Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

 

 

Og batteripakken til Tesla koster vel i dag noe sånt som 350-400k, så da er det jo et enkelt regnestykke.

Nah, man får vel byttet batteri i 85 KWh Tesla etter åtte år for 12 000 dollar, 8*12000= 96 000. så zepticons regnestykke ser mer riktig ut.
For det første er vel dette prisen noen TROR batteriene vil ligge på når bilene er 8 år..?

For det andre kan du heller gange med minst 15, trolig nærmere 20 for å få prisen i Norge.

 

Husk at det er mva på batteriene..

 

Ja, hvis "noen" betyr Tesla og tror betyr "har annonsert på nettsidene sine."

 

We have received many requests for a Battery Replacement Option. We are happy to now offer this option for all three battery variants. This option will provide you a new battery anytime after the end of the eighth year at a fixed price. Prices are as follows: $8,000 for the 40 kWh battery, $10,000 for the 60 kWh battery, and $12,000 for the 85 kWh battery. You will be able to purchase this additional option through your MyTesla page in the near future

 

http://www.teslamotors.com/blog/2013-model-s-price-increase

Endret av Shruggie
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Ja, hvis "noen" betyr Tesla og tror betyr "har annonsert på nettsidene sine."

 

 

We have received many requests for a Battery Replacement Option. We are happy to now offer this option for all three battery variants. This option will provide you a new battery anytime after the end of the eighth year at a fixed price. Prices are as follows: $8,000 for the 40 kWh battery, $10,000 for the 60 kWh battery, and $12,000 for the 85 kWh battery. You will be able to purchase this additional option through your MyTesla page in the near future

 

http://www.teslamotors.com/blog/2013-model-s-price-increase

 

 

Nå fant du et blogginnlegg fra Tesla fra 2012. Prøv å finne et mer oppdatert prisoverslag fra Tesla. Finner det ikke? Nettopp. De har gått bort fra dette. Prøv å spørre norske Teslarepresentanter om dette. De svarer at de ikke har noen pris på batteriet ennå, og at det ikke er mulig å forhåndskjøpe batteri.

 

Så svaret er: ingen vet pris på batteriet om 5-10 år. Og garantien gjelder bare for produksjonsfeil. Dersom batteriet om 5 år viser seg å bare gi deg 200 km rekkevidde, må du dessverre punge ut for et nytt batteri selv. Garantien dekker ikke rekkeviddetap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

To viktige spørsmål: Har du råd til å bytte batteripakken når garantien har gått ut? Og vil du fremdeles ha bilen etter at alle elbilfordelene har blitt fjernet?

Hvis svaret er ja på begge, så syntes jeg du burde kjøpe en Tesla. Glimrende biler, og her i Norge er de et så bra kjøp at det nesten ikke finnes noen grunner til å kjøpe noe annet. (Grunner til å kjøpe noe annet: plass, dårlige veier og kjørelengde)

Hvor mye ligger denne batteripakken på, dersom garantien har gått ut? Og ja, til spml to.

Kjører mye, men synes jeg klarer meg mer enn nok med en Tesla.. Kjører en Leaf (første versjonen), og synes den er ganske bra.. men rekkevidden til denne er kun 160km --> som igjen i realiteten er cirka 100km med varme på (tror jeg)

Lenke til kommentar

Den begrensede rekkevidden er nå en ting, men det er en rekke andre kjipe sider ved Tesla.

Det kanskje viktigste er manglende mulighet til å trekke tilhenger, kombinert med såpass begrenset rekkevidde er det noe som gjør den ubrukelig for mitt vedkommende.

Rekkevidden tror jeg ikke er et problem for meg akkurat og heller ikke at det er manglende mulighet for å trekke tilhenger, da jeg har tilgang til to andre biler. Men ja, det kan være et problem for de fleste.

