Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Det bør også nevnes at folk som kjøper Tesla feks. i USA trolig er hakket mer idealistiske enn folk som feks. kjøper Audi A8. Når man i praksis nesten må punge ut med like mye for en Tesla som for feks. en Audi A8 som ikke har noe av ulempene til en "fersk" batteribil så er det tydeligvis andre ting som spiller inn. Tesla er en "kul" bil og har veldig høy motefaktor og er miljævennlig, noe som trolig spiller veldig mye inn på folks inntrykk. For min egen del hadde det mest fornuftige kjøpet for nå vært å kjøpe en Tesla, men jeg er veldig skeptisk til å være betatester. Selv om jeg når bor 2 min, unna nærmest verksted er det like irriterende hver gang jeg må ta med bilen til EU kontroll. Desto høyere prisklasse bilen ligger i desto mindre bryderi forventer jeg, selv om de håndterer det på en veldig bra måte. Håper de klarer å meisle bort mye av dette til Modell X kommer på markedet. Da vil Tesla framstå som mye mer attraktiv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du virkelig vil tolke deg frem til at alle Tesla-eiere lider av Stockholm Syndrome uansett hva de/vi sier så får du til det, og da er det lite vits å komme med info som tilsier at folk rett og slett er skikkelig fornøyde med bilene sine. 

 

Som sagt tidligere i tråden - jeg er i den heldige posisjonen at jeg disponerer flere drømmebiler når jeg vil. Biler av en helt annen klasse enn Teslaen. Allikevel tar jeg meg selv i å foretrekke den, også på langtur og også når byttelån aktivt foreslås. 

Lenke til kommentar

Hvis du virkelig vil tolke deg frem til at alle Tesla-eiere lider av Stockholm Syndrome uansett hva de/vi sier så får du til det, og da er det lite vits å komme med info som tilsier at folk rett og slett er skikkelig fornøyde med bilene sine. 

Hva tror du er grunnen til at folk i USA (som er godt bemidlet og kan kjøpe hvilken som helst annen bil som er minst like bra og samtidig ikke lider av samme problemer/mangler som en Tesla) kjøper Tesla? For dem er ikke drivstoffutgifter, skatter etc. noe argument. Er det noen som helst grunn til å tro at miljø og idealisme ikke er den drivende faktor? (I motsetning til i Norge hvor økonomi er den drivende faktoren)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvis du virkelig vil tolke deg frem til at alle Tesla-eiere lider av Stockholm Syndrome uansett hva de/vi sier så får du til det, og da er det lite vits å komme med info som tilsier at folk rett og slett er skikkelig fornøyde med bilene sine. 

Hva tror du er grunnen til at folk i USA (som er godt bemidlet og kan kjøpe hvilken som helst annen bil som er minst like bra og samtidig ikke lider av samme problemer/mangler som en Tesla) kjøper Tesla? For dem er ikke drivstoffutgifter, skatter etc. noe argument. Er det noen som helst grunn til å tro at miljø og idealisme ikke er den drivende faktor? (I motsetning til i Norge hvor økonomi er den drivende faktoren)

 

Av samme grunn som at folk velger iPhone over Android. Den er bare rett og slett bedre, og ingen som eier Android kommer noen gang til å fatte hvorfor, fordi det ikke kan vises på en graf, via tall, eller på feil. Det er en helhetsfølelse. Jeg har bare prøvekjrøt P65D, og selv den var en helt egen opplevelse.

Lenke til kommentar

 

Hvis du virkelig vil tolke deg frem til at alle Tesla-eiere lider av Stockholm Syndrome uansett hva de/vi sier så får du til det, og da er det lite vits å komme med info som tilsier at folk rett og slett er skikkelig fornøyde med bilene sine. 

Hva tror du er grunnen til at folk i USA (som er godt bemidlet og kan kjøpe hvilken som helst annen bil som er minst like bra og samtidig ikke lider av samme problemer/mangler som en Tesla) kjøper Tesla? For dem er ikke drivstoffutgifter, skatter etc. noe argument. Er det noen som helst grunn til å tro at miljø og idealisme ikke er den drivende faktor? (I motsetning til i Norge hvor økonomi er den drivende faktoren)

 

 

Ja, jeg tror de er interessert i ny teknologi og setter pris på både hva en Tesla er og hva den ikke er. Alle kjøp styres av følelser. Også bilkjøp. Tesla gir andre følelser enn andre luksusbiler, men de er ikke mindre gyldige, og hadde den vært crap hadde ikke folk vært så ekstremt latterlig fornøyd som de er. 

