Gå til innhold

FIFA-saken | Blatter og Platini utestengt i 8 år - Gianni Infantino ny president


Anbefalte innlegg

 

 

Han hadde ikke trukket seg hvis ikke jeg hadde sovet middag fra 18:30 til 20:00.

 

Hvor er takken min ? :(

 

Takk. Sov forøvrig middag ganske samtidig. Forventer dog ikke takk.

 

Spoonet dere?

 

Når det gjelder Blatter..... Hva i alle dager skjer nå sånn ut av det blå? Hvorfor trekker han seg noen dager etter valget? Og hvis grunnen var for å kunne utsette ny president til mars, hva er planen hans fremover??

 

Han trakk seg nok fordi FBI har dritt på han. Angivelig etter en av hans rompiser ga opp intel om han. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke troa på at dette nødvendigvis betyr at FIFA er reddet i det heletatt. Blatter har neppe gått frivillig, pengene rår og jeg tviler på at ny president ikke er like korrupt og fungerer som en replacement som Blatter også er med på å sette.

 

Jeg tror presset for at Blatter skulle gå ble for sterkt og fokuset for høyt. Han har i samsvar med sine overordnede (for det er jeg sikker på at også han har) har nå gått av for å sørge for å roe ned situasjonen uten å tape for mye. Det eneste Blatter taper på dette er ett stikk i selvtilliten og fjerning av tittel.

 

Veldig konspiratorisk innlegg av meg, og nei jeg har ingenting å backe det opp med - men stoler ikke på at det ligger noe som helst ryddig bak dette. 

Lenke til kommentar

Det er klart at det er sånn FIFA har drevet businessen sin.

Men hvis man fjerner en del av verstingene, som det kan se ut som skjer nå så vil det nok også skremme den mindre fiskene også.

Og man vil forhåpentligvis få en holdningsendring, men det er mye opp til den nye lederen også, hvem enn det blir.

 

Heller ingen overraskelse at det var UEFA som foreslo Prins Ali. 

Jeg stoler ikke helt på UEFA og Platini, men kan neppe være like ille som FIFA under Blatter.

Lenke til kommentar

"It took the country that cares the least about football to bring down the people who have been ruining it"

Spot on! :p

Da USA ble valgt for VM 1994 så ble dette sett som like utrolig som Qatar valget blant mange europeere. Dumme amerikanere! De har lite kunnskap om fotball og skal ødelegge sporten! Da det ble en suksess i USA og amerikanere begynte å adoptere fotball, så kom det neste-frykten at de skulle overta sporten. Når USA gikk til kvartfinalen i 2002 og kunne ha slått Tyskland hvis Torsten Fringes ikke hadde brukt sine hender, så et land som ble kritisert for manglende fotball interesse da ble fryktet av flere journalister-frykten til at det kommer en dag at USA dominerer fotball og dermed ødelegge sporten

 

Så nå ser vi at USA gjør noe andre fotball land ikke ønsket? Å gjøre- jage bort korrupsjon i FiFa

 

Mine spørsmåk-

Hvorfor gjorde ikke europeiske fotball land dette før?

Frykter dere økende innflytelse fra USA i FIFA?

Endret av jjkoggan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Handler nok om manglende bevis. Husk at mye av pengene går gjennom Sveits. Dem har noen tricky lover som gjør det vanskelig å ta dem. Det har blitt gjort noen lovendringer som har gjort det lettere nå uten at jeg konkret vet så mye mer om dette.

 

Grunnen til at USA leder dette er på grunn av Chuck Blazer sin innblanding. Han hadde jo høye posisjoner i FIFA, i CONCACAF og i USAs fotballforbund. Han hadde mye rikdom, men det gjenspeilet ikke i inntektene hans. Det viste seg at han hadde drevet med blant annet skatteunndragelse og hvitvasking. Da FBI etterforsket dette viste det seg at det strakk langt inn i CONCACAF og videre inn i FIFA. Som følge av dette så unngikk Blazer lange straffer ettersom FBI trengte ham som muldvarp. Det er nok den største faktoren til at ting har kommet så langt.