Lenke til kommentar

Innen det vil være aktuelt at trådstarter trenger et nytt batteri (6-8 år fra nå) vil Tesla Gigafactory i samarbeid med Panasonic være i sving med å masseprodusere Li batterier. Dette vil utvilsomt bli en revolusjon mht å drive ned produksjonskostnadene. Situasjonen i dag er at batteriene er begrensende for hvor mange biler Tesla kan lage - da blir de nødvendigvis svindyre siden etterspørselen overgår tilbudet.

 

Med mindre det er snakk om mislighold (jfr bilens avtalekrav av typen "bilen må ikke stå ute i -40 i mer enn 2 sammenhengende døgn" etc.) av batteriet innenfor garantitiden vil Tesla bytte det ut gratis innenfor de 8 årene. Etter 8 år kan man forvente seg at et 85kWh batteri har degenerert kapasitet til kanskje 60kWh. Dette er fortsatt 3x bedre enn dagens Leaf?

 

 

Til OP:

+Tech-pakke

+Panoramatak hvis du trenger takboks og estetikk

+Hi-fi pakken om du er glad i lyd. Det er verdt det :)

Jeg ville helt avgjort gått til innkjøp av en pent brukt S85 om du har økonomi/egenkapital på plass! Gunstig om bilen ikke er råkjørt 40.000km av en 18-åring, og at den har vært ladet riktig (utlading til 0% og fullading til 100% kapasitet sliter på batteriet). Hvis 2013-modell, sjekk også om de har byttet drive unit (DU) eller fått lagt på titanbeskyttelse av batteriet. Dette dekkes av 8års garantien så det er ikke så mye stress.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med mindre det er snakk om mislighold (jfr bilens avtalekrav av typen "bilen må ikke stå ute i -40 i mer enn 2 sammenhengende døgn" etc.) av batteriet innenfor garantitiden vil Tesla bytte det ut gratis innenfor de 8 årene.

Så har man de tilfellene som kommer, kollisjoner.. Det forekommer nemlig at Tesla kræsjer også, og da kan batteripakka bli skadet.. Det er neppe noen garantisak.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Og i mitt regnestykke tar jeg kunn med drivstoffutgifter, og likevell går jeg da i 0 etter batteribytte på 10 år. Ta da med i betraktningen at dette batteriet jeg kjøper om 10 år, sansynligvis er 10 ganger bedre enn de i dag, og kjørelengde på i hvertfall det dobbelte. Bensintanken eller bensinforbruket til den tilsvarende bilen er uendret om 10 eller 20 år.

Tror du selv på det du sier her?

Hva tilsier en dobling i kapasitet på samme plass?

Virker som du er sterkt hjernevasket og dypt inne i menigheten.

Lenke til kommentar

 

Og i mitt regnestykke tar jeg kunn med drivstoffutgifter, og likevell går jeg da i 0 etter batteribytte på 10 år. Ta da med i betraktningen at dette batteriet jeg kjøper om 10 år, sansynligvis er 10 ganger bedre enn de i dag, og kjørelengde på i hvertfall det dobbelte. Bensintanken eller bensinforbruket til den tilsvarende bilen er uendret om 10 eller 20 år.

Tror du selv på det du sier her?

Hva tilsier en dobling i kapasitet på samme plass?

Virker som du er sterkt hjernevasket og dypt inne i menigheten.

 

Bra trådnecro.

 

Dobling av kapasiteten på 10 år? Det er da langt fra urealistisk. Hvor mye batterikapasitet hadde man for 10 år siden?

Jeg mener å huske at jeg klarte å knø 4 timer batteri ut fra min bærbare PC for 10 år siden. I år klarer jeg 10 timer. (begger er top-spec mac)

 

Og det er en 150% økning i kapasitet, samtidig som en PC i dag er betydelig mindre enn for 10 år siden, altså er økning per volum betraktelig større enn 150%. Går man enda 10 år tilbake, så husker jeg pappa sin første mobiltelefon som hadde 3-4 kilo batteri.

