Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

Norske lønn og sosiale kostnader som prosent av norsk pris er signifikant høyere enn utenlandske som prosent av utenlandsk pris (sammenlignbare land ). Derfor har du også flere på jobb samtidig i utlandet og driftsmarginen blir deretter. Leser du artiklen du selv fant sitatet til Reitan fra, så kan du selv se hvor sårbare de er.

Det eneste som strengt tatt er relevant for dette argumentet er hvor stor den prosentvise kostnadsøkningen vil være for butikker i Norge sammenliknet med de over 30 landene i undersøkelsen. Om kostnadsøkningen kommer i form av at noen få arbeidere med høy lønn jobber på søndag i Norge, eller at mange arbeidere med lav lønn jobber på søndag i utlandet, har ikke noe å si i seg selv. Dersom du kan vise at den prosentvise kostnadsøkningen ved en deregulering av en eller annen grunn vil være høyest i Norge, har du et poeng. Men det er en påstand jeg definitivt ikke kjøper uten dokumentasjon.

 

Det virker mer sannsynlig at prisene på søndager går ned, fordi de dyre brustadbuene mister monopol-situasjonen flere av dem kan utnytte nå.

Selvfølgelig har antallet noe å si. Om du drifter i Norge, så drifter du søndager på minimumsbemannig. Om kostnadene blir for høye finnes det ingen alternativer enn å øke prisene. I andre land kan du derimot gå ned på bemanning før du øker prisene. Med det som buffer og et helt annet nivå enn norske høye skatteprosenter, så er driftsmarginen i Norge ekstremt lav!

 

Fra 2008 til 2012 har timelønnskostnadene økt med 8,6 prosent i EU og 27,7 prosent i Norge. Konsumprisindeksen har økt 6,7 på tilsvarende periode

Forutsetter du ikke at butikker i utlandet opererer kostnadsineffektivt her? Jeg vil tro enhver butikk med private eiere i ethvert land vil redusere bemanningen slik at man ikke kaster bort større summer enn man må i lønnsutgifter. At vi liksom skal være de eneste med minimumsbemanning gir ingen mening.

Pga lave lønninger er det andre forventninger til servicegrad og kostnadsbilde blir annerledes. Ta en tur til statene og handle der, så får du plutselig en på 20 år som står å pakker varer for deg til minimum vage. Vanlig praksis, men ikke kostnadseffektivt sett med norske øyne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan vi ikke heller kompensere ved å tvangsstenge før kl. 15 på hverdagene? De fleste er jo på jobb frem til kl. 16... Butikker åpne fra 15-23 på hverdagene samt "fullt frislipp" i helgene passer nok folk flest bedre enn at butikken skal ha åpent når man overhodet ikke har mulighet til å handle. Da sparer jo butikkene lønnsutgifter, og butikksjefen kan jobbe uten kunder fem dager i uken.

Da har du ødelagt fullstendig mine muligheter for å handle de mest nødvendige varer for å overleve til en grei pris da jeg lett jobber 15-23 hele uka. Da har jeg to dager i uken jeg kan handle på. Hvis du kompenserer med at min stilling får høyere lønn på grunn av høyere utgifter ved å måtte handle dagligvarer på bensinstasjoner, kiosker og småbutikker så er det greit.

Lenke til kommentar

 

Kan vi ikke heller kompensere ved å tvangsstenge før kl. 15 på hverdagene? De fleste er jo på jobb frem til kl. 16... Butikker åpne fra 15-23 på hverdagene samt "fullt frislipp" i helgene passer nok folk flest bedre enn at butikken skal ha åpent når man overhodet ikke har mulighet til å handle. Da sparer jo butikkene lønnsutgifter, og butikksjefen kan jobbe uten kunder fem dager i uken.

Da har du ødelagt fullstendig mine muligheter for å handle de mest nødvendige varer for å overleve til en grei pris da jeg lett jobber 15-23 hele uka. Da har jeg to dager i uken jeg kan handle på. Hvis du kompenserer med at min stilling får høyere lønn på grunn av høyere utgifter ved å måtte handle dagligvarer på bensinstasjoner, kiosker og småbutikker så er det greit.