 

Forrige helg kjørte jeg Ferrari FF til Drammen og Tesla P85 (min, hadde fått fiksa lekk bagasjeluke) tilbake og kunne dermed sammenlikne direkte. Som biler de totalt forskjellige, men jeg vet hvilken jeg ville valgt som dagligbil, det hadde blitt Teslaen. Merkelig nok, jeg klarer ikke forklare det. Ferrarien er selvsagt "bedre" på alle måter, men Tesla har fått til ett eller annet med feelingen som gjør at man forelsker seg og ikke vil tilbake til forbrenningsmotor. Selv ikke når det er en V12, og selv om Teslaen er full av lyter (for det er den!).

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Av samme grunn som at folk velger iPhone over Android. Den er bare rett og slett bedre, og ingen som eier Android kommer noen gang til å fatte hvorfor, fordi det ikke kan vises på en graf, via tall, eller på feil. Det er en helhetsfølelse. Jeg har bare prøvekjrøt P65D, og selv den var en helt egen opplevelse.

Ikke plassér Teslakjøpere blant iphone-bermen takk! (Og ellers gratulerer med trådens absolutt mest latterlige og dårligste "argument")
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, jeg tror de er interessert i ny teknologi og setter pris på både hva en Tesla er og hva den ikke er. Alle kjøp styres av følelser. Også bilkjøp. Tesla gir andre følelser enn andre luksusbiler, men de er ikke mindre gyldige, og hadde den vært crap hadde ikke folk vært så ekstremt latterlig fornøyd som de er.

Jo, teknologien er jo selvsagt kul og hele filosofien og åpenheten rundt Tesla er noe man i utgangspunktet ønsker å støtte opp om. Det er absolutt ikke crap og jeg håper virkelig de kommer på skinner fortest mulig.

Lenke til kommentar

 

 

Hvis du virkelig vil tolke deg frem til at alle Tesla-eiere lider av Stockholm Syndrome uansett hva de/vi sier så får du til det, og da er det lite vits å komme med info som tilsier at folk rett og slett er skikkelig fornøyde med bilene sine. 

Hva tror du er grunnen til at folk i USA (som er godt bemidlet og kan kjøpe hvilken som helst annen bil som er minst like bra og samtidig ikke lider av samme problemer/mangler som en Tesla) kjøper Tesla? For dem er ikke drivstoffutgifter, skatter etc. noe argument. Er det noen som helst grunn til å tro at miljø og idealisme ikke er den drivende faktor? (I motsetning til i Norge hvor økonomi er den drivende faktoren)

 

Av samme grunn som at folk velger iPhone over Android. Den er bare rett og slett bedre, og ingen som eier Android kommer noen gang til å fatte hvorfor, fordi det ikke kan vises på en graf, via tall, eller på feil. Det er en helhetsfølelse. Jeg har bare prøvekjrøt P65D, og selv den var en helt egen opplevelse.

 

Du likte iPhone over Android? Ja, da må iPhone være bedre enn alle verdens Android-modeller.

 

Har ikke Tesla, men jeg kan se for meg å eie en i fremtiden, men jeg er enig med Vice, det var et latterlig merkelig og dårlig argument.

Lenke til kommentar

Ikke plassér Teslakjøpere blant iphone-bermen takk! (Og ellers gratulerer med trådens absolutt mest latterlige og dårligste "argument")

 

Virker som du ahr fordommer mot både iPhone kjøpere og Tesla. Lurer også på hvorfor du omtaler det som "bermen" da bermen uten tvil er de tusner av android telefoner som finnes på markedet. Men det var kanskje forsøk på billige poeng eller noe slikt?

 

Du likte iPhone over Android? Ja, da må iPhone være bedre enn alle verdens Android-modeller.

Har ikke Tesla, men jeg kan se for meg å eie en i fremtiden, men jeg er enig med Vice, det var et latterlig merkelig og dårlig argument.

Tesla er da uten tvil bilverdnens iPhone er det ikke? Merket alle elsker å hate, og det som skaper store overskrifter og masse klikk.

 

Du har to klart adskillte leire, en som mener bensin er best, en som mener Tesla er best. Den ene (Tesla og iPhone) scorer stort på undersøkelser som feks Consumer Report. Android gjengen fatter overhode ikke hva dette skyldes, da Android på papiret gruser iPhone. På samme måte så fatter ikke bensin-fanboysa hvorfor Tesla scorer så høyt på indeksen, til tross for masse problemer, rekkeviddeangst og så videre.

