Gå til innhold

GeForce Gtx 10**/Titan og Pascal tråden


Anbefalte innlegg

Ja, maskina er ikke helt friskmeldt. Viste om fps-limiteren i Witcher, men dro ikke baren langt og så bare at den gikk ned til 30 fps. "Ja da er vel 60 maks da." Får skylde på halsbetennelse og tungt og trøtt hode. Er virkelig ikke med i dag. W3 hopper mellom 60-75 fps nå. Og da ligger gpu på mellom 60-70%. Cpu kjører på 90%+. Så cpu er vel en flaskehals her, selv klokket til 4,3 GHz (som nok er maks på min).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, maskina er ikke helt friskmeldt. Viste om fps-limiteren i Witcher, men dro ikke baren langt og så bare at den gikk ned til 30 fps. "Ja da er vel 60 maks da." Får skylde på halsbetennelse og tungt og trøtt hode. Er virkelig ikke med i dag. W3 hopper mellom 60-75 fps nå. Og da ligger gpu på mellom 60-70%. Cpu kjører på 90%+. Så cpu er vel en flaskehals her, selv klokket til 4,3 GHz (som nok er maks på min).

 

Hmm kanskje du har en litt svak strømforsyning eller en som drar på åra. Hvilken har du?

Lenke til kommentar

 

 

 

Fikk endelig EVGA 1080 SC i hus og fyrte opp Rise of the Tombraider. Men ble ikke videre imponert. På benchtest Very high detail 1080p makset jeg ut på 62 fps. Det er jo latterlig langt under det jeg har sett av tester. Jeg har en i5 3570k 3,4 GHz(ikke klokket) og 12 GB ram. Ser testerne gjerne kjører på i7 4+ GHz. Er det cpu som har så voldsomt å si eller er det noe annet? Ser samme trenden i The Witcher.

Om du i tillegg har treg 1600MHz RAM så er det ikke veldig rart at du ikke får samme ytelse som andre. Men hvorfor prøver du ikke bare å klokke opp litt og se selv?

 

Skal ekstremt mye til for å bli holdt tilbake av minnebåndbredde i spill. Så 1600MHz RAM burde ikke være en faktor i det hele tatt. I utgangspunktet så burde ikke en Intel Core i5 3570K @ 3.4GHz begrense heller, om ikke spillet er veldig CPU-avhengig. Spesielt ikke når vi kun snakker single-GPU og ikke multi-GPU. Men her kan det jo ha mye å gjøre med hva annet som måtte kjøre på systemet samtidig osv...

Om du tar en titt på den nederste tabellen her. Så ser du at i "The Witcher 3" med en Skylake i5 så får de 15fps (17,5%) høyere ytelse med å gå fra 2133MHz RAM til 3200MHz uten OC på CPU. Jeg tror det er trygt å anta at 1600MHz RAM på en Ivy Bridge i5 vil være en kanskje enda større bottleneck. Om man ser videre på de 8 spillene de tester med, så er det hele 5 av disse 8 som har merkbart godt av den raskere RAM'en. På tide å oppdatere seg litt RamGuy? Eller ihvertfall bytte nick? :p

 

Nå snakket vi altså om vedkommende sitt system. Testen din understreker jo at det er Haswell og Skylake som skalerer bra med høyere frekvens på RAM. Historien er noe litt annet med Sandy Bridge og Ivy Bridge.

Lenke til kommentar

Ja, maskina er ikke helt friskmeldt. Viste om fps-limiteren i Witcher, men dro ikke baren langt og så bare at den gikk ned til 30 fps. "Ja da er vel 60 maks da." Får skylde på halsbetennelse og tungt og trøtt hode. Er virkelig ikke med i dag. W3 hopper mellom 60-75 fps nå. Og da ligger gpu på mellom 60-70%. Cpu kjører på 90%+. Så cpu er vel en flaskehals her, selv klokket til 4,3 GHz (som nok er maks på min).

Min i7 2600K@4,4GHz har en max load på 84% ettersom jeg nettopp testet i witcher 3 med absolutt alt på max, inkl nvidia hairworks. Men cpuen holdt seg som regel mellom 50-70% load. Mitt ikke overklokkede 1080 fikk da 80-140fps.

