Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

 

 

Det er jo helt greit å måle hvor ille dette er, men såvidt jeg vet er det ikke hver helg at noen får hjerteinfarkt eller tar selvmord her i landet hvor søndagsjobbing beviselig er en faktor. Jeg har alt stilt meg kritisk til hva det er denne økningen egentlig representerer, at søndagen per definisjon er skummel å jobbe på er neppe fasiten, og ifølge første setning i denne posten kan man definitivt diskutere om dette er et problem i praksis, selv om man kunne vifte med noen magre prosentsatser om at det faktisk er verre å jobbe søndag.

 

Man kan ikke innføre hjelmpåbud uten fordi det kan tenkes det kan ramle en liten asteroide eller noe annet "løsøre" og treffe en i skallen, selv om det beviselig minker risikoen for å bli skadet.

Du presenterer tåpelige sammenlignelser som ikke er saklige. Hvor stor økning i hjerteinfarkt risiko før det blir et "problem"? Dobbelt så mye ?

Hvor stor økning i asteroide-i-skallen-relaterte dødsfall må til før et hjelmpåbud er et faktum? Dobbelt så mye?

 

Poenget her er at prosent ikke nødvendigvis er godt egnet til å gi en god analyse av problemstillingen. Grav heller frem antall arbeidstimer per uhell i de to tilfellene, så ser vi om det er så mye at det faktisk er et reellt problem. Om det skjer ett uhell pr 15000 arbeidstimer på hverdagene og ett uhell pr 10000 arbeidstimer på søndager er det jo fortsatt ikke mer enn ett uhell per 1250 arbeidsdager - eller et uhell pr 24 år med søndagsjobbing. I så måte er økningen i prosent irrelevant for hele debatten når det uansett må ansees som trygt å gå på jobb på søndag (derav asteroidesammenligningen, som tar det et knepp lenger for å illustrere poenget).

576 av de 24.000 som ble intervjuet sier at de har fått hjertesykdommer pga arbeidet. 202 av disse 576 jobber soendager (6000 ut av de 24.000 jobber soendager)

 

Det vill si, 3,4 % av de som jobber paa soendag faar hjertesykdommer, mens 2,4% av de som ikke jobber paa soendag faar hjertesykdommer.

 

LIke sannsynlig som aa bli truffet av asteroider? Ubetydelig oekning?

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1% er for lite for å kunne bevise en korrelasjon. Det er for mange ukjente faktorer, som f.eks hvilke yrker snakker vi om? Hjertesykdommer kan ramme hvemsomhelst, utifra tallene så vitner dette mer om tilfeldigheter, det er ihvertfall ikke nok til å konkludere med at søndagsjobbing øker risikoen for hjertesykdommer.

Statistikk er et komplisert felt, og det er veldig lett å tolke det feil.

 

"Three statisticians go deer hunting with bows and arrows. they spot a big buck and take aim. One shoots and his arrow flies off three metres to the right. The second shoots and his arrow flies off three metres to the left. The third statistician jumps up and down yelling; We got him! We got him!"

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Vet ikke om dette er et resultat av en "language barrier", men det holder ikke å SI at amn har fått det pga jobben, det er jo kun en ufaglærts synsing. Det kan også være andre underliggende faktorer her, som at de som velger å jobbe søndag kanskje har en usunn livsstil. Hvis det er mer sannsynlig at en tilfeldig person på Oslo Øst har lungekreft, kols eller lignende betyr ikke det at området må fraflyttes og stenges fordi det er farlig å oppholde seg der. Den faktiske årsaken er at røyking i større grad er en "lavklasseting", og de bosetter seg ikke på vestkanten, fordi de ikke har råd eller får tilbud om det fra kommunen.

Lenke til kommentar

Yrker hvor man jobber på søndager.

 

Kiosker som Narvesen, 7-eleven osv

Bensinstasjoner

Leger, helsesekretærer, og Sykepleiere bemanner sykehus på søndager

Kinoer

Fast food kiosker som kebab, pizza, dolly dimples og peppes pizza osv

Taxi næringen jobber på søndager

Buss sjåfører

T-bane sjåfører

Tog sjåfører

Vektere/sikkerhetsvakter

Fly selskaper

 

Oh boy her var det mange som jobber på søndager. Siden søndagen er hellig synes jeg at ingen skal bemanne sykehusene. Alle helsepersonell kan ta fri så de syke pasientene kan dø. Det gjør ingenting! Også burde alt av transport som buss, t-bane, tog og fly stoppe opp. Fordi søndag er helligdag og ingen må jobbe denne dagen.

