Gå til innhold

TEST: Disse telefonene holder hele dagen


Anbefalte innlegg

Ja, det lurer jeg på også.

 

Vi har kjørt film på alle mobiltelefonene. Alle har hatt samme skjermintensitet og samme voluminnstilling

 

Dere har jo gjort en noe amatørmessig feil i testen, siden dere satte lydvolumet til 50% i telefonens menyer for alle telefonene. Skulle dere ha testet dette mest mulig rettferdig, burde alle telefonene hatt samme faktiske lydvolum, noe som innebærer at dere burde ha målt hvor kraftig lydvolum telefonene faktisk gir fra seg.

 

Slik dere har gjort det, har telefonene trolig spilt med ganske forskjellig reelt lydvolum, siden de benytter forskjellige komponenter etc, kanskje er det også softwaremessige forskjeller som gjør at det varierer sterkt hva 50 % lydvolum egentlig innebærer, og dermed har de ikke blitt testet under samme forutsetninger.

 

Er det da rimelig å anta at dere har klart å gjøre den samme feilen også når det gjelder lysstyrken på skjermene, altså ved å sette brightness på 50 % på alle telefonene, i stedet for å bruke måleutstyr for å sikre at skjermene faktisk var like lyse under testingen?

 

Fint om dere kan avklare litt rundt dette.

 

 

 

Anandtech ser forøvrig ut til å ha testet strømforbruket på en skikkelig måte, hvor skjermen på telefonene ble stilt inn helt likt med tanke på lysstyrke vha måleutstyr (200 nits). Under surfing, både over wifi og 4G, klarte iPhone 6 seg da noe bedre enn Galaxy S5, så batteriet ser da ut til å fungere helt greit.

 

http://www.anandtech.com/show/8554/the-iphone-6-review/7

Endret av Juke
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette ga oss egentlig en bekreftelse på det vi allerede vet. Stort batteri=lang bruks tid, og lite batteri=kort brukstid. Trenger ikke være rakettforsker for å skjønne det? At ip gjør det så pass dårlig er vel ingen overraskelse?

Nei det er ikke helt riktig. F.eks

 

- Samsung Alpha og iphone 6 har like stor skjerm og så og si samme batteri, alpha holder betydelig mye lenger.

- Note 4 vinner over Z3, som har langt større skjerm + skjermoppløsning, tilegg har de ikke testet snapdragon som er enda mer strømsparende. Jo den har 120 mAH større batteri enn Z3, men alikevell imponerende da det vanligvis er behov for større batteri på slike spec.

 

-Z3 taper (delevis) til S5 selvom den har 300 mAH større batteri.

- G3 langt dårligere enn S5, selvom den har 200 mAH større batteri.

 

Så nei størst batteri er ikke alt.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Denne testen skjønner jeg ikke helt. Iphone 5S kan kun brukes til video i 3:37? Jeg så da vitterlig filmen Ben Hur i 720pHD på denne her om dagen!(Tog fra Oslo til Trondheim) Det er en film som varer i 220 minutter, altså 3:30 og da hadde jeg 47% igjen av batteriet når filmen var ferdig. Dette var mens mobildata og WiFi var på. Sikker på at de ikke brukte en iFone fra Kina?

Lenke til kommentar

Jeg synes egentlig denne testen var litt slurvete gjennomført. For det første, ved å sette lysstyrken til si 50% av maks straffer man mobiler med veldig lyssterk skjerm. Det hadde vært mer nøyaktig å sette lysstyrken på alle mobilene til en tilsvarende nitsverdi, f.eks 200. Det samme gjelder lydnivået. x% på en mobil kan tilsvare 1.5x% på en annen mobil.

 

Kanskje jeg er i mindretall, men jeg vet ikke om videoavspilling er det folk bruker mobilen mest til. I mitt tilfelle er websurfing mye høyere opp på listen av ting jeg bruker mobilen til.

 

Ellers interessant at resultatene spriker såpass fra andre tester, f.eks gsmarena som også setter lysstyrken til 50%.

Lenke til kommentar

Mobilene med amoledskjerm har en fordel i videotesten da. Tviler på at s5 hadde kommet like godt ut på weblesing, f.eks.

 

Har virkelig AMOLED fordel i video? Er det ikke mer riktig å si at den har en ulempe ved surfing? Video er jo ikke akkurat bare svart... Da ville jeg vært enig med at AMOLED hadde en fordel. Slik sett, vil jeg si at video er den beste måten å teste skjermene på, uten at det er avgjørende hvilken teknologi man bruker (Med mindre man setter på feks Descent som er en grøsser i en hule med bare mørke scener, eller en av de Cube-filmene, hvor kuben er hvit, eller noe slikt).

