Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sykdom tar ikke helg. Jeg tror dere skjønner utmerket godt hva jeg mente, den kveruleringen der gidder jeg rett og slett ikke.

Ja, vi krever og det er helt nødvendig at enkelte yrkesgrupper jobber på søndager. Hvorvidt en butikkeier skal ha åpent på søndag eller ikke, er noe som bør være opptil den enkelte butikkeier, ikke staten.

 

Etter 15 sider så skjønner jeg fortsatt ikke hvorfor noen er uenig i det  :hmm:

Jeg har til gode å se et godt argument mot å oppheve forbudet.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Sykdom tar ikke helg. Jeg tror dere skjønner utmerket godt hva jeg mente, den kveruleringen der gidder jeg rett og slett ikke.

Jeg forstår hva du mener, og jeg er helt enig i at de tjenestene du sikter til ikke er sammenlignbare med 'vanlige' jobber, men det at jeg kan snakke med Norsk Tipping sin kundeservice på en søndag slår meg som svært merkelig (dette kommer i tillegg til at jeg har svært lite til overs for Norsk Tipping sin posisjon i Norge for øvrig, men det er en helt annen diskusjon).

Lenke til kommentar

Hvis man tenker seg om er det få som MÅ holde åpent på søndager. Prester er nevnt, kiosker, bensinstasjoner o.l. trenger heller ikke holde åpent (brustadbuene er selvsagt inkludert her). Restauranter er heller ikke en essensiell faktor for menneskelig eksistens, og bør tilsvarende tvinges til å stenge dersom en dagligvarehandel skal måtte gjøre det samme. Listen over de som "må" jobbe søndag er rimelig lang, og de fleste kan lukes bort. Et visst kollektivtilbud må vel til, samt politi, brannvesen og de større helserelaterte institusjonene - men hva mer? Dagens løsning er en halvveisløsning. Hvorfor det er viktig å poengtere at en Kiwi-ansatt mister muligheten til å bruke tid med familien i helgene dersom denne må jobbe lørdag og søndag, mens det er greit at en restaurantarbeider mister den samme muligheten er "noe spesielt".

Basert på linken som ble postet tipper jeg vi vil få søndagsåpent om noen år uansett, da de som er konsekvent imot vil dø bort, mens det gror opp flere tilhengere i de yngre rekker.

Endret av knopflerbruce
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Bare de som må.

Ja, det er mange i arbeidslivet som må. Hva er det med butikkansatte som rettferdiggjører en lov som hindrer butikker å holde åpent på søndager hvis eieren ønsker det?
Finnes det noe grenser for hva eierne kan krever av ansatte?

 

 

Ja, de grensene settes av blant annet Arbeidsmiljøloven og kontrakten mellom arbeidstaker og arbeidsgiver. Dersom kontrakten beskriver søndag som en del av normal arbeidstid i en skift-ordning noe som ville vært tilfellet her så står arbeidstaker fri til å enten akseptere eller avvise dette.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Bare de som må.

Ja, det er mange i arbeidslivet som må. Hva er det med butikkansatte som rettferdiggjører en lov som hindrer butikker å holde åpent på søndager hvis eieren ønsker det?
Finnes det noe grenser for hva eierne kan krever av ansatte?

Ja, de grensene settes av blant annet Arbeidsmiljøloven og kontrakten mellom arbeidstaker og arbeidsgiver. Dersom kontrakten beskriver søndag som en del av normal arbeidstid i en skift-ordning noe som ville vært tilfellet her så står arbeidstaker fri til å enten akseptere eller avvise dette.

Synes du det er ok at arbeidsgiverne må begrense hva de krever av ansatte. Jeg måtte jobbe 84 timers/uke på en jobb i flere måneder her i USA. Synes det var ok for arbeidsgiveren å kreve?

Lenke til kommentar

Synes du det er ok at arbeidsgiverne må begrense hva de krever av ansatte. Jeg måtte jobbe 84 timers/uke på en jobb i flere måneder her i USA. Synes det var ok for arbeidsgiveren å kreve?

 

 

Nå er det jo først og fremst ikke amerikanske forhold vi prater om. Jeg vet ikke hvordan det er i USA, men jeg er rimelig sikker på at en slik arbeidsmengde er ulovlig i Norge. Vi får fokusere på de norske forholdene, de vi har i hvert fall til en viss grad mulighet til å påvirke, så får amerikanerne gjøre det samme for seg selv.