At du trekker frem spesielt sykehus, og sammenligner det med butikker, blir bare tåpelig. Et ubemannet sykehus kan føre til tap av liv, en ubemannet butikk kan føre til at man må planlegge innkjøp på lørdag. Å sammenligne dette blir bare for dumt. Flere av de andre eksemplene du trekker frem har også langt viktigere funksjoner i samfunnet enn en vanlig butikk.

 

De som jobber i disse yrkene du nevner, gikk inn i yrket med den bevissthet at de måtte jobbe noen søndager. Vi som valgte butikkyrket (og da snakker jeg ikke nødvendigvis om matbutikker for dette vil gjelde de fleste typer forretninger) for mange år siden, så for oss søndag som en fridag, like sannsynlig som de fleste andre yrker ser både lørdag og søndag som fridag. Å måtte jobbe noen lørdager, er greit, men søndager er det mange som har tradisjoner sammen med familie eller venner. Skal man måtte bytte jobb (og yrke) kun fordi regjeringen får for seg at det er så viktig med søndagsåpne butikker? Noe et større flertall av befolkningen ikke ønsker?

 

Personlig jobber jeg vanligvis mandag-fredag og noen lørdager, men må på grunn av min stilling i butikken være tilgjengelig alle lørdager om noen skulle bli syke, og jeg må ha mobiltelefonen innen rekkevidde hele tiden i tilfelle noen trenger hjelp til noe. Søndag er min eneste "ekte" og sikre fridag, og blir det søndagsåpne butikker, har jeg ingen dager i uken hvor jeg kan puste helt ut, slå av mobiltelefonen noen timer og koble av fra samfunnet for en stund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva har dere argumentert mot - at mer skiftarbeid fører til uregelmessig søvn og dårlige prestasjoner på områder som f.eks. skole, slik Simen1 skriver og viser? Hvor?

Først vil jeg bare beklage at det har tatt tid før jeg har svart på denne. Jeg visste helt ærlig ikke helt i hvilken ende jeg skulle begynne i.

 

Nei, du har rett, akkurat det innlegget har vi ikke argumentert mot. Jeg skal fortelle deg hvorfor jeg droppet det til å begynne med. 

 

Jeg har lest gjennom artiklene Simen1 viser til, og jeg vet ikke helt om du er kjent med "tre typer løgn"?; løgn, forbannet løgn og statistikk.

Hentet fra Wikipedia:

"Utsagnet viser til den overbevisende og tilsynelatende troverdigheten i tall, bruken av statistikk for understøtte svake argumenter og samtidig tendensen til enkelte å nedvurdere og kritisere statistikk som ikke støtter deres egen posisjon (tilsvarende utsagnet «Ikke forstyrr meg med fakta når jeg vet at jeg har rett!»)."

 

Det er hovedgrunnen til at jeg ikke har tatt meg bryet med å svare på det konkrete innlegget du viser til.

 

Vi kan allikevel ta en titt på noe av det som står i de nevnte artiklene:

 

For mange av disse kan jobben være en reell utfordring for helsa. Vi ser nærmere på hvordan skiftarbeid kan påvirke kostholdet, søvnmønsteret og tiden man har til å være fysisk aktiv.
Det at tilbudet på trening kan være mindre på formiddag- og dagtid sammenlignet ettermiddag og kveld kan gjøre det vanskeligere for mange å få trent.
Undersøkelser tyder på at det kan være en sammenheng mellom skiftarbeid og kreft, særlig brystkreft og prostatakreft (Schernhammer & Schulmeister, 2004).

Skiftarbeid kan altså være en reell utfordring for helsa. Det kan påvirke kostholdet. Det kan tyde på at det er en årsak til det aller meste, om du går inn for å finne tall på det (eks; en statistikk kan vise at rødvin er bra for hjertet, mens en annen viser det motsatte.). Det kommer helt an på hvilken vinkling man går for og hva man ønsker å oppnå. Dette er ikke et nytt fenomen.