Så historisk sett ser vi langt over en dobling på 10 år. Og å tro at vi dobler kapasitet om 10 år er ikke urealistisk i det hele tatt.

 

 

Og bare fordi jeg er forkjemper for elbilteknologien, så er jeg altså "hjernevasket"? Håpløst forsøk på hersketeknikk.

Lenke til kommentar

Bare at PC ikke har noe med batteri å gjøre, men mindre strømforbruk fra prosessorer.

Hvor lenge holdt batteriet på mobiler for 15 år siden? Min Nokia holdt 2 uker. Nåværende Samsung holder knapt 3 dager, kun standby.

Litt av et fremskritt?

Det skjer nok ikke så mye på batterifronten som du skal ha det til mister.

Sammenligne bil med PC blir bare helt koko.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Tja, jeg kan ikke spå fremtiden, men se tilbake til 10 år siden og se hvor vi er i dag teknologisk. Er usikker på om vi kommer til å ha samme utvikling de neste 10, men det er ikke utenkelig

Lenke til kommentar

Bare at PC ikke har noe med batteri å gjøre, men mindre strømforbruk fra prosessorer.

Jasså? kanskje du skal vite hva du snakker om før du driter deg ut?

Intel Core 2 Duo T7400 som ble levert i MacbookPro i 2006 har en TDP på 34 watt.

I dag har Macbook pro i5-5257U eller i7-4770HQ, med en RDP på 28 watt eller 47 watt.

 

Det skulle tilsvare 18% mindre effekt eller 38% mer effekt. Men samtidig ser man en 150% økning i batteritid.

Nå skal det sies at maksinen med i7 er fysisk større, og dermed har større batteri.

 

 

Så har du jo denne kilden:

Jeg finner referanser til 11 % kapasitetsøkning årlig innenfor Li-Ion batterier, men ingen kilder utenfor denne artikkelen: http://phys.org/news/2010-03-panasonic-si-alloy-anode-technology-battery.html

 

I følge mine mattekunnskaper blir det... mange.

11% økning per år. Det vil si 284% økning per 10 år. Godt over det dobbelte.

 

Virker som du er sterkt hjernevasket og dypt inne i menigheten eller hva? ;)

 

Hvor lenge holdt batteriet på mobiler for 15 år siden? Min Nokia holdt 2 uker. Nåværende Samsung holder knapt 3 dager, kun standby.

Litt av et fremskritt?

Det skjer nok ikke så mye på batterifronten som du skal ha det til mister.

Og effektforbruket er det samme? Neppe.

 

Sammenligne bil med PC blir bare helt koko.

Og igjen driter du deg ut. Det er helt relevant å sammenligne bil og PC. Begge er enheter designet for å være lette, flyttbare, og ha lengst mulig batteritid. Mens dette står i direkte konflikt til ytelse, vekt, og pris.

 

Bytt ut CPU med elmotor, så er PC og Bil i praksis nøyaktig det samme, bare skalert opp.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Jeg har hatt en P85 i halvannet år og ville definitivt kjøpt samme bil igjen.

 

Batteriene holder mye bedre enn ventet (det er biler som har gått hundretusenvis av kilometer uten problemer), så det er ikke noe jeg ville bekymret meg for i det hele tatt. 

 

Du får simpelthen ikke mer bil for pengene noe annet sted - selv om kvaliteten på interiør er litt trist (om man er vant til tysk premium iallfall).

 

Ved bruktkjøp, sjekk om det er lekkasje i bakluka (fukt i lyktene) og om DU er byttet. Dette er to vanlige problemer som tas på garanti men der det kan være litt ventetid. 

 

Av utstyr ville jeg iallfall hatt tech-pakka, det meste annet er mindre viktig. 

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hva maks TDP har med saken å gjøre, det sier noe maks varme en CPU kan avgi.

