Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

For en såpass lite triviell sammenheng må det forskes videre. Den reelle årsaken er neppe søndagsarbeid, som jo er som arbeid en hvilken som helst annen dag.

Nei, søndag er ikke som alle andre dager enten hjemme eller på arbeidstedet. Hvor forskjellig det er og hvor mye det påvirker samfunn kan man diskutere, men det blir både fornuftig og logisk å anta at mindre sosiale kontakt med venner og familie ville ha en effekt, eller å jobbe med mindre erfarne medarbeidere/ledere og gjør mer forskjellige ting på jobben enn som kreves andre dager ville ha konsekvenser
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den sosiale biten har forandret seg drastisk de siste årene. Tenker da på mobil og sosiale medier.

 

Med andre ord, det sosiale mønsteret har allerede forandret seg fra det en gang var.

Jada-jeg har mindre sosiale kontakt med familien de siste årene fordi de sitter foran PC skjermen og ikke snakker med hverandre.
Lenke til kommentar

 

For en såpass lite triviell sammenheng må det forskes videre. Den reelle årsaken er neppe søndagsarbeid, som jo er som arbeid en hvilken som helst annen dag.

Nei, søndag er ikke som alle andre dager enten hjemme eller på arbeidstedet. Hvor forskjellig det er og hvor mye det påvirker samfunn kan man diskutere, men det blir både fornuftig og logisk å anta at mindre sosiale kontakt med venner og familie ville ha en effekt, eller å jobbe med mindre erfarne medarbeidere/ledere og gjør mer forskjellige ting på jobben enn som kreves andre dager ville ha konsekvenser

 

 

Om du løfter en eske på mandag eller søndag er irrelevant for diskusjonen, det er ingen rasjonell grunn til at man skal bli mer skadeutsatt av å gjøre det samme på to vilkårlige ukedager. At betjeningen får adekvat opplæring bør være en selvfølge, og i den grad dette ikke skjer er det DER problemet ligger - ikke i at noen gjør "noe" på en søndag.

Lenke til kommentar

 

 

Om du løfter en eske på mandag eller søndag er irrelevant for diskusjonen, det er ingen rasjonell grunn til at man skal bli mer skadeutsatt av å gjøre det samme på to vilkårlige ukedager.

Er du sliten og erfarer du mer stress fordi du har mindre sosiale kontakt med familien og venner og føler deg mer isolerte blir du mer utsatt for skader

 

 

At betjeningen får adekvat opplæring bør være en selvfølge, og i den grad dette ikke skjer er det DER problemet ligger - ikke i at noen gjør "noe" på en søndag.

Så lenge søndagsarbeid er uønskelig for de fleste vill de mindre erfarne medarbeidere/ledere bli på stedet. Det viser seg også at antall medarbeidere blir lavere slik at de som må jobbe på søndag må ofte gjør mer forskjellige arbeid enn de måtte gjøre andre dager

 

En kan kreve at mer erfarne arbeidere må jobbe på søndag, men jeg er sikkert at gjennomsnittet alltid blir lavere enn andre dager

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar

Det siste punktet går på skolering i arbeidet, som må gjøre "godt nok". Det kan jo og tenkes at antall ulykker er innenfor det akseptable selv på søndager.

Hva om man føler seg fri som fuglen og fysisk vel fordi man slipper å besøke bestemor og få trynet stappet full av kake? Det er ren spekulasjon at et tilfeldig individ vil bli stresset av de faktorene du nevner, om de i det hele tatt er reelle. Tross alt er jo antallet fritimer de samme, om det sosiale samværet skjer torsdag kveld heller enn søndag formiddag kan neppe sies å være en stressbombe...

Lenke til kommentar

Det siste punktet går på skolering i arbeidet, som må gjøre "godt nok". Det kan jo og tenkes at antall ulykker er innenfor det akseptable selv på søndager.

mulig, men det tviler jeg på

Hva om man føler seg fri som fuglen og fysisk vel fordi man slipper å besøke bestemor og få trynet stappet full av kake? Det er ren spekulasjon at et tilfeldig individ vil bli stresset av de faktorene du nevner, om de i det hele tatt er reelle. Tross alt er jo antallet fritimer de samme, om det sosiale samværet skjer torsdag kveld heller enn søndag formiddag kan neppe sies å være en stressbombe...

Forskningen indikerer at søndagsarbeid har en negativ effekt. Det er langtfra "ren spekulasjon".
Lenke til kommentar

Bare et lite stikk i siden fra min side, for å understreke hvordan en kan bruke prosentverdier og konsekvenser i en argumentasjon. Det er (selvfølgelig) ment humoristisk for å understreke at det er viktig å se på nyansene i de faktiske forhold, noe jeg vil tro vi alle er enig i.

Jeg ønsker ikke å forby noe. Jeg ønsker å måle hvor farlig det er og minimisere den.

Jeg tror ikke alle ønsker å se nyansene. Liberalister ofte ikke ønsker å forby noe, selv om det er livsfarlig og unødvendig, det er friheten som teller mest

Lenke til kommentar

Det er jo helt greit å måle hvor ille dette er, men såvidt jeg vet er det ikke hver helg at noen får hjerteinfarkt eller tar selvmord her i landet hvor søndagsjobbing beviselig er en faktor. Jeg har alt stilt meg kritisk til hva det er denne økningen egentlig representerer, at søndagen per definisjon er skummel å jobbe på er neppe fasiten, og ifølge første setning i denne posten kan man definitivt diskutere om dette er et problem i praksis, selv om man kunne vifte med noen magre prosentsatser om at det faktisk er verre å jobbe søndag.