 

Jeg vil ta en råsjans og påstå at journalisten har stilt spørsmålene på en sånn måte at det underbygger det de vil få frem i artikkelen, såkalt "ledende spørsmål".

Det er ikke tilfeldig hvordan spørsmål og svar utformes i en spørreundersøkelse eller et intervju. Ledende spørsmål er spørsmål hvor man inviterer til bestemte svar.

 

I noen av artiklene tar de for seg at det er vanskeligere å holde døgnrytmen med skiftarbeid, og det er nok sant. Men det går an.

 

For samfunnet kan en økning i skiftarbeid være både praktisk og økonomisk gunstig, men for den enkelte skiftarbeider kan skiftarbeid ha negativ innvirkning på helsen (Costa, 1996; Knutsson, 2003).

Igjen; det kan ha negativ innvirkning på helsen.

 

Redusert søvnlengde er blant de viktigste konsekvensene av nattarbeid.

Så bra at vi ikke debatterer om nattarbeid her, da. :)

 

Det er begrenset kunnskap om den individuelle toleransen for skiftarbeid og den endringen av søvnkvalitet og forskyvning av døgnrytmen som det medfører.

Javel.

 

Hva er årsaken til at noen tåler skiftarbeid, mens andre ikke gjør det? Forskning har vist at individer som er misfornøyd med skiftordningen, har mer søvnproblemer enn de som er fornøyd med den (Axelsson, Åkerstedt, Kecklund & Lowden, 2004).

Sånn er det vel over alt (ikke bare skiftarbeid), eller har jeg misforstått fullstendig? Folk som er misfornøyd med noe mister kanskje søvn over det. Sånn er det bare.

 

Andre faktorer er alder, fysisk helse, sosiale faktorer og økonomi (Costa, 2003). Den vanligste oppfatningen i forhold til alder er at søvnplager knyttet til skiftarbeid øker i takt med alderen (Harma, 1996; Marquié, 1999).

Tja, det kan vel skyldes flere ting. Jeg har lest/hørt flere steder at det blir flere plager med alderen generelt, så at det er direkte tilknyttet det å jobbe etter kl. 16 er jeg langt ifra overbevist om.

 

Annen forskning har imidlertid vist at «eldre» skiftarbeidere kan takle skiftarbeid bedre enn yngre fordi de har mindre krav på hjemmebane, for eksempel i form av små barn, høyere generell mestring basert på erfaring, og fordi eldre trenger mindre søvn enn yngre (Harrington, 2001).

Åja, så nå er det motsetninger igjen?

 

En annen artikkel tar for seg sykepleiere som mister søvn på grunn av skiftarbeid.

Her vises det til ansatte som går på forskjellige turnuser, og som ikke har en fast arbeidstid. Kan det løses på en måte? Kan man for eksempel ha en uke med tidligvakt, en uke med kveldsvakt, og en uke med nattevakt? Eller er det umulig å få til?

Kan det også tenkes at sykepleiere mister søvn som en reaksjon på den psykiske belastningen arbeidet medfører?

 

I noen av artiklene vises det til at det er individuelle forskjeller med hensyn til om man er A- eller B-menneske.

Jeg tenker litt som så, at hvis du ikke liker kaviar, så ikke ha på det på brødskiva. Fikser du ikke kveldsarbeid, så finn deg noe annet å gjøre.

 

Den ene artikkelen viser til noen forebyggende tiltak for å forbedre søvnen:

 

- Er det noe man kan gjøre for å motvirke de helseproblemene som følger av skift- og nattarbeid?

- Det viktigste er å være nøye med søvnhygienen når man skal legge seg for å sove, sier professor Torbjørn Åkerstedt. - Denne kan forbedres ved stillhet, mørke, et kjølig soverom og det faktum at man reserverer soverommet for søvn og avslapning. Man bør unngå å sove for lenge, la være å innta stoffer som koffein, alkohol, nikotin før sengetid og unngå for mye psykisk og fysisk stress før man legger seg. Moderat mosjon kan derimot være en fordel.

