Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke putt ordene i munnen på meg. I alle fall burde jeg ikke sagt det, for ved å ta en avsporing på "empiri" slipper du å angripe hovedpoenget mitt. Kan du ikke prøve å fortelle meg hvorfor søndagsåpne butikker vil gjøre Norge til et bedre sted å være?

 

Det har jeg skrevet flere ganger i denne tråden, og dokumentert det. Oppsummering: Søndagsåpne butikker gir forbrukerne større valgfrihet, skaper arbeidsplasser, øker konkurransen og påvirker ikke forbrukernes priser. Det har skjedd i andre rike land, og det er ingen grunn til at det ikke skal skje i Norge.

Lenke til kommentar

Vi har allerede mer valgfrihet enn vi trenger, og arbeidsplasser er kjekt, men ikke til enhver pris - i lys av hva vi mister synes jeg ikke det er verdt det. I stedet for å konkurrere oss til fant burde vi heller roe ned litt.

Det som er viktig for meg er at stillingene i en hel bransje plutselig blir betraktelig dårligere, pengene overtar mer og mer av livene våre under dekke av "frihet", og at de som ikke er heldige, smarte og flinke mister nok en sjanse til å nyte av den stabile arbeidsuken som kommer de mest privilegerte av oss til gode. Denne saken er ikke alfa og omega, men den utgjør en bevegelse i en retning.

 

Et annet problem er at når du først gir noe til næringslivet, får du det sannsynligvis ikke tilbake. Hvis vi innser at dette med søndagsåpne butikker var noe dritt, vil avgjørelsen være vanskelig å reversere.

 

Kanskje vi skulle hatt en folkeavstemning hvor alternativet ikke bare var søndagsåpne butikker, men fullstendig frafall av vern mot søndagsarbeid?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Søndagsåpent vil føre mer negativt med seg, enn positivt.

Skaper arbeidsplasser? Neppe, de vil nok skvise ut hver time de kan av de som allerede er ansatt, og ikke minst vil sannsynligvis flere kiosker gå konken og dermed mister ansatte der jobben.

Prisene blir mye mulig dyrere, ikke veldig men bransjen skal jo tjene på det.

 

Og så er det jo noe fint med en rolig dag uten masse trafikk og støy en gang i uken, synes jeg og sikkert veldig mange andre.

Lenke til kommentar
Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?

 

 

 

Tja? Nja?

 

For flere år siden var jeg i Finland, fritt med åpningstider den gangen( tror det er slik fremdeles?)

 

Var litt spesielt og vandre rundt i store kjøpesentere, ca. halvparten av butikker var stengt og resten åpent på en søndag.

 

Tampere city, stor by.

 

:)

Lenke til kommentar

Interessant... kan det tenkes at butikkene også har en viss makt over kjøpesentrene? Et slikt senter er jo langt mindre attraktivt som helhet hvis store, populære kjeder trekker seg ut fordi senteret er firkantet på et krav om å holde åpent hele senterets åpningstid, inkludert en tenkt søndag? Da er vel både kjede og senter tjent med at søndag blir en "halvveisdag", hvor deler av senteret holder stengt.

Lenke til kommentar

Kanskje vi skulle hatt en folkeavstemning hvor alternativet ikke bare var søndagsåpne butikker, men fullstendig frafall av vern mot søndagsarbeid?

 

Hvorfor ikke? Personlig synes jeg det er ganske deilig å jobbe på søndager de gangene det hender. Så lenge en åpning av arbeidsuken slik sett ikke fører til mer pålagt arbeidstid per uke så er det vel ikke noe grunnleggende galt i det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Hva som plager og ikke plager noen er ikke alltid lett å si,

- Og derfor er det ikke en god idé å lage slike lover. Folk er forskjellige. Denne loven har blitt til fordi at en eller annen politikere som ikke liker søndagsåpne butikker har klart å presse denne loven gjennom.
 
