Gå til innhold

GeForce Gtx 10**/Titan og Pascal tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan bekrefte at ytelsen på mitt system er identisk om jeg kjører RAM på 1333MHz, 1600MHz, 2133MHz eller 2400MHz. Jeg har dog et noe eldre system med Intel Core i7-3960X, som da er SandyBridge-E. Skal jo også sies at disse plattformene har Quad-Channel, kan tenkes at høyere minnefrekvenser har større betydning på systemer som kun kjører dual-channel.

 

Frekvens er jo kun en liten del av regnestykke også. Timing (latency) spiller også en rolle, og minnebrikker med høyere frekvenser har ofte slappere timings så vinninga går fort opp i spinniga.

Lenke til kommentar

Kan bekrefte at ytelsen på mitt system er identisk om jeg kjører RAM på 1333MHz, 1600MHz, 2133MHz eller 2400MHz. Jeg har dog et noe eldre system med Intel Core i7-3960X, som da er SandyBridge-E. Skal jo også sies at disse plattformene har Quad-Channel, kan tenkes at høyere minnefrekvenser har større betydning på systemer som kun kjører dual-channel.

 

Frekvens er jo kun en liten del av regnestykke også. Timing (latency) spiller også en rolle, og minnebrikker med høyere frekvenser har ofte slappere timings så vinninga går fort opp i spinniga.

 

Som du sier har du 4 minnekanaler. Så dine 1333MHz brikker gir mye høyere båndbredde enn de ville gjort på en maskin med i7 2600K. Det skalerer ikke 100%, men at 2600K systemet må opp i 2133 - 2400MHz for å matche båndbredden i spill og applikasjoner er det all grunn til å anta.

 

At 1600MHz brikker har vært "mer enn nok" en stund er greit. Men verden går fremover, og flere og flere spill kan nå nyttiggjøre seg av raskere RAM. Og det kommer neppe til å bli færre i fremtiden. Merk at i den siste linken har de brukt et overklokket Titan X. Hadde de brukt GTX970 i stedet ville nok ikke RAM hastigheten hatt så mye å si. Men Tommelom har kjøpt seg GTX1080 som matcher og overgår Titan X ut av boxen. Det er all grunn til å anta at han vil kunne nyttiggjøre seg raskere RAM i disse aktuelle spillene.

 

Edit:

 

I "Witcher 3" som var et av spillene Tommelom spurte om, får man altså 42% bedre ytelse med å gå opp fra stock i5 2500K med 1600MHz RAM, til overklokket i5 med 2133MHz RAM. Men også bare å øke RAM fra 1600 til 2133MHz på stock i5 gir 15% høyere fps.

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Er minimum fps økning som er viktigst her da. Om gjennomsnitt fps øker fra 140 til 160 fps så merker man det ikke like godt naturligvis.

Helt sant, det var jo minimumsfps i BF3 i sin tid at jeg begynte å etterforske problemet.

 

Heldigvis fant jeg ut av at minnehastighet hadde noe å si, og på cpuintensive områder, så var forskjellen veldig merkbar. Forskjellen var ikkje bare at man så det på "fps telleren" men faktisk at det lugga når man beveget musa.

 

Under 80 vs 100fps merkes godt i BF3 for meg. Det var med "blindtest" at jeg merket forskjellen.

Lenke til kommentar

Ååh. Er så gira på 1070 nå. Er det noe håp at de faller i pris før høsten? Vurdere å bare slå til på MSI sitt til 5199. Med mindre dere har noen innvendinger?

 

Kjenner jeg er klar for oppgradering fra 760..

 

Kommer nok ikke til å falle noe betydelig i pris før nesten generasjon nærmer seg, eneste som kan gjøre 1070en billigere her på berget er om krona vår omsider blir sterkere. 

Lenke til kommentar

at USD vs NOK osv. kan endre seg er absolutt en mulighet. At oljemarkedet kan endre seg er også en mulighet. 

Det her gjelder bare smårips som bor hjemme og raker løv for ukepenger. 

 

Om kronekursen går opp, så vil renta gå opp og de fleste av oss har boliglån. 

Dvs YES, gpuer koster 1000kr mindre, hurra, fanden boliglånet koster 7000kr mer i mnd  :sick:

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ååh. Er så gira på 1070 nå. Er det noe håp at de faller i pris før høsten? Vurdere å bare slå til på MSI sitt til 5199. Med mindre dere har noen innvendinger?

 

Kjenner jeg er klar for oppgradering fra 760..

Ja, den vil gå ned i pris. Retail er 379$. Grunnen til den høye prisen nå er antall kort/etterspørsel. Vil nok se den mellom 4000-4500 om ikke såå lenge. 

Lenke til kommentar

 

at USD vs NOK osv. kan endre seg er absolutt en mulighet. At oljemarkedet kan endre seg er også en mulighet. 

Det her gjelder bare smårips som bor hjemme og raker løv for ukepenger. 

 

Om kronekursen går opp, så vil renta gå opp og de fleste av oss har boliglån. 

Dvs YES, gpuer koster 1000kr mindre, hurra, fanden boliglånet koster 7000kr mer i mnd  :sick:

 

Kjøper ikke du et par dusin kort i måneden da, blir fort en besparelse på 17 lapper i så fall ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...