Er ikke dette tips til alle, egentlig? Jeg har hørt slike oppfordringer hele livet, ikke bare mens jeg har jobbet skiftarbeid eller på natt.

 

Videre er det flere artikler som tar for seg søvnproblemer blant ungdom, og at for lite søvn påvirker karakterene. Dette er jo overhodet ingen nyhet, og har ingen ting med skiftarbeid å gjøre. En veldig, veldig tynn linje kan trekkes til å vise at for lite søvn medfører det ene og det andre, og de andre artiklene hevder at skiftarbeid kan forårsake søvnproblemer, så jeg velger å la den passere allikevel.

 

"Lite søvn, mer syk". "Sover du mindre enn 7 timer per natt, øker risikoen for forkjølelse betraktelig". Det er jo ingen her som har sagt at folk ikke skal sove!

Ja, for noen kan det være en utfordring å sovne etter kveldsarbeid, andre er slitne og sovner med én gang. Dette er individuelle forskjeller som arbeidsgiver må ta høyde for.

 

Midt oppi det hele er det henvist til en artikkel som drar inn bruk av PC- og mobilbruk. Sukk... Er det så vanskelig å finne relevante artikler?

 

Fra de samme artiklene fant jeg forøvrig også: 

Når man jobber på kvelden og natten, får man gjerne mer tid til barna på dagtid. Man får også unnagjort gjøremål som det å gå i banken, til legen og lignende. Når man jobber skift, har man også mulighet for å få komprimert arbeidstiden slik at man får lengre sammenhengende fritid. Så noen fordeler har man så absolutt.

Og siden det har vært litt fram og tilbake om hvor mange som faktisk jobber skiftarbeid fra før av og ikke, så slenger jeg for ordens skyld inn et sitat fra en av artiklene som var linket til.

 

[...]Men i 2009 jobbet faktisk hele 761 000 personer, eller 33 prosent, av alle ansatte utenom vanlig dagtid, som regnes som mandag til fredag klokken 06 til 18, i sin hovedjobb, ifølge Arbeidskraftundersøkelsen (AKU), skriver BA.no.

 

Artikler uten kilder har jeg valgt å hoppe glatt over.

 

Man kan finne negative sider ved så og si alle jobber. For meg står det visst ikke så bra til, fordi jeg har en kontorjobb og sitter mye stille. Sjekk bare det jeg fant her!

I tilfelle dere får opp andre resultater enn meg, så hiver jeg inn noen eksempler som underbygger hvor helsefarlig det er for meg å jobbe på kontor:

Jeg skal innrømme det, jeg merker at det hadde vært digg med en hev-senk-pult, for eksempel, men jeg klarer meg helt fint.

 

Ifølge professor Bodil Jönsson burde vi faktisk bare jobbe to timer per dag.

 

Misforstå meg rett her; jeg sier ikke at skiftarbeid er til å juble for. Jeg sier bare at det ikke trenger å være mer skadelig enn noe annet. [...](her måtte jeg bare stoppe meg selv. Ble litt vel ivrig.)

 

Den siste grunnen til at jeg ikke svarte på innlegget til Simen1, var at jeg, med å svare, sporer av trådens tema.

Skiftarbeid er allerede et faktum, og det å holde åpent fra f.eks. 11-17 på en søndag bør ikke være vanskeligere enn å holde åpent fra 7-23 på mandag.

 

Jeg håper at vi nå kan vende oss vekk fra dette og konsentrere oss om det denne debatten egentlig handler om (igjen): søndagsarbeid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noe et større flertall av befolkningen ikke ønsker?

Jeg vil gjerne se undersøkelser hvor alle faktisk har fått muligheten til å svare på om de ønsker søndagsåpent eller ikke. 

Jeg har nemlig ikke blitt beæret med muligheten til å svare på det selv, så jeg kjenner meg egentlig litt snurt om jeg er den eneste.

Lenke til kommentar

1% er for lite for å kunne bevise en korrelasjon. Det er for mange ukjente faktorer, som f.eks hvilke yrker snakker vi om? Hjertesykdommer kan ramme hvemsomhelst, utifra tallene så vitner dette mer om tilfeldigheter, det er ihvertfall ikke nok til å konkludere med at søndagsjobbing øker risikoen for hjertesykdommer.

