Gå til innhold

Konami skifter fokus: Storspill skal ut, og mobilspill er fremtiden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som Jim Sterling sa tidligere i dag; Konami er som vanlig fem år for sene til festen - mobilspill er nåtiden, og når det som etter hvert blir framtiden trer klart fram, så kommer Konami til å være for sent ute der også.

 

Nå var ikke jeg blåruss, men rent forretningsmessig virker det også rart å kaste bort all den gratis hypen de bygget med P.T., og å bare pakke bort merkevaren Metal Gear Solid i en skuff.

 

Er det ikke ganske åpenbart at Konami bare har gitt opp, de prøver og gjøre minst mulig før de sakte men sikkert forsvinner.

Lenke til kommentar

Gigantisk i Japan ja. men husk at her så skal du ha bra flaks for og tjene penger på mobil spill.

 

 

Mobil spill er jo stort over hele verden og ikke bare i Japan. En spår nå at mobil spill vil generere mer penger en fks konsoll spill i 2015 med svimlende 30 billioner dollar. 

 

Men ja det er ikke enkelt å slå an på mobil markedet idag hvor det er så ekstremt mange om beinet. Men da igjen...dem fleste vet hvem Konami er. På godt å ond....

Endret av LarZen
Lenke til kommentar

Hørt at det er masse penger å tjene på prostitusjon også.

 

Saken er at et eller annet sted må man trekke opp en grense for hva faller innenfor selskapets visjon og ikke, og holde seg til det gjennom tykt og tynt, slik som Nintendo har gjort i flere tiår. Det nytter ikke å til enhver tid jage etter det man tror det er mest penger å tjene på der og da. Et selskap i en kreativ bransje kan ikke bare være en pengemaskin, for da kommer man ikke til å skape noe av verdi og man vil bli fort glemt så snart trendene forandrer seg. Hvis Konami nå beveger seg bort fra de store IPene som har bygd opp selskapet tror jeg det kan være begynnelsen på slutten.

 

For min del er det også et sentimentalt aspekt her. Konami er sammen med Capcom og Squaresoft et av de selskapene jeg har beundret mest helt siden jeg begynte med gaming, og det er trist å se at Konami i likhet med de to sistnevnte mister mer og mer integritet. Men det er kanskje naturens gang; gamle selskaper går under, nye kommer til (forhåpentligvis).

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hørt at det er masse penger å tjene på prostitusjon også.

 

Saken er at et eller annet sted må man trekke opp en grense for hva faller innenfor selskapets visjon og ikke, og holde seg til det gjennom tykt og tynt, slik som Nintendo har gjort i flere tiår. Det nytter ikke å til enhver tid jage etter det man tror det er mest penger å tjene på der og da. Et selskap i en kreativ bransje kan ikke bare være en pengemaskin, for da kommer man ikke til å skape noe av verdi og man vil bli fort glemt så snart trendene forandrer seg. Hvis Konami nå beveger seg bort fra de store IPene som har bygd opp selskapet tror jeg det kan være begynnelsen på slutten.

 

For min del er det også et sentimentalt aspekt her. Konami er sammen med Capcom og Squaresoft et av de selskapene jeg har beundret mest helt siden jeg begynte med gaming, og det er trist å se at Konami i likhet med de to sistnevnte mister mer og mer integritet. Men det er kanskje naturens gang; gamle selskaper går under, nye kommer til (forhåpentligvis).

 

Åja, er det derfor Nintendo også har starta å lage mobilspill? :>

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gjør meg ingenting. Kenjo Ito, Hideo Kojima, Michiru Yamane, Manami Matsumae, Yasumi Matsuno, Nobuo Uematsu og Hironobu Sakaguchi har alle forlatt Capcom, Konami og Square, og for min del er det ikke viktig om spillene heter Silent Hill eller Mega Man eller Final Fantasy. Det vesentlige er at flinke spillskapere lager spill jeg vil spille, og det gjør de jo faktisk fortsatt, i sine nye firmaer. Bloodstained blir sikkert en solid "oppfølger" til Order of Ecclesia, og Bloodborne er et bedre 3D-Castlevania enn noe ekte 3D-Castlevania.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Ting var faktisk bedre i gamle dager... I dag er hjernedøde spill hvor man ikke trenger å tenke som gjelder...

 

Apple har en kampanje nå hvor de promoterer spill med ukonvensjonelle konsepter på Featured-siden til App Store. Der tenker jeg du finner en del som utfordrer den tankegangen. Av de som var der kjøpte jeg FRAMES etter å ha sett en video. Det er et spill som forteller en historie gjennom animerte tegneseriestriper, hvor du kan flytte om på rekkefølgen av hvert vindu i stripa og så endre historien. 

 

Ellers kan jeg nevne Chronology som jeg har kost meg med i det siste. Det er en puzzle platformer hvor  du har muligheten til å hoppe til en punkt før i tiden, frem i tiden (dvs nåtiden), eller stoppe tiden. Det fører med seg at du f.eks kan måtte hoppe fra en kant, endre tiden midt i luften, og så lande på en kant som da er der fordi bakken har sklidd ut med tiden. Eller du må hente en plante i fremtiden, ta den med til fortiden, plante den, så hoppe tilbake til fremtiden hvor den har vokst og kan brukes til å klatre på. 

 

Ikke alle mobilspill er freemium-spill som går ut på å ikke fly inni rør eller drive en gård. 

