Gå til innhold

TEST: Disse telefonene holder hele dagen


Anbefalte innlegg

Ekstra minne er greit nok det på Samsung mobilen, men den er jo låst slik at jeg ikke får flyttet andre ting enn apper og bilder dit, så det hjalp egentlig ingen verdens ting for min del at den har mulighet for å sette inn ett ekstra minnekort.......

B

 

Ikke flyttet annet enn bilder og apper dit? Man kan flytte det meste dit.

Alle bilder og video jeg tar lagres på SD-Kortet, samt all offlinemusikk i spotify (er en 7-8GB spart fra internminnet bare der)

 

Bruker du ett program som f.eks ES-File Explorer så får du full tilgang til alle filene dine, både på internminnet og på minnekortet og kan flytte mellom akkurat som man ønsker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Ikke flyttet annet enn bilder og apper dit? Man kan flytte det meste dit.

Alle bilder og video jeg tar lagres på SD-Kortet, samt all offlinemusikk i spotify (er en 7-8GB spart fra internminnet bare der)

 

Bruker du ett program som f.eks ES-File Explorer så får du full tilgang til alle filene dine, både på internminnet og på minnekortet og kan flytte mellom akkurat som man ønsker.

 

 

Igjen så kommer dette an på hvilke modeller det er snakk om vil jeg tro, for internminnet er allerede fullt og mobilen låser seg, og da er det ingen verdens ting på mobilen, bortsett fra Android sitt eget operativsystem og oppdateringer.

 

Ikke en gang det å ta et bilde er mulig uten å få en mld om at intern minnet er fullt, og dette ikke kan utføres.....

Bilder kan løses ved å sette inn et eksternt minnekort, men intet annet for disse mobilene jeg nevner under her.

 

Da snakker jeg om Samsung Galaxy X-Cover l og ll, som de fleste har fått av arb.giver på min arb.plass. Og disse har vi mange av.......

Her finnes det kun en løsning, og det er å kjøpe en mobil med større internminne, og da er en jo tilbake til utg.pkt. igjen.

 

Skriver ikke dette for å kverulere på noen måte, kun for å opplyse om at det ikke er en fasit at et ekstra minnekort kan løse behovet for mer minne for alle Android mobiler, dette er modellavhengig (om det også er merkeavhengig vet jeg ikke noe om).

 

Se f.eks. på denne linken her,

https://nb-no.facebook.com/SamsungNorge/posts/635325886479832

 

 

Derimot at det er praktisk å kunne utvide minnet med et minnekort er jeg selvfølgelig enig i, men det hjelper som sagt lite når enkelte mobiler ikke lar en flytte noe som helst over på det.....

Endret av fotonisse
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Blir vel litt søkt å dra inn en telefon til ca 1500 og forvente at den skal yte like bra som en iphone til 6K.

 

Jeg har ikke sammenlignet dem i det hele tatt jeg, bare sa at det er ikke alle mobiler som er like kompatible med minnekort, selv om muligheten er der.....

 

Mulig det er noe feil med den mobilen jeg har fått av arb.giver, men det er mye av de samme problemene med min Samsung S4 active også. Den koster i hvertfall litt mer enn de nevnte 1.500 kronene........

Noe "friere" er den, men det er stopp på apper og bilder/videoer. Bilder og videoer får jeg kun lagret der i opptaksøyeblikket, det som ligger på internminnet får jeg ikke flyttet dit.

 

Selv ikke med det programmet som er foreslått lenger oppe i tråden.

 

Valgene for å flytte ting fra internminnet og over på minnekortet er "grået" ut.

Endret av fotonisse
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel. Jeg opplever null problemer med minne på mine androidenheter. Problemet er min sønns iphone som kun har 16gb minne. Den er full med null mulighet til å utvide. Da snakker vi om et reellt problem. At man ikke gidder å sette inn minne før det er fullt i en android, ja det vil jeg sette på listen over brukerfeil....

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vel. Jeg opplever null problemer med minne på mine androidenheter. Problemet er min sønns iphone som kun har 16gb minne. Den er full med null mulighet til å utvide. Da snakker vi om et reellt problem. At man ikke gidder å sette inn minne før det er fullt i en android, ja det vil jeg sette på listen over brukerfeil....

I alle dager, hva er det du mener med det?

 

Vi får utdelt mobil og minnekort samtidig, mobilen blir satt opp til at den skal lagre bilder/video på minnekortet.

Resten får vi hverken flyttet eller gjort noe med fordi det er "grået" ut i oppsettet.

 

Mens internminnet ikke engang har plass til mobilens oppdateringer av operativsystemet, og skal feilen være at vi ikke gidder å sette inn et minnekort........?

Hvordan i all verden kommer du frem til det?

 

At de kan lage noe så håpløst som disse Samsung Android mobilene jeg har nevnt her, er en gåte.

Greit at en kan sette inn et minnekort, men når en kun får lagret bilder på minnekortet så hjelper det svært lite. Det er oppdateringer av operativsystemet som "knekker" hele minnet her, for det er på rett i overkant av 1 GB!!!.

