Gå til innhold

Norge tar imot 10.000 flyktninger fra Syria.


Anbefalte innlegg

Ja jeg prøver å holde meg seriøs. Det var retorikken din jeg siktet til

 

"De gamle får ingen ting, men flyktningene får masse. Hva er det for en sosialistisk tankegang?"

 

Jeg er helt enig i at de eldre burde få mer verdighet og bedre behandling. Men det går an å hjelpe flere samtidig og når noen står i brann eller holder på å drukne må man prioritere nødhjelp. Det er ikke enten eller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå TILTAR innvandringen da. Den synker ikke. Norge tar imot flest migranter av alle land i Europa og Oslo har Europas høyeste befolkningsvekst for noen storby.

 

Innvandringen stiger akkurat nå, ja.

 

Men ellers er bildet mer sammensatt. Ser vi på flyktninge/asyl-innvandringen har den vært "jevn" de siste 12-13 årene. Og langt lavere enn toppene på 90-tallet. 

 

Familie innvandringen steg jevnt en stund, men har stått stille siden 2008. 

 

Økningen eller skyldes arbeidsinnvandring.

 

post-52698-0-47021700-1444899958_thumb.png

 

Barnekullene synker av flere årsaker. F.eks at innvandringen avtok noe de siste årene og innvandrerbefolkningen ble eldre. SSB teller med polske og svenske gutter og jenter som allerede har barn i utlandet eller som kommer til Norge for å jobbe, som har tiltatt kraftig. Fertilitetsraten blandt førstegenerasjonsinvandrere er den samme som før. Og for flere år siden rapporterte Aftenposten at rundt halvparten av førsteklassingene i Osloskolen var muslimske. 

 

Nja, saken er at førstegenerasjonsinnvandrerne utgjør en prosentvis mindre del av innvandrerbefolkningen. Så de totale fødselstallene synker. Og nei, diagrammet jeg postet (gjentar det her) skilte mellom innvandrergruppene, og de ikke-vestlige (Landgruppe 3) hadde den tydeligste nedgangen, fra 3 i 1990 er den nå nede i 2,1:

 

post-52698-0-29473100-1444899628_thumb.png

 

Det spiller ingen rolle om vi klarer å integrere noen av innvandrerne ...

 

 Selvsagt spiller det noen rolle. Alle monner drar. Om det er nok kan diskuteres.

 

... når det stadig kommer nye, de bedriver henteekteskap, og skaper seg egne enklaver og samfunn innenfor samfunnet som alle lever på NAV og sliter ut offentlige tjenester.

 

 

Vi kan godt se på tallene for henteekteskap med mere om du finner dem frem. Og ja, ghettofisering er en utfordring.

 

Geir :)

 

Edit: La til et diagram.

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja jeg prøver å holde meg seriøs. Det var retorikken din jeg siktet til

 

"De gamle får ingen ting, men flyktningene får masse. Hva er det for en sosialistisk tankegang?"

 

Jeg er helt enig i at de eldre burde få mer verdighet og bedre behandling. Men det går an å hjelpe flere samtidig og når noen står i brann eller holder på å drukne må man prioritere nødhjelp. Det er ikke enten eller.

 

 

Jeg ser den. Poenget mitt var bare at vi skal diskutere opp og i mente tilbudet til alle de svake i samfunnet, mens alle flyktninger skal få. Problemet mitt er ikke at de skal ha hjelp, og de trenger hjelp nå, ikke ved neste regjeringsperiode... De burde ikke få penger, de burde få husly, mat og de helsetjenestene de trenger frem til de blir sendt tilbake igjen når ting er trygt. Det burde være nok, og det burde de være fornøyd med. Trur velviljen hos nordmenn hadde vært enda større da.

Lenke til kommentar

La oss håpe de som siler økonomiske flyktninger fra krigsflykntinger har gode verktøy og jobber raskt.

 

Ser ut som om nær 100% av de som kommer over grensen fra Russland er økonomiske flyktninger, sannsynligvis fra den regjeringstro siden i Syria, siden de har kommet til Russland før stridighetene - sannsynligvis på bakgrunn av vennskapsavtalen mellom Russland og Syria (som går langt tilbake i historien).

