Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

 

Noe et større flertall av befolkningen ikke ønsker?

Jeg vil gjerne se undersøkelser hvor alle faktisk har fått muligheten til å svare på om de ønsker søndagsåpent eller ikke. 

Jeg har nemlig ikke blitt beæret med muligheten til å svare på det selv, så jeg kjenner meg egentlig litt snurt om jeg er den eneste.

 

Et representativt utvalg av befolkningen, som TNS Gallup og Sentio driver med (se mitt forrige innlegg) har en lav feilmargin og kan med stor sikkerhet gi et bilde av om det er flertall mot eller for så lenge forskjellen mellom mot og for er stor, slik det er i denne saken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Poller på Aftenposten, vg og tv2 tilsvarer ikke flertallet. Gi en folkeavstemning så kan vi sjekke om flertallet vil ha dette.

Du uttaler deg ikke på vegne av flertallet. Dessuten så nevnte jeg også mange yrker som jobber på søndager og disse lett kan sammenlignes med en vanlig butikk.

 

Det er ikke noe tåpelig å trekke fram helsepersonell i det hele tatt. Det er dere fundamentale kristne mennesker som fucker opp verden. Tvinger deres ideologi over på andre mennesker som ikke tilber den falske kristne guden i himmelen.

 

Jeg stoler ikke blindt på poller på nettaviser og TV-stasjoner. Men når alle ender opp med samme resultat, så må det jo være noe i det.

 

I tillegg bekrefter normale meningsmålinger utført av TNS Gallup at det er flertall mot søndagsåpne butikker (10. april i år: 67% mot, 30,3% for, 2,7% vet ikke).  Link 

En undersøkelse utført av Sentio i desember 2014 viser lignende tall (62% mot,  34% for).

 

 

Jeg mener fortsatt det er tåpelig å trekke frem helsepersonell som en sammenligning med butikkansatte, da fravær av førstnevnte kan føre til tap av liv. Du ser forskjellen her, ikke sant? Kollektivtransport, som du deler opp over veldig mange yker (for at det skal se bra ut for din sak?) fyller en annen rolle. Søndagsåpne butikker vil øke behovet også for flere søndagsvakter i kollektivtrafikken. Mange kjører lange bilturer på søndag (til og fra ferie for eksempel) og da er det et reellt behov for søndagsåpne bensinstasjoner. Når det gjelder kino og restauranter er jeg mer enig i at det ikke er nødvendig, men mange benytter fridagen til den typen rekreasjon, og de ansatte i disse yrkene var klar over muligheten for søndagsjobbing når de søkte jobben. Vektere fyller en sikkerhetsfunksjon, og hadde de tatt fri på søndager, hadde det vært fritt frem for alle kjeltringer å robbe diverse kontorer og andre lokaler som ikke benyttes på søndager.

 

 

Til slutt, hva får deg til å tro at jeg er kristen? Du tar veldig, veldig feil. Og uansett er det da virkelig ikke å "fucke opp verden" å ikke tillate søndagsåpne butikker. Hvorfor så sinna? Ro deg litt ned om du ønsker å bli tatt seriøst i denne diskusjonen :)

 

 

TNS gallup er telefonselskap! Tror du dette selskapet har tilgang til alle telefon nummer i Norge???

Bare fordi TNS gallup har vært irriterende og ringt rundt betyr ikke at de representerer alle sammen i Norge.

Mest sannsynligvis har TNS gallup bare fått tak i gamlinger og barn i 10 - 13 årsalderen som ikke reserverer seg mot telefonlisten. TNS Gallup representerer ikke 5 millioner mennesker i Norge.

Endret av Rioter
Lenke til kommentar

 

Shit. Jeg holdt på å bla frem til side 15, var litt usikker på mange sider det var, men dette er da ut i fra min visning den 83 siden i debatten. Er det noen som har forandret synspunkt underveis, eller er alle som har deltatt i debatten like hardnakket? :) Bare interessant å vite bare, om noen har endret ståsted. :)

Hei, og velkommen til debatten! :)

 

Takk for det :)

Jeg var med tidligere i debatten også så jeg, det er lenge siden.

