et eget strømdommene. Uansett så er det ikke første gang Intel gjør dumme ting med PCI Express på desktop-brikker.

Hvis jeg skal være litt i spekuleringhjørnet så forundrer det meg ikke om de gjør dette for å pushe flere spill entusiaster over på LGA-2011.

Med socket 115xs stagnering så har socket 2011-x blitt stadig mer aktuelt for flere. For SB-E og IB-E var steget opp til en sekskjerne litt for dyr for mange, men fra Haswell-E har i7-5280K vært et supert kjøp, faktisk mer for pengene enn f.eks. i7-4790K. Selv har jeg også en i7-3930K som fremdeles er god, og jeg bruker også daglig firekjerner av SB/IB/Haswell til jobb, og forskjellen er stor med to ekstra kjerner.

 

Mange tror at flere enn fire kjerner er bortkastet, men sannheten er at de fleste som kjører krevende programmer gjør flere ting samtidig og da får de mye mer bruk for kjernene enn de tror. En kraftigere PC vil også vare mye lengre før den trengs erstatning.

Endret av efikkan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan det være tilfelle at driverne til Nvidia og AMD ikke har alle optimaliseringer aktivert fordi i7-6700k ikke gjenkjennes som en Intel-prosessor?

Nei, dessverre.

Mulig at det kan optimeres litt mer i EFI og i mikrokode til prosessoren, men ville ikke holdt pusten.

Lenke til kommentar

 

Synes ikke dette var mye å rope hurra for.

Ser ut til at min 2600k blir værende en stund enda.

Alle som har en relativt grei firekjerne av SB eller nyere på 3.3+ GHz har svært lite ytelsemessig å hente på å oppgradere til en ny mid-range-CPU av Skylake. Men dette er hva jeg har sagt lenge, hvorfor er folk så begeistret for Skylake når det vil utgjøre svært liten forskjell? De som ønsker bedre ytelse kan få det allerede i dag i form av Haswell-E. Socket 115x har vært relativt stagnert ytelsemessig siden SB, det er bortkastet å oppgradere SB til Skylake.

 

 

Hvem er det som er så ekstremt begeistret for skylake på desktop?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Synes ikke dette var mye å rope hurra for.

Ser ut til at min 2600k blir værende en stund enda.

Alle som har en relativt grei firekjerne av SB eller nyere på 3.3+ GHz har svært lite ytelsemessig å hente på å oppgradere til en ny mid-range-CPU av Skylake. Men dette er hva jeg har sagt lenge, hvorfor er folk så begeistret for Skylake når det vil utgjøre svært liten forskjell? De som ønsker bedre ytelse kan få det allerede i dag i form av Haswell-E. Socket 115x har vært relativt stagnert ytelsemessig siden SB, det er bortkastet å oppgradere SB til Skylake.

 

 

Hvem er det som er så ekstremt begeistret for skylake på desktop?

 

AtW

 

Det har vært mye snakk på forumer om folk som utsetter kjøp til Skylake. Nå har plutselig pipen fått en annen lyd, og flere av oss så det komme... Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Det har vært mye snakk på forumer om folk som utsetter kjøp til Skylake. Nå har plutselig pipen fått en annen lyd, og flere av oss så det komme...

 

Jeg var en av dem som anbefalte folk å vente på Skylake. Man skulle håpe og tro at en ny arkitektur fra Intel på 14nm ville gi mer enn det vi nå ser da. Ikke noe astronomisk mer, men mer like så. De som da ventet til nå kan jo iallefall trøste seg med at Haswell-E og X99 er et godt valg. Har en følelse av at 5820K kommer til å selge mer fremover...

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...