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/flyktningkrisen-i-europa/elali-29-og-alaa-23-betalte-2000-dollar-for-aa-komme-til-norge/a/23542639/

 

...

de ankom på mandag sammen med 109 andre asylsøkere.
 
...
 
– Vi er veldig glade for å være her, men jeg savner samtidig min familie, kjæresten og jobben hjemme, sier Mahfoud
 
...
 
Elali forteller at de fleste i gruppen de ankom sammen med var syrere som har bodd og jobbet flere år i Moskva.
 
– Vi var de eneste som kom direkte fra Syria, sier 29-åringen.

 

Så to personer av 109 = ca 2% fra krigsherjet land men de har faktisk hatt jobb i Syria opp til avreisetidspunkt

107 personer av 109 = 98% rene økonomiske flyktninger  (!)

 

Til Ole-Brum tankegangen over - det fungerer ikke med "begge deler ja takk" når budsjettet er begrenset og heller ikke får nok påfyll av oljepenger.   Når noen får mer, så må andre få mindre.  Det var jo store overskrifter og debatt om "eldremilliarden" for noen år siden - nå er det altså snakk om 40-50 milliarder, og det vil medføre økte skatter og redusert pensjon, eventuelt også reduserte helsetjenester og annet.

 

Noen vil bli rike på dette - de som driver med profesjonell utleie og de som skor seg på billig arbeidskraft.  Men regningen er det vanlige skattebetalere som får.

 

Videre så er det selv i dagens helsevesen en prioritering av barn på bekostning av eldre.  Prioriteringen er nødvendig ettersom kapasiteten ikke strekker til. Regjering/Storting er skjermet fra dette ved prioritert behandling på Rikshospitalet. Det er også knallharde avslag enkeltmennesker får ang kreftmedisiner og andre dyre men livsviktige medisiner - selv der andre nordiske land (uten oljepenger) har valgt å dekke slike medisiner.

Endret av Rune_says
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Merkelig som folk reagerer når man sløser olje/skatte pengene på asylsøkere i stede for å sløse de bort på et defekt byråkrati.

 

Oslo kommune 600.000 boende.

Ansatte i Oslo komune ca. 52.000.

Ca. 8% av alle som bor i oslo er ansatt i kommunen.

 

Gang opp 52.000 med årsverk på 400.000kr så havner vi på 20,8 milliarder kroner i året bare på å lønne et håpløst system i bare en av landets kommuner.

Disse 40-50 milliardene er kanskje ikke så mye likevel? -.-

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Oslo

http://statistisk-arbok.utviklings-og-kompetanseetaten.oslo.kommune.no/2013/id/UKE-55122

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Merkelig som folk reagerer når man sløser olje/skatte pengene på asylsøkere i stede for å sløse de bort på et defekt byråkrati.

 

Oslo kommune 600.000 boende.

Ansatte i Oslo komune ca. 52.000.

Ca. 8% av alle som bor i oslo er ansatt i kommunen.

 

Gang opp 52.000 med årsverk på 400.000kr så havner vi på 20,8 milliarder kroner i året bare på å lønne et håpløst system i bare en av landets kommuner.

Disse 40-50 milliardene er kanskje ikke så mye likevel? -.-

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Oslo

http://statistisk-arbok.utviklings-og-kompetanseetaten.oslo.kommune.no/2013/id/UKE-55122

De 40-50 milliardene blir enormt mye når man legger det på toppen av alt annet sløseri. :)

Lenke til kommentar

Ganger vi opp tallet for å grovt regne på kommune kostnaden på lands basis (600k x9 = 5.4mil folk)

 

20 milliarder x 9 =

180 milliarder pr år.

 

Flyningene koster 50 milliarder over 5 år. 50/5 =

10 milliarder pr år.

 

Så 18% av hva vi sløser til vanlig vil flyktningene koste oss.

De resterende 72 prosentene er ikke så viktig å gjøre noe med. Det er så klart flyktningene som bruker opp oljefondet og gjør at landet går til grunne. Ikke det vanlige statlige sløseriet som har foregått siden 70 tallet..

