Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

 

Hvis du ikke diskuterer verdier, hva diskuterer du da?

 

Jeg diskuterer fakta. I denne tråden har det blitt slengt ut påstander om prisøkninger, nedleggelse av butikker, osv. som folk ikke har hatt dekning for. Det er verdt å motsi slike feilaktige argumenter når man kan dokumentere det motsatte, slik at alle kan vurdere saken på korrekt grunnlag. For min del får folk ellers ha akkurat de verdiene de vil, og lande på akkurat det standpunktet de selv ønsker.

 

Det må jo være fordi du mener det vil komme noe godt ut av det at du vil ha fredagsåpent, og ikke bare penger.

 

Dette er noe av det gode jeg mener kommer ut av det: Flere arbeidsplasser, økt konkurranse i dagligvarebransjen, mer valgfrihet for kundene og høyere salgsvolum.

 

 

Mener du at det å ha en felles forutsigbar fridag i uka ikke er et nevneverdig gode?

 

Jo, for mange kan det definitivt være det.

 

Men du kan ikke redusere diskusjonen til ting du kan påstå er fakta og overse alt annet. Dette handler jo i aller høyeste grad om verdier. 

Salgsvolumet er høyt nok, og kunne med fordel gått ned, om ikke annet for miljøets skyld.

Arbeidsplasser har vi vel egentlig nok av i Norge, og i tillegg vil de nye arbeidsplassene her være dårlige jobber og dra med seg en hel haug med andre ned.

Valgfrihet har vi så det rekker fra før.

Da må spørsmålet være: Trenger vi dette? Nei, vi kan nok være enige om at vi faktisk klarer oss fint som vi har det. Vil vi ha det? Ikke flertallet, i hvert fall. Og at bransjen har interesser fratar dem vel ikke retten til å mene noe.

 

Mange av oss vil ha eller har barn. Når man har barn er det dem tilværelsen dreier seg rundt. Ungene har fri i helgen, da er det viktig å ha fri selv. Dette mener jeg er noe så mange som mulig burde få nyte, selv om de ikke har vært spesielt heldige og flinke i utdannelsen. Selv om man ikke har barn selv, er man gjerne onkel eller tante til noen. Da er det også kjekt å ha fri i helgen. Og når så mange har fri i helgen, trekker det resten med seg. Det er i det hele tatt den tiden man kan være mest sikker på å få tilbringe litt kvalitetstid med dem man bryr seg om. Men å bry seg om noen, det er jo ikke økonomi.

Det fine med en felles fridag, er at det er et gode som ikke tar noe særlig ifra andre: hvis mange får mer å rutte med, vil markedet følge etter og redusere andres kjøpekraft. Men å sørge for at så mange som mulig har fri på søndager fører ikke den baksiden-av-mynten-problematikken med seg i samme grad. Det er et udiskutabelt gode, og det skal vi altså ofre på frihetens alter.

 

Fri på vilkårlige tidspunkt er sikkert greit for de utadvendte med hundre venner, men kjipt når du har tre og dere aldri har fri samtidig.

 

Da jeg var liten ble nærbutikken drevet av et sted mellom fem og ti ansatte som var godt voksne og hadde det som fulltidsjobb. Ingen så skjevt på dem for det. Så ble åpningstidene utvidet, noe som i seg selv gjorde arbeidsplassene mindre attraktive. Noen fant seg noe annet å drive med, andre ble til pensjonsalder. I dag er det nesten bare ungdom igjen, og de sier stort sett opp etter noen år. Det må være en trist arbeidsplass for de som har tenkt å bli der en stund, når kollegene forsvinner ut så fort man får knyttet bånd.

