Gå til innhold

Norge tar imot 10.000 flyktninger fra Syria.


Anbefalte innlegg

 

 

jeg leste ikke detaljene , likevel virker det mest som de er blir kasteballer mellom flere bestemmelser slik at de ikke får hjelp

poenget mit var at de burde ikke være nødvendig for dem å reise hvi de fikke den hjelpen de trenger

du bruker argumentet som de ikke får hjelp fordi de ikke får reise som er noe helt annet

 

 

Kasteballer? Hva er det du snakker om? 

 

I følge FN er det 380 000 syrere i nærområdet som ikke får og ikke kan få den hjelpen de trenger der borte. Du kan se for deg mennesker med ekstrem sykdom som trenger skikkelig helsepersonell feks, hvordan i huleste skal de få hjelp i en flyktningleir? 

Eller en sex slave som har rømt fra IS som blir jaktet på daglig av IS, hvordan skal hun klare å oppholde seg i en flyktningleir uten å bli funnet? I tillegg risikerer hun at hele leiren blir bombet siden hun er der OSV. Det er ikke svart hvit, det er mennesker som må vekk. 

 

Om du skal på død å liv bortforklare dette må du gjøre det og, du må begrunne hvorfor FN har feil. Ellers har vi ikke noe å diskutere. Dine svevende tanker har jeg diskutert nok fra før i andre tråder. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

jeg leste ikke detaljene , likevel virker det mest som de er blir kasteballer mellom flere bestemmelser slik at de ikke får hjelp

poenget mit var at de burde ikke være nødvendig for dem å reise hvi de fikke den hjelpen de trenger

du bruker argumentet som de ikke får hjelp fordi de ikke får reise som er noe helt annet

 

 

Kasteballer? Hva er det du snakker om? 

 

I følge FN er det 380 000 syrere i nærområdet som ikke får og ikke kan få den hjelpen de trenger der borte. Du kan se for deg mennesker med ekstrem sykdom som trenger skikkelig helsepersonell feks, hvordan i huleste skal de få hjelp i en flyktningleir? 

Eller en sex slave som har rømt fra IS som blir jaktet på daglig av IS, hvordan skal hun klare å oppholde seg i en flyktningleir uten å bli funnet? I tillegg risikerer hun at hele leiren blir bombet siden hun er der OSV. Det er ikke svart hvit, det er mennesker som må vekk. 

 

Om du skal på død å liv bortforklare dette må du gjøre det og, du må begrunne hvorfor FN har feil. Ellers har vi ikke noe å diskutere. Dine svevende tanker har jeg diskutert nok fra før i andre tråder. 

 

det der er det ikke umulig å få orden på , slik du insinuerer.

 

 

 

du påstår at FN mener at neste 400 tusen ikke kan få hjelp der , men det kommer ikke frem hvorfor

om det er fordi de er redde for angrep så kan man beskytte leirene , noe man antagelig må gjøre uansett

 

hvis folke trenger forskjellige typer for behandling så kan man etablere skikkelige sykehus der.

det har man fått til andre steder

 

ikke bare hindre man at de kommer til Europa , men aller viktigst man hindrer dem i sette livet på spill 

 

jeg mistanker på at det ikke er det samme vi prater om her

 

jeg vil også poengtere at at  et moderne feltsykehus gjør akkurat det samme som man gjør på et vanlig sykehus

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

 

 

det der er det ikke umulig å få orden på , slik du insinuerer.

 

 

 

du påstår at FN mener at neste 400 tusen ikke kan få hjelp der , men det kommer ikke frem hvorfor

om det er fordi de er redde for angrep så kan man beskytte leirene , noe man antagelig må gjøre uansett

 

hvis folke trenger forskjellige typer for behandling så kan man etablere skikkelige sykehus der.

det har man fått til andre steder

 

ikke bare hindre man at de kommer til Europa , men aller viktigst man hindrer dem i sette livet på spill 

 

jeg mistanker på at det ikke er det samme vi prater om her

 

 

Det er ikke jeg som sier det, det er FN! Som du blankt avviser, de må jo være noen tulling de der FN. Har ikke peiling på noe vettu. Elgen er den som kan! 

 

Ja vi prater ikke om det samme, for du aner ikke hva du snakker om. Det er bare sprøyt fra egne tanker fra ende til annen. Lest FN rapporten. Så kan vi diskutere. 

 

Du legger frem forslag som er helt banale, beskytte leirene mot IS. Da kunne de vell bare beskyttet byen de flyktet i fra også da eller? 