Lenke til kommentar

Var nettopp og handlet, ganske tidlig til lørdag å være. Jeg noterte meg det faktum at det knapt var folk på butikken. Meget ineffektivt, da jeg så i hvert fall 3 ansatte inne i butikken. Dette identifiserer jeg som en unødvendig kostnad som rammer meg som kunde. Jeg synes derfor at vi bør kartlegge i detalj hva som er hensiktsmessige åpningstider basert på min oppfatning av hva som er kostnadseffektivt for bedriften. Deretter skal vi forby åpningstider som faller utenom disse rammene, fordi jeg stoler ikke på bedriftens egen evne til å gjøre det den driver med: å drive en bedrift.

 

Greit gutter, skjønner tankegangen her nå ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja jeg er grei å ha sånt sett :). Men seriøst: du har jo tydeligvis ikke lest noe av det som står i denne tråden. Veldig mange her inne på denne tråden har kommet med gode og velformulerte innlegg, samt lenker til seriøse forskningsrapporter; og alt du klarer å komme med er noen utsagn fra en representant for en bransjeforening.

 

Jeg har også lest innleggene dine, og de går noe sånt som dette:

  • "Vi" ønsker ikke søndagsåpne butikker.
  • Norge blir et dårligere sted å være.
  • Ingen vil ha hviledager lenger.
  • Arbeidsforholdene vil forverres.
  • Det vil koste mer for varer.
  • Norge er så unikt at vi må ha forbud.
  • At det funker andre steder er for dumt.
Igjen:
  • Det blir INGEN butikkdød. Og om så likevel skulle være tilfelle: so f****g what? Hvorfor skal butikker som er avhenging av et forbud ha livets rett?
  • Prisene går IKKE opp. Forksingsrapporter har vist til at det ikke er noen korrelasjon mellom økte åpningstider og økte priser. Dette ville du visst om du hadde lest tråden.
  • De ansatte må IKKE jobbe mer.
  • Forholdene her er ikke noe anerledes enn i andre land. Hva er det som er så anerledes?
Dette er fakta, og ingen her inne har ennå klart å komme med dokumentasjon det motsatte.
1) mennesker er vanedyr. Om du begynner å besøke en annen butikk en av sju dager i uka, blir det fort to av sju, tre av sju også plutselig er du stamkunde. Pris og tilgjengelighet er de to største faktorene for valg av butikk. Ved dagens løsning er tilgjengelig regulert ned til areal. Ved søndagsåpen butikk vil tilgjengelighet være bestemt av en konkurranse som ikke gagner noen (utenom han/hun som ønsker å betale litt mer for varene uansett dag, men ha muligheten til å handle søndager ), men fører til økt pris for forbrukeren.

 

2)prisene går opp. Du kan ikke bruke rapporter fra et annet land enn Norge, for å argumentere med norske forhold. Omsetning på søndager er langt under driftsmargin.

 

3) dette er korrekt. Vil fortsatt ha 37,5 uke.

 

4) Se på markedsandelen til Rimi fra 1998 fram til nå, da eneste forskjellen er at de gikk fra norsk til svensk modell. Skulle vel tro at det ikke var noe problem da statistikken i Sverige er god etter samme modell?

 

Ser ut til at du ikke helt forstår at det kan være en mellomting mellom totalt eller ingen ting. Litt som å påstå at med mindre vi kan ha åpne fartsgrenser på vegene, så må alternativet være å ikke kjøre bil i det hele tatt. Samfunnsøkonomisk bedre å ha fartsgrense, akkurat som det samfunnsøkonomisk er bedre å ha dagens løsning på søndager.

Endret av traveldag
Lenke til kommentar

Å sammenligne åpningstidene til matvarebutikker med fartsgrenser kan vel i beste fall kalles å blande dropsen. Det underligger ganske sterke bevis på at en uforsvarlig høy fart i trafikken er farlig for liv og helse. På den andre siden så er det kanskje en mulighet for noe dyrere matvarepriser (selv om tall fra andre land ikke støtter den slutningen) ved et fravær av forbud mot søndagshandel. Hvordan en kan sammenligne disse to tingene er for meg absurd.