Flere og flere jobber blir lite attraktive for annet enn studenter, det er noe av det jeg synes er så ille med dette. Sier man at man jobber i butikk, får man som regel oppfølgingsspørsmålet: Ja, men hva skal du gjøre etterpå? Og jobbene som spises opp av økonomi og studenter erstattes ikke av trygge, gode jobber for langsiktig tenkende. Mer og mer av samfunnet blir sånn, og det bør vi prøve å begrense. Det gode liv skal ikke være forbeholdt de beste av de beste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mye fordi de offentlig ansatte har så høy status at de kan velge sin egen arbeidstid, og da tar de den mest bekvemme. De ville aldri funnet seg i et forslag om søndagsarbeid, og har tyngde til å stå på sitt. Selv om det er minst like mye fornuft i at de burde jobbe når folk hadde tid til å besøke dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men du kan ikke redusere diskusjonen til ting du kan påstå er fakta og overse alt annet. Dette handler jo i aller høyeste grad om verdier. 

 

Nei, jeg har forsøkt å utelukkende diskutere konkrete samfunnsøkonomiske konsekvenser av en liberalisering. Når jeg har innledet en diskusjon med noen i denne tråden, er det fordi jeg mener de ikke kan dokumentere begrunnelsen for helt konkrete argumenter de kommer med. Det handler ikke om verdier. Og at jeg "overser alt annet" er bare tull, jeg argumenterer tvert imot mot det. Ikke med verdisyn, men med tall og statistikk. Hvilke verdier du har som farger ditt syn på denne saken stiller jeg meg ærlig talt fullstendig likegyldig til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jeg tillater meg å ta dette punkt for punkt, men kan du være så snill å prøve å svare i sammenhengende innlegg? Når jeg skriver en tekst har du ingen rett til å plukke den fra hverandre på den måten for at den skal være lettere å angripe.

- Jeg har ingen rett til å plukke fra hverandre et innlegg? Klart jeg har det, det er sånn jeg diskuterer. Jeg forsøker å kategorisk svare på det andre skriver.
 
1: Her tar du ikke bare innlegget fra hverandre, men hele setningen, slik at den sier noe annet enn det jeg mente.
- Hva konkret er det du mener jeg har svart feil på?
 
2: "Det er ingen som tvinger deg"-argumentet.
- Hvor er tvangen? Vold, tvang og trussler er allerede forbudt i kongeriket Norge, så hvilken tvang er det du snakker om?
 
3: Det er visst feil uansett hva jeg sier her.
- Slettes ikke, men jeg forventer at man forholder seg til fakta når man får det presentert. Fakta er, som allerede nevnt maaange ganger, følgende: søndagsåpne butikker gir IKKE høyere priser, søndagsåpne butikker betyr IKKE at man må hive alle arbeidstidsbestemmelser på havet, søndagsåpne butikker er IKKE det samme som et påbud.  
 
4: Jo, det er nettopp det som er politikernes jobb: å lage regler slik at samfunnet blir best mulig for flest mulig. Det trenger vi faktisk regler til. Uten regler går bare all makt til de sterkeste, som er det som er i ferd med å skje her. De som ønsker en fast fridag i uka er de svake her.
- Hva med de som ønsker en fridag på onsdager i stedet for? For meg er ikke søndagen noe spesielt, jeg kunne tenkt meg fri på onsdag, hva med meg (og andre som mener det samme som meg)? Jeg føler et tvang her fordi jeg må jobbe på onsdager, hva med meg?
 
Ser du hvor tullete min argumentasjon er?
 
5: Nei, det er fordi vi tror det er det som gjør samfunnet best å leve i.
 
- Slutt å si "vi", du og motstanderne snakker ikke på vegne av meg.
 
6: Jeg kunne også kokt ditt standpunkt ned til et eller annet skjellsord, men det er ikke pent, så jeg står over.
- Takk.
 
7: Igjen, vi trenger regler i et samfunn. Hvis det du egentlig diskuterer er om vi skal ha regler eller ikke, burde du starte en egen tråd for det. Dette er en diskusjon om hva slags regler vi skal ha.
- Hva er dette forbudet godt for? Hvem tar skade av om man fjerner dette forbudet? 
 
8: Og dine meninger bunner ikke ut i personlige meninger og synsing? Dette er ikke noe argument, kan du bare slutte å si det? Du har funnet sannheten, mens alle vi andre stritter imot? Vet du hva, det er det som er moralisme. Slå det opp.
- Nei det slutter jeg ikke med å si. Det handler om at DU (og andre motstandere) ikke liker søndagsåpne butikker. DERE synes det er fint å ha fri på dagen. Men det gir IKKE dere retten til å diktere hva andre skal gjøre.
 