, men la meg bare påstå at ingenting skjer i et vakum, og at en som nå ikke jobber på søndager og trives med det, men plutselig vil bli nødt til det, vil plages av det. Synes du det er urimelig egoisme?"
- Det er ikke slik at man "plutselig" må jobbe på søndager. Men dersom sjefen sier at det nå kan bli aktuelt med jobbing på søndager (fordi forbudet blir fjernet), da har man to valg om man ikke liker dette: 
1. Ta en prat med sin sjef og si at man helst ikke vil jobbe på søndager.
2. Finne seg en jobb der man ikke må jobbe på søndager. Det er mange som i dag jobber på søndager uten at verden går under av den grunn.
 
Det er ikke "min personlige preferanse", som jeg sa: selv vil jeg få det lettere og mer bekvemt med søndagsåpne butikker. 
- Der ser du, du kunne tenkt deg å søndagsåpne butikker; og når det ikke er noe tvang inne i bildet så ser jeg ikke problemet.
 
Det er det jeg tror og mener vil gi oss det beste samfunnet jeg argumenterer for. 
- Nå kan man jo diskutere i det vide og det brede hva som er "det beste samfunnet", men bør man ikke i størts mulig grad la mennesker være i fred? Det er ikke politikerne sin jobb å detaljestyre slike ting.
 
Kan du prøve å la være å redusere andres argumenter til egoisme, moralisme og personlige preferanser? 
- Nå har jeg vel ikke akkurat nevnt egoisme her da, men dersom vi skal snakke egoisme; er det da ikke egoistisk av motstanderne å nekte butikkeiere muligheten til selv å bestemme når de vil ha åpent?
 
Det er ikke fordi det er umulig å gjøre det med ditt standpunkt at jeg lar være.
- Skjønte ikke denne.
 
Som sagt handler ikke dette for meg bare om de som driver butikk og hva de vil og ikke vil. 
- Fair enough, men for meg er det helt sentralt at private butikkeiere selv skal kunne bestemme over sin egen eiendom; hvilke også inkluderer åpningstider. Dersom butikkeieren har lyst å ha åpent døgnet rundt må han få lov til det.
 
Det som er interessant er samfunnet som helhet. 
- Skjønner ikke helt hva du mener med dette, er det at du er redd for at vi aldri vil ha fri, at arbeidsmiljøet vil "gå att skogen" eller at prisene vil øke?
 
Du har sett masse bra argumenter, men du kan ikke bare avskrive dem fordi de ikke dreier seg om dine utvalgte punkter.

 

- Argumenter som bunner ut i personlige meninger og synsing har jeg vanskelig for å ta alvorlig. Jeg har også veldig lite til overs for mennesker som vil nekte andre muligheten til selv å velge hvordan de vil legge opp sitt liv og sin arbeidsdag. Denne loven er tåpelig fordi at den ikke bunner ut i rasjonelle argumenter, den bunner ut i synsing, antakelser, personlige meninger/preferanser, kristenmoralisme (du skal holde hviledagen hellig)

 
Om det vil funke her - jeg sa jo at det ville funke, jeg tror bare ikke det vil funke like bra. Tunga rett i munnen.
- Greit nok, men det er strengt tatt ikke relevant for diskusjonen. Det som er det sentrale her er hvorfor forbudet skal bestå, og jeg sliter virkelig med å ta til meg de argumentene som her blir fremlagt.
 
Jeg sier som PaperMario i innlegg #181
I et moderne demokrati bør borgere ideelt ha mest mulig frihet. Loven er hovedsakelig for å beskytte borgere fra overgrep fra hverandre eller myndigheter.
Restriksjoner som at for eksempel butikker ikke kan holde åpent på søndager har ingen slik funksjon. I vårt tilfelle har den heller ingen rasjonelle argumenter å støtte seg på.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Ikke putt ordene i munnen på meg. I alle fall burde jeg ikke sagt det, for ved å ta en avsporing på "empiri" slipper du å angripe hovedpoenget mitt. Kan du ikke prøve å fortelle meg hvorfor søndagsåpne butikker vil gjøre Norge til et bedre sted å være?