 

 

Da regner jeg med at du kompenserer meg for de kostnadene jeg har med dagens system, hvor jeg må handle dyrt på søndag hvis jeg nå trenger mat den dagen (forutsatt at du er mot søndagsåpent, selvsagt).

Lenke til kommentar

 

Selvfølgelig har antallet noe å si. Om du drifter i Norge, så drifter du søndager på minimumsbemannig. Om kostnadene blir for høye finnes det ingen alternativer enn å øke prisene. I andre land kan du derimot gå ned på bemanning før du øker prisene. Med det som buffer og et helt annet nivå enn norske høye skatteprosenter, så er driftsmarginen i Norge ekstremt lav!

 

Fra 2008 til 2012 har timelønnskostnadene økt med 8,6 prosent i EU og 27,7 prosent i Norge. Konsumprisindeksen har økt 6,7 på tilsvarende periode

 

 

Så du mener at grunnen til at matvareprisene ikke har økt i andre land som har innført søndagsåpent er at butikkene har nedbemannet? Jeg har lett i rapportene jeg har funnet som har omhandlet søndagsåpent nå, og ingen av dem nevner at dette har skjedd. Hvor har du det fra? Det alle derimot nevner om arbeidsplassene er at de har blitt flere som følge av liberaliseringen. Som knopflerbruce skriver har jeg også vanskelig for å tro at butikkene i utlandet i utgangspunktet har et større antall ansatte enn det de mener er profittmaksimerende. 

Lenke til kommentar

...og da mener de nok at kundeservicen ved å pakke ned varene gir såpass økt kundemasse at det er verdt det.

 

Nettopp, og da er det i så fall mulig at man KAN kutte kostnader i hele bransjen ved å nedbemanne, men for at hver kjede fortsatt skal være konkurransedyktig må alle kjedene nedbemanne. Ellers blir service-butikkene tydeligvis favorisert. Det blir samme argumentet som har vært nevnt her i tråden, at man KAN unngå å holde åpent på søndag, men da må alle kjedene holde stengt for at ingen skal stjele markedsandeler. Jeg har vanskelig for å se hvordan man har kommet til en generell enighet om det ene, men ikke det andre.

Lenke til kommentar

 

 

Ønsker du da å endre loven slik at det er lite arbeidsgivere kan kreve som blir ulovlig så lenge ansatte vet på forhånd eller er søndagsarbeid det eneste du mener bør endres?

 

Jeg liker faktum at jeg kan kjøpe varer 24/7 men også mener det påvirker mange familier på negative måter når foreldrer må jobbe når barna blir hjemme

 

Jeg mener butikkene selv i stor grad skal kunne bestemme når de vil holde åpent. Så får en eventuell jobbsøker enten akseptere og skrive under kontrakten, eller ikke akseptere og finne seg noe annet å gjøre, eller eventuelt få gjennomslag i kontrakten på godt definerte arbeidstider som passer for vedkommende dersom det er grunnlag for det.

Det samme kan sies om mye annet enn Søndagsarbeid, samt 84timers/uke eller arbeid som er meget farlig. Grenser settes fordi noe arbeidsgivere ville sette mange i fare og ødelegger mange liv hvis grunnprinsippet var bare at arbeiderne kjente på forhånd hva de skulle gjøre

 

Flere undersøkelser indikerer at de store selskapene favoriseres ovenfor småbutikker hvis det blir lovlig å åpne dørene på søndager. En må vurdere hvis man ønsker mer Big Box Retailers enn småbutikker

Lenke til kommentar

 

Det samme kan sies om mye annet enn Søndagsarbeid, samt 84timers/uke eller arbeid som er meget farlig. Grenser settes fordi noe arbeidsgivere ville sette mange i fare og ødelegger mange liv hvis grunnprinsippet var bare at arbeiderne kjente på forhånd hva de skulle gjøre

 

Flere undersøkelser indikerer at de store selskapene favoriseres ovenfor småbutikker hvis det blir lovlig å åpne dørene på søndager. En må vurdere hvis man ønsker mer Big Box Retailers enn småbutikker

 

 

Jeg sier ikke at alt skal tillates så lenge arbeiderne vet om det på forhånd. Lovene er der, og godt er det, men det er enkelte lover som er noe merkelige. Jeg antar at du også er av oppfatningen at lovverk alltid skal kunne vurderes og i det minste kunne settes spørsmålstegn ved? Eller er lovverket slik vi har det i dag noe som skal gjelde for all fremskuelig framtid?