Skrev forøvrig noe i går da =P

 

 

Jeg har ikke endret mening, men heller blitt enda mer bevisst og sikker på hvor jeg står hen. Fra hva jeg ser, så gjelder det de fleste.

Hva mener du da? :)

Tilsynelatende finnes det gode argumenter på hver sin side av saken, men jeg har kommet frem til den formening at de argumenter som taler for søndagsåpent er sterkere enn de som taler for søndagsstengt. Selvsagt er det fordeler med å ha søndagsstengt - men det er alltid to sider ved en og samme sak. Så måtte jeg undersøke med mine grunnholdninger og hvordan dette spørsmålet stiller seg. Mine grunnholdninger er at det som er frivillig er bra, det som er ufrivillig ikke er bra, dette gjelder også dersom et flertall er for noe.

 

Hvis et flertall er for søndagsstengte butikker, kan de absolutt sørge for dette i et fritt samfunn uten statlig diktat. Det de gjør da er å unngå handling på søndager, slik at kundegrunnlaget til butikkene blir så dårlig at butikkene ikke har råd til, eller finner det lønnsomt å holde åpent på søndager. Dette er da en fredelig måte. Statsmakten er først og fremst et voldsmonopol, når den lager en lov, så innebærer det at alle skal følge den. Så om en butikk holder åpent når staten har sagt nei, vel så er dette kriminelt og straffbart. I min virkelighetsforståelse er ikke det at en butikk har åpent, selv ikke på en søndag noe kriminelt som burde straffes med bøter og liknende. Det passer dårlig med mine grunnverdier, og syn på kriminalitet.

 

En annen ting er at jeg er tilhenger av det som kalles likhet for loven, samt at lovene kun skal sikre liv og rettigheter. Loven er også ytterst subjektiv, og den tillater unntak. Har du en liten butikk, som ikke er større enn et gitt areal, vel da kan du få lov, altså er det ikke likhet for loven, men ren subjektiv synsing. Det er altså ingen konsekvent lov, som alle kan være enig i... Folket er så vidt jeg har oppfattet delt på midten, og når halvparten mener at denne loven er fishy, og ikke føler det er gode nok argumenter for å ha en slik lov, så mener vel jeg at denne loven ikke har livets rett. Kun objektive lover som det er nær konsensus om at vi skal ha, burde være legitime. Slik som lover mot vold etc.

Lenke til kommentar

TNS gallup er telefonselskap! Tror du dette selskapet har tilgang til alle telefon nummer i Norge???

Bare fordi TNS gallup har vært irriterende og ringt rundt betyr ikke at de representerer alle sammen i Norge.

Mest sannsynligvis har TNS gallup bare fått tak i gamlinger og barn i 10 - 13 årsalderen som ikke reserverer seg mot telefonlisten. TNS Gallup representerer ikke 5 millioner mennesker i Norge.

Du kan tviholde så hardt du bare vil på meningsmålinger og poller ikke spør hver enkelt menneske i befolkningen, og at de derfor tar feil. Men tror du virkelig at alle meningsmålinger og poller tar feil?

 

Og bare for info, så kan man ikke reservere seg mot meningsmålinger. Det er kun telefonsalg man kan reservere seg mot. Så i praksis har de faktisk alle telefonnummer i Norge i sine lister, så lenge nummeret ikke er hemmelig.

 

Jeg jobbet selv for et slikt firma for mange år siden, og minimumsalderen var 15 så de snakker ikke med 10-13-åringer. Og de som var mest villige til å bli med på undersøkelsene var faktisk mennesker i 25-40 årsalderen hvor det sies at motstanden mot søndagsåpne butikker er minst.

Lenke til kommentar

Tilsynelatende finnes det gode argumenter på hver sin side av saken, men jeg har kommet frem til den formening at de argumenter som taler for søndagsåpent er sterkere enn de som taler for søndagsstengt.

Jeg er ikke helt enig. Det eneste argumentet jeg ser for søndagsåpent, er at man har mulighet til å handle på søndager. Men jeg synes det er et svakt argument da vi frem til nå fint har klart å handle for søndag på lørdag. Du sier også at frivillig er bra, men i praksis er det ikke frivillig i det hele tatt. Regjeringen legger det frem som at butikkene selv kan velge, men i praksis vil alle bli "tvunget" til å ha åpent på søndager om de skal overleve.