Det som har blitt bedre på CPU er minimum strømtrekk, når lasten er lav bruker Cpu nesten ingenting. Mens maks strømtrekk er cirka som før.

Hva var kapasitet på batteriet på den gamle og på den nye, samt spenning. To vesentlige faktorer.

Hvis du laster begge disse fullt ut vil vi nok ikke se en så drastisk forskjell som du sier.

Men det er jo du som kommer med disse påstandene så sterkt, og ingenting av det er bevist, kun tomme påstander.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hva maks TDP har med saken å gjøre, det sier noe maks varme en CPU kan avgi.

Det som har blitt bedre på CPU er minimum strømtrekk, når lasten er lav bruker Cpu nesten ingenting. Mens maks strømtrekk er cirka som før.

Hva var kapasitet på batteriet på den gamle og på den nye, samt spenning. To vesentlige faktorer.

Hvis du laster begge disse fullt ut vil vi nok ikke se en så drastisk forskjell som du sier.

Men det er jo du som kommer med disse påstandene så sterkt, og ingenting av det er bevist, kun tomme påstander.

 

En annen bruker har gitt deg en link som sier en økning på 11% per år. Det er godt over dobbling på 10 år.

Jeg har gitt deg eksempler på hvordan annen elektronikk har utviklet seg de siste årene, og det er også godt over dobbling.

 

En elbil er forbrukerelektornikk på linje med en PC. Den består av to ting, en strømkilde (batteri) og et strømtrekk (CPU/Motor)

I begge tilfeller går utviklingen fremover, og vi får bedre batterier, og mer effektive motorer.

 

 

Men, om du skal være vanskelig vrien og tverr, så kan vi jo godt se bare på batterier:

Macbook Pro 2006 15": 50Wh batteri, 2,5 kilo maskin. 36cm × 24cm × 2.5cm

Macbook Pro 2015 15": 99,5Wh batteri, 2,04kilo maskin. 35.9cm  × 24.7cm × 1.8cm

 

Her ser vi altså en 99% økning i batteristørrelse, til tross for a maskinen er blitt 20% lettere og 25% tynnere.

 

Bevist, svart på hvitt at i løpet av ti års utvikling, har vi fått en batteriøkning på 100%, til tross for en størrelsesreduksjon på 25%!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

 

Skjønner ikke hva maks TDP har med saken å gjøre, det sier noe maks varme en CPU kan avgi.

Det som har blitt bedre på CPU er minimum strømtrekk, når lasten er lav bruker Cpu nesten ingenting. Mens maks strømtrekk er cirka som før.

Hva var kapasitet på batteriet på den gamle og på den nye, samt spenning. To vesentlige faktorer.

Hvis du laster begge disse fullt ut vil vi nok ikke se en så drastisk forskjell som du sier.

Men det er jo du som kommer med disse påstandene så sterkt, og ingenting av det er bevist, kun tomme påstander.

 

En annen bruker har gitt deg en link som sier en økning på 11% per år. Det er godt over dobbling på 10 år.

Jeg har gitt deg eksempler på hvordan annen elektronikk har utviklet seg de siste årene, og det er også godt over dobbling.

 

En elbil er forbrukerelektornikk på linje med en PC. Den består av to ting, en strømkilde (batteri) og et strømtrekk (CPU/Motor)

I begge tilfeller går utviklingen fremover, og vi får bedre batterier, og mer effektive motorer.

 

 

Men, om du skal være vanskelig vrien og tverr, så kan vi jo godt se bare på batterier:

Macbook Pro 2006 15": 50Wh batteri, 2,5 kilo maskin. 36cm × 24cm × 2.5cm

Macbook Pro 2015 15": 99,5Wh batteri, 2,04kilo maskin. 35.9cm  × 24.7cm × 1.8cm

 

Her ser vi altså en 99% økning i batteristørrelse, til tross for a maskinen er blitt 20% lettere og 25% tynnere.