 

Det hjelper ikke å sende penger ned og forvente at folk ikke skal risikere livene sine, dette står på EU. Folk kommer ikke til å slutte å flykte fordi FRP kaster over noen kroner. De er der nede og ser hva som skjer, de ser at det ikke hjelper. 

Lenke til kommentar

 

Du må se sammenheng og konsekvenser. Det er det vi snakker om, ikke hva og hvem som var/skjedde først.

Vær litt konkret, vær så snill. Europeisk immigrasjon til Amerika begynte i stor stil tidlig 1600-tall. Da var allerede den opprinnelige befolkningen ødelagt av europeiske sykdommer. Forklar hvordan overgrepene mot indianerne er relevant for immigrasjon som skjedde 300 år senere?

 

 

Må vi plutselig være så veldig konkrete nå da, å ta alt med teskjeer. Det virker ikke om å gjøre det, andre veien.

 

Menneskers drift (basert på kampen mellom gener og memer) er ikke anderles i dag enn dengang. De sterkeste, mest tallrike, kyniske og frekkeste vil alltid vinne fram og overkjøre de andre.

Din historie kjennskap ang America/Usa er forresten ganske spinkel. Det var bare noen deler av urbefolkningen som ble nedkjempet og eliminert på 16 og 17oo talllet. Stridighetene fortsatte gjennom hele 1800 tallet, spesielt på slutten.

Og det er vel ikke mye som tyder på at muslimene akter å ta hensyn og være "snille" med oss og vår kultur når de en gang får tallmessig grep. De ekstreme fører fram, og hensikten er klar: Alt skal underlegges Islam.

 

Det er en side av dette, i tilleg blir det alle de håpløse utfordringene vi vil få, om/når demningene virkelig brister innover Europa.   

 

Nei, hjelp de trengende der de er, og sett alle de andre på vent for tilbake.sending

Lenke til kommentar

Petter Stordalen har tilbudt seg å ta imot 1000 flyktninger.

 

http://www.nrk.no/nyheter/stordalen-tilbyr-flyktninger-rom-1.12536446

 

Da drøyer det nok ikke lenge før Youtube videoer av typen "kravstore flyktninger fikk luxushotell" osv.

 

Dette er et fint eksempel på menneskelig godhet. Da venter vi bare på at den samme Stordalen (eller andre) betaler for oppholdet ellers, og at flere følger etter - kanskje for å skape god PR for seg og sine bedrifter. Kanskje trenger vi ikke ta dette over skatteseddelen i det hele tatt.

Lenke til kommentar

 

 

 

det der er det ikke umulig å få orden på , slik du insinuerer.

 

 

 

du påstår at FN mener at neste 400 tusen ikke kan få hjelp der , men det kommer ikke frem hvorfor

om det er fordi de er redde for angrep så kan man beskytte leirene , noe man antagelig må gjøre uansett

 

hvis folke trenger forskjellige typer for behandling så kan man etablere skikkelige sykehus der.

det har man fått til andre steder

 

ikke bare hindre man at de kommer til Europa , men aller viktigst man hindrer dem i sette livet på spill 

 

jeg mistanker på at det ikke er det samme vi prater om her

 

 

Det er ikke jeg som sier det, det er FN! Som du blankt avviser, de må jo være noen tulling de der FN. Har ikke peiling på noe vettu. Elgen er den som kan! 

 

Ja vi prater ikke om det samme, for du aner ikke hva du snakker om. Det er bare sprøyt fra egne tanker fra ende til annen. Lest FN rapporten. Så kan vi diskutere. 

 

Du legger frem forslag som er helt banale, beskytte leirene mot IS. Da kunne de vell bare beskyttet byen de flyktet i fra også da eller? 

 

Det hjelper ikke å sende penger ned og forvente at folk ikke skal risikere livene sine, dette står på EU. Folk kommer ikke til å slutte å flykte fordi FRP kaster over noen kroner. De er der nede og ser hva som skjer, de ser at det ikke hjelper. 

 

Og bare fordi vi ikke prater samme sak så har jeg misforstått.

hvordan vet du at det ikke er deg som har misforstått meg ?

 

FN eller andre organisasjoner sier mye om hva som går og hva som ikke går

det samme gjør politikerne

helt til noen gir dem et annet syn på salen , da går det umulige plutselig an likevel.

 

Europa kan heller ikke hjelpe mange hundre millioner som  det for kan bli

da må man etablere samfunn som kan ta seg av dem der nede

Lenke til kommentar

Må vi plutselig være så veldig konkrete nå da, å ta alt med teskjeer. Det virker ikke om å gjøre det, andre veien.