 

Hvis de mindre butikkene holder stengt på søndager, vil de miste de kundene som før handlet på lørdager og som går over til å handle søndager i stedet. Hvis de holder åpent må de bruke mer penger på betjening og kostnadene går opp. Øker de prisene, mister de kunder. Holder de prisene på samme nivå, kan de gå konkurs.

 

Også har du også de butikkene som holder til på kjøpesentre, som må følge kjøpesenterets åpningstid. Og de butikkene som er underlagt kjeder som har som policy å ha søndagsåpent. Uansett grunn til at butikken må holde åpent, så har de ansatte null og niks å stille opp med. Så der har du frivilligheten din :)

Lenke til kommentar

Å nekte søndagsåpning på bakgrunn av et flertall er vel definisjonen av et flertallsdiktatur. Hvis flertallet vil forby stripete sko og israel-poteter, skal vi rette oss etter dette? Det beste er å la folk få bestemme selv.

At allment søndagsåpent kan bli en realitet er noe svært mange butikkansatte har vært klar over (eller i det minste BURDE vært klar over), da dette ikke er noen ny diskusjon. De greide det jo tilbake da brustadbua ble definert, og hadde denne "forutsigbarheten" være et svært tungtveiende argument ville ikke det blitt gjennomført den gangen. Det bør også legges til at restauranter og lignende (brustadbu/storkiosker/mindre bensinstasjonutsalg inkludert) er like (u)nødvendige som en Meny ift søndagsåpent. En lastebilsjåfør må fylle bensin, men om jeg skal forventes å kjøpe middagsmaten min på ukens øvrige dager må man også forvente at lastebilsjåføren kan greie å lage noen brødblingser før denne setter ut på veien på søndager. Det er egentlig en eneste stor dobbelstandard, hvor grensen er trukket nærmest vilkårlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At 60% - 70% sier nei til generelt søndagsåpent viser jo at mange føler solidaritet med de som jobber i varehandelen. Folkemeningen kunne jo teoretisk i verste fall vært motsatt/egoistisk av typen "det rammer ikke meg" og dermed gjort folk likegyldige.

 

Motstanden hadde endog vært enda større, hvis man f.eks. forespeilet et scenario der det ble tatt til orde for generelt søndagsarbeid for alle yrkesgrupper i alle slags næringer.

 

Det er ikke noe mystisk eller religiøst med et slikt resultat. Tvertimot viser det en sunn holdning i folket som vi burde juble for.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er om vi i prinsippet skal bygge lovverk basert på flertallet. På mange måter er lover til for å beskytte mindretallet, noen ganger så går det ut over flertallet. Skatter og avgifter f.eks. er noe de fleste av oss sikkert kunne klart oss uten. Men de er nå der for å verne om de som er litt svakere stilt enn gjennomsnittet.

 

Ikke at disse tingene er direkte sammenkoblet, bruker det bare som eksempel på essensen i det som blir sagt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Shit. Jeg holdt på å bla frem til side 15, var litt usikker på mange sider det var, men dette er da ut i fra min visning den 83 siden i debatten. Er det noen som har forandret synspunkt underveis, eller er alle som har deltatt i debatten like hardnakket? :) Bare interessant å vite bare, om noen har endret ståsted. :)

 

Jeg har ikke vært så aktiv skrivemessig i debatten, men har fulgt den likevel. Var i utgangspunktet mot søndagsåpent, men etter hvert skled jeg nærmere og nærmere midten og av og til over på for-siden. Ligger fortsatt og vipper, men ser ut som jeg lander på et mot søndagsåpent, da jeg liker jjkoggan sine resonnement. Jeg skjønner selvsagt at liberalister ikke vil godta en mening som er basert på subjektive meninger og "følelser" men det får nå bare være.

 

Dine argumenter får meg forøvrig til å bli enda mer mot søndagsåpent...