 

Der er bedre plass i internminnet på Samsung S4 active, men mer enn bilder og apper får jeg ikke flyttet. Og snart er minnet fullt her også, og hva er da løsningen på det?

 

 

At ekstra minne er kostbart på en iPhone har jeg aldri protestert på, og det er jeg helt enig i.

Endret av fotonisse
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne holder hele året.

Man kan ikke ringe med den da, men hvem bruker mobilen til å ringe med i disse dager uansett?

De fleste, vil jeg tro. Selv om ringing i seg selv antagelig utgjør en ganske liten andel av totalbruken for mange av oss.

 

Men du kan jo skru av wifi, Bluetooth, mobildata og fjerne sim-kortet på din mobil. Skru av alle andre funksjoner, og avinstallere alle apper bortsett fra kalkulatoren. Kan godt hende dingsen din varer en stund da, men kanskje ikke et helt år...

Lenke til kommentar

 

Jeg ser av TV2-innslaget at Swang har vært ute og stjælt film på Piratbukta e.l. da man helt i starten av innslaget ser at testfilmen er "SALT_2010_1080p_BluRay_QEBS_AAC_PS3_MP4_FASM". Jeg vil gjette på at denne piratkopierte filmen er encodet på en slik måte at standard videoavspilleren på iPhone ikke funker, og at en tredjeparts videoavspiller som ikke utnytter hardwarestøttet decoding for avspilling av denne filmen er benyttet. Derav det mistenkelig dårlige resultatet for iPhone.

 

Synes jeg er helt ok, "standard MP4-encoding" (ja, vet det er en container) er mye brukt uansett, og det er apples eget problem at de dårlige på formatstøtte.

 

Nå var det ikke en test av formatstøtten i telefonene, og det er vel lite som er standard med "FASM Quality Enhancer Bitrate Squeezer". Amobil har lagd seg en test som sannsynligvis favoriserer enkelte telefoner pga. ulik formatstøtte og bringer dermed inn ekstra faktorer som kompliserer og på mange måter ødelegger det som skulle vært en batteritest. Ikke bare det, de redegjør heller ikke skikkelig for testmetodikken, hvilke avspiller-apps og testfiler som er brukt, eller hvordan hardwaredecoding (eller eventuelt manglende sådan med visse typer materiale) påvirker batteritiden. Dermed blir det veldig tynt, potensielt misvisende og muligens direkte uredelig.

Det man burde gjøre var naturligvis å bruke testmateriale som fungerer i standard videoavspiller og med hardwaredecoding på alle telefoner - hvis man ikke ønsker en vinkling som stiller enkelte produsenter i et spesielt dårlig lys, da...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Amobil har lagd seg en test som sannsynligvis favoriserer enkelte telefoner pga. ulik formatstøtte og bringer dermed inn ekstra faktorer som kompliserer og på mange måter ødelegger det som skulle vært en batteritest. ...

Du milde... Du mener altså at for å teste batteriet ved videoavspilling på mobildingser skal man først finne det optimale format og avspiller for hver enkelt dippedutt ? Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

 

 

Jeg ser av TV2-innslaget at Swang har vært ute og stjælt film på Piratbukta e.l. da man helt i starten av innslaget ser at testfilmen er "SALT_2010_1080p_BluRay_QEBS_AAC_PS3_MP4_FASM". Jeg vil gjette på at denne piratkopierte filmen er encodet på en slik måte at standard videoavspilleren på iPhone ikke funker, og at en tredjeparts videoavspiller som ikke utnytter hardwarestøttet decoding for avspilling av denne filmen er benyttet. Derav det mistenkelig dårlige resultatet for iPhone.

 

Synes jeg er helt ok, "standard MP4-encoding" (ja, vet det er en container) er mye brukt uansett, og det er apples eget problem at de dårlige på formatstøtte.

 

Nå var det ikke en test av formatstøtten i telefonene, og det er vel lite som er standard med "FASM Quality Enhancer Bitrate Squeezer". Amobil har lagd seg en test som sannsynligvis favoriserer enkelte telefoner pga. ulik formatstøtte og bringer dermed inn ekstra faktorer som kompliserer og på mange måter ødelegger det som skulle vært en batteritest. Ikke bare det, de redegjør heller ikke skikkelig for testmetodikken, hvilke avspiller-apps og testfiler som er brukt, eller hvordan hardwaredecoding (eller eventuelt manglende sådan med visse typer materiale) påvirker batteritiden. Dermed blir det veldig tynt, potensielt misvisende og muligens direkte uredelig.

Det man burde gjøre var naturligvis å bruke testmateriale som fungerer i standard videoavspiller og med hardwaredecoding på alle telefoner - hvis man ikke ønsker en vinkling som stiller enkelte produsenter i et spesielt dårlig lys, da...