 

Bevist, svart på hvitt at i løpet av ti års utvikling, har vi fått en batteriøkning på 100%, til tross for en størrelsesreduksjon på 25%!

 

Nja. det siste der er ikke nødvendigvis helt rett, der er det andre faktorer som spiller inn. Ja, batteriene har blitt bedre men hardwaren har også krympet betraktelig med inntoget av ssd, mindre ram brikker (tar nå utgangspunkt i ditt sammenligningspunkt) samt at batteriene også har blitt fysisk større fordi det er større plass til de. Nå er det også viktig å huske at forskjellige batterier yter forskjellig og tiden det holder ut varierer.

 

Men ja, hadde jeg selv hatt råd når jeg kjøpte meg ny bil sist gang hadde jeg absolutt valgt Telsa. Jeg vurderte faktisk seriøst å kjøpe meg en Renault Zoe, men endte opp med noe annet. 

Lenke til kommentar

Lurer på når folk skal slutte å mase om batteriene som om det var en eksotisk og ukjent teknologi.

 

De eldste Teslaene har nå gått i snart åtte år og hundretusenvis av kilometer uten at batteriene har brutt sammen, burde ikke det holde som indikator på at teknologien fungerer?

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Innen det vil være aktuelt at trådstarter trenger et nytt batteri (6-8 år fra nå) vil Tesla Gigafactory i samarbeid med Panasonic være i sving med å masseprodusere Li batterier. Dette vil utvilsomt bli en revolusjon mht å drive ned produksjonskostnadene. Situasjonen i dag er at batteriene er begrensende for hvor mange biler Tesla kan lage - da blir de nødvendigvis svindyre siden etterspørselen overgår tilbudet.

 

Det er jo ikke helt riktig. Du får ikke uten videre nytt batteri av Tesla. Da må det være en produksjonsfeil på det. Dersom du etter noen år sliter med rekkevidden fordi batterikapasiteten har tapt seg 20-30%, vil du ikke komme noen vei med å klage til Tesla. Da må du kjøpe nytt batteri selv.

 

Når det gjelder prisen har vel Elon Musk sagt at den nye gigafactory vil kunne gi en 30% reduksjon i prisen på batteripakkene. Det er ellers et ganske tydelig signal fra Tesla om at batteripakkene koster flesk, når de ikke vil gå ut med noen pris.

 

Jeg disponerte i seks uker i sommer en Model S P85, ny på høsten 2014. Tidvis moro å kjøre, men dessverre en del opplevelser som drar kraftig ned. At den sklir relativt lydløst avgårde i lav hastighet (under 30 km/t) er kjekt. Men til den som tror at elbil, og særlig Model S, er en lydløs affære: glem det! Dekkstøyen og vindstøyen høres uansett. Og den avslører ganske tidlig at bilen slett ikke er særlig godt lyddempet. 2,2 tonn bil med mye gummi merkes og høres svært godt.

 

Bakseteplassen er elendig dersom man er en normalvokst voksen person. Da blir man sittende med bøy i nakken fordi takhøyden er for lav. I tillegg er skinnsetene bak flate og glatte slik at man sklir frem og tilbake dersom man kjører litt svingete vei.

 

Knirkelyder var det nok av. Å bruke førerdøra som armlene gikk ikke. Hvertfall ikke dersom man er av typen som ikke klarer å ignorere knirkelyder. Armlenet på midtkonsollen knirket også, men det verste der er at koppeholderene står i veien. Jeg er nemlig typen som må ha enten en kopp eller ei flaske stående der. Lagringsplasser/holdere for slikt er nemlig mangelvare i bilen. Du kan legge det fra deg på dørken, men det er lite ønskelig.