 

Vice sin argumentasjon om idealisme, motefaktor og kulhet er jo identisk med det som brukes for å bortforklare hvorfor iPhone selger så bra som den gjør. Jeg ahr vært i en og annen Android/iPhone diskusjon, og de er helt identiske med Tesla/bensin diskusjonene.

Lenke til kommentar

Tesla er da uten tvil bilverdnens iPhone er det ikke?

 

Nei, for på Teslaen går faktisk ann å bytte batteri i Teslaen :p

 

Men sånn seriøst så synes jeg ikke at Tesla er bilverdnens IPhone.

Ihvertfall ikke i Norge der Teslaen er en "superbil" til en overkommelig pris.

Men er sikkert annerledes i Usa, den er kanskje mer en moteting der?

Lenke til kommentar

Tesla er da uten tvil bilverdnens iPhone er det ikke? Merket alle elsker å hate, og det som skaper store overskrifter og masse klikk.

Uhh, nei. Som jeg skrev: Teslas filosofi og ikke minst åpenhet er noe man ønsker å støtte. Det er stikk motsatt av apple/iphone. Når begynte alle å hate Tesla da? Idag??

Og igjen, gratulerer med å bringe verdens latterligste argument inn i diskusjonen og for å forsøke å gjøre dette til en fanboy diskusjon som handler om apple vs. android. Utrolig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uhh, nei. Som jeg skrev: Teslas filosofi og ikke minst åpenhet er noe man ønsker å støtte. Det er stikk motsatt av apple/iphone. Når begynte alle å hate Tesla da? Idag??

Og igjen, gratulerer med å bringe verdens latterligste argument inn i diskusjonen og for å forsøke å gjøre dette til en fanboy diskusjon som handler om apple vs. android. Utrolig.

 

 

Kan du lese det jeg faktisk skriver da i steden for å bygge stråmenn???

Jeg sier ikke at Tesla er som Apple, jeg sier at Tesla skaper samme type sterke følelser for et produkt som Apple har gjort. Dette ser man på konsumer report tilbakemeldingene, der begge har mye høyere rating enn konkurentene, til tross for at kunkurentene på papiret leverer et bedre produkt. Om de er åpen med patenter eller what not har jeg ikke envt med et ord, så den sammenlogningen er det du kommer med. Går ikke ann å nevne Apple med et ord før rullegardinet går ned og det er full fanboy modus hos deg eller?

 

Jeg har overhode ikke prøvd å gjøre det til en apple vs android diskusjon. Det jeg sier er at TESLA vs BENSIN diskusjonen er veldig lik Apple vs Android diskusjonen.

 

Den eneste sammenligningen jeg har gjort er at de begge verker sterke følelser hos forbrukeren, og at de er fornøyde, selv om det i følge de som ikke eier produktet, er helt håpløst fullt av feil og mangler. Jeg trodde det var ganske åpenbart ut fra det ejg skrev, men det er mulig jeg har overvurdert nivået på diskusjonen.

Lenke til kommentar

Husker du RO80? 

Wankelbilen hvor du skiftet motor på olja i stedet for olje på motoren!

Tesla er også et slikt revolusjonerende produkt med altfor mange barnesykdommer.

 

Amerikanske Consumer Reports gir bilen driftsikkerhet Average lik 3 på en skala 1-5.

De fleste japsebilene har Excellent lik 5 på skalaen.

 

Bilen er subsidiert i pris i Norge slik at du betaler 0,7 - 1,0 million for en bil som egentlig skulle koste 1,5 til 2 millioner.

Blir som å kjøpe på taxfri en edelkonjakk for 500 med polpris 1500.

 

Fornuftig eller ufornuftig?

Helt avhengig av personlig økonomi og prioriteringer.

Fornuftig dersom alternativet er fossilbil i samme eller høyere prisklasse.

Ufornuftig dersom alternativet er vesentlig billigere bil.

 

Mange er nok ikke klar over at bilen bortsett fra drivstoffutgiftene

(som er en ubetydelig del av de totale bilutgiftene)

koster i drift minst like mye som en vilken som helst annen storbil.

 

Objektivt sett kjøper du Tesla  og ikke eksempelvis Leaf eller eGolf på grunn av rekkevidde og gratis hurtiglading

og på tross av omtrent alt annet.

Endret av doro8
Lenke til kommentar

Husker du RO80? 

Wankelbilen hvor du skiftet motor på olja i stedet for olje på motoren!

Tesla er også et slikt revolusjonerende produkt med altfor mange barnesykdommer.

 

Mange er nok ikke klar over at bilen bortsett fra drivstoffutgiftene

(som er en ubetydelig del av de totale bilutgiftene)

koster i drift minst like mye som en vilken som helst annen storbil.

