Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Jeg mener at lover ofte bør endres, det er klart. Jeg mener bare at det er et dårlig argument for søndagsåpne butikker er at "arbeiderne kan velge å akseptere det frivillig eller ikke"

Jeg har bodd flere steder hvor loven ble forandret slik at alt kan kjøpes på søndag. Selv, mener jeg at fordelene er ikke større enn ulempene særlig måten det bidrar til ødeleggelse av småbutikker og mindre tid med familier

Jeg har da heller ikke brukt dette som noe argument for søndagsåpent. Det var et svar på ditt spørsmål om hva en arbeidsgiver kan kreve av sine ansatte. Og det enkle svaret på det spørsmålet har jeg allerede gitt: dersom det omfattes av kontrakten som er skrevet og ikke bryter norsk lov, så kan det kreves av arbeidstaker. Nå snakker jeg her om det juridiske. Dersom du mener det etiske så må man jo først ta stilling til om norsk lov (og eventuelle endringer av denne) i utgangspunktet er etisk forsvarlig.

Ok Mister Obvious, du uttrykker ingen mening, bare forklarer loven. Lite intersannte når en ikke debatterer i en debattforum

Du spurte ikke om mening slik jeg oppfattet det. Du spurte hva en arbeidsgiver kan kreve. Og jeg svarte i forhold til det juridiske. Dersom du spør hva 2+2 er så langer ikke jeg ut om min personlige mening. Jeg svarer 4.

 

For å snu spørsmålet litt: hvilke andre retningslinjer vil du foreslå for arbeidsgivere annet enn norsk lov og kontrakt samt normativ praksis å forholde seg til?

Lenke til kommentar

Jeg syns tittelen på denne tråden er dum. For meg har "nyttig eller tåpelig" egentlig ikke noe med hvorfor jeg er for å endre loven. For meg er det prinsippet om at butikkeier selv skal kunne velge når de vil ha åpent som er det viktige.

Og vi som er butikkeiere har intet valg uansett, fordi konkurransen tilsier at om muligheten for søndagsåpent blir der, så MÅ vi holde åpent for å ikke tape markedsandeler. Det koster deg som kunde, da vi øker prisene for å kompensere for merutgiftene

Lenke til kommentar

 

Og vi som er butikkeiere har intet valg uansett, fordi konkurransen tilsier at om muligheten for søndagsåpent blir der, så MÅ vi holde åpent for å ikke tape markedsandeler. Det koster deg som kunde, da vi øker prisene for å kompensere for merutgiftene

Det stemmer ikke, om jeg som butikkeier taper markedsandel ved å stenge på Søndag, en dag salget ikke dekker marginalkostnadene, så gjør jeg det ettersom jeg da vil tjene MER netto enn om jeg hadde holdt åpen den dagen.

 

Om salget derimot mer enn dekker marginalkostnadene ville jeg holdt åpent på søndag ettersom jeg da ville tjene mer enn om jeg hadde holdt stengt.

 

Poenget er at man ønsker å maksimalisere netto inntekt, ikke markedsandel.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

 

Det stemmer ikke, om jeg som butikkeier taper markedsandel ved å stenge på Søndag, en dag salget ikke dekker marginalkostnadene, så gjør jeg det ettersom jeg da vil tjene MER netto enn om jeg hadde holdt åpen den dagen.

 

Om salget derimot mer enn dekker marginalkostnadene ville jeg holdt åpent på søndag ettersom jeg da ville tjene mer enn om jeg hadde holdt stengt.

 

Poenget er at man ønsker å maksimalisere netto inntekt, ikke markedsandel.

 

 

Jeg tror du har misforstått argumentet. Traveldag mener at markedsandelene dine også vil tape seg resten av uken dersom din butikk er den eneste som holder åpent på søndag (og dermed selvsagt gå ut over omsetningen for hele uka), noe som er et helt plausibelt argument. Jeg tviler ikke et sekund på at å tillate søndagsåpent vil 'tvinge' de fleste butikkene til å holde åpent den dagen.