 

Fra hjulopphenget kom det også irriterende knirkelyder. Fant aldri helt ut hvor det kom fra, men mest sannsynlig høyre side foran. Hørtes ut som de velkjente knirkeforingene fra en gammel BMW jeg hadde en gang i tiden. Det kom også noen ulyder når jeg tok fullt rattutslag. Eier hadde hatt bilen inne hos Tesla uten at de klarte å finne feilene.

 

Etter noen regnskyll (som det dessverre ble noen av i sommer) ble bakluken fylt med vann. Temmelig fascinerende å høre hvordan vannet skvulpet når bakluken gikk opp og ned. Tragisk fascinerende, egentlig. Tør ikke tenke hvordan bakluken ser ut inni når vannet får jobbet litt.

 

Siderutene var fulle av små riper. Tydeligvis noe små sandkorn som ligger mellom gummipakningen og selve ruten, som river og sliter i rutene hver gang de går ned og opp (dvs blant annet hver gang du åpner og lukker ei dør). Dette skulle tas når Tesla en gang fant ei løsning på problemet.

 

Panoramataket var heldigvis tett (var blitt byttet sist gang eier hadde vært inne hos Tesla). Men det gikk i lås en gang når jeg skulle lukke det siden det begynte å regne. Stoppet på 23% åpning, og der ble det stående. Hjalp verken å slå av og på bilen, eller kjøre reset-prosedyrene via rattet. Artig å sitte der i bilen og kjenne regndråpene dryppe i hodet. Heldigvis var det en bensinstasjon med overbygg noen få hundre meter unna. Måtte søke ly der. Stasjonssjefen var ikke videre imponert men tok det med godt humør da vi stod der i over en time mens vi ventet på at regnet skulle gi seg. Kjøpte oss burger og noen blader, så da fikk han litt omsetning på oss. Når burgerne var konsumert og regnet hadde gitt seg, satte vi oss i bilen igjen. Prøvde å lukke takluka en gang til. Denne gang responderte den! Den ble aldri mer åpnet denne sommeren.  

 

UMC, altså denne standard ladekladden som Tesla leverer, sluttet en dag å fungere. Særdeles god timing siden vi var avhengig av å ha bilen ladet til 100% når vi skulle kjøre videre mot neste destinasjon. Vi våknet neste dag, pakket og gjorde oss klar til å kjøre rolig i 42 mil. Ingen superladere som kunne hjelpe oss underveis. Satte oss inn i bilen. Tror ikke mine egne øyne når rekkevidden viser 75 km. Prøver i desperasjon reset og fandens oldemor. Men nei. 75 km! Dagen før parkerte jeg bilen med 52 km rekkevidde, så kveldens og nattas lading hadde altså gitt 23 km rekkevidde før laderen hadde tatt kvelden. Man føler seg temmelig "lost" når man befinner seg i de dype, svenske skoger med en elbil med svært begrenset rekkevidde og snaut 200 km til nærmeste superlader (som attpåtil befinner seg i feil retning). Hadde heldigvis med en ekstra ladekabel. Dermed ble det en ekstra overnatting på dette stedet. Det tar som kjent SVÆRT lang tid å lade en Model S fra en standard stikkontakt.

 

Men så over til det verste: rett etter vi kom hjem fra tur, kom skrekkhendelsen. Havari. Teslaen ville rett og slett ikke mer. "Pull over". Moro å stå i veikanten og vente på flakbilen fra NAF.

 

Navigasjonen i bilen er for øvrig en tragedie. Kuren mot rekkeviddeangst som Elon Musk hevdet han hadde funnet, er løgn. Du sendes gjerne til superladere i feil retning. Og sendes dit selv om du ikke har behov for lading. Og veivalgene til navigasjonen? Helt på trynet. Hadde jeg fulgt navigasjonen, hadde vi endt opp på diverse stikkveier hvor stort sett bare de verste, svenske hillbillies ferdes. 

 

Så jeg tror nok at jeg ennå lar det gå ei stund før jeg blar opp noen bunker med høvdinger for et amerikansk batteriflak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...