Fordi at det gir større frihet og større mulighet for enkeltindividene til selv å legge opp sin egen hverdag slik de selv måtte ønske?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Trolig fordi dere bruker forskjellige definisjoner av ordet tvang, og dermed prater om hverandre (prater om forskjellige ting).

http://en.wikipedia.org/wiki/Equivocation

Jeg forholder meg til den snevre definisjonen, dette da den vide definisjonen er helt utrolig subjektiv. Det som et menneske kan oppfatte som 'tvang' trenger ikke å bli oppfattet som det av et annet menneske, derfor er det en dårlig idé å basere lover på slike vide definisjoner.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Vi har allerede mer valgfrihet enn vi trenger..

- Din personlige mening, ikke prat for andre.
 
og arbeidsplasser er kjekt, men ikke til enhver pris 
- Hvorfor ikke? Er det ikke bra at mennesker kan ha en jobb å gå til?
 
...i lys av hva vi mister synes jeg ikke det er verdt det. 
- Mange andre synes det er verdt det.
 
I stedet for å konkurrere oss til fant burde vi heller roe ned litt.

 

- Det politikerne burde gjøre er å la folk være i fred til å legge opp sine liv og sitt arbeid som de selv ønsker.

 
Det som er viktig for meg er at stillingene i en hel bransje plutselig blir betraktelig dårligere,
- Dokumentasjon?
 
... pengene overtar mer og mer av livene våre under dekke av "frihet", og at de som ikke er heldige, smarte og flinke mister nok en sjanse til å nyte av den stabile arbeidsuken som kommer de mest privilegerte av oss til gode.
- Her må du nok forklare hva du mener, for ihvertfall jeg sliter med å forstå det.
 
Denne saken er ikke alfa og omega, men den utgjør en bevegelse i en retning.
- Den ugjør en bevegelse i retning av å gi oss alle mer frihet.
 
Et annet problem er at når du først gir noe til næringslivet, får du det sannsynligvis ikke tilbake. Hvis vi innser at dette med søndagsåpne butikker var noe dritt, vil avgjørelsen være vanskelig å reversere.
- Hva er det du mener at næringslivet skal gi tilbake? Er det ikke nok at vi får muligheten til å kjøpe melk og brød til ok priser når vi måtte ønske det?
 
Kanskje vi skulle hatt en folkeavstemning hvor alternativet ikke bare var søndagsåpne butikker, 

 

- Ja takk, en bindende folkeavstemning er på sin plass.

 
men fullstendig frafall av vern mot søndagsarbeid?
- Hvilket vern er dette? Finnes det en lov som sier at man ikke skal jobbe på søndager?
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Søndagsåpent vil føre mer negativt med seg, enn positivt.

- Hvorfor? 
 
Skaper arbeidsplasser? Neppe, de vil nok skvise ut hver time de kan av de som allerede er ansatt, og ikke minst vil sannsynligvis flere kiosker gå konken og dermed mister ansatte der jobben.
- Har du lest forskningsrapporten til OECD? Og ang. "skvising" så er dette nok en antakelse uten rot i virkeligheten. Hvordan vet du at det vil skje.
 
Prisene blir mye mulig dyrere, ikke veldig men bransjen skal jo tjene på det.

 

- Les forskingsrapporten til OECD du, den fant ingen korrelasjon mellom søndagsåpne butikker og økte priser.

 
Og så er det jo noe fint med en rolig dag uten masse trafikk og støy en gang i uken, synes jeg og sikkert veldig mange andre. 
- Hva er relevansen her?
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Så lenge en åpning av arbeidsuken slik sett ikke fører til mer pålagt arbeidstid per uke så er det vel ikke noe grunnleggende galt i det.

Nettopp, men dette skjønner ikke motstanderne. Man trenger ikke å kaste alle lover som angår arbeidstimer pr uke på havet.