 

Menneskers drift (basert på kampen mellom gener og memer) er ikke anderles i dag enn dengang. De sterkeste, mest tallrike, kyniske og frekkeste vil alltid vinne fram og overkjøre de andre.

Din historie kjennskap ang America/Usa er forresten ganske spinkel. Det var bare noen deler av urbefolkningen som ble nedkjempet og eliminert på 16 og 17oo talllet. Stridighetene fortsatte gjennom hele 1800 tallet, spesielt på slutten.

Og det er vel ikke mye som tyder på at muslimene akter å ta hensyn og være "snille" med oss og vår kultur når de en gang får tallmessig grep. De ekstreme fører fram, og hensikten er klar: Alt skal underlegges Islam.

 

Det er en side av dette, i tilleg blir det alle de håpløse utfordringene vi vil få, om/når demningene virkelig brister innover Europa.   

 

Nei, hjelp de trengende der de er, og sett alle de andre på vent for tilbake.sending

Nå må du gi deg. Om du tror at norske muslimer vil at alt skal underlegges islam så er du ikke annet enn en ignorant ekstremist. Da er det ikke noe poeng å snakke med deg. Dette, kombinert med at du ikke klarer å føle empati med arabere, som du selv sa. Kanskje det ikke er du som skal være redd for muslimer, men heller muslimer som skal være redd for deg?

 

Du anklager meg for ikke å ha kjennskap til historie, selv om det du skriver ikke motsier mitt forrige innlegg, og selv om din historiske modell er sosialdarwinisme som for lengst er avkledd og lagt død. Her er noen av hullene:

 

- Muslimer er i klart undertall i Europa, og vil forbli det. I følge deg kan derfor ikke Europa bekjempes av islam, hva nå det skulle bety. Noen av muslimene er skikkelige ekstreme, sier du? Ja, men det er motparten også. Se ABB, se EDL, se diverse underforum på sider som Reddit og Voat, se et par eksempler fra dette forumet.

 

- Hvis de sterkeste og mest kyniske alltid vinner frem ville ikke kvinner hatt stemmerett i Europa. Svarte ville ikke hatt stemmerett i Europa. Jøder ville ikke hatt tilgang til kongeriket Norge. Homofili ville vært ulovlig. De ekstreme fører frem, ikke sant? Modellen din feiler totalt, om du ikke legger til et ekstra premiss om at den bare gjelder for muslimer. Vil du det?

 

Alt dette, og det er ikke engang relevant for poenget om at norske immigranter i USA var positivt både for de som flyttet, og for USA som land.

 

Den norske stat har ikke en veldig stolt fortid angående behandlingen av samer. Betyr dette at ingen nordmenn bør bo i Finmark? Ja/nei.

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar

 

Og bare fordi vi ikke prater samme sak så har jeg misforstått.

hvordan vet du at det ikke er deg som har misforstått meg ?

 

FN eller andre organisasjoner sier mye om hva som går og hva som ikke går

det samme gjør politikerne

helt til noen gir dem et annet syn på salen , da går det umulige plutselig an likevel.

 

Europa kan heller ikke hjelpe mange hundre millioner som  det for kan bli

da må man etablere samfunn som kan ta seg av dem der nede

 

 

For det første er det pr dags dato bare du som sier i mot FN, så jeg er ikke overbevist for å si det mildt. Også er det jo FRP da. Men de er nå ikke helt der de heller. Så du må nok komme med mer for å overbevise meg.

 

hundre millioner? Og dette tallet tar du fra hvor? Syria er 12 millioner om jeg ikke tar helt feil(+/- ett par mill da for å være på sikre siden) og det er kun snakk om at vi må ha 380 000 over. Resten kan i og for seg håndteres der nede. Så nå må du lande igjen. 

Lenke til kommentar

 

 

Du må se sammenheng og konsekvenser. Det er det vi snakker om, ikke hva og hvem som var/skjedde først.

Vær litt konkret, vær så snill. Europeisk immigrasjon til Amerika begynte i stor stil tidlig 1600-tall. Da var allerede den opprinnelige befolkningen ødelagt av europeiske sykdommer. Forklar hvordan overgrepene mot indianerne er relevant for immigrasjon som skjedde 300 år senere?

 

 

Må vi plutselig være så veldig konkrete nå da, å ta alt med teskjeer. Det virker ikke om å gjøre det, andre veien.