 

Det som ikke holder vann i traveldags argumentasjon er forklaringen på hvorfor prisene vil stige i Norge når de ikke har gjort det i resten av den vestlige verden.

Lenke til kommentar

Det som ikke holder vann i traveldags argumentasjon er forklaringen på hvorfor prisene vil stige i Norge når de ikke har gjort det i resten av den vestlige verden.

Fra OECD-rapporten du viser til:

On the other hand, more recent research that endogenises the choice of opening hours (i.e. given the maximum allowed by law, retailers choose when and for how long to operate), such as Inderst and Irmen (2005), shows that deregulation might lead to some shops being open longer hours than others, but also that both types of shops will charge higher prices.

 

The empirical evidence on this topic also seems mixed. Tanguay, Vallée and Lanoie (1995) study a deregulation of shop opening hours in Quebec and find that the deregulation resulted in increased prices at large stores and reduced prices at smaller outlets.

Lenke til kommentar

Tror ikke du helt skjønner ditt eget forsøk på mikroøkonomi her. konsumet øker, grunnet faktor om tilgjengelighet utifra en ekstra handledag.

Det er godt mulig. Kan ikke du forklare hvor jeg bommer, da? La oss si at scenarioet ditt er riktig, og vi bare bruker en helt enkel S&D-modell. Du trenger:

 

1. Negativt skift i tilbudskurven. Tja.

2. 100 % uelastisk etterspørsel. Prisen påvirker ikke solgt kvantum. Javel.

3. Positivt skift i etterspørselskurven grunnet økt tilgjengelighet. Pris påvirket ikke etterspørsel, men en ekstra handledag gjør det. Wow.

Lenke til kommentar

...og hvor ille er det hvis prisene måtte stige 2-3-4%? Noe mer enn det er det neppe snakk om uansett. Som nevnt før - hvis prisøkningen er horribel må man nesten vurdere å utvide forbudet til å gjelde flere ukedager.

prisene vil øke med omtrent den prosenten du estimerer. Er helt enig med deg at det ikke er verdens undergang. Problemet blir for de i tråden som støtter søndagsåpent, men som ikke skjønner at prisene vil stige pga dette.

Lenke til kommentar

traveldag, av ren nysgjerrighet - vet du hvor stor forskjell det er å ha hele butikken åpen kontra disse brustad-buene? 

 

Her jeg bor pleier det å være bra med folk på de tre brustad-buene som ligger i byen, og de ansatte henter i tillegg varer fra hovedbutikken eller lar kunden gå inn og plukke det de ikke finner i den lille. Det virker også som at de er en plass mellom 2-5 ansatte på jobb, noe jeg vil tro er nok til å drive en gjennomsnittlig kiwi- eller remabutikk? Og kommer man litt ut på kvelden er det ofte mange tomme hyller, noe som man skulle tro tilsier at det er en etterspørsel av søndagsåpne matbutikker?

 

Det ble mange søndagsvakter da jeg jobbet i restaurantnæringen, ser ikke helt hva som er så farlig med det egentlig. 

 

Om man skal argumentere for eller imot søndagsåpne butikker, så burde argumentene som tilsier at de ansatte "fortjener en hviledag" strykes. Det burde i så tilfelle gjelde alle næringer og ikke bare de som jobber i matbutikk.

Lenke til kommentar

 

Tror ikke du helt skjønner ditt eget forsøk på mikroøkonomi her. konsumet øker, grunnet faktor om tilgjengelighet utifra en ekstra handledag.

Det er godt mulig. Kan ikke du forklare hvor jeg bommer, da? La oss si at scenarioet ditt er riktig, og vi bare bruker en helt enkel S&D-modell. Du trenger:

 

1. Negativt skift i tilbudskurven. Tja.

2. 100 % uelastisk etterspørsel. Prisen påvirker ikke solgt kvantum. Javel.

