Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

 

Er det lurt å slå seg til med å kjøpe seg en brukt Tesla Model S P80 2013 eller 2014 modell, med det fleste/viktigste utstyret? Og hva bør prisen være på?

Isåfall hva bør kilometertellern være på? Og hva kan være fordelaktig (F.eks billigere) og seff ulempene?

 

Vet at det kanskje er vanskelig å svare på, så det er bare å komme med deres egne meninger og fakta.

 

 

Tusen takk på forhånd!! :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

To viktige spørsmål: Har du råd til å bytte batteripakken når garantien har gått ut? Og vil du fremdeles ha bilen etter at alle elbilfordelene har blitt fjernet?

Hvis svaret er ja på begge, så syntes jeg du burde kjøpe en Tesla. Glimrende biler, og her i Norge er de et så bra kjøp at det nesten ikke finnes noen grunner til å kjøpe noe annet. (Grunner til å kjøpe noe annet: plass, dårlige veier og kjørelengde)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

To viktige spørsmål: Har du råd til å bytte batteripakken når garantien har gått ut? Og vil du fremdeles ha bilen etter at alle elbilfordelene har blitt fjernet?

Hvis svaret er ja på begge, så syntes jeg du burde kjøpe en Tesla. Glimrende biler, og her i Norge er de et så bra kjøp at det nesten ikke finnes noen grunner til å kjøpe noe annet. (Grunner til å kjøpe noe annet: plass, dårlige veier og kjørelengde)

En annen faktor er jo pris, 500k for en bil med begrenset rekkevidde er mye penger!

Lenke til kommentar

 

To viktige spørsmål: Har du råd til å bytte batteripakken når garantien har gått ut? Og vil du fremdeles ha bilen etter at alle elbilfordelene har blitt fjernet?

Hvis svaret er ja på begge, så syntes jeg du burde kjøpe en Tesla. Glimrende biler, og her i Norge er de et så bra kjøp at det nesten ikke finnes noen grunner til å kjøpe noe annet. (Grunner til å kjøpe noe annet: plass, dårlige veier og kjørelengde)

En annen faktor er jo pris, 500k for en bil med begrenset rekkevidde er mye penger!

 

Egentlig ikke. Den andelen av den norske befolkning som kjører lenger enn rekkevidden daglig er som regel yrkessjåfører. Ja, taxier er shit out of luck, men let's face it - de tar seg gjerne råd til en langt dyrere bil i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

 

Egentlig ikke. Den andelen av den norske befolkning som kjører lenger enn rekkevidden daglig er som regel yrkessjåfører. Ja, taxier er shit out of luck, men let's face it - de tar seg gjerne råd til en langt dyrere bil i utgangspunktet.

 

Tja. Der går noen få Teslaer som drosje i Bergen, og faktisk en som kjører i området Sotra (øy vest for Bergen). Det er ikke akkurat verdens navle vi snakker om, men ifølge han som kjører der så fungerer det helt fint å ha Tesla som drosje. Lader hjemme, og ved diverse drosjeholdeplasser. Nå er det jo lav gjennomsnittshastighet her, og avstandene i KM (ikke tid) er ikke særlig store, så kanskje Tesla er mer egnet her enn på steder med mer motorveg og større avstander i KM.

Endret av fikse
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

 

 

To viktige spørsmål: Har du råd til å bytte batteripakken når garantien har gått ut? Og vil du fremdeles ha bilen etter at alle elbilfordelene har blitt fjernet?

Hvis svaret er ja på begge, så syntes jeg du burde kjøpe en Tesla. Glimrende biler, og her i Norge er de et så bra kjøp at det nesten ikke finnes noen grunner til å kjøpe noe annet. (Grunner til å kjøpe noe annet: plass, dårlige veier og kjørelengde)

En annen faktor er jo pris, 500k for en bil med begrenset rekkevidde er mye penger!

 

Egentlig ikke. Den andelen av den norske befolkning som kjører lenger enn rekkevidden daglig er som regel yrkessjåfører. Ja, taxier er shit out of luck, men let's face it - de tar seg gjerne råd til en langt dyrere bil i utgangspunktet.

 

Ja jeg er enig i det daglige så fungerer tesla, men jeg tenker også 5-10 år frem i tid når batteriene begynner å bli dårligere. Nå har jeg ikke spesifikt søkt eller lett etter hvor mye batteriene taper seg i året, og det er jo også en forskjell som er avhengig av bruken. Men rekkevidde problematikken vil jo før eller siden komme inn i bildet ettersom batteriene taper seg, mens en fossilbil vil primært ha samme kjørelengde per tank hele sitt liv, litt avhengig av kjøre stil selvfølgelig, men den problematikken gjelder jo også i høyeste grad el biler.

Lenke til kommentar

Ja jeg er enig i det daglige så fungerer tesla, men jeg tenker også 5-10 år frem i tid når batteriene begynner å bli dårligere.

På ti år har han brukt ca 100.000kr på bensin om han kjøper en vanlig bil :p Det er med dagens bensinpriser. Trekk fra 10.000kr på strøm på teslaen så har du 90.000kr å bruke på batteripakke :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Og batteripakken til Tesla koster vel i dag noe sånt som 350-400k, så da er det jo et enkelt regnestykke.