Lenke til kommentar

Søndagsåpent vil føre mer negativt med seg, enn positivt.

Skaper arbeidsplasser? Neppe, de vil nok skvise ut hver time de kan av de som allerede er ansatt, og ikke minst vil sannsynligvis flere kiosker gå konken og dermed mister ansatte der jobben.

Prisene blir mye mulig dyrere, ikke veldig men bransjen skal jo tjene på det.

 

For ørtende gang, hvorfor vil det IKKE skape arbeidsplasser når det har gjort det i de andre rike, vestlige landene som har innført søndagsåpent de siste tiårene? Hvorfor vil matvareprisene stige når de IKKE har gjort det i de samme rike, vestlige landene etter dereguleringen?

 

Et annet problem er at når du først gir noe til næringslivet, får du det sannsynligvis ikke tilbake. Hvis vi innser at dette med søndagsåpne butikker var noe dritt, vil avgjørelsen være vanskelig å reversere.

 

Tull. De etablerte aktørene i næringslivet er jo MOT en deregulering, fordi det går ut over profitten deres. Grunnen til at det er så vanskelig å reversere dereguleringer og opphevelser av forbud, påbud og statsmonopoler er at man stort sett finner ut at den nye tilstanden er bedre. Det er stort sett de samme partiene som er mot en liberalisering i dette tilfellet som var mot en liberalisering i form av opphevelse av NRK-monopolet på 80-tallet. I dag er alle enige om at dette selvsagt var den beste løsningen.

Endret av Husam
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Hva som plager og ikke plager noen er ikke alltid lett å si,

- Og derfor er det ikke en god idé å lage slike lover. Folk er forskjellige. Denne loven har blitt til fordi at en eller annen politikere som ikke liker søndagsåpne butikker har klart å presse denne loven gjennom.
 
, men la meg bare påstå at ingenting skjer i et vakum, og at en som nå ikke jobber på søndager og trives med det, men plutselig vil bli nødt til det, vil plages av det. Synes du det er urimelig egoisme?"
- Det er ikke slik at man "plutselig" må jobbe på søndager. Men dersom sjefen sier at det nå kan bli aktuelt med jobbing på søndager (fordi forbudet blir fjernet), da har man to valg om man ikke liker dette: 
1. Ta en prat med sin sjef og si at man helst ikke vil jobbe på søndager.
2. Finne seg en jobb der man ikke må jobbe på søndager. Det er mange som i dag jobber på søndager uten at verden går under av den grunn.
 
Det er ikke "min personlige preferanse", som jeg sa: selv vil jeg få det lettere og mer bekvemt med søndagsåpne butikker. 
- Der ser du, du kunne tenkt deg å søndagsåpne butikker; og når det ikke er noe tvang inne i bildet så ser jeg ikke problemet.
 
Det er det jeg tror og mener vil gi oss det beste samfunnet jeg argumenterer for. 
- Nå kan man jo diskutere i det vide og det brede hva som er "det beste samfunnet", men bør man ikke i størts mulig grad la mennesker være i fred? Det er ikke politikerne sin jobb å detaljestyre slike ting.
 
Kan du prøve å la være å redusere andres argumenter til egoisme, moralisme og personlige preferanser? 
- Nå har jeg vel ikke akkurat nevnt egoisme her da, men dersom vi skal snakke egoisme; er det da ikke egoistisk av motstanderne å nekte butikkeiere muligheten til selv å bestemme når de vil ha åpent?
 
Det er ikke fordi det er umulig å gjøre det med ditt standpunkt at jeg lar være.
- Skjønte ikke denne.
 
Som sagt handler ikke dette for meg bare om de som driver butikk og hva de vil og ikke vil. 
- Fair enough, men for meg er det helt sentralt at private butikkeiere selv skal kunne bestemme over sin egen eiendom; hvilke også inkluderer åpningstider. Dersom butikkeieren har lyst å ha åpent døgnet rundt må han få lov til det.
 