Lenke til kommentar

Å sammenligne åpningstidene til matvarebutikker med fartsgrenser kan vel i beste fall kalles å blande dropsen. Det underligger ganske sterke bevis på at en uforsvarlig høy fart i trafikken er farlig for liv og helse. På den andre siden så er det kanskje en mulighet for noe dyrere matvarepriser (selv om tall fra andre land ikke støtter den slutningen) ved et fravær av forbud mot søndagshandel. Hvordan en kan sammenligne disse to tingene er for meg absurd.

Fordi alt-i-alt så er både liv, helse og mat en del av det samfunnsøkonomiske bildet. Om mor di dør i trafikken så kunne jeg ikke brydd meg mindre, kjenner hu ikke, men kostnaden det medfører samfunnet er jeg selv med å betaler på, og da er det i min interesse alikevel.

Lenke til kommentar

 

Å sammenligne åpningstidene til matvarebutikker med fartsgrenser kan vel i beste fall kalles å blande dropsen. Det underligger ganske sterke bevis på at en uforsvarlig høy fart i trafikken er farlig for liv og helse. På den andre siden så er det kanskje en mulighet for noe dyrere matvarepriser (selv om tall fra andre land ikke støtter den slutningen) ved et fravær av forbud mot søndagshandel. Hvordan en kan sammenligne disse to tingene er for meg absurd.

Fordi alt-i-alt så er både liv, helse og mat en del av det samfunnsøkonomiske bildet. Om mor di dør i trafikken så kunne jeg ikke brydd meg mindre, kjenner hu ikke, men kostnaden det medfører samfunnet er jeg selv med å betaler på, og da er det i min interesse alikevel.

 

 

Mor di faktisk...

 

Mitt poeng står fortsatt, og det å sette en direkte sammenligning blir etter min mening mangel på nyanser.

Lenke til kommentar

 

 

 

Å sammenligne åpningstidene til matvarebutikker med fartsgrenser kan vel i beste fall kalles å blande dropsen. Det underligger ganske sterke bevis på at en uforsvarlig høy fart i trafikken er farlig for liv og helse. På den andre siden så er det kanskje en mulighet for noe dyrere matvarepriser (selv om tall fra andre land ikke støtter den slutningen) ved et fravær av forbud mot søndagshandel. Hvordan en kan sammenligne disse to tingene er for meg absurd.

Fordi alt-i-alt så er både liv, helse og mat en del av det samfunnsøkonomiske bildet. Om mor di dør i trafikken så kunne jeg ikke brydd meg mindre, kjenner hu ikke, men kostnaden det medfører samfunnet er jeg selv med å betaler på, og da er det i min interesse alikevel.

Mor di faktisk...

 

Mitt poeng står fortsatt, og det å sette en direkte sammenligning blir etter min mening mangel på nyanser.

Da får du leve i en boble der samfunnsøkonomisk teori ikke eksisterer da, men sist jeg sjekket, så var ikke det tilfelle på forumet her

Lenke til kommentar

 

Da får du leve i en boble der samfunnsøkonomisk teori ikke eksisterer da, men sist jeg sjekket, så var ikke det tilfelle på forumet her

 

 

Hvis det å ha litt fokus på nyanser og sammenhenger er å leve i en boble så har jeg da jaggu tenkt til å fortsette med det. Merk at jeg sier ikke at det ikke har noen sammenheng i samfunnsøkonomisk forstand. Jeg sier bare at sammenligningen blir litt som å sammenligne en feilparkering med drap i en kriminalpolitisk sammenheng.

Lenke til kommentar

 

 

Da får du leve i en boble der samfunnsøkonomisk teori ikke eksisterer da, men sist jeg sjekket, så var ikke det tilfelle på forumet her

 

Hvis det å ha litt fokus på nyanser og sammenhenger er å leve i en boble så har jeg da jaggu tenkt til å fortsette med det. Merk at jeg sier ikke at det ikke har noen sammenheng i samfunnsøkonomisk forstand. Jeg sier bare at sammenligningen blir litt som å sammenligne en feilparkering med drap i en kriminalpolitisk sammenheng.

Om det var milioner av feilparkeringer om dagen, men ett drap i året, ville plutselig feilparkeringer være kriminalpolitisk viktigere. Poenget var uansett å vise til at, som i trafikken, vil regulering gi en bedre samfunnsøkonisk effektivitet enn et alternativ om full liberalisering mot totalt forbud.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...