Endret av Mr. President™
Lenke til kommentar

 

"It took the country that cares the least about football to bring down the people who have been ruining it"

Spot on! :p

Da USA ble valgt for VM 1994 så ble dette sett som like utrolig som Qatar valget blant mange europeere. Dumme amerikanere! De har lite kunnskap om fotball og skal ødelegge sporten! Da det ble en suksess i USA og amerikanere begynte å adoptere fotball, så kom det neste-frykten at de skulle overta sporten. Når USA gikk til kvartfinalen i 2002 og kunne ha slått Tyskland hvis Torsten Fringes ikke hadde brukt sine hender, så et land som ble kritisert for manglende fotball interesse da ble fryktet av flere journalister-frykten til at det kommer en dag at USA dominerer fotball og dermed ødelegge sporten

 

Så nå ser vi at USA gjør noe andre fotball land ikke ønsket? Å gjøre- jage bort korrupsjon i FiFa

 

Mine spørsmåk-

Hvorfor gjorde ikke europeiske fotball land dette før?

Frykter dere økende innflytelse fra USA i FIFA?

 

 

Personlig tror jeg det er en refleksjon av forholdet mange i Europa (kanskje ekstra mye i arbeider-klassen?) har til USA, samt at fotball regnes som "Europas sport".  Selv om den største "Anti-USA"-bølgen må sies å ha stagnert etter George W. Bush sin periode endte, så assossierer jo mange i Europa USA med en makt som ofte legger seg bort i ting de ikke har noe med å gjøre (unntaket var under WWII bl.a., noe som selvsagt er latterlig å fortsatt holde mot de men Amerikanere har jo også vært glade i å uttrykke at uten de hadde vi alle snakket Tysk). 

 

Forholdet til Storbritannia er jo heller ikke like rosenrødt som det pleide å være (gått fra å være et "special relationship" til et helt greit relationship), så de har ikke den samme store allierte i Europa som de, diskutabelt, pleide å ha.

USA er jo fortsatt for mange den store stygge spion-ulven som kun bryr seg om Europa når de får noe igjen for det, og når vi allerede har teorier om at USA kun rykker inn i FIFA-korrupsjonene nå fordi de vil unngå at Russland og deres allierte får VM sier det litt om hvor skeptiske folk generelt i Europa er til USA og deres forhold til Europa.

 

Hvorfor Europa selv ikke har gjort noe med FIFA-korrupsjonen før nå er derimot et meget godt spørsmål, og henger nok mye sammen med at Blatter er "god-kompis" med Russland og derfor også Russlands "allierte", samt at vi har manglet konkrète bevis på at noe råttent har skjedd. 

 

Jeg synes det er urettferdig at USA skal få slike teorier kastet etter seg med en gang de blander seg inn, ja, men de er helt ærlig også skyld i det selv med tanke på utenrikspolitikken og det politiske forholdet deres til Europa de siste tiårene.

 

 

 

Edit: 

Og ikke glem frykten for at USA skal ta med seg ytterligere penge-doping inn i fotballen som fortsatt er en sport/idrett for arbeiderklassen i flere Europeiske land, og dermed kunne øke gapet mellom de supporterne som er på kamp grunnet lokal tilhørighet, og de rike turistene og eierne av diverse fotballklubber. Europa liker å se på seg selv som de "edruelige", mens USA og Asiatere er turister/rikinger som vil kjøpe seg inn i sporten ved å pumpe inn unaturlige summer med penger som ødelegger balansen ligaene har.