Lenke til kommentar

 

...og da mener de nok at kundeservicen ved å pakke ned varene gir såpass økt kundemasse at det er verdt det.

 

Nettopp, og da er det i så fall mulig at man KAN kutte kostnader i hele bransjen ved å nedbemanne, men for at hver kjede fortsatt skal være konkurransedyktig må alle kjedene nedbemanne. Ellers blir service-butikkene tydeligvis favorisert. Det blir samme argumentet som har vært nevnt her i tråden, at man KAN unngå å holde åpent på søndag, men da må alle kjedene holde stengt for at ingen skal stjele markedsandeler. Jeg har vanskelig for å se hvordan man har kommet til en generell enighet om det ene, men ikke det andre.

 

 

Nå har man da "servicebutikker" av typen Meny/Ultra o.l. De pakker ikke varene du kjøper, men de har nok flere på jobb en "ultralavpriskjedene". Det er plass til begge konsepter, men ja - de som insisterer på å være (tilnærmet) billigst må nok kutte der det kuttes kan.

 

Jeg ser ikke at dette er sammenlignbart, med mindre fasiten er at noen kjeder kan holde åpent på søndag og være en "servicebutikk", mens andre fokuserer på lavest mulig pris de øvrige seks dagene i uken.

Lenke til kommentar

Nå har man da "servicebutikker" av typen Meny/Ultra o.l. De pakker ikke varene du kjøper, men de har nok flere på jobb en "ultralavpriskjedene". Det er plass til begge konsepter, men ja - de som insisterer på å være (tilnærmet) billigst må nok kutte der det kuttes kan.

 

Jeg ser ikke at dette er sammenlignbart, med mindre fasiten er at noen kjeder kan holde åpent på søndag og være en "servicebutikk", mens andre fokuserer på lavest mulig pris de øvrige seks dagene i uken.

 

 

Selvsagt, men nå tok jeg utgangspunkt i at traveldag hadde rett i virkeligheten han beskrev for å få argumentet sitt til å gå opp - nemlig at alle utenlandske butikker i motsetning til norske har en 'buffer' i form av arbeidere de kan avskjedige om det går trått økonomisk.

Lenke til kommentar

 

 

Det samme kan sies om mye annet enn Søndagsarbeid, samt 84timers/uke eller arbeid som er meget farlig. Grenser settes fordi noe arbeidsgivere ville sette mange i fare og ødelegger mange liv hvis grunnprinsippet var bare at arbeiderne kjente på forhånd hva de skulle gjøre

 

Flere undersøkelser indikerer at de store selskapene favoriseres ovenfor småbutikker hvis det blir lovlig å åpne dørene på søndager. En må vurdere hvis man ønsker mer Big Box Retailers enn småbutikker

 

Jeg sier ikke at alt skal tillates så lenge arbeiderne vet om det på forhånd. Lovene er der, og godt er det, men det er enkelte lover som er noe merkelige. Jeg antar at du også er av oppfatningen at lovverk alltid skal kunne vurderes og i det minste kunne settes spørsmålstegn ved? Eller er lovverket slik vi har det i dag noe som skal gjelde for all fremskuelig framtid?

Jeg mener at lover ofte bør endres, det er klart. Jeg mener bare at det er et dårlig argument for søndagsåpne butikker er at "arbeiderne kan velge å akseptere det frivillig eller ikke"

Jeg har bodd flere steder hvor loven ble forandret slik at alt kan kjøpes på søndag. Selv, mener jeg at fordelene er ikke større enn ulempene særlig måten det bidrar til ødeleggelse av småbutikker og mindre tid med familier

Lenke til kommentar

Fra OECD-rapporten:

 

On the other hand, more recent research that endogenises the choice of opening hours (i.e. given the maximum allowed by law, retailers choose when and for how long to operate), such as Inderst and Irmen (2005), shows that deregulation might lead to some shops being open longer hours than others, but also that both types of shops will charge higher prices.