Det som er interessant er samfunnet som helhet. 
- Skjønner ikke helt hva du mener med dette, er det at du er redd for at vi aldri vil ha fri, at arbeidsmiljøet vil "gå att skogen" eller at prisene vil øke?
 
Du har sett masse bra argumenter, men du kan ikke bare avskrive dem fordi de ikke dreier seg om dine utvalgte punkter.

 

- Argumenter som bunner ut i personlige meninger og synsing har jeg vanskelig for å ta alvorlig. Jeg har også veldig lite til overs for mennesker som vil nekte andre muligheten til selv å velge hvordan de vil legge opp sitt liv og sin arbeidsdag. Denne loven er tåpelig fordi at den ikke bunner ut i rasjonelle argumenter, den bunner ut i synsing, antakelser, personlige meninger/preferanser, kristenmoralisme (du skal holde hviledagen hellig)

 
Om det vil funke her - jeg sa jo at det ville funke, jeg tror bare ikke det vil funke like bra. Tunga rett i munnen.
- Greit nok, men det er strengt tatt ikke relevant for diskusjonen. Det som er det sentrale her er hvorfor forbudet skal bestå, og jeg sliter virkelig med å ta til meg de argumentene som her blir fremlagt.
 
Jeg sier som PaperMario i innlegg #181
I et moderne demokrati bør borgere ideelt ha mest mulig frihet. Loven er hovedsakelig for å beskytte borgere fra overgrep fra hverandre eller myndigheter.
Restriksjoner som at for eksempel butikker ikke kan holde åpent på søndager har ingen slik funksjon. I vårt tilfelle har den heller ingen rasjonelle argumenter å støtte seg på.

 

 

 

 

Ikke putt ordene i munnen på meg. I alle fall burde jeg ikke sagt det, for ved å ta en avsporing på "empiri" slipper du å angripe hovedpoenget mitt. Kan du ikke prøve å fortelle meg hvorfor søndagsåpne butikker vil gjøre Norge til et bedre sted å være?

Fordi at det gir større frihet og større mulighet for enkeltindividene til selv å legge opp sin egen hverdag slik de selv måtte ønske?

 

 

 

 

Vi har allerede mer valgfrihet enn vi trenger..

- Din personlige mening, ikke prat for andre.
 
og arbeidsplasser er kjekt, men ikke til enhver pris 
- Hvorfor ikke? Er det ikke bra at mennesker kan ha en jobb å gå til?
 
...i lys av hva vi mister synes jeg ikke det er verdt det. 
- Mange andre synes det er verdt det.
 
I stedet for å konkurrere oss til fant burde vi heller roe ned litt.

 

- Det politikerne burde gjøre er å la folk være i fred til å legge opp sine liv og sitt arbeid som de selv ønsker.

 
Det som er viktig for meg er at stillingene i en hel bransje plutselig blir betraktelig dårligere,
- Dokumentasjon?
 
... pengene overtar mer og mer av livene våre under dekke av "frihet", og at de som ikke er heldige, smarte og flinke mister nok en sjanse til å nyte av den stabile arbeidsuken som kommer de mest privilegerte av oss til gode.
- Her må du nok forklare hva du mener, for ihvertfall jeg sliter med å forstå det.
 
Denne saken er ikke alfa og omega, men den utgjør en bevegelse i en retning.
- Den ugjør en bevegelse i retning av å gi oss alle mer frihet.
 
Et annet problem er at når du først gir noe til næringslivet, får du det sannsynligvis ikke tilbake. Hvis vi innser at dette med søndagsåpne butikker var noe dritt, vil avgjørelsen være vanskelig å reversere.
- Hva er det du mener at næringslivet skal gi tilbake? Er det ikke nok at vi får muligheten til å kjøpe melk og brød til ok priser når vi måtte ønske det?
 