Man kan ikke innføre hjelmpåbud uten fordi det kan tenkes det kan ramle en liten asteroide eller noe annet "løsøre" og treffe en i skallen, selv om det beviselig minker risikoen for å bli skadet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo helt greit å måle hvor ille dette er, men såvidt jeg vet er det ikke hver helg at noen får hjerteinfarkt eller tar selvmord her i landet hvor søndagsjobbing beviselig er en faktor. Jeg har alt stilt meg kritisk til hva det er denne økningen egentlig representerer, at søndagen per definisjon er skummel å jobbe på er neppe fasiten, og ifølge første setning i denne posten kan man definitivt diskutere om dette er et problem i praksis, selv om man kunne vifte med noen magre prosentsatser om at det faktisk er verre å jobbe søndag.

 

Man kan ikke innføre hjelmpåbud uten fordi det kan tenkes det kan ramle en liten asteroide eller noe annet "løsøre" og treffe en i skallen, selv om det beviselig minker risikoen for å bli skadet.

Du presenterer tåpelige sammenlignelser som ikke er saklige. Hvor stor økning i hjerteinfarkt risiko før det blir et "problem"? Dobbelt så mye ?
Lenke til kommentar

Ved fjerning av dagens forbud så gir man ihvertfall butikkeiere muligheten til selv å avgjøre når de vil holde åpent.

 

Når det gjelder de ansatte så vil ikke de måtte bli å jobbe noe mer, arbeidsmiljøloven vil fortsatt bli å gjelde.

 

 

Det er ikke bare butikkeiere her i samfunnet som er underlagt et minimum regler. F.eks. er barer, restauranter, osv. underlagt skjenketid-bestemmelser, håndverkere får ikke bedrive støyende arbeide i nabolaget på søndag, osv. Jeg er ikke interessert i at næringsdrivende skal "få avgjøre selv" i ethvert scenario.

 

Ikke jobbe mer, men kan bli pålagt å begynne jobbe på søndager.

Lenke til kommentar

Yrker hvor man jobber på søndager.

 

Kiosker som Narvesen, 7-eleven osv

Bensinstasjoner

Leger, helsesekretærer, og Sykepleiere bemanner sykehus på søndager

Kinoer

Fast food kiosker som kebab, pizza, dolly dimples og peppes pizza osv

Taxi næringen jobber på søndager

Buss sjåfører

T-bane sjåfører

Tog sjåfører

Vektere/sikkerhetsvakter

Fly selskaper

 

Oh boy her var det mange som jobber på søndager. Siden søndagen er hellig synes jeg at ingen skal bemanne sykehusene. Alle helsepersonell kan ta fri så de syke pasientene kan dø. Det gjør ingenting! Også burde alt av transport som buss, t-bane, tog og fly stoppe opp. Fordi søndag er helligdag og ingen må jobbe denne dagen.

Endret av Rioter
Lenke til kommentar

 

Nei, samfunnet trenger de som reparerer og bygger og jobber på sykehus. Søndagsåpne butikker? Ikke så sikkert

 

 

Mat må da være mye viktigere enn å få fikset litt på noen bygninger? 

 

 

Man kan stort sett handle mat fra kl. 07 om morran til 23 på kvelden seks dager i uka inkl. lørdag, eller 09 til 21 hvis man bor usentralt. Hvis man presterer "sulte ihjel" under slike premisser, bør man revurdere hvordan man planlegger tiden sin.

 

Til overmål kan man alltids få kjøpt en liter melk og et brød eller en pose kaffe på bensinstasjon etc. en søndag hvis det er prekært.

Lenke til kommentar

 

Det er jo helt greit å måle hvor ille dette er, men såvidt jeg vet er det ikke hver helg at noen får hjerteinfarkt eller tar selvmord her i landet hvor søndagsjobbing beviselig er en faktor. Jeg har alt stilt meg kritisk til hva det er denne økningen egentlig representerer, at søndagen per definisjon er skummel å jobbe på er neppe fasiten, og ifølge første setning i denne posten kan man definitivt diskutere om dette er et problem i praksis, selv om man kunne vifte med noen magre prosentsatser om at det faktisk er verre å jobbe søndag.

 

Man kan ikke innføre hjelmpåbud uten fordi det kan tenkes det kan ramle en liten asteroide eller noe annet "løsøre" og treffe en i skallen, selv om det beviselig minker risikoen for å bli skadet.

Du presenterer tåpelige sammenlignelser som ikke er saklige. Hvor stor økning i hjerteinfarkt risiko før det blir et "problem"? Dobbelt så mye ?

 

 

Hvor stor økning i asteroide-i-skallen-relaterte dødsfall må til før et hjelmpåbud er et faktum? Dobbelt så mye?

 

Poenget her er at prosent ikke nødvendigvis er godt egnet til å gi en god analyse av problemstillingen. Grav heller frem antall arbeidstimer per uhell i de to tilfellene, så ser vi om det er så mye at det faktisk er et reellt problem. Om det skjer ett uhell pr 15000 arbeidstimer på hverdagene og ett uhell pr 10000 arbeidstimer på søndager er det jo fortsatt ikke mer enn ett uhell per 1250 arbeidsdager - eller et uhell pr 24 år med søndagsjobbing. I så måte er økningen i prosent irrelevant for hele debatten når det uansett må ansees som trygt å gå på jobb på søndag (derav asteroidesammenligningen, som tar det et knepp lenger for å illustrere poenget).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...