Gå til innhold

FIFA-saken | Blatter og Platini utestengt i 8 år - Gianni Infantino ny president


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor mener folk egentlig at det er sååå ille at VM 2018 er i Russland? Vet det er rasisme der, men har ikke lest halvparten så mye drit om hva som skjer der som i Quatar. 

 

Ser ingen problem at det er i Russland, så lenge tildelingen har gått lovlig for seg.

Lenke til kommentar

Hvis VM skulle blitt fratatt Russland så blir det arrangert i et land hvor infrastrukturen allerede finnes. 

Det kan bli USA. Det hadde ikke vært dumt med tanke på at enda flere ville ha fått øynene opp for sporten. Det er jo den sporten som vokser raskest der borte så fotball kan fort bli mye større i USA etter et eventuelt VM. De har også allerede en del store fotballstadioner der. Men noen av stadionene ligger helt vest, mens mange helt i øst. Det er 3 timers forskjell.

På en annen side så har man Storbritannia. Veldig mange store stadioner i både England, Wales og Skottland. Det ligger også veldig sentralt iforhold til storklubbene i Europa. 

Mellom USA og Storbritannia hadde jeg foretrukket Storbritannia pga. tidsforskjellen. 

Lenke til kommentar

Selvfølgelig mye verre at det er så mange arbeidere som dør i Qatar, men når man har blitt tildelt VM som et resultat av korrupsjon så skal det være en selvfølge at det blir fratatt så fort man finner det ut. Ellers så viser man bare at korrupsjon lønner seg. Det blir som å premiere Russland for korrupsjon. Straffer man det ikke så blir det ihvertfall ikke mindre av det.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig mye verre at det er så mange arbeidere som dør i Qatar, men når man har blitt tildelt VM som et resultat av korrupsjon så skal det være en selvfølge at det blir fratatt så fort man finner det ut. Ellers så viser man bare at korrupsjon lønner seg. Det blir som å premiere Russland for korrupsjon. Straffer man det ikke så blir det ihvertfall ikke mindre av det.

 

Selvfølgelig enig i det! Om jeg fikk det til og fremstå som at jeg mener det er greit at Russland får VM selv om det blir bevist at det er korrupsjon som gjorde at de endte opp med det, er det bare å beklage. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Selvfølgelig mye verre at det er så mange arbeidere som dør i Qatar, men når man har blitt tildelt VM som et resultat av korrupsjon så skal det være en selvfølge at det blir fratatt så fort man finner det ut. Ellers så viser man bare at korrupsjon lønner seg. Det blir som å premiere Russland for korrupsjon. Straffer man det ikke så blir det ihvertfall ikke mindre av det.

Alle de siste vm er tildelt på grunn av korrupsjon, Frankrike sitt kvinne vm i 2019 er litt mistenksom med tanke på at de forsatt stemte på Blatter.

Lenke til kommentar

Jupp, men det eneste som man kan gjøre og som man burde gjøre er å etterforske forbundene som har vært en del av korrupsjon tidligere. Først og fremst fordi man burde straffe de skyldige om de fortsatt lever, men også fordi at forbundene som har drevet med korrupsjon sannsynligvis fortsatt holder på med det i en eller annen grad.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er flott at etterforskningen har startet, og at USA har en sentral rolle i den gjør meg heller ingenting. Men det gjør også at jeg føler at USA ekskluderes fra å stille som arrangør for 2022 hvis Qatar skulle miste det. Det ville rett og slett blitt veldig mistenkelig.

 

Nå er det "bare" syv år igjen, men jeg er sikker på at det finnes mange nasjoner som står klare til å ta over. Det viktigste er uansett at prosessen blir ryddig og rettferdig denne gangen.

Lenke til kommentar

Russland er jo også på sett og vis ett diktatur hvor det står dårlig til med menneskerettigheter og med store sosiale problemer.

Man bør legge press på slike land, ikke legitimere dem med å tildele de store internasjonale "folkefester".

Det viser jo at det ikke nødvendigvis ligger fornuft bak stemmene på Russland, men kanskje mer økonomiske interesser til de som har stemt på dem? 

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Uansett, i og med at det er USA som leder etterforskningen kan du nok forvente at Russland og Putin kjemper med nebb og klør for at ikke de skal komme og frata dem en slik gigantisk begivenhet. 

 

De hadde selvfølgelig gjort det uansett, men sånn som ting er nå, vel...

Endret av Patrick123
Lenke til kommentar

Hvis tildelingen av VM i Russland gikk for seg uten ulovligheter, så bør VM spilles der nesten uavhengig av politikk. Så lenge menneskerettighetsbrudd ikke har direkte sammenheng med arrangementet. Russland får nok helt sikkert beholde VM selv om det skulle vise seg at de fikk det ulovlig.

 

Men når det gjelder Qatar er det ingen tvil, de må fratas VM. Alvorlige dokumenterte brudd på menneskerettigheter og dødsfall som en direkte konsekvens av stadionbygging er helt hinsides. Landet har to millioner innbyggere, og ingen spesielt utbredt fotballkultur. Når det i tillegg må spilles i desember blir alt bare for dumt. Dessverre skal det nok mye til. Hvordan skal korrupsjonssaken i FIFA stoppe dem når 1200 dødsfall ikke har gjort det?

 

Jeg håper England tar over som vertsnasjon i 2022, et av få land som på kort varsel har all infrastruktur og anlegg på plass allerede.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Jeg synes det er flott at etterforskningen har startet, og at USA har en sentral rolle i den gjør meg heller ingenting. Men det gjør også at jeg føler at USA ekskluderes fra å stille som arrangør for 2022 hvis Qatar skulle miste det. Det ville rett og slett blitt veldig mistenkelig.

 

Nå er det "bare" syv år igjen, men jeg er sikker på at det finnes mange nasjoner som står klare til å ta over. Det viktigste er uansett at prosessen blir ryddig og rettferdig denne gangen.

England fortjener det enkelt og greit. Om det er ett land som burde få det etter det massive tapet mot Russland, så er det England. De trenger knapt to år med forberedelser uansett.

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar

Jeg synes det er flott at etterforskningen har startet, og at USA har en sentral rolle i den gjør meg heller ingenting. Men det gjør også at jeg føler at USA ekskluderes fra å stille som arrangør for 2022 hvis Qatar skulle miste det. Det ville rett og slett blitt veldig mistenkelig.

 

Nå er det "bare" syv år igjen, men jeg er sikker på at det finnes mange nasjoner som står klare til å ta over. Det viktigste er uansett at prosessen blir ryddig og rettferdig denne gangen.

Hva er det somv ville mistenkes?

Hvis du konkurrerer med et annet land som jukser, blir der galt å etterforske korrupsjonen til å vise at du skulle ha vunnet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...