Kanskje vi skulle hatt en folkeavstemning hvor alternativet ikke bare var søndagsåpne butikker, 

 

- Ja takk, en bindende folkeavstemning er på sin plass.

 
men fullstendig frafall av vern mot søndagsarbeid?
- Hvilket vern er dette? Finnes det en lov som sier at man ikke skal jobbe på søndager?

 

Jeg tillater meg å ta dette punkt for punkt, men kan du være så snill å prøve å svare i sammenhengende innlegg? Når jeg skriver en tekst har du ingen rett til å plukke den fra hverandre på den måten for at den skal være lettere å angripe.

1: Her tar du ikke bare innlegget fra hverandre, men hele setningen, slik at den sier noe annet enn det jeg mente.

 

2: "Det er ingen som tvinger deg"-argumentet.

 

3: Det er visst feil uansett hva jeg sier her.

 

4: Jo, det er nettopp det som er politikernes jobb: å lage regler slik at samfunnet blir best mulig for flest mulig. Det trenger vi faktisk regler til. Uten regler går bare all makt til de sterkeste, som er det som er i ferd med å skje her. De som ønsker en fast fridag i uka er de svake her.

 

5: Nei, det er fordi vi tror det er det som gjør samfunnet best å leve i.

 

6: Jeg kunne også kokt ditt standpunkt ned til et eller annet skjellsord, men det er ikke pent, så jeg står over.

 

7: Igjen, vi trenger regler i et samfunn. Hvis det du egentlig diskuterer er om vi skal ha regler eller ikke, burde du starte en egen tråd for det. Dette er en diskusjon om hva slags regler vi skal ha.

 

8: Og dine meninger bunner ikke ut i personlige meninger og synsing? Dette er ikke noe argument, kan du bare slutte å si det? Du har funnet sannheten, mens alle vi andre stritter imot? Vet du hva, det er det som er moralisme. Slå det opp.

Og apropos kristen: Som jeg har prøvd å si flere ganger har en felles hviledag i uka lite med kristendom å gjøre. Dette er noe vi finner igjen i alle samfunn i hele verden, noe som betyr at det er noe alle har funnet ut er fornuftig. Så har religionene på de respektive stedene plukket det opp, men det betyr ikke at vi snakker om et religiøst fenomen. Kanskje ditt forhold til frihet er litt religiøst?

 

9: Jeg (og sikkert ingen andre heller) har sagt at vi vil få noen dagligvarekollaps med dette forslaget. 

 

10: Enkeltindividene har frihet nok i massevis. Veldig få klager på søndagsstengte butikker. Folk får kjøpt det de trenger. På Facebook er det EN stakkars liten gruppe (mindre enn fem hundre) som er positiv til åpning, mens gruppene imot teller opp mot 45000, med den største nærmere 34k. Du er jo så opptatt av hva folk vil. Vel, de vil ikke dette. Og ikke si at det bare handler om enkeltindividets frihet. Vi kan ikke få lov til alt i et sivilisert samfunn.

 

11: Igjen, at det er min personlige mening er intet tilsvar overhodet.

 

12: "Dokumentasjon?" En hel bransje mister sikkerheten mot søndagsarbeid. Da mener jeg jobbene blir dårligere.

 

13: Det jeg blant annet mener er at her får bedrifter enda en bit av friheten til privatpersoner. Og at nåløyet for å bli en av de privilegerte som jobber mandag-fredag blir enda smalere. Det gode liv skal ikke være forbeholdt de få. Dette gir flere forskjeller.

 

14: Det er min mening at det kan bli nok frihet. Som i de fleste andre tilfeller er akkurat passe mye bedre enn for mye. Vi er steinaldermennesker, evolusjonen har ikke utstyrt oss med behov for absolutt frihet. Siden svært få klager på manglende søndagsåpent er det grunn til å tro at friheten på dette området er stor nok.

 

15: Det er mye vanskeligere politisk å ta tilbake noe fra det private enn å gi dem noe. Derfor bør vi være forsiktige.