3. Positivt skift i etterspørselskurven grunnet økt tilgjengelighet. Pris påvirket ikke etterspørsel, men en ekstra handledag gjør det. Wow.

Økt konsum er ikke det samme som at etterspørselen øker. du argumenterer utifra at varen ikke vil være tilgjengelig eller marginal de andre seks dagene i uka.

 

Har du mulighet til å kjøpe brød seks dager i uka, og kjøper det vanligvis mandag, onsdag og fredag, men så blir det søndagsåpent, så handler du i stedet onsdag, fredag og søndag. Da handler du samme mengde i begge eksemplene, men i siste eksempel får butikken en økt utgift på lønn til ansatte og brødet koster 3 kroner mer for å dekke dette. Enklere får du det ikke. Det totale økte konsumet er resultat av mersalg på varer du i utgangspunktet ikke har behov for, men vil netto ikke dekke utgiftene som en ekstra handledag gir butikken.

Lenke til kommentar

traveldag, av ren nysgjerrighet - vet du hvor stor forskjell det er å ha hele butikken åpen kontra disse brustad-buene?

 

Her jeg bor pleier det å være bra med folk på de tre brustad-buene som ligger i byen, og de ansatte henter i tillegg varer fra hovedbutikken eller lar kunden gå inn og plukke det de ikke finner i den lille. Det virker også som at de er en plass mellom 2-5 ansatte på jobb, noe jeg vil tro er nok til å drive en gjennomsnittlig kiwi- eller remabutikk? Og kommer man litt ut på kvelden er det ofte mange tomme hyller, noe som man skulle tro tilsier at det er en etterspørsel av søndagsåpne matbutikker?

 

Det ble mange søndagsvakter da jeg jobbet i restaurantnæringen, ser ikke helt hva som er så farlig med det egentlig.

 

Om man skal argumentere for eller imot søndagsåpne butikker, så burde argumentene som tilsier at de ansatte "fortjener en hviledag" strykes. Det burde i så tilfelle gjelde alle næringer og ikke bare de som jobber i matbutikk.

Snitthandelen på søndager er veldig lav. I mitt område omsetter søndagsåpen butikker for ca 40% av omsetning på en hverdag, men lønnsutgiftene er betraktelig høyere grunnet lovverket.

 

kostnadene mellom å ha hele butikken åpen og bare 100kvm tror jeg i seg selv er ubetydelig.

 

Det er riktig det du sier, at i dag er etterspørselen der, men deler du etterspørselen på alle butikkene som i dag har stengt søndager, så blir det lite til hver butikk, men samtidig er konkurransesituasjonen forandret slik at alle allikevel må ha åpent for å ikke miste kunder som et resultat av endret handlemønster. Jeg vil jo ikke at mine kunder skal begynne å besøke butikk X på andre siden av gata en gang i uka, for da blir det plutselig to ganger og tre ganger, så blir de borte. Derfor vil jeg da holde åpent og gi mine kunder samme tilbud, selv om jeg taper på det, fordi jeg taper mer om jeg ikke gjør det.

Lenke til kommentar

 

traveldag, av ren nysgjerrighet - vet du hvor stor forskjell det er å ha hele butikken åpen kontra disse brustad-buene?

 

Her jeg bor pleier det å være bra med folk på de tre brustad-buene som ligger i byen, og de ansatte henter i tillegg varer fra hovedbutikken eller lar kunden gå inn og plukke det de ikke finner i den lille. Det virker også som at de er en plass mellom 2-5 ansatte på jobb, noe jeg vil tro er nok til å drive en gjennomsnittlig kiwi- eller remabutikk? Og kommer man litt ut på kvelden er det ofte mange tomme hyller, noe som man skulle tro tilsier at det er en etterspørsel av søndagsåpne matbutikker?

 

Det ble mange søndagsvakter da jeg jobbet i restaurantnæringen, ser ikke helt hva som er så farlig med det egentlig.