Lenke til kommentar

Takk for det :)

Jeg var med tidligere i debatten også så jeg, det er lenge siden.

Skrev forøvrig noe i går da =P

Åja, det gikk meg nok hus forbi. Velkommen uansett! :D

 

Hva mener du da? :)

Jeg vil ha vekk forbudet om å ha søndagsåpne butikker. Jeg ønsker at butikkeierne skal få bestemme selv.

 

Tilsynelatende finnes det gode argumenter på hver sin side av saken, men jeg har kommet frem til den formening at de argumenter som taler for søndagsåpent er sterkere enn de som taler for søndagsstengt.

Hvis man skal se på alle argumentene for å beholde forbudet (ikke bare de som er presentert i denne tråden), så er jeg enig med deg. Det har vært noen greie argumenter underveis her og, men jeg føler dem er i mindretall. Det kan selvfølgelig ha noe med måten de er formidlet på, men hvis vi ser vekk fra det også, så synes jeg fortsatt at motstanderne av dagens forbud stiller med sterkere argumenter.

 

Selvsagt er det fordeler med å ha søndagsstengt - men det er alltid to sider ved en og samme sak. Så måtte jeg undersøke med mine grunnholdninger og hvordan dette spørsmålet stiller seg.

Det håper jeg alle har gjort. :) Jeg er glad for at jeg gransket mine verdier og ble helt enig med meg selv om hvor jeg virkelig står.

 

Mine grunnholdninger er at det som er frivillig er bra, det som er ufrivillig ikke er bra, dette gjelder også dersom et flertall er for noe.

Dette er jeg også enig i, men vi kommer aldri til å få et nytt vedtak alle er enig i. Jeg er sikker på at det finnes en haug med folk som ikke liker at segway og vannscooter ble tillatt, men de trenger heldigvis ikke å kjøpe/bruke en. Det hadde vært hakket verre om de ble tvunget til å bruke en. 

 

Så om en butikk holder åpent når staten har sagt nei, vel så er dette kriminelt og straffbart. I min virkelighetsforståelse er ikke det at en butikk har åpent, selv ikke på en søndag noe kriminelt som burde straffes med bøter og liknende. Det passer dårlig med mine grunnverdier, og syn på kriminalitet.

Amen!

 

En annen ting er at jeg er tilhenger av det som kalles likhet for loven, samt at lovene kun skal sikre liv og rettigheter. Loven er også ytterst subjektiv, og den tillater unntak. Har du en liten butikk, som ikke er større enn et gitt areal, vel da kan du få lov, altså er det ikke likhet for loven, men ren subjektiv synsing. Det er altså ingen konsekvent lov, som alle kan være enig i... [...]Kun objektive lover som det er nær konsensus om at vi skal ha, burde være legitime. Slik som lover mot vold etc.

Enig.

Jeg tenker litt enten-eller, fordi jeg mener loven burde være helt tydelig. Enten kan vi tillate det, eller så kan vi ikke det. Kan vi tillate at noen har åpent, så burde alle ha muligheten til å holde åpent.

Det er ingen som nekter en butikk å holde stengt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Angående meningsmålinger: er det rimelig å anta at det er lettere å kjempe mot en lovendring enn det er å kjempe for noe som allerede er på bordet?

 

Jeg har inntrykk av at de som er negative til hva nå enn saken handler om, nærmest krabber gjennom telefonrøret til TNS Gallup for å fortelle nøyaktig hvor de mener at skapet skal stå. De som er for er ofte mer avslappet til saken, og derfor er det vanskeligere å få de til å kjempe for noe som allerede er veldig aktuelt. Litt mer; "Digg ass, nå få vi endelig kjøre vannscooter om vi vil.". 

Lenke til kommentar

Det eneste argumentet jeg ser for søndagsåpent, er at man har mulighet til å handle på søndager. Men jeg synes det er et svakt argument da vi frem til nå fint har klart å handle for søndag på lørdag. [...]

Svakt argument? Det går jo an holde stengt flere dager, fordi det er jo mulig å handle for hele uka på mandag også. 

Dette handler om friheten til Ola Nordmann.