 

16: Ja, det ville nok vært riktigere og mer rettferdig. Hele utviklingen i ett skritt, alles arbeidsuke på spill. Da ville nok folk tenkt seg om før de stemte.

 

17: Ja, arbeidsmiljøloven begrenser adgangen til søndagsarbeid.

 

Dette er siste gang jeg svarer på et sånt sønderplukket innlegg. Du får svare skikkelig neste gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Et annet problem er at når du først gir noe til næringslivet, får du det sannsynligvis ikke tilbake. Hvis vi innser at dette med søndagsåpne butikker var noe dritt, vil avgjørelsen være vanskelig å reversere.

 

Tull. De etablerte aktørene i næringslivet er jo MOT en deregulering, fordi det går ut over profitten deres. Grunnen til at det er så vanskelig å reversere dereguleringer og opphevelser av forbud, påbud og statsmonopoler er at man stort sett finner ut at den nye tilstanden er bedre. Det er stort sett de samme partiene som er mot en liberalisering i dette tilfellet som var mot en liberalisering i form av opphevelse av NRK-monopolet på 80-tallet. I dag er alle enige om at dette selvsagt var den beste løsningen.

 

Men har du noe å utsette på resten av det innlegget? Det der kan knapt sies å være hovedargumentet.

Lenke til kommentar

 

Men har du noe å utsette på resten av det innlegget? Det der kan knapt sies å være hovedargumentet.

 

 

Det første avsnittet i innlegget ditt er bare et verdisyn. Det er det ikke spesielt interessant for meg å argumentere mot. Jeg kan bare si jeg er helt uenig, og jeg tror heller ikke ansatte får det noe særlig verre. I motsetning til i andre søndagsåpne bedrifter, som busselskaper og på sykehus, jobber det i dagligvarebransjen utallige elever og studenter som ville hatt nytte av muligheten for å få søndagsvakter.

 

Det siste avsnittet ditt skjønner jeg ærlig talt ikke. Vi har et parlamentarisk styresett i Norge. Er du for folkeavstemning i alle saker, eller er det noe spesielt ved denne som gjør det verdt det?

Lenke til kommentar

Nei, det var mest noe jeg sa fordi jeg tror det ville vært interessant å se hvordan alle de som har en trygg mandag-fredag-uke ville stemt.

Hvis du ikke diskuterer verdier, hva diskuterer du da? Det må jo være fordi du mener det vil komme noe godt ut av det at du vil ha fredagsåpent, og ikke bare penger. Mener du at det å ha en felles forutsigbar fridag i uka ikke er et nevneverdig gode?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du ikke diskuterer verdier, hva diskuterer du da?

 

Jeg diskuterer fakta. I denne tråden har det blitt slengt ut påstander om prisøkninger, nedleggelse av butikker, osv. som folk ikke har hatt dekning for. Det er verdt å motsi slike feilaktige argumenter når man kan dokumentere det motsatte, slik at alle kan vurdere saken på korrekt grunnlag. For min del får folk ellers ha akkurat de verdiene de vil, og lande på akkurat det standpunktet de selv ønsker.

 

Det må jo være fordi du mener det vil komme noe godt ut av det at du vil ha fredagsåpent, og ikke bare penger.

 

Dette er noe av det gode jeg mener kommer ut av det: Flere arbeidsplasser, økt konkurranse i dagligvarebransjen, mer valgfrihet for kundene og høyere salgsvolum.

 

 

Mener du at det å ha en felles forutsigbar fridag i uka ikke er et nevneverdig gode?

 

Jo, for mange kan det definitivt være det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som ansatt i butikk ville ikke jeg satt pris på å måtte jobbe på den ene "hellige" fridagen uka har å by på. Det er som regel ikke liv om å gjøre, at man må vente til mandag med å handle. Synes det er helt tullete at de vil innføre dette. De søndagsåpne Kiwiene er greie å ha, da det er dagligvarer. Men å selge klær osv. på en søndag i Norge, det synes jeg virkelig ikke det er behov for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...