Og apropos kristen: Som jeg har prøvd å si flere ganger har en felles hviledag i uka lite med kristendom å gjøre. Dette er noe vi finner igjen i alle samfunn i hele verden, noe som betyr at det er noe alle har funnet ut er fornuftig. Så har religionene på de respektive stedene plukket det opp, men det betyr ikke at vi snakker om et religiøst fenomen. Kanskje ditt forhold til frihet er litt religiøst?
- Uhm, du vet at for muslimene så er det fredag som er hviledagen, ikke søndag? For meg som agnostiker som kunne jeg gjerne tenkt meg å selv velge hvilken dag jeg vil ha fri på.
 
Eller så er jeg en veldig sterk tilhenger av personlig frihet, der har du helt rett. Faktisk så kan jeg ikke skjønne hvordan noen kan være MOT frihet.
 
9: Jeg (og sikkert ingen andre heller) har sagt at vi vil få noen dagligvarekollaps med dette forslaget. 
- Bra.
 
10: Enkeltindividene har frihet nok i massevis. Veldig få klager på søndagsstengte butikker. Folk får kjøpt det de trenger. På Facebook er det EN stakkars liten gruppe (mindre enn fem hundre) som er positiv til åpning, mens gruppene imot teller opp mot 45000, med den største nærmere 34k. Du er jo så opptatt av hva folk vil. Vel, de vil ikke dette. Og ikke si at det bare handler om enkeltindividets frihet. Vi kan ikke få lov til alt i et sivilisert samfunn.
- Har vi nok frihet? Hvorfor kan ikke folk her i landet da selv få bestemme noe så enkelt som når de vil holde butikken sin åpen? Og at veldig få klager på søndagsstengte butikker eller at folk får kjøpt det de trenger, hvorfor er det relevant? Og hvorfor skal man bry seg om hva som står på Facebook? Skal Facebook diktere et lands politikk? 
 
11: Igjen, at det er min personlige mening er intet tilsvar overhodet.
- Er det da greit for deg om jeg begynner å bruke samme type argumentasjon som dere motstandere bruker? Jeg kan jo begynne å skrive at søndagsstengte butikker fører til høyere priser, dårlig arbeidsmiljø og butikkdød, null fritid, osv, osv. Jeg kan jo begynne å bruke argumenter som at "vi" ikke trenger fri i helgene, men at "vi" heller trenger fri på onsdager og torsdager. Skal jeg ty til en slik type argumentasjon uten å dokumentere det på noen som helst måte?
 
12: "Dokumentasjon?" En hel bransje mister sikkerheten mot søndagsarbeid. Da mener jeg jobbene blir dårligere.
- Gjør de? Hvor har du det fra? Erfaringer fra andre land viser at dette går helt fint, men for all del; kom gjerne med dokumetasjon på det motsatte.
 
13: Det jeg blant annet mener er at her får bedrifter enda en bit av friheten til privatpersoner. Og at nåløyet for å bli en av de privilegerte som jobber mandag-fredag blir enda smalere. Det gode liv skal ikke være forbeholdt de få. Dette gir flere forskjeller.
- Bedriftene kan vel ikke tvinge noen til å jobbe hos de? Dessuten er det mange mennesker som kunne tenkt seg å jobbe på søndager, hva med de? Skal ikke de som vil jobbe på søndager og ha fri i ukedagene ha noe de skulle ha sagt? Hvem gir dere motstandere til å diktere andre mennesker sine ønsker på denne måten?
 
14: Det er min mening at det kan bli nok frihet. Som i de fleste andre tilfeller er akkurat passe mye bedre enn for mye. Vi er steinaldermennesker, evolusjonen har ikke utstyrt oss med behov for absolutt frihet. Siden svært få klager på manglende søndagsåpent er det grunn til å tro at friheten på dette området er stor nok.
- Hva? Hva er dette for et argument? Steinaldermennesker? Evolusjon? Ikke behov for absolutt frihet? Hvor tar du dette fra? Jeg sliter med å se relevansen her.
 