 

 

 

Så du mener elektromotorer er en uprøvd teknologi, eller? Klart nye produkter har barnesykdommer, det er helt normalt. Det som er viktig er hvordan Tesla håndterer sykdommene, og det virker som om de gjør på en god måte om man spør brukerne. Så jeg ser egentlig ikke problemet. 

 

Og dette med utgifter er ikke noe rett fram spørsmål, spørs hvem du spør. Mange som bruker elbil for å pendle på ferjer og mer, de sparer tusenvis av kroner i uken/måneden.. 

Lenke til kommentar

Teslas teknologi er langt enklere og bedre utprøvd enn all verdens eksotiske hybridløsninger. Elektromotorer er ekstremt gammel teknologi, og li-ion-batterier er også etterhvert godt uttestet.

 

Resten av produktet er en ganske standard bil, med god gammeldags CANBUS og de samme tredjepartsdelene som alle andre biler bruker, samt mye deler fra Mercedes (luftfjæring, switchgear, ratt etc.). Det er langt mer eksotisk elektronikk i en hvilken som helst ny tysk bil enn i en Tesla. 

 

Det mest eksotiske er egentlig OTA-programvareoppdatering. 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Kan du lese det jeg faktisk skriver da i steden for å bygge stråmenn???

Jeg sier ikke at Tesla er som Apple, jeg sier at Tesla skaper samme type sterke følelser for et produkt som Apple har gjort. Dette ser man på konsumer report tilbakemeldingene, der begge har mye høyere rating enn konkurentene, til tross for at kunkurentene på papiret leverer et bedre produkt. Om de er åpen med patenter eller what not har jeg ikke envt med et ord, så den sammenlogningen er det du kommer med. Går ikke ann å nevne Apple med et ord før rullegardinet går ned og det er full fanboy modus hos deg eller?

 

*snip*

Ja, for det var jo ingen som prøvde å dra inn en Tesla/iphone vs android sammenligning og attpåtil prestere å komme med idiot uttalelser som "Android gjengen skjønner ikke iphones populæritet fordi Android er best på papiret"

Om du skal dra inn iphone fanboysøppel foreslår jeg at du finner en dertil egnet tråd og ikke forsøpler denne med tåpelige analogier. Denne tråden handler (handlet??) om Tesla og elbiler. :roll:

Lenke til kommentar

Jeg mener heller ikke at elektromotorer er uprøvd og jeg tror hvertfall ikke Tesla scorer dårlig på sikkerhet pga. nye teknologi. Sikkerhet går vel på selve karosserikonstruksjonen? Vet ikke om Tesla har prøvd seg på noe nytt der for feks. å spare vekt som dermed har gått utover sikkerheten?
Uansett er forenklingen en batteribil gir i forhold til en brenselbil, det som er attraktivt for min del. Jeg vil gjerne ha en bil med minst mulig slitasjedeler og dermed minst mulig vedlikehold. Man kan jo si at mye av "vinninga går opp i spinninga" før Tesla kvitter seg med alle byggefeilene, men når/om de blir kvitt disse sitter man jo igjen med et svært bra produkt.

Sammenligningen med Wankelmotoren er forøvrig litt interessant iom. at den også sto for en drastisk og helt genial forenkling men som likevel ikke tålte tidens tann.

Det som også er bekymringsverdig med Tesla for min del er at hele bilen er jo "software styrt". Når man har såpass enkle konstruksjonsfeil i selve hardwaren så blir man også litt kritisk til software, som jo i utgangspunktet er mer komplisert.

Lenke til kommentar

 

Husker du RO80? 

Wankelbilen hvor du skiftet motor på olja i stedet for olje på motoren!

Tesla er også et slikt revolusjonerende produkt med altfor mange barnesykdommer.

 

Mange er nok ikke klar over at bilen bortsett fra drivstoffutgiftene

(som er en ubetydelig del av de totale bilutgiftene)

koster i drift minst like mye som en vilken som helst annen storbil.

 

 

 

Så du mener elektromotorer er en uprøvd teknologi, eller? Klart nye produkter har barnesykdommer, det er helt normalt. Det som er viktig er hvordan Tesla håndterer sykdommene, og det virker som om de gjør på en god måte om man spør brukerne. Så jeg ser egentlig ikke problemet. 

 

Og dette med utgifter er ikke noe rett fram spørsmål, spørs hvem du spør. Mange som bruker elbil for å pendle på ferjer og mer, de sparer tusenvis av kroner i uken/måneden.. 

 

De sparer tusenvis pga norske subsidier, ikke pga bilens iboende egenskaper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...