 

Om man skal argumentere for eller imot søndagsåpne butikker, så burde argumentene som tilsier at de ansatte "fortjener en hviledag" strykes. Det burde i så tilfelle gjelde alle næringer og ikke bare de som jobber i matbutikk.

Snitthandelen på søndager er veldig lav. I mitt område omsetter søndagsåpen butikker for ca 40% av omsetning på en hverdag, men lønnsutgiftene er betraktelig høyere grunnet lovverket.

 

kostnadene mellom å ha hele butikken åpen og bare 100kvm tror jeg i seg selv er ubetydelig.

 

Det er riktig det du sier, at i dag er etterspørselen der, men deler du etterspørselen på alle butikkene som i dag har stengt søndager, så blir det lite til hver butikk, men samtidig er konkurransesituasjonen forandret slik at alle allikevel må ha åpent for å ikke miste kunder som et resultat av endret handlemønster. Jeg vil jo ikke at mine kunder skal begynne å besøke butikk X på andre siden av gata en gang i uka, for da blir det plutselig to ganger og tre ganger, så blir de borte. Derfor vil jeg da holde åpent og gi mine kunder samme tilbud, selv om jeg taper på det, fordi jeg taper mer om jeg ikke gjør det.

 

 

Takk for svar. 

 

Så det er i utgangspunktet lønningene som er den store svarte ulven i dette regnestykket? Driftskostnadene av lokalet vil utgjøre en ubetydelig sum, sammenliknet med å holde stengt på søndager? 

 

Hvis omsetningene er 40% lavere enn resten av ukedagene, altså mindre kunder som er innom butikken (?), kan man ikke da gå for færre ansatte på jobb? Det var det vi gjorde på min forrige jobb. Mandagene var den roligste dagen i uken med lavest omsetning, derfor hadde vi også nesten halvert bemanning, og vakter som overlappet hverandre på de travleste tidspunktene. Samtidig hadde vaktsjefen mulighet til å sende folk hjem hvis det var veldig rolig. 

 

Eller er det slik at tallene blir røde selv med det absolutt nødvendige antall ansatte på jobb? 

Lenke til kommentar

Økt konsum er ikke det samme som at etterspørselen øker. du argumenterer utifra at varen ikke vil være tilgjengelig eller marginal de andre seks dagene i uka.

 

Har du mulighet til å kjøpe brød seks dager i uka, og kjøper det vanligvis mandag, onsdag og fredag, men så blir det søndagsåpent, så handler du i stedet onsdag, fredag og søndag. Da handler du samme mengde i begge eksemplene, men i siste eksempel får butikken en økt utgift på lønn til ansatte og brødet koster 3 kroner mer for å dekke dette. Enklere får du det ikke. Det totale økte konsumet er resultat av mersalg på varer du i utgangspunktet ikke har behov for, men vil netto ikke dekke utgiftene som en ekstra handledag gir butikken.

Dette er altfor vagt. Du sier jeg tar feil - vis hvordan. Tegn det. Jeg vil ha et diagram som viser 1) høyere pris, 2) høyere konsum, og 3) hele kostnadsøkningen treffer konsumentene.

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar

 

 

 

traveldag, av ren nysgjerrighet - vet du hvor stor forskjell det er å ha hele butikken åpen kontra disse brustad-buene?

 

Her jeg bor pleier det å være bra med folk på de tre brustad-buene som ligger i byen, og de ansatte henter i tillegg varer fra hovedbutikken eller lar kunden gå inn og plukke det de ikke finner i den lille. Det virker også som at de er en plass mellom 2-5 ansatte på jobb, noe jeg vil tro er nok til å drive en gjennomsnittlig kiwi- eller remabutikk? Og kommer man litt ut på kvelden er det ofte mange tomme hyller, noe som man skulle tro tilsier at det er en etterspørsel av søndagsåpne matbutikker?

 

Det ble mange søndagsvakter da jeg jobbet i restaurantnæringen, ser ikke helt hva som er så farlig med det egentlig.