15: Det er mye vanskeligere politisk å ta tilbake noe fra det private enn å gi dem noe. Derfor bør vi være forsiktige.
- Hvorfor skal man ta frihet fra mennesker?
 
16: Ja, det ville nok vært riktigere og mer rettferdig. Hele utviklingen i ett skritt, alles arbeidsuke på spill. Da ville nok folk tenkt seg om før de stemte.
- Regner med at du her mener folkeavstemning. En folkeavstemning er på sin plass.
 
17: Ja, arbeidsmiljøloven begrenser adgangen til søndagsarbeid.
- Loven forbyr søndagsåpne butikker, det er akkurat dette vi diskuterer. Jeg prøver ihvertfall å finne noen gode, rasjonelle argumenter for hvorfor dette forbudet skal bestå, men alt jeg får høre er grunnløs synsing og antakelser uten rot i virkeligheten
 
Dette er siste gang jeg svarer på et sånt sønderplukket innlegg. Du får svare skikkelig neste gang.
- Jeg svarer på min måte så får du svare på din måte. Liker du det ikke får du heller la være å svare meg.
 
Helt til slutt: Hvorfor får kiosker, kinoer, bensinstasjoner, etc lov å holde åpent på søndager? Trenger virkelig "vi" å kjøpe dyrt brød på bensinstasjoner og kiosker? "Vi" synes at også ansatte på disse plassene fortjener fri på søndager.
Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Som gammel student føler jeg søndagsåpne butikker gjør disse arbeidsplassene betydelig mer attraktive, da det gir meg større muligheter til å tjene greit med penger de dagene studiene ikke tar all fokus.

...i tillegg må man se litt på hvem som jobber her. Er det ikke typisk unge mennesker som jobber i varehandelen, da spesielt ift dagligvarer? Slike jobber er sjeldent noe man tenker å gjøre livet ut - men i en periode hvor det å spare/tjene penger er viktigere enn å ha en dedikert fridag i uken. Det er ikke rent få unge som allerede jobber på søndager, og det med et smil om munnen. Da bør det være greit at det åpnes opp for mer av dette - det er foreløpig veldig hypotetisk at flere tusen godt voksne skal tvinges til søndagsarbeid dersom de vil beholde jobben.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Dette handler jo i aller høyeste grad om verdier. 

 

Nei, jeg har forsøkt å utelukkende diskutere konkrete samfunnsøkonomiske konsekvenser av en liberalisering. Når jeg har innledet en diskusjon med noen i denne tråden, er det fordi jeg mener de ikke kan dokumentere begrunnelsen for helt konkrete argumenter de kommer med. Det handler ikke om verdier.

Samfunnsøkonomien forutsetter at formålet er å maksimisere den totale velferden blandt befolkningen.

 

Det er ett spørsmål om verdier, hvorvidt de som styrer har dette som sin målsettning, i motsettning til en målsettning om å maksimisere sine egen velferd på bekostning av resten av befolkningen (selv om de ikke gir uttrykk for denne målsettningen ettersom noe slikt utsagn vil redusere deres muligheter til å oppnå deres mål).

Lenke til kommentar

Samfunnsøkonomien forutsetter at formålet er å maksimisere den totale velferden blandt befolkningen.

 

Det er ett spørsmål om verdier (...)

 

Greit nok, men det har strengt tatt ingenting å gjøre med det jeg snakket om. Utsagn som "prisene vil øke" eller "mange butikker vil bli lagt ned" er ikke normative. Enten vil det skje, eller så vil det ikke skje. Argumentasjonen kan derfor ikke være verdibasert dersom det er uenighet om hvordan en liberalisering vil påvirke samfunnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prisene er jo egentlig nødt til å gå opp. Vi spiser ikke mer mat om butikken er åpen én dag ekstra, vi kjøper ikke flere sko eller andre forbruksartikler heller. Men butikkene må holde åpent én dag til, noe som medfører at lønnskostnader stiger. Så den generelle butikken vil selge akkurat like mye som før, men må holde åpent én dag ekstra. Kostnadene må dekkes inn på en eller annen måte, økte priser er en logisk slutning. 