Statistikk er et komplisert felt, og det er veldig lett å tolke det feil.

 

"Three statisticians go deer hunting with bows and arrows. they spot a big buck and take aim. One shoots and his arrow flies off three metres to the right. The second shoots and his arrow flies off three metres to the left. The third statistician jumps up and down yelling; We got him! We got him!"

Ingen har sagt at søndagsjobbing er årsaken til hjertesykdommen, men at det finnes en korrelasjon. Jobber du på søndag, blir det mer sannsynlig at du har en hjertesykdom. Forskerne sier at det er ingen tilfeldighet, at de to gruppene er forskjellige (95% confidence interval)

Hvorfor de som jobber på søndag har mer hjertesykdommer kan man bare gjette. Likevel mistenker man søndagsarbeid som en faktor når det korrelere med antall søndagers jobbet/måned

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar

Vet ikke om dette er et resultat av en "language barrier", men det holder ikke å SI at amn har fått det pga jobben, det er jo kun en ufaglærts synsing. Det kan også være andre underliggende faktorer her, som at de som velger å jobbe søndag kanskje har en usunn livsstil. Hvis det er mer sannsynlig at en tilfeldig person på Oslo Øst har lungekreft, kols eller lignende betyr ikke det at området må fraflyttes og stenges fordi det er farlig å oppholde seg der. Den faktiske årsaken er at røyking i større grad er en "lavklasseting", og de bosetter seg ikke på vestkanten, fordi de ikke har råd eller får tilbud om det fra kommunen.

Data ble justert for inntekt. Videre så korrelete det med hvor ofte man jobbet på søndag. Jobbeten mer søndager er måned, øker sjansen at en har hjertesykdommer og andre helseplager som lettere kan sies forårsaker jobben(muskel/rygg problemer f eks)

Lenke til kommentar

At du trekker frem spesielt sykehus, og sammenligner det med butikker, blir bare tåpelig. Et ubemannet sykehus kan føre til tap av liv, en ubemannet butikk kan føre til at man må planlegge innkjøp på lørdag. Å sammenligne dette blir bare for dumt. Flere av de andre eksemplene du trekker frem har også langt viktigere funksjoner i samfunnet enn en vanlig butikk.

 

De som jobber i disse yrkene du nevner, gikk inn i yrket med den bevissthet at de måtte jobbe noen søndager. Vi som valgte butikkyrket (og da snakker jeg ikke nødvendigvis om matbutikker for dette vil gjelde de fleste typer forretninger) for mange år siden, så for oss søndag som en fridag, like sannsynlig som de fleste andre yrker ser både lørdag og søndag som fridag. Å måtte jobbe noen lørdager, er greit, men søndager er det mange som har tradisjoner sammen med familie eller venner. Skal man måtte bytte jobb (og yrke) kun fordi regjeringen får for seg at det er så viktig med søndagsåpne butikker? Noe et større flertall av befolkningen ikke ønsker?

 

Personlig jobber jeg vanligvis mandag-fredag og noen lørdager, men må på grunn av min stilling i butikken være tilgjengelig alle lørdager om noen skulle bli syke, og jeg må ha mobiltelefonen innen rekkevidde hele tiden i tilfelle noen trenger hjelp til noe. Søndag er min eneste "ekte" og sikre fridag, og blir det søndagsåpne butikker, har jeg ingen dager i uken hvor jeg kan puste helt ut, slå av mobiltelefonen noen timer og koble av fra samfunnet for en stund.

 

 

Poller på Aftenposten, vg og tv2 tilsvarer ikke flertallet. Gi en folkeavstemning så kan vi sjekke om flertallet vil ha dette.

Du uttaler deg ikke på vegne av flertallet. Dessuten så nevnte jeg også mange yrker som jobber på søndager og disse lett kan sammenlignes med en vanlig butikk.

 

Det er ikke noe tåpelig å trekke fram helsepersonell i det hele tatt. Det er dere fundamentale kristne mennesker som fucker opp verden. Tvinger deres ideologi over på andre mennesker som ikke tilber den falske kristne guden i himmelen.

Endret av Rioter
Lenke til kommentar

 

 

Hvordan tror du årlige nattåpent fører frem? Butikkene tjener ikke godt på dette.