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar

Gjør meg ingenting. Kenjo Ito, Hideo Kojima, Michiru Yamane, Manami Matsumae, Yasumi Matsuno, Nobuo Uematsu og Hironobu Sakaguchi har alle forlatt Capcom, Konami og Square, og for min del er det ikke viktig om spillene heter Silent Hill eller Mega Man eller Final Fantasy. Det vesentlige er at flinke spillskapere lager spill jeg vil spille, og det gjør de jo faktisk fortsatt, i sine nye firmaer. Bloodstained blir sikkert en solid "oppfølger" til Order of Ecclesia, og Bloodborne er et bedre 3D-Castlevania enn noe ekte 3D-Castlevania.

 

Enig, men det blir en trist død for disse franchisene hvis navnene og karakterene deres skal klistres på en rekke mobilspill før de forsvinner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spill med mindre dybde har et stort potensiale og er et langt større marked enn å lage dype spill til en minoritet av harbarkede gamere. Se bare hvordan Herathstone har 30 millioner bruker kontra 7 millioner for World of Warcraft. Det er under 5% av spillerne som rører det dypeste innholdet i World of Warcraft og Garrison med sine browserspill-finurligheter har kommet av en grunn. Det er verken god økonomi eller fremtid i å lage spill for 5% av et voksende marked. I en slik skala får investorene mer å si enn å la noen få entusiaster få viljen sin.

 

I tillegg har man problematikken runt eksponentiell vekst i antall grafiske artister som behøves for å lage et next generation spill. For hver generasjon får man en dobling av staben. På den siste doblingen før kollaps har et stort selskap fler artister i sving på ett prosjekt enn i hele selskapets historie tilsammen på alle prosjekter de siste 30 år, Dette kan ikke fortsette uendelig og hvem med logisk forståelse i behold kan da klage på at selskaper gir seg mens leken er god fremfor å gå på en smell som drar hele selskapet med seg ned i sluken.

 

I tillegg forventes det at konsoller bortimot dør ut i kommende generasjoner og hvem skal da disse store selskapene produsere for? Det er med god grunn til at Konami med flere velger å omstrukturere seg.

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så Konami har funnet ut at gresset er grønnere på andre siden. Først klarer de å ødelegge for noe som kunne vært ett lovende spill (Silent Hills) og nå dette. Jaja, håper de møter veggen hardt.

Etter en tidligere i tråden påpekte at konami= kona mi så klarer jeg ikke å se det på noen annen måte. Blir noen gøyale setninger her da :p
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

 

Så Konami har funnet ut at gresset er grønnere på andre siden. Først klarer de å ødelegge for noe som kunne vært ett lovende spill (Silent Hills) og nå dette. Jaja, håper de møter veggen hardt.

Etter en tidligere i tråden påpekte at konami= kona mi så klarer jeg ikke å se det på noen annen måte. Blir noen gøyale setninger her da :p

 

 

d827fe112256adc7cb4eee6e884754e0.jpg

 

Dagens

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar

Spill med mindre dybde har et stort potensiale og er et langt større marked enn å lage dype spill til en minoritet av harbarkede gamere. Se bare hvordan Herathstone har 30 millioner bruker kontra 7 millioner for World of Warcraft. Det er under 5% av spillerne som rører det dypeste innholdet i World of Warcraft og Garrison med sine browserspill-finurligheter har kommet av en grunn. Det er verken god økonomi eller fremtid i å lage spill for 5% av et voksende marked. I en slik skala får investorene mer å si enn å la noen få entusiaster få viljen sin.

 

I tillegg har man problematikken runt eksponentiell vekst i antall grafiske artister som behøves for å lage et next generation spill. For hver generasjon får man en dobling av staben. På den siste doblingen før kollaps har et stort selskap fler artister i sving på ett prosjekt enn i hele selskapets historie tilsammen på alle prosjekter de siste 30 år, Dette kan ikke fortsette uendelig og hvem med logisk forståelse i behold kan da klage på at selskaper gir seg mens leken er god fremfor å gå på en smell som drar hele selskapet med seg ned i sluken.

 

I tillegg forventes det at konsoller bortimot dør ut i kommende generasjoner og hvem skal da disse store selskapene produsere for? Det er med god grunn til at Konami med flere velger å omstrukturere seg.

Du har rett i at markedet er større, men konkurransen er også mye større, markedet er stort og kostandene er lave.

For å komme inn på dette markedet må du bruke masse penger på reklame eller kjendiser eller utnytte allerede sterke merkevarer

 

AAA budsjettene øker, dette gjelder ikke bare spill men også TV.

Dette er ikke et stort problem så lenge du har en sterk merkevare/ masse fans og leverer kvalitet.

Du kan klare deg med færre kunder dersom du sikter på en smal nisje med liten konkurranse.

 

I spillbransjen går vanligvis til helvete på grunn av at du ønsker å fordumme for mye eller kutter masse hjørner for å spare penger.

Manglende kontroll er et annet problem, At  budsjettet sprekker er mindre vanlig.

----

 

Dette er ingenting nytt, tilbake på 70-80 tallet var det  primetime og massive seertall som var fokuset i amerikansk tv, resultatet var show som skulle appellere til alle fra tenårings gutter til gamle damer, ja resultatet var en temmelig tynn grøt som ingen likte særlig. For å få en bedre sjanse for at de valgte ditt show hyret du masse dyre stjerner som dro kostnadene, problemet var at alle gjorde dette og det var ingen måte å vite om ditt show ville tjene penger eller ikke.

 

Samtidig hadde prisen på tver falt og husholdningene hadde flere, produsentene oppdaget at det var det et stort marked for smalere programmer. Merk at mange av de smale programmene har endt opp som Block busters.

Lenke til kommentar

Hadde aldri Nintendo så jeg forbindte alltid Konami med MSX spill, gamle gameboy og spesielt det som heter "Handheld Electronic Games". Dette er type spill som er geniale for mobi platform så dette er egentlig ikke noe nytt for min kone :) Liker å se Konami gå tilbake til sine røtter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...