Endret av Enlightened
Lenke til kommentar

Har en EVGA G2 750W, så har nok strøm. Har ikke passert 300W strømtrekk sist jeg sjekket nå. Jeg må nevne at jeg har installert Blood and Wine og jeg tror grafikkravene steg en del med den. Men likevel. Ikke godt å si hvor min pc sliter når andre med lignende specs gruser meg. 

Har en annen pc som mest er "arbeidsmaskin" med en i5-4690K. Den har selvsagt også en overdimensjonert 1200W PSU. Kan stappe kortet inn i den og se om det blir noen forskjell. Den har dessverre også bare 1600 MHz ram. Leste ved kjøpstider at noe mer på denne prosessoren var meningsløst. Man lærer så lenge man driter seg ut.

Endret av Tommelom
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Fikk endelig EVGA 1080 SC i hus og fyrte opp Rise of the Tombraider. Men ble ikke videre imponert. På benchtest Very high detail 1080p makset jeg ut på 62 fps. Det er jo latterlig langt under det jeg har sett av tester. Jeg har en i5 3570k 3,4 GHz(ikke klokket) og 12 GB ram. Ser testerne gjerne kjører på i7 4+ GHz. Er det cpu som har så voldsomt å si eller er det noe annet? Ser samme trenden i The Witcher.

Om du i tillegg har treg 1600MHz RAM så er det ikke veldig rart at du ikke får samme ytelse som andre. Men hvorfor prøver du ikke bare å klokke opp litt og se selv?

 

Skal ekstremt mye til for å bli holdt tilbake av minnebåndbredde i spill. Så 1600MHz RAM burde ikke være en faktor i det hele tatt. I utgangspunktet så burde ikke en Intel Core i5 3570K @ 3.4GHz begrense heller, om ikke spillet er veldig CPU-avhengig. Spesielt ikke når vi kun snakker single-GPU og ikke multi-GPU. Men her kan det jo ha mye å gjøre med hva annet som måtte kjøre på systemet samtidig osv...

Om du tar en titt på den nederste tabellen her. Så ser du at i "The Witcher 3" med en Skylake i5 så får de 15fps (17,5%) høyere ytelse med å gå fra 2133MHz RAM til 3200MHz uten OC på CPU. Jeg tror det er trygt å anta at 1600MHz RAM på en Ivy Bridge i5 vil være en kanskje enda større bottleneck. Om man ser videre på de 8 spillene de tester med, så er det hele 5 av disse 8 som har merkbart godt av den raskere RAM'en. På tide å oppdatere seg litt RamGuy? Eller ihvertfall bytte nick? :p

 

Nå snakket vi altså om vedkommende sitt system. Testen din understreker jo at det er Haswell og Skylake som skalerer bra med høyere frekvens på RAM. Historien er noe litt annet med Sandy Bridge og Ivy Bridge.

 

 

Vi har dette eksempelet som jeg testet i BF3 for lenge siden da :

4770k @ 4800mhz

 

1333mzh VS 2666mhz ddr3 ram

 

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1514887&p=20783473

 

Dette er grunnen for at man ikkje skal tro, men teste selv! Tro kan man gjøre i kirka :p

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Da har jeg testet litt SLI-performance med mine TX ang. SLI-brua.
Hadde kjempeplaner om å lage en diger oversikt, men jo mer jeg testet, jo mer ble det unødvendig. 
Testet med en ribbon, to ribbons og en Trippel SLI bro fra Asus (den glorete LED-brua)

Alle resultatene var like, hele veien, ingen forskjell overhodet. Testet med FSE, alle scores var innenfor 200poeng av hverandre konstant, skikkelig dritkjedelig å teste.

Så, den posten Nizzen kom med der det var testet med 1080SLI med forskjellige konfigurasjoner gir mening, og det virker ut som Nvidia faktisk ikke ljuger likevel, og at det faktisk er noe med den nye brua eller kortene som gir bedre skalerering enn det er nå. Kunne vært spennede å testet den nye brua på de gamle kortene mine, men tviler på at det utgjør noen forskjell 

Lenke til kommentar

Blir forskjell med annen ram ja. Men er nok ikke det største flaskehalsen til meg. Skal switche om på HW. Er jo bare tull å ha det nyeste CPU/HK på surfe-pc'n kontra spill-pc'n uansett. Tror det er noe gugge i windows'en også. Så kan nok være sunt med en reinstall. Bytte om på psu også tipper jeg.