Atdetvar? Kjøpesentre som har nattåpent (ihvertfall de jeg har vært på) pleier jo å være stappfulle, så dvordan kan du si at de ikke tjener på det? Eller sier du at kjøpesenterets ledelse kan komme med et ultimatum: enten holder dere nattåpent eller så kaster vi dere ut? Hva skulle kjøpesenteret tjent på en slik praksis?
De er stapfulle pga tilbud hadde ikke vært så mange det om det var slik hver dag
Lenke til kommentar

 

1% er for lite for å kunne bevise en korrelasjon. Det er for mange ukjente faktorer, som f.eks hvilke yrker snakker vi om? Hjertesykdommer kan ramme hvemsomhelst, utifra tallene så vitner dette mer om tilfeldigheter, det er ihvertfall ikke nok til å konkludere med at søndagsjobbing øker risikoen for hjertesykdommer.

Statistikk er et komplisert felt, og det er veldig lett å tolke det feil.

 

"Three statisticians go deer hunting with bows and arrows. they spot a big buck and take aim. One shoots and his arrow flies off three metres to the right. The second shoots and his arrow flies off three metres to the left. The third statistician jumps up and down yelling; We got him! We got him!"

Ingen har sagt at søndagsjobbing er årsaken til hjertesykdommen, men at det finnes en korrelasjon. Jobber du på søndag, blir det mer sannsynlig at du har en hjertesykdom. Forskerne sier at det er ingen tilfeldighet, at de to gruppene er forskjellige (95% confidence interval)

Hvorfor de som jobber på søndag har mer hjertesykdommer kan man bare gjette. Likevel mistenker man søndagsarbeid som en faktor når det korrelere med antall søndagers jobbet/måned

 

Hva med kosthold, aktivitetsnivå, gener, livsstil osv.? Jeg vil tro det er slike faktorer som spiller inn, enn hvorvidt de jobber på søndager eller ei.

Altså en mistanke er nok til å bruke det som et argument? De faktorene som jeg nevnte er gigantiske i forhold til en faktor som ikke en gang er bevist og er knapt målbar. De sier det ikke er en tilfeldighet, men kan likevel bare spekulere?

Vi vet ikke hvordan spørsmålene i denne undersøkelsen er utformet, hvilke faktorer som er tatt med osv osv. Det er helt umulig å dra en konklusjon fra den undersøkelsen, noe selv innrømmer ved å kun å mistenke søndagsjobbingen faktoren.

Basert på hva som er presentert i tråden så langt, så er ikke denne undersøkelsen verdt papiret den er skrevet på.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

 

 

 

1% er for lite for å kunne bevise en korrelasjon. Det er for mange ukjente faktorer, som f.eks hvilke yrker snakker vi om? Hjertesykdommer kan ramme hvemsomhelst, utifra tallene så vitner dette mer om tilfeldigheter, det er ihvertfall ikke nok til å konkludere med at søndagsjobbing øker risikoen for hjertesykdommer.

Statistikk er et komplisert felt, og det er veldig lett å tolke det feil.

 

"Three statisticians go deer hunting with bows and arrows. they spot a big buck and take aim. One shoots and his arrow flies off three metres to the right. The second shoots and his arrow flies off three metres to the left. The third statistician jumps up and down yelling; We got him! We got him!"

Ingen har sagt at søndagsjobbing er årsaken til hjertesykdommen, men at det finnes en korrelasjon. Jobber du på søndag, blir det mer sannsynlig at du har en hjertesykdom. Forskerne sier at det er ingen tilfeldighet, at de to gruppene er forskjellige (95% confidence interval)

Hvorfor de som jobber på søndag har mer hjertesykdommer kan man bare gjette. Likevel mistenker man søndagsarbeid som en faktor når det korrelere med antall søndagers jobbet/måned

Hva med kosthold, aktivitetsnivå, gener, livsstil osv.? Jeg vil tro det er slike faktorer som spiller inn, enn hvorvidt de jobber på søndager eller ei.

Altså en mistanke er nok til å bruke det som et argument? De faktorene som jeg nevnte er gigantiske i forhold til en faktor som ikke en gang er bevist og er knapt målbar. De sier det ikke er en tilfeldighet, men kan likevel bare spekulere?