Endret av Snurreleif
Lenke til kommentar

Edit:

Og ikke glem frykten for at USA skal ta med seg ytterligere penge-doping inn i fotballen som fortsatt er en sport/idrett for arbeiderklassen i flere Europeiske land, og dermed kunne øke gapet mellom de supporterne som er på kamp grunnet lokal tilhørighet, og de rike turistene og eierne av diverse fotballklubber. Europa liker å se på seg selv som de "edruelige", mens USA og Asiatere er turister/rikinger som vil kjøpe seg inn i sporten ved å pumpe inn unaturlige summer med penger som ødelegger balansen ligaene har.

Hvilket "gap" snakker du om? Eierne må ikke være rikinger? Supportere må ikke være rike? Er ikke alle de mest populære lag eide av rikinger?

 

De aller fleste fans i USA er fra arbeiderklassen blant alle slags amerikansk idrett og det vet de eierne. Baseball billetter kan kjøpes for 100 kroner og selv om rikinger eier alle lagene, eierne vet at de må fornøye de med lite penger. Supporterne vet også at det blir bare rikinger som klare å kjøpe flinke spillere

Lenke til kommentar

Løpet for VM i Russland er nok kjørt. Er for sent å flytte det VMet.

 

Vet ikke om det er for sent. Colombia skulle arrangere VM i 1986, og sånn var det fremdeles etter at VM 1982 var ferdig. Vet ikke hvor lenge etter de trakk seg, men det var altså under 4 år. Mexico overtok jo det VMet.

 

Et annet spørsmål er hvem som kan bestemme at Quatar må trekke seg, selv om de finner corrupsjon. Hvis ikke Fifa gjør det mener jeg. Er det en internasjonal domstol som kan bestemme det da?

Lenke til kommentar

Kanskje blir avtalen "ugyldig" i og med at avstemningen aldri var gyldig lovlig sett dersom det har vært korrupsjon o.l.? I de senere årene har jo veldig mye av arbeidet før et mesterskap gått med til utbygging av infrastruktur, transport, nye arenaer (for hvem vil vel spille fotball på en *grøss* brukt og besudlet stadion?). Det må da finnes flere land hvor det ikke er nødvendig å bygge (så veldig mye) nytt? Tyskland? England? USA? 

 

Dessuten, jeg tror folk hadde godtatt det dersom VM i 2018 og 2022 ikke hadde sprengt banken, som vanlig. Med den trenden som har vært både i fotball-VM og OL (sommer og vinter) så tror jeg mange kanskje hadde satt pris på at man fikk et mesterskap "på sparebluss" og man kunne begynt en ny tidsregning for FIFA, etter alt som har skjedd. 

 

Som i Star Wars, etter at Darth Vader døde begynte de årstellingen på 0. VM hadde da blitt arrangert i år 3 e.b. (etter Blatter). Og ja, jeg sammenligner Darth Vader med Blatter. 

Endret av Patrick123
Lenke til kommentar

 

Løpet for VM i Russland er nok kjørt. Er for sent å flytte det VMet.

 

Vet ikke om det er for sent. Colombia skulle arrangere VM i 1986, og sånn var det fremdeles etter at VM 1982 var ferdig. Vet ikke hvor lenge etter de trakk seg, men det var altså under 4 år. Mexico overtok jo det VMet.

 

Et annet spørsmål er hvem som kan bestemme at Quatar må trekke seg, selv om de finner corrupsjon. Hvis ikke Fifa gjør det mener jeg. Er det en internasjonal domstol som kan bestemme det da?

 

 

 

Men hvem er det som potensielt vil ta på seg et VM på så kort varsel? I tillegg har man en gal russer som nok vil holde et VM før han dør. 

Lenke til kommentar

De bare stemmer på saken igjen og velger etter de har ryddet de korrupte medlemmer

 

Det tar lite tid for USA til å forberede seg pga eksisterende infrastruktur. På andre hånd blir det et politiske problem fordi det er USA som angriper FIFA. Da roper mange av dere at det var eneste grunnen til at usa engasjerte seg i saken

 

Det blir bare Qatar som kan endres antar jeg, så lenge ingen finner direkte korrupsjon

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...