Det er ingen som vet hva det koster å bytte batteri, for alle Teslaer selges med 8 års garanti, så hvis du bytter batteri så får du det gratis.

Men hvis du tror det koster 350-400k, så har jeg en pakke med AA-batterier å selge deg til bare 500kr stykket.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Og batteripakken til Tesla koster vel i dag noe sånt som 350-400k, så da er det jo et enkelt regnestykke.

Nah, man får vel byttet batteri i 85 KWh Tesla etter åtte år for 12 000 dollar, 8*12000= 96 000. så zepticons regnestykke ser mer riktig ut.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

 

Ja jeg er enig i det daglige så fungerer tesla, men jeg tenker også 5-10 år frem i tid når batteriene begynner å bli dårligere.

På ti år har han brukt ca 100.000kr på bensin om han kjøper en vanlig bil :p Det er med dagens bensinpriser. Trekk fra 10.000kr på strøm på teslaen så har du 90.000kr å bruke på batteripakke :)

 

Kjøper har en ny bil til 280k så er da den prisen oppe i 380k i forhold til ditt regnestykke, da er jo heller ikke andre servicer, forsikring etc iregnet. For all del, hadde jeg hatt råd hadde jeg nok invistert i en tesla, er en bil jeg absolutt kunne tenkt meg å prøve. Fordelene bilen får i dag er vel og mest forhåpentligvis borte iløpet av et par år, så får jo se hvordan salget går da og om den faller noe i pris. Men skal man se bort fra rekkevidde, fordeler og alt slikt så er jo for mitt vedkommende mangel på hengerfeste, som igjen gjør at jeg måtte hatt tilgang på en bil nr2. Men jeg regner med at for meg blir det en feit chevy før jeg kjøper meg en el bil :)

Lenke til kommentar

Kjøper har en ny bil til 280k så er da den prisen oppe i 380k i forhold til ditt regnestykke, da er jo heller ikke andre servicer, forsikring etc iregnet. For all del, hadde jeg hatt råd hadde jeg nok invistert i en tesla, er en bil jeg absolutt kunne tenkt meg å prøve. Fordelene bilen får i dag er vel og mest forhåpentligvis borte iløpet av et par år, så får jo se hvordan salget går da og om den faller noe i pris. Men skal man se bort fra rekkevidde, fordeler og alt slikt så er jo for mitt vedkommende mangel på hengerfeste, som igjen gjør at jeg måtte hatt tilgang på en bil nr2. Men jeg regner med at for meg blir det en feit chevy før jeg kjøper meg en el bil :)

Nå stiller vell ikke tesla i samme kategori som en bl til 280k ny? Med eller uten eldrift?

Med tanke på at du allerede sparer 25% moms, så skal det godt gjøres at du går med underskudd.

 

Og i mitt regnestykke tar jeg kunn med drivstoffutgifter, og likevell går jeg da i 0 etter batteribytte på 10 år. Ta da med i betraktningen at dette batteriet jeg kjøper om 10 år, sansynligvis er 10 ganger bedre enn de i dag, og kjørelengde på i hvertfall det dobbelte. Bensintanken eller bensinforbruket til den tilsvarende bilen er uendret om 10 eller 20 år.

 

Regn så med servicer og andre utgifter på en vanlig bil som elbilen ikke har, og du skal godt gjøres å tape penger på det i forhold til en vanig bil uansett hva du gjør.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Og batteripakken til Tesla koster vel i dag noe sånt som 350-400k, så da er det jo et enkelt regnestykke.

Det er ingen som vet hva det koster å bytte batteri, for alle Teslaer selges med 8 års garanti, så hvis du bytter batteri så får du det gratis.

Men hvis du tror det koster 350-400k, så har jeg en pakke med AA-batterier å selge deg til bare 500kr stykket.

Det har allerede vært byttet batteripakker som ikke har vært dekket av garanti.

Garanti dekker ikke alt vet du.

Lenke til kommentar

 

 

Og batteripakken til Tesla koster vel i dag noe sånt som 350-400k, så da er det jo et enkelt regnestykke.

Nah, man får vel byttet batteri i 85 KWh Tesla etter åtte år for 12 000 dollar, 8*12000= 96 000. så zepticons regnestykke ser mer riktig ut.
For det første er vel dette prisen noen TROR batteriene vil ligge på når bilene er 8 år..?

For det andre kan du heller gange med minst 15, trolig nærmere 20 for å få prisen i Norge.

 

Husk at det er mva på batteriene..

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

 

 

Og batteripakken til Tesla koster vel i dag noe sånt som 350-400k, så da er det jo et enkelt regnestykke.

Det er ingen som vet hva det koster å bytte batteri, for alle Teslaer selges med 8 års garanti, så hvis du bytter batteri så får du det gratis.

Men hvis du tror det koster 350-400k, så har jeg en pakke med AA-batterier å selge deg til bare 500kr stykket.

Det har allerede vært byttet batteripakker som ikke har vært dekket av garanti.

Garanti dekker ikke alt vet du.

 

Da har sikkert du en kilde til meg, da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...