Vi vet ikke hvordan spørsmålene i denne undersøkelsen er utformet, hvilke faktorer som er tatt med osv osv. Det er helt umulig å dra en konklusjon fra den undersøkelsen, noe selv innrømmer ved å kun å mistenke søndagsjobbingen faktoren.

Basert på hva som er presentert i tråden så langt, så er ikke denne undersøkelsen verdt papiret den er skrevet på.

Konklusjonen som Forskerne trekker er "søndagsarbeid korrereleres med blant annet hjertesykdomner". Hensikten var ikke å bevise at søndagsarbeid forårsaker hjertesykdommer, hensikten var å undersøke hvis søndagsarbeid korrelerer med helse, ulykker eller psykiske lidelser som det gjør med skiftarbeid. Hvis så, må årsakene undersøkes. Det er god forskning som presenteres og noe som må gjøres som de første skritt mot isolering av søndagsarbeids innflytelse

 

Når det gjelder helse kan det bli umulig til å isolere alle andre faktorer som bidrar til dårlig helse. Tobakkindustrien tror ikke forskning har "bevist" at røyking forårsaker kreft av denne grunn. Det man prøver er å ha såpass stort antall mennesker at de andre faktorene jevner seg ut, du håper at livsstil og gener hos de 6000 som jobber søndager er ikke nokså forskjellige (gjennomsnittlige) enn de 18.000 som ikke gjør det. Det er et veletablert metode, men må gjentas flere ganger før en kan trekke konklusjoner

 

Nachreiners forskning beviser ikke noe annet enn at det blir verdt mer forskning til å vise at søndagsarbeid har negative konsekvenser

Lenke til kommentar

Konklusjonen som Forskerne trekker er "søndagsarbeid korrereleres med blant annet hjertesykdomner". Hensikten var ikke å bevise at søndagsarbeid forårsaker hjertesykdommer, hensikten var å undersøke hvis søndagsarbeid korrelerer med helse, ulykker eller psykiske lidelser som det gjør med skiftarbeid. Hvis så, må årsakene undersøkes. Det er god forskning som presenteres og noe som må gjøres som de første skritt mot isolering av søndagsarbeids innflytelse.

Hvem er de 24 000? alder, kjønn, yrke, hvor mye jobber dem totalt sett, osv? Det vi snakker om i denne tråden er butikkansatte, ikke fysisk krevende jobber som bygningsarbeidere f.eks, eller stressende (og fysiske) jobber innenfor helsevesenet. Det er relevant informasjon fra rapporten/undersøkelsen som er fraværende, eller som ikke er presentert i denne tråden.

Jeg ser bare antagelser, gjetninger, og tall som kan ha helt andre forklaringer enn at det er søndagsjobbingen som har ansvar for den 1% økningen av hjertesykdommer blant de spurte.

Med mindre forskerne kan bevise en direkte kausalitet eller en korrelasjon av stor betydning, så er det ingen grunn til å bruke noe mer tid på "helseplage" argumentet i denne tråden. Det er faktorer som er mye større og som har beviselig negativ effekt på hjertet, enn hvorvidt man jobber på søndager eller ei.

 

 

 

Når det gjelder helse kan det bli umulig til å isolere alle andre faktorer som bidrar til dårlig helse. Tobakkindustrien tror ikke forskning har "bevist" at røyking forårsaker kreft av denne grunn. Det man prøver er å ha såpass stort antall mennesker at de andre faktorene jevner seg ut, du håper at livsstil og gener hos de 6000 som jobber søndager er ikke nokså forskjellige (gjennomsnittlige) enn de 18.000 som ikke gjør det. Det er et veletablert metode, men må gjentas flere ganger før en kan trekke konklusjoner

Skjønner ikke helt hva du forsøker å si her :hmm: Kan du omformulere?