 

Da jeg bodde på Røros hadde jeg en mye mer fleksibel hverdag, ettersom butikkene var åpne hver dag. Helt fantastisk. 

Nå som jeg har flyttet til en større by (som av en eller annen grunn har bestemt at de ikke er en turistdestinasjon (spørs om de 20-30.000 turistene vi hadde her i juli alene er enig i det)) hvor vi ikke har søndagsåpent, så kjenner jeg at jeg savner Røros noe helt enormt. 

Hvis vi letter litt på nisselua og tillater at butikkeiere bestemmer selv, så er jeg sikker på at selv forkjemperne av forbudet vil innrømme at det ikke var så verst allikevel. 

 

Folk er så redde for forandringer.  :mellow:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er jo komisk at turiststeder kan ha åpent (tydeligvis ingen som tenker på arbeidernes ve og vel her, hvis man skal ta kritikken seriøst), små butikker (samme greia) og til sist har man jo søndagsåpent i desember - på tross av alle konsekvenser det måtte ha. Hvem i pokker er det som bestemmer hvilke verdier som skal være vektlagt høyest når det synes som man bare plukker litt her og der? Samtlige konsekvenser ved søndagsåpent burde man se spor av på tursitstedene og hos personell på brustadbuene/storkioskene og i løpet av desembersøndagene. Pussig at det ansees som mer legitimt at en tysker kan handle på en søndag i Norge enn en nordmann i en by uten turisme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kjenner en som jobber i matbutikk i Øyer (du har kanskje ikke hørt om stedet, ikke jeg heller før jeg ble kjent med personen), der har de åpent 363 dager i året, fordi det er ett "turiststed"...

 

Var i Skottland i helgen, der koste vi oss med shopping på søndagen. Det gikk helt fint, ingen som døde av å jobbe den dagen heller faktisk! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kjenner en som jobber i matbutikk i Øyer (du har kanskje ikke hørt om stedet, ikke jeg heller før jeg ble kjent med personen), der har de åpent 363 dager i året, fordi det er ett "turiststed"...

 

Var i Skottland i helgen, der koste vi oss med shopping på søndagen. Det gikk helt fint, ingen som døde av å jobbe den dagen heller faktisk! 

Joda, kjenner til Øyer. Jeg synes det er merksnodig at Øyer er et turiststed, mens Lillehammer (f.eks, som ligger 15 minutter unna) ikke er det. 

Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt enig. Det eneste argumentet jeg ser for søndagsåpent, er at man har mulighet til å handle på søndager. Men jeg synes det er et svakt argument da vi frem til nå fint har klart å handle for søndag på lørdag. Du sier også at frivillig er bra, men i praksis er det ikke frivillig i det hele tatt. Regjeringen legger det frem som at butikkene selv kan velge, men i praksis vil alle bli "tvunget" til å ha åpent på søndager om de skal overleve.

 

Hvis de mindre butikkene holder stengt på søndager, vil de miste de kundene som før handlet på lørdager og som går over til å handle søndager i stedet. Hvis de holder åpent må de bruke mer penger på betjening og kostnadene går opp. Øker de prisene, mister de kunder. Holder de prisene på samme nivå, kan de gå konkurs.

 

Også har du også de butikkene som holder til på kjøpesentre, som må følge kjøpesenterets åpningstid. Og de butikkene som er underlagt kjeder som har som policy å ha søndagsåpent. Uansett grunn til at butikken må holde åpent, så har de ansatte null og niks å stille opp med. Så der har du frivilligheten din :)

Selvsagt har vi klart oss fint uten søndagsåpent. Det handler ikke om hva vi klarer oss med, heldigvis. Jeg hadde klart meg med mindre leilighet, mindre TV, ingen TV etc. Jeg hadde klart meg med to sett med klær, jeg har mange ganger flere. Folk hadde klart seg uten ferdigmat, de hadde også klart seg med mye mindre mat.

 

Rundt 20 % av arbeidsstyrken jobber på søndager, og de klarer seg. Butikkansatte vil også klare seg hvis de må arbeide på søndager. De vil klare seg helt fint. Hva vi klarer oss med eller trenger er et minst like svakt argument slik jeg ser det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...