Lenke til kommentar

 

Ja, maskina er ikke helt friskmeldt. Viste om fps-limiteren i Witcher, men dro ikke baren langt og så bare at den gikk ned til 30 fps. "Ja da er vel 60 maks da." Får skylde på halsbetennelse og tungt og trøtt hode. Er virkelig ikke med i dag. W3 hopper mellom 60-75 fps nå. Og da ligger gpu på mellom 60-70%. Cpu kjører på 90%+. Så cpu er vel en flaskehals her, selv klokket til 4,3 GHz (som nok er maks på min).

Min i7 2600K@4,4GHz har en max load på 84% ettersom jeg nettopp testet i witcher 3 med absolutt alt på max, inkl nvidia hairworks. Men cpuen holdt seg som regel mellom 50-70% load. Mitt ikke overklokkede 1080 fikk da 80-140fps.

 

 

Testet nettopp litt med 6700k og gtx 1080. Begge uten overklokk. I 1080 lå jeg stort sett rundt 90 fps. Noe lavere i en større by jeg gikk litt rundt i. Så ikke noe i nærheten av 140 fps i de områdene jeg var i. Har for øvrig 3000 mhz ram.

Endret av erlendks
Lenke til kommentar

Blir forskjell med annen ram ja. Men er nok ikke det største flaskehalsen til meg. Skal switche om på HW. Er jo bare tull å ha det nyeste CPU/HK på surfe-pc'n kontra spill-pc'n uansett. Tror det er noe gugge i windows'en også. Så kan nok være sunt med en reinstall. Bytte om på psu også tipper jeg.

 

Kan hende dine problemer er da software relatert. Så reinstall av Win10, nye drivere og alt oppdatert kan fixe det.

Lenke til kommentar

Blir forskjell med annen ram ja. Men er nok ikke det største flaskehalsen til meg. Skal switche om på HW. Er jo bare tull å ha det nyeste CPU/HK på surfe-pc'n kontra spill-pc'n uansett. Tror det er noe gugge i windows'en også. Så kan nok være sunt med en reinstall. Bytte om på psu også tipper jeg.

 

Hvorfor ikke kjøre benchmark på flere spill før du gjør noen avgjørelser? Om du kjører Firestrike og sammenligner graphics score med andre 1080-kort, så ser du jo fort om det er kortet som har problemer hvertfall.

 

Selv har jeg en 4700k stock og et 1070, logga kjapt inn på Witcher 3 i det nye området som kom i siste expansion for å teste litt FPS.

 

Med hairworks på hadde jeg rett i underkant av 100fps ved 1080p. Med hairworks av så fikk jeg 120+. Får du halvparten av det så er det nok noe som kan være galt, men ikke automatisk hardware.

 

Når var sist du defragmenterte (med mindre du kjører Witcher på SSD)? Regner med at du også kjørte Display Driver Uninstaller før du satt inn 1080'en.

Endret av SIR WOLFIE 87
Lenke til kommentar

Blir forskjell med annen ram ja. Men er nok ikke det største flaskehalsen til meg. Skal switche om på HW. Er jo bare tull å ha det nyeste CPU/HK på surfe-pc'n kontra spill-pc'n uansett. Tror det er noe gugge i windows'en også. Så kan nok være sunt med en reinstall. Bytte om på psu også tipper jeg.

 

Kan du ikke prøve å overklokke RAM'en din litt og se om det hjelper? Om du bare får 100-200MHz til ut av brikkene kan det tenkes du må gå litt "vitenskapelig" til verks for å se forskjellene. Altså FRAPS, eller spill med egen benchmark-utility som er glad i rask RAM. Om du får litt ekstra ut av en liten overklokk, så er det uansett indikasjon på at du blir holdt igjen av RAM. Med priser som dette og angrerett, er det egentlig ingen grunn til å kjøre på 1600MHz lenger. Og så lenge folk tror 1600MHz er "nok" så blir man fint kvitt de gamle brikkene på finn.no. :p

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Ser att 5820 är nede i 3200kr från tid till annan. Det måste väl vara det bästa cpu-köpet nuförtiden? Sitter med gammalt S1150 så nytt hk måste jag ha likaväl om jag skall byta. Vill helst ha en 5775c för att slippa hk byte men den går knappt att klocka så den blir trist.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...