 

 

Nei, det er ingen test av formatstøtten i telefonene, derfor brukes det et standard format, FASM er normal x264, som er blant de vanligste måtene å encode video på. Å drive å ha et spesialformat til hver eneste telefon fordi enkelte leverandører kun støtter sine egne ting på en skikkelig måte, det er å dra inn ekstra faktorer som unødvendig kompliserer.

 

Men jeg er enig i at informasjon om encodingen o.l skulle vært oppgitt i testen.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen som benekter at en iPhone 5S har dårligere batteri enn en Note 3. Vi stusser bare på de tallene de kommer frem til. Når det ikke stemmer med våre egne erfaringer må det være lov til å nevne det eller?

En typisk 720p HD film har omtrent halvparten så mange piksler som 1080p kilden de har brukt, og med stor variasjon i komprimering og at 1080p varianter ofte er å finne med langt mindre komprimering, så ville jeg forventet et markant høyere strømsluk. :)

 

Men som AtW nevner så ville det vært urettferdig å gi noen mobiler spesialbehandling slik at alle formater som mobilene støtter best blir brukt.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Ja, er det noen andre enn iPhone som sliter med det formatet?

Hvis ikke, er vel det strengt tatt en dårlig ting med iPhone... Jeg må innrømme at jeg bare har antatt at dette er noe som forsvant for mange år siden...

Hva er alternativet? At alle kjører de få formatene som iPhone støtter? At alle testes med de som er tilgjengelig, og man velger det som gir best resultat for hver enkelt telefon? Er det i så fall en bedre måte å gjøre det på?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med standby? Min Galaxy S5 har brukt 8% batteritid bare ved å ligge ved siden av meg på nattbordet, med stort sett alt slått av. Det var mye synes jeg.

Er det så mye da?

 

Husk at den ikke "bare" ligger der... Den håndterer og prosesserer et høyt antall prosesser, og ikke minst sjekker og kontinuerlig sjekker om det kommer inn Mail, sms'er, telefonsamtaler osv... samtidig som den sjekker hvilke båndbredder som er tilgjengelige og om det er noen bedre egnede. Samtidig som den justerer sendestyrke. Og kanskje også det samme på blåtann og WiFi om man har dette. Eventuelt andre apper som kjører i bakgrunnen.

 

Spesielt 3G/4G-delen og annen mobiltelefoni, er kanskje den største strømslukeren her, og har selv opplevd at Idle-tiden har økt med 4-5 ganger på min gamle S2 etter at jeg tok ut Sim-kortet. (selv om WiFi osv.. fortsatt er på) Selvsagt, de færreste prioriterer å deaktivere kanskje den viktigste funksjonen i en telefon, med mindre det er nød.

 

Men siden du har S5, så er du jo likevel ganske heldig, for da kan du bare sette på Ultra strømsparing når du legger deg. Da vil nok 8 % bare bli et par prosent. Og holder da følgelig i en ukes tid.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Nei den gjør ikke det. Den synkroniserer ikke mail, WiFi og Blåtann er av og GPS er av. Ingen apper i bakgrunnen. Min Lumia 1020 bruker ikke i nærheten av så mye på å ligge stille.

Lenke til kommentar

Du kan kanskje skru av litt, som WiFi, blåtann og GPS (bare noen eksempler), men det betyr ikke at den jobber ganske hardt der den sitter. Og den sjekker kontinuerlig via GSM og mobile nettverket så lenge du har i Sim-kort (og har skrudd det på).

 

Husk også at apper vil kjøre i bakgrunnen selv om du ikke ser de kjører aktivt.

 

Flott at din Lumia 1020 bruker mindre. Men igjen så er det et helt annet OS, med forskjellige funksjoner, forskjellig antall, og helt forskjellige måter å gjøre ting. Å gå ut fra et tall som sier hvor mye batteritid som er brukt er også noe vagt, da det ikke er noen garanti for at denne synker jevnt og trutt, eller at den er fullgod indikator.

 

Uansett, skal du bare la den ligge, og du ikke ønsker at den skal sjekke alt mulig mellom himmel og jord, så bare sett på på Ultra strømsparemoduset til S5'en. Det øker batterilevetiden typisk med 4-5 ganger. Så det er utvilsomt mye som kan forbedres om det kobler ut en haug av funksjoner som kjører i telefonen, og som trekker strøm hele tiden.

 

8 % i løpet av en natt er dog ikke noe dårlig overhode, og er helt etter det jeg ville forventet av en moderne smarttelefon. Og det er de som er langt dårligere her.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

...Hjelper å ikke ha noe særlig funksjoner.

Det samme gjaldt den gangen jeg også hadde kun mobiltelefon. Den gangen jeg brukte en bærbar enhet til telefoni og litt tekstmeldinger. Da holdt batterier noen uker.

 

Nå, med bærbare dataterminaler (som de heller burde hete i stedet for smarttelefon), bruker jeg enheten til svært mye mer enn telefoni og sms. Da plager det ikke meg så mye at den stort sett må lades hver natt...

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...