 

The empirical evidence on this topic also seems mixed. Tanguay, Vallée and Lanoie (1995) study a deregulation of shop opening hours in Quebec and find that the deregulation resulted in increased prices at large stores and reduced prices at smaller outlets.

 

Så kommer det interessante fra artikkelen, og der har jo norgesgruppen og Coop kommet med regnestykket som viser at det blir prisøkning, men som artikkelen skal tilbakevise. Problemet er bare at artikkelen har følgende å si om økt volume på sammenlignbare land:

 

According to the Civil Department (1991), the deregulation in Sweden increased turnover by 5%. Goos (2004) finds that deregulation increases total revenue by 3.9% to 10.7% in the USA. Reddy (2012) finds no impact on sales in Germany.

 

Altså fra 0-10% økt konsum. Da stemmer regnestykket til de norske aktørene, og vi vil se en prisøkning "Ivar Pettersen, forsker ved NILF, Norsk Institutt for Landbruksforskning, som har foretatt det reporteren kaller et ”regnestykke” på oppdrag av Coop og Norgesgruppen. Han sier at bransjens økte kostnader er beregnet til 2-2,5 milliarder kroner, som vi må regne med overveltes til kundene i form av økte priser."

 

 

Konklusjonen tar jo også direkte inn den norske modellen: Lastly, the lack of impact on prices can be seen as reassuring for government contemplating Sunday trade deregulation. The need for more employees could in principle lead to higher prices, with the shops passing the increased labour cost to the consumers.

Lenke til kommentar

 

Jeg mener at lover ofte bør endres, det er klart. Jeg mener bare at det er et dårlig argument for søndagsåpne butikker er at "arbeiderne kan velge å akseptere det frivillig eller ikke"

Jeg har bodd flere steder hvor loven ble forandret slik at alt kan kjøpes på søndag. Selv, mener jeg at fordelene er ikke større enn ulempene særlig måten det bidrar til ødeleggelse av småbutikker og mindre tid med familier

 

 

Jeg har da heller ikke brukt dette som noe argument for søndagsåpent. Det var et svar på ditt spørsmål om hva en arbeidsgiver kan kreve av sine ansatte. Og det enkle svaret på det spørsmålet har jeg allerede gitt: dersom det omfattes av kontrakten som er skrevet og ikke bryter norsk lov, så kan det kreves av arbeidstaker. Nå snakker jeg her om det juridiske. Dersom du mener det etiske så må man jo først ta stilling til om norsk lov (og eventuelle endringer av denne) i utgangspunktet er etisk forsvarlig.

Lenke til kommentar

Hvordan ser du for deg at hele kostnadsøkningen skal veltes over på kundene, 100 % uelastisk etterspørsel? Det er i så fall ikke konsekvent med antagelsen om at omsetning øker.

Tror ikke du helt skjønner ditt eget forsøk på mikroøkonomi her. konsumet øker, grunnet faktor om tilgjengelighet utifra en ekstra handledag.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg mener at lover ofte bør endres, det er klart. Jeg mener bare at det er et dårlig argument for søndagsåpne butikker er at "arbeiderne kan velge å akseptere det frivillig eller ikke"

Jeg har bodd flere steder hvor loven ble forandret slik at alt kan kjøpes på søndag. Selv, mener jeg at fordelene er ikke større enn ulempene særlig måten det bidrar til ødeleggelse av småbutikker og mindre tid med familier

 

Jeg har da heller ikke brukt dette som noe argument for søndagsåpent. Det var et svar på ditt spørsmål om hva en arbeidsgiver kan kreve av sine ansatte. Og det enkle svaret på det spørsmålet har jeg allerede gitt: dersom det omfattes av kontrakten som er skrevet og ikke bryter norsk lov, så kan det kreves av arbeidstaker. Nå snakker jeg her om det juridiske. Dersom du mener det etiske så må man jo først ta stilling til om norsk lov (og eventuelle endringer av denne) i utgangspunktet er etisk forsvarlig.

Ok Mister Obvious, du uttrykker ingen mening, bare forklarer loven. Lite intersannte når en ikke debatterer i en debattforum

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...