 

Menneskers drift (basert på kampen mellom gener og memer) er ikke anderles i dag enn dengang. De sterkeste, mest tallrike, kyniske og frekkeste vil alltid vinne fram og overkjøre de andre.

Din historie kjennskap ang America/Usa er forresten ganske spinkel. Det var bare noen deler av urbefolkningen som ble nedkjempet og eliminert på 16 og 17oo talllet. Stridighetene fortsatte gjennom hele 1800 tallet, spesielt på slutten.

Og det er vel ikke mye som tyder på at muslimene akter å ta hensyn og være "snille" med oss og vår kultur når de en gang får tallmessig grep. De ekstreme fører fram, og hensikten er klar: Alt skal underlegges Islam.

 

Det er en side av dette, i tilleg blir det alle de håpløse utfordringene vi vil få, om/når demningene virkelig brister innover Europa.   

 

Nei, hjelp de trengende der de er, og sett alle de andre på vent for tilbake.sending

 

 

Sålenge vi er i flertall tror jeg nok det er vanskelig å få gjennom noen sharialovgivning eller lignende her. Du skal ikke se bort fra at deler av befolkningen kan tenkes å ville bedrive litt "ugagn" med diverse midler om det kommer til en generell konsensus at islamistisk svada er godt for landet, og risikerer å bli innført. Folk deltok jo frivillig i motstandsgrupper under krigen, hvor tyske soldater døde - da kan det godt tenkes at det samme kan skje på nytt, men med sterkt troende muslimer som fiende.

 

Svært hypotetisk, enn så lenge - heldigvis.

Lenke til kommentar

 

 

Og bare fordi vi ikke prater samme sak så har jeg misforstått.

hvordan vet du at det ikke er deg som har misforstått meg ?

 

FN eller andre organisasjoner sier mye om hva som går og hva som ikke går

det samme gjør politikerne

helt til noen gir dem et annet syn på salen , da går det umulige plutselig an likevel.

 

Europa kan heller ikke hjelpe mange hundre millioner som  det for kan bli

da må man etablere samfunn som kan ta seg av dem der nede

 

 

For det første er det pr dags dato bare du som sier i mot FN, så jeg er ikke overbevist for å si det mildt. Også er det jo FRP da. Men de er nå ikke helt der de heller. Så du må nok komme med mer for å overbevise meg.

 

hundre millioner? Og dette tallet tar du fra hvor? Syria er 12 millioner om jeg ikke tar helt feil(+/- ett par mill da for å være på sikre siden) og det er kun snakk om at vi må ha 380 000 over. Resten kan i og for seg håndteres der nede. Så nå må du lande igjen. 

 

det er det man sier i dag .

om noen år er det kanskje fler konflikter der som fører til at fler en landets innbyggere må ha hjelp

 

jeg kan gå ned til 12 milioner, siden du mer det blir et mer realistisk tall

om 11 av dem etter hver må fordeles på Europa så blir det for mange

Lenke til kommentar

Dere skjønner ikke dette, og vil være muslim elskere. Greit nok. nei vanlige muslimer gjør ikke noe galt, men jo fler av dem - jo større grunnlag for extermistisk grep og utvikling.
ABB og sånne ting er mer forutsigbart og ubetydelig, uten at de skal unnakyldes selvfølgelig. 

Problemet er at dere ser alt dette i et for snevert og naivt perspektiv. Vi får se.

Lenke til kommentar

Dere skjønner ikke dette, og vil være muslim elskere. Greit nok. nei vanlige muslimer gjør ikke noe galt, men jo fler av dem - jo større grunnlag for extermistisk grep og utvikling.

ABB og sånne ting er mer forutsigbart og ubetydelig, uten at de skal unnakyldes selvfølgelig. 

 

Problemet er at dere ser alt dette i et for snevert og naivt perspektiv. Vi får se.

Så, det du sa om at ekstremister alltid vinner frem, og at de sterkeste alltid vil undertrykke resten, det gjelder bare for muslimer?

 

Det er bare ekstreme muslimer som vinner frem? Ekstreme rasister, ekstreme mannssjåvinister og andre religiøse ekstremister vinner ikke alltid frem?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flaks for oss at ekstreme nordmenn ikke alltid vinner frem da, for da hadde alle ment det samme som deg. Jeg tror det er like greit at du ikke sier mer, ja, for det der er et ganske kvalmt menneskesyn. Jeg håper du skifter mening. Det finnes over 1 milliard muslimer, det må være stressende å tro at de er ute etter deg.