 

Om butikker har et valg eller ikke om å ha åpent er noe mer diffust, men dersom f.eks Rema1000 bestemmer seg for å holde stengt vil kundene trekke til Kiwi (eller andre åpne butikker) den dagen. Kanskje de begynner å handle der resten av uka også. Samme gjelder XXL og Gsport. Dersom én har åpent må nesten den andre ha det også, ellers kan det gå kraftig utover omsetningen. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Prisene er jo egentlig nødt til å gå opp. Vi spiser ikke mer mat om butikken er åpen én dag ekstra, vi kjøper ikke flere sko eller andre forbruksartikler heller. Men butikkene må holde åpent én dag til, noe som medfører at lønnskostnader stiger. Så den generelle butikken vil selge akkurat like mye som før, men må holde åpent én dag ekstra. Kostnadene må dekkes inn på en eller annen måte, økte priser er en logisk slutning. 

For n'te gang, forskning gjort av OECD fant INGEN korrelasjon mellom økte åpningstider og økte priser, så kan vi la det ligge inntil noen kommer med dokumentasjon på det motsatte? Noe annet blir bare grunnløse antakelser og spekulasjoner.

 

Om butikker har et valg eller ikke om å ha åpent er noe mer diffust, men dersom f.eks Rema1000 bestemmer seg for å holde stengt vil kundene trekke til Kiwi (eller andre åpne butikker) den dagen. 

Selvsagt, man kan jo ikke handle på stengte butikker. Om jeg trenger melk og Kiwi har åpent mens Rema 1000 har stengt, da går jeg jo til Kiwi.

 

Kanskje de begynner å handle der resten av uka også.  

Dette er bare spekulasjoner og antakelser.

 

Samme gjelder XXL og Gsport. Dersom én har åpent må nesten den andre ha det også, ellers kan det gå kraftig utover omsetningen.

Dersom mange av en eller annen grunn skulle være kjempeinteressert i å handle sportseffekter på søndager, da vil de jo gå til XXL dersom de har åpent på søndager og GSport holder stengt. Hva er egentlig problemet med det? GSport må da selv velge hva de skal gjøre: holde åpent de også i håp om å tiltrekke seg kunder, evt holde stengt og spare lønnskostnader. 

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Gjelder ikke det siste argumentet for Bunnpris/Joker, også? At kundene vil handle der permanent fordi de er de eneste som har søndagsåpent? Jeg kan virkelig ikke se at dette er slik det fungerer i praksis.

Hvis prisene øker over den jevne kundes "grense" dersom butikk B har søndagsåpent vil da butikk B miste mange kunder til butikk A de øvrige dagene, og vinne størsteparten av markedet - og den interne konkurransen mellom de to butikkene. Det eneste som kan forhindre dette er hvis prishoppet blir så lite at folk ikke bryr seg, men hva er egentlig problemet med søndagsåpent og prisnivå når folket i praksis gir blaffen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prisene er jo egentlig nødt til å gå opp. Vi spiser ikke mer mat om butikken er åpen én dag ekstra, vi kjøper ikke flere sko eller andre forbruksartikler heller.

Vet ikke hvordan det er i Norge, men i andre land stenger ofte restauranter en dag i uken uansett.

 

Men de har en lei tendens til å stenge den dagen det er MINST etterspørsel, hvilket ikke nødvendigvis er søndag.

 

Jeg har sett andre bedrifter som har stengt 5-6 dager i uken og åpent 1-2 dager.

 

Jeg har en sterk mistanke om at de stenger de dagene det ikke her tilstrekkelig kunder for å dekke de variable kostnadene ved å være åpne, dvs de dager det ville kommet minst kunder innom.

 

Jeg kan tenke meg at butikker vil gjøre noe lignende, noen vil ha åpent søndag og stenge tirsdag, andre vil ha åpent 7 dager, noen vil kun ha åpent om sommeren, etc, etc.

 

Videre kan jeg tenke meg at det samme ville skje om de fikk lov til å ha åpent 24 timer i døgnet. Det er vel tvilsomt om det vil medføre at de ville (bli tvunget til å) holde åpent det lokale samvirkelaget kl 0400 når det ikke er en kunde å se?