 

Summen kommer så klart oppå dagens forbruk, og gjør en markant forskjell.

Blir bare oppgitt over hvor stort problem sløseriet plutselig blir når det er snakk om krigsflyktninger og ikke Ellen i Oslo som jobber med å sende over dokument 34 til Jørgensen som vil bygge en garasje på tomta si. Eller 4 timers oppdraget til 4 betjenter som skal finne 40 årige Ida som plukker fleinsopp i skogen.

Og slik går no dagan.. og pængan.

Lenke til kommentar

Det er jo et velkjent fenomen at når det skal gis bort milliarder til flyktninger så gjøres det uten å blunke. Men om en vei eller et sykehus skal ha en million fra eller til, da skal det drøftes i 6 måneder og helst finansieres av folket gjennom skatt eller bomring.

 

Forstå det den som kan.

 

Lysten til å betale skatt i dette landet minker for hver dag som går.

Mine 3 år i USA derimot, der betalte jeg skatten min med et smil.

Endret av Apox
Lenke til kommentar

 

Jeg vet ikke hva vil si at en definisjon er feil, og jeg tviler på at dette er tråden for å finne ut slikt.

Ok, bare lurte på om du mente den offisielle definisjonen er feil. Begrepet nordmann har åpenbart ikke noe med statsborgerskap å gjøre, hvis man mener det er man rett og slett litt uvitende.

 

 

Riktig, iflg deg så må man være født i Norge av en bondeblond buddeie oppi en åsgrend rett borti høgget ifra fjøset du er født og oppvokst? Eller mener du at det står og faller på utseende og klesstil kanskje?

Lenke til kommentar

Yep, det ser ut som om man må være sønn av sin søster fra Åsgrend for at man skal defineres som nordmann, alle andre er ikke inkludert i den supreme blonde og blåøyde slekt. Tross alt, det å få et bredere genetisk utvalg det er farlig det.

 

-Hvis man ikke mener det er man rett og slett litt uvitende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja den gang var jødene svarteper, nå er det araberne, kanskje det er resten av Europa som bør starte å pugge norsk? :p

 

Men joda det du skriver er nok mer riktig enn det ironien tilsier.

 

"Det er anslått at mellom 30 og 40 prosent av det norske ordforrådet i dag er hentet fra nedertysk. Ord av nedertysk opprinnelse er f.eks. arbeidbetalebrukeføle og snakke."

 

Lenke til kommentar

 

Riktig, iflg deg så må man være født i Norge av en bondeblond buddeie oppi en åsgrend rett borti høgget ifra fjøset du er født og oppvokst? Eller mener du at det står og faller på utseende og klesstil kanskje?

Er det ikke ganske åpenbart - man "er fra Norge" slik definisjonen lyder. Det betyr at man er født i Norge. Jeg hadde aldri blitt en kineser av å flytte til Kina. Du må gjerne være uenig men du tar fortsatt feil, så jeg skjønner ikke hva du skulle tjene på det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det ikke ganske åpenbart - man "er fra Norge" slik definisjonen lyder. Det betyr at man er født i Norge. 

 

Så SSBs "norskfødte med to innvandrerforeldre" er norske?

 

 Jeg hadde aldri blitt en kineser av å flytte til Kina.

 

 

Men dine barn hadde vært det, om de var født der?

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

 

Er det ikke ganske åpenbart - man "er fra Norge" slik definisjonen lyder. Det betyr at man er født i Norge. 

 

Så SSBs "norskfødte med to innvandrerforeldre" er norske?

 

 Jeg hadde aldri blitt en kineser av å flytte til Kina.

 

 

Men dine barn hadde vært det, om de var født der?

 

Geir :)

 

En norskfødt med to innvandrerforeldre er en "person fra Norge" og må vel som utgangspunkt kunne sies å være en nordmann. Men mest naturlig er det vel at man kaller det for eksempel norsk-amerikaner eller norsk-pakistaner osv.

 

Hvis et kjærestepar er på ferie i Kina og tilfeldigvis føder siste uka de er der, så er vel barnet åpenbart nok ikke en kineser.

Hvis de har flyttet dit fast så blir vel barnet norsk-kinesisk?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...