 

Jeg avslutter her, det kan umulig komme noe godt ut av dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

De må jo registrer seg til det første schengen landet de kommer seg til sånn er det i Dublin avtalen. 

Fordi om de registreres der får de ikke komme til Tyskland som har lovet dem asyl. Det har ikke Ungarn og de vill mest sannsynlig putte dem i en forferdelig flyktningleir. Det er egentlig ikke så rart de ikke ønsker det om en tenker seg om.

 

Men ja ok hvis Hungaren neketer å ta imot sin del, da må EU og FN sanksjonere landet. Penger er jo ingen hindring for de fleste EU land nå. Da Norge skal sende disse "stakkars" EU landene milliarder av kroner. 

 

Ungarn har midlertidig meldt seg ut av Dublin avtalen :S

 

Seriøst ? Kilde?

 

Fant ut av det selv. Er flere land som har suspendert avtalen, noe jeg er ganske sikker på er ulovlig. 

 

sitrer fra Wikipedia:

 

"Under the Dublin Regulation, if a person that had filed for asylum in one EU country illegally crosses borders to another country, they shall be returned to the former. During the 2015 European migrant crisis, Hungary became overburdened by asylum applications to the point that it stopped on 23 June 2015 receiving back its applicants who later crossed the borders to other EU countries and were detained there.[23] On 24 August 2015, Germany decided to suspend the Dublin Regulation as regards Syrian refugees and to process their asylum applications directly itself.[24] On 2 September 2015, the Czech Republic also decided to defy the Dublin Regulation and to offer Syrian refugees who have already applied for asylum in other EU countries and who reach the country to either have their application processed in the Czech Republic (i.e. get asylum there) or to continue their journey elsewhere."

 

 

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Dublin_Regulation#Partial_suspension_of_the_regulation_during_2015_European_migrant_crisis

Lenke til kommentar

 

Da venter vi bare på at den samme Stordalen (eller andre) betaler for oppholdet

 

 

Hvorfor det egentlig?

 

Hvis argumentet om ikke å kunne ta imot flyktninger har vært mangel på losji mulighet, og Stordalen nå kan løse en liten del av den hodepinen for regjeringen, så burde de jo bare være takknemlig?

Lenke til kommentar

 

 

det er det man sier i dag .

om noen år er det kanskje fler konflikter der som fører til at fler en landets innbyggere må ha hjelp

 

jeg kan gå ned til 12 milioner, siden du mer det blir et mer realistisk tall

om 11 av dem etter hver må fordeles på Europa så blir det for mange

 

 

Men det er jo ikke det tallet som er oppe for diskusjon, det er380 000, hvor Norge er bedt om å ta i mot 10 000 som er nedjustert til 8 000. 

Lenke til kommentar

 

 

 

det er det man sier i dag .

om noen år er det kanskje fler konflikter der som fører til at fler en landets innbyggere må ha hjelp

 

jeg kan gå ned til 12 milioner, siden du mer det blir et mer realistisk tall

om 11 av dem etter hver må fordeles på Europa så blir det for mange

 

 

Men det er jo ikke det tallet som er oppe for diskusjon, det er380 000, hvor Norge er bedt om å ta i mot 10 000 som er nedjustert til 8 000. 

 

det er i dag

oprinelig så ville ikke Norge ta i mot noen , men de var lille venstre som presset det gjennom

8 tusen er bare en liten del av de 380 tusen .

 

Her det krefter som vil at Norge skal ta i mot mindre og det er krefter som vil at Norge skal ta i mot flere

hvor dette ender om mere en 3 år er det ingen som vet

Kanskje ender det med at vi må ta i mot en hel million til slutt ( om 10 år )

Lenke til kommentar

 

det er i dag

 

oprinelig så ville ikke Norge ta i mot noen , men de var lille venstre som presset det gjennom

8 tusen er bare en liten del av de 380 tusen .

 

Her det krefter som vil at Norge skal ta i mot mindre og det er krefter som vil at Norge skal ta i mot flere

hvor dette ender om mere en 3 år er det ingen som vet

Kanskje ender det med at vi må ta i mot en hel million til slutt ( om 10 år )

 

 

Ja og det er i dag vi diskuterer. Ikke vistatteomatte. Om vi heletiden skulle tenkt på verst tenkelige situasjoner for fremtiden så hadde ikke mye skjedd altså. "off, tør jeg kjøre bil til jobb i dag da? det er jo farlig, kan krasje og greier! Nei blir hjemme i dag og."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...