 

Dog andre steder, med større traffikk kan utmerket holde åpente 24 timer i døgnet, uten at det medfører økte kostnader, eller rettere sagt det vil medføre høyere kostnader, men også høyere inntjening, selv om dette etterhvert vil vitre bort pga konkurranse og lavere priser. Men om det likevel skulle være dyrere å handle kl 0400 enn kl 1600 er det noen rasjonelt grunnlag for å nekte den som VIL betale mer for privilegiet av å handle kl 0400 å gjøre dette?

 

Det vil vel neppe øke kostnadene om man flytter hviledagen til den dagen det er minst lønnsomt å ha åpent, og om det er lønnsomt å ha åpen 7 dager i uken så vil prisene presses NED, ikke opp, ettersom økede variable inntekter må dekke samme faste utgifter som før. ;)

 

 

PS. Tilslutt vil jeg bare kreve at det blir forbudt for alle kirkene å holde åpent på søndag, tross alt prestene har da også krav på en hviledag, og det ville utvilsomt være billigere om han jobbet en dag det ikke er helligdagsstillegg for :)

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Prisene er jo egentlig nødt til å gå opp. Vi spiser ikke mer mat om butikken er åpen én dag ekstra, vi kjøper ikke flere sko eller andre forbruksartikler heller.

PS. Tilslutt vil jeg bare kreve at det blir forbudt for alle kirkene å holde åpent på søndag, tross alt prestene har da også krav på en hviledag, og det ville utvilsomt være billigere om han jobbet en dag det ikke er helligdagsstillegg for :)

For ikke å nevne at det er deres (kristnes) helligdag. For en blasfemi å tvinge prestene til å jobbe en sådan dag.

Lenke til kommentar

Prisene er jo egentlig nødt til å gå opp. Vi spiser ikke mer mat om butikken er åpen én dag ekstra, vi kjøper ikke flere sko eller andre forbruksartikler heller. Men butikkene må holde åpent én dag til, noe som medfører at lønnskostnader stiger. Så den generelle butikken vil selge akkurat like mye som før, men må holde åpent én dag ekstra. Kostnadene må dekkes inn på en eller annen måte, økte priser er en logisk slutning. 

 

Nei.

 

For det første: I andre land som har tillat søndagsåpent har man faktisk kjøpt mer, slik at butikkenes omsetning har økt.

 

For det andre: Høyere kostnader for bedriftene vil ikke nødvendigvis føres over på konsumentene. Dersom dereguleringen fører til økt konkurranse (noe tallene viser at den har gjort i andre land), vil butikkene måtte fortsette å holde prisene nede for å være konkurransedyktige. Da ender kostnaden i stedet hos bedriftene i form av lavere profitt. Det er derfor NHO og dagligvarekjedene er så sterkt imot dette forslaget.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

For det andre: Høyere kostnader for bedriftene vil ikke nødvendigvis føres over på konsumentene. Dersom dereguleringen fører til økt konkurranse (noe tallene viser at den har gjort i andre land), vil butikkene måtte fortsette å holde prisene nede for å være konkurransedyktige. Da ender kostnaden i stedet hos bedriftene i form av lavere profitt. Det er derfor NHO og dagligvarekjedene er så sterkt imot dette forslaget.

Helt klart et viktig moment som jeg har glemt å ta med. Alle må huske at når NHO og diverse bransjeforeninger går ut i media og spår dommedag om man tillater søndagsåpne butikker, det er at disse har sin egen agenda. For bransjeforeningen så er det at de ikke ønsker mer konkurranse.

Lenke til kommentar

Det er mye fordi de offentlig ansatte har så høy status at de kan velge sin egen arbeidstid, og da tar de den mest bekvemme. De ville aldri funnet seg i et forslag om søndagsarbeid, og har tyngde til å stå på sitt. Selv om det er minst like mye fornuft i at de burde jobbe når folk hadde tid til å besøke dem.

Det er jo en overdrivelse, massevis av offentlige ansatte som jobber på søndager.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...