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Shit. Jeg holdt på å bla frem til side 15, var litt usikker på mange sider det var, men dette er da ut i fra min visning den 83 siden i debatten. Er det noen som har forandret synspunkt underveis, eller er alle som har deltatt i debatten like hardnakket? :) Bare interessant å vite bare, om noen har endret ståsted. :)

 

 

Man kan i alle fall slå fast at dette ikke er noen kampsak i de landene som har legalisert søndagsåpent. De færreste i de landene som har avkriminalisert søndagshandel, kjemper nå for å få innført de eiendomsrettighetskrenkende lovene igjen, og statistikk viser vel at de er fornøyde om jeg da ikke husker helt riv ruskende feil. Og får man innført dette i Norge, så vil det ikke gå mange årene før folk har vendt seg til dette, og syntes det er OK, og det ikke lenger er en politisk kampsak lenger. Hvis dette er det største problemet venstresiden har, da har de jaggu meg lite å fare med.

Endret av тurbonєℓℓo
Lenke til kommentar

Det er jo ikke utenkelig at det er de med litt dårligere utgangspunkt som må ta til takke med søndagsvaktene, forutsatt at de er mindre ettertraktede.

Det er ikke utenkelig at søndagsarbeidere er yngrer og bør ha mindre hjertesykdommer eller sykdommer generellt.

Ihvertfall prøvde Nachreiner å justere for inntekt til å minimisere "dårligere utgangspunktet" som ekstern faktor

Lenke til kommentar

Shit. Jeg holdt på å bla frem til side 15, var litt usikker på mange sider det var, men dette er da ut i fra min visning den 83 siden i debatten. Er det noen som har forandret synspunkt underveis, eller er alle som har deltatt i debatten like hardnakket? :) Bare interessant å vite bare, om noen har endret ståsted. :)

Hei, og velkommen til debatten! :) 

 

Jeg har ikke endret mening, men heller blitt enda mer bevisst og sikker på hvor jeg står hen. Fra hva jeg ser, så gjelder det de fleste. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poller på Aftenposten, vg og tv2 tilsvarer ikke flertallet. Gi en folkeavstemning så kan vi sjekke om flertallet vil ha dette.

Du uttaler deg ikke på vegne av flertallet. Dessuten så nevnte jeg også mange yrker som jobber på søndager og disse lett kan sammenlignes med en vanlig butikk.

 

Det er ikke noe tåpelig å trekke fram helsepersonell i det hele tatt. Det er dere fundamentale kristne mennesker som fucker opp verden. Tvinger deres ideologi over på andre mennesker som ikke tilber den falske kristne guden i himmelen.

 

Jeg stoler ikke blindt på poller på nettaviser og TV-stasjoner. Men når alle ender opp med samme resultat, så må det jo være noe i det.

 

I tillegg bekrefter normale meningsmålinger utført av TNS Gallup at det er flertall mot søndagsåpne butikker (10. april i år: 67% mot, 30,3% for, 2,7% vet ikke).  Link 

En undersøkelse utført av Sentio i desember 2014 viser lignende tall (62% mot,  34% for).

 

 

Jeg mener fortsatt det er tåpelig å trekke frem helsepersonell som en sammenligning med butikkansatte, da fravær av førstnevnte kan føre til tap av liv. Du ser forskjellen her, ikke sant? Kollektivtransport, som du deler opp over veldig mange yker (for at det skal se bra ut for din sak?) fyller en annen rolle. Søndagsåpne butikker vil øke behovet også for flere søndagsvakter i kollektivtrafikken. Mange kjører lange bilturer på søndag (til og fra ferie for eksempel) og da er det et reellt behov for søndagsåpne bensinstasjoner. Når det gjelder kino og restauranter er jeg mer enig i at det ikke er nødvendig, men mange benytter fridagen til den typen rekreasjon, og de ansatte i disse yrkene var klar over muligheten for søndagsjobbing når de søkte jobben. Vektere fyller en sikkerhetsfunksjon, og hadde de tatt fri på søndager, hadde det vært fritt frem for alle kjeltringer å robbe diverse kontorer og andre lokaler som ikke benyttes på søndager.

 

 

Til slutt, hva får deg til å tro at jeg er kristen? Du tar veldig, veldig feil. Og uansett er det da virkelig ikke å "fucke opp verden" å ikke tillate søndagsåpne butikker. Hvorfor så sinna? Ro deg litt ned om du ønsker å bli tatt seriøst i denne diskusjonen :)

Endret av Molekylet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...