 

Om man skal argumentere for eller imot søndagsåpne butikker, så burde argumentene som tilsier at de ansatte "fortjener en hviledag" strykes. Det burde i så tilfelle gjelde alle næringer og ikke bare de som jobber i matbutikk.

Snitthandelen på søndager er veldig lav. I mitt område omsetter søndagsåpen butikker for ca 40% av omsetning på en hverdag, men lønnsutgiftene er betraktelig høyere grunnet lovverket.

 

kostnadene mellom å ha hele butikken åpen og bare 100kvm tror jeg i seg selv er ubetydelig.

 

Det er riktig det du sier, at i dag er etterspørselen der, men deler du etterspørselen på alle butikkene som i dag har stengt søndager, så blir det lite til hver butikk, men samtidig er konkurransesituasjonen forandret slik at alle allikevel må ha åpent for å ikke miste kunder som et resultat av endret handlemønster. Jeg vil jo ikke at mine kunder skal begynne å besøke butikk X på andre siden av gata en gang i uka, for da blir det plutselig to ganger og tre ganger, så blir de borte. Derfor vil jeg da holde åpent og gi mine kunder samme tilbud, selv om jeg taper på det, fordi jeg taper mer om jeg ikke gjør det.

Takk for svar.

 

Så det er i utgangspunktet lønningene som er den store svarte ulven i dette regnestykket? Driftskostnadene av lokalet vil utgjøre en ubetydelig sum, sammenliknet med å holde stengt på søndager?

 

Hvis omsetningene er 40% lavere enn resten av ukedagene, altså mindre kunder som er innom butikken (?), kan man ikke da gå for færre ansatte på jobb? Det var det vi gjorde på min forrige jobb. Mandagene var den roligste dagen i uken med lavest omsetning, derfor hadde vi også nesten halvert bemanning, og vakter som overlappet hverandre på de travleste tidspunktene. Samtidig hadde vaktsjefen mulighet til å sende folk hjem hvis det var veldig rolig.

 

Eller er det slik at tallene blir røde selv med det absolutt nødvendige antall ansatte på jobb?

Minimumsbemanning på søndager. To i kasse og en på gulv.

Lenke til kommentar

 

Økt konsum er ikke det samme som at etterspørselen øker. du argumenterer utifra at varen ikke vil være tilgjengelig eller marginal de andre seks dagene i uka.

 

Har du mulighet til å kjøpe brød seks dager i uka, og kjøper det vanligvis mandag, onsdag og fredag, men så blir det søndagsåpent, så handler du i stedet onsdag, fredag og søndag. Da handler du samme mengde i begge eksemplene, men i siste eksempel får butikken en økt utgift på lønn til ansatte og brødet koster 3 kroner mer for å dekke dette. Enklere får du det ikke. Det totale økte konsumet er resultat av mersalg på varer du i utgangspunktet ikke har behov for, men vil netto ikke dekke utgiftene som en ekstra handledag gir butikken.

Dette er altfor vagt. Du sier jeg tar feil - vis hvordan. Tegn det. Jeg vil ha et diagram som viser 1) høyere pris, 2) høyere konsum, og 3) hele kostnadsøkningen treffer konsumentene.

Hvorfor skal jeg tegne noe som ikke er relevant for problemstillingen? Du argumenterer utifra en modell der du ikke hensyntar den eneste faktoren vi diskuterer her, nemmelig effekten av en ekstra handledag der pr lov kostnadene for drift er høyere enn de andre.

Lenke til kommentar

Jepp, personlig har jeg satt opp et skjema som sier hvor mye jeg teoretisk sett skal ha av kalorier per dag. Deretter går jeg i butikken og registrerer antall kalorier i det jeg kjøper og bruker det som eneste relevante kriterie for innkjøp. Et kjøp som faller utenom den rammen er jo tross alt sløsing.

 

Er det virkelig noen som handler på den måten?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...