 

Denne testen skjønner jeg ikke helt. Iphone 5S kan kun brukes til video i 3:37? Jeg så da vitterlig filmen Ben Hur i 720pHD på denne her om dagen!(Tog fra Oslo til Trondheim) Det er en film som varer i 220 minutter, altså 3:30 og da hadde jeg 47% igjen av batteriet når filmen var ferdig. Dette var mens mobildata og WiFi var på. Sikker på at de ikke brukte en iFone fra Kina?

Nå spesifiserte de også at de kjørte 1080p mpeg4 H.256. Det kan for eksempel bety at dette krever mye mer strøm fra (i hvert fall) iPhone å kjøre denne videofilen, enn den du så på. Jeg trodde også at noe av det Apple-brukerene skrøt mye av, var nettopp at strømhåndteringa var ekstremt god, i form av at den ikke bruker strøm på ting som ikke er relevant akkurat da (som WiFi og mobildata, med mindre du bruke feks Netflix til å se filmen?).

Eller kanskje enheten Amobil har testa bare var ubrukelig :-P

Lenke til kommentar

Merkelig at ikke Lg G2 er med her. Den er da faktisk nyere enn Iphone 5s og har knallgod batteriytelse.

 

På ytelsessiden kan den jo også måle seg med mange av siste generasjons telefoner siden den kom helt på slutten av forrige generasjon.

 

Klippet fra phonearena.com:

The LG G2 has passed through our exhausting battery life test and we now have the results. A huge 3000mAh stacked battery, efficient Snapdragon 800 and few other tricks do wonders for the 5.2-inch LG G2 flagship, and it ranks above all the competition. That?s right, the G2 is the longest lasting top-shelf smartphone we?ve ever tested so far.

 

http://www.phonearena.com/news/LG-G2-battery-life-test-long-live-the-king_id50808

Lenke til kommentar

Jeg ser av TV2-innslaget at Swang har vært ute og stjælt film på Piratbukta e.l. da man helt i starten av innslaget ser at testfilmen er "SALT_2010_1080p_BluRay_QEBS_AAC_PS3_MP4_FASM". Jeg vil gjette på at denne piratkopierte filmen er encodet på en slik måte at standard videoavspilleren på iPhone ikke funker, og at en tredjeparts videoavspiller som ikke utnytter hardwarestøttet decoding for avspilling av denne filmen er benyttet. Derav det mistenkelig dårlige resultatet for iPhone.

 

Det er jo verifisert gjennom flere andre uavhengige tester at iPhone 5s kan spille av film i 720p-oppløsning i minst 10 timer, og mye tyngre skal ikke 1080p være.

 

Slutter meg også til betenkningen fra Juke lenger oppe. Når man stiller inn telefonene på f.eks 50% lysstyrke og 50% lydstyrke vil det gi forskjeller i faktisk lysstyrke og uteffekt som definitivt bør elimineres gjennom innstillinger basert på målinger.

 

Det er fullstendig latterlig når Swang presterer å påstå at iOS er "litt mere tungdrevet" enn Android, når både ytelsestester og batteritester utført av mer seriøse aktører bekrefter at det motsatte er tilfelle. Eller historien om "dårlige antenner" som gjør at iPhone bruker "mer strøm for å holde seg mobilnettet", mens testen til Swang viser at iPhone 6 Plus (21:10 med 2915 mAh), Galaxy S5 (20:50 med 2800 mAh) og Sony Xperia Z3 (22:20 med 3200 mAh) ikke skiller seg vesentlig fra hverandre når det gjelder taletid på mobilnettet ift. batterikapasitet. Det er altså ingen ting som tilsier noen spesielt strømkrevende antenne på mobilnettet for iPhone 6 Plus, når Z3 er den telefonen av de tre bestselgerne som gir minst taletid pr. mAh.

Mannen står der i beste sendetid på TV2 og serverer det norske folk rene fantasihistorier, og det virker ganske grovt og useriøst.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Ingen som benekter at en iPhone 5S har dårligere batteri enn en Note 3. Vi stusser bare på de tallene de kommer frem til. Når det ikke stemmer med våre egne erfaringer må det være lov til å nevne det eller?

Endret av medlem-169651
An error occurred because an error occurred
Lenke til kommentar

Ingen som benekter at en iPhone 5S har dårligere batteri enn en Note 3. Vi stusser bare på de tallene de kommer frem til. Når det ikke stemmer med våre egne erfaringer må det være lov til å nevne det eller?

 

Nå får du det til å høres ut som marginale forskjeller, men jeg har aldri hatt en telefon som har så til de grader elendig batteritid som ip5s. Det er nesten på grensen til det bisarre.

Endret av Malvado
STOP Error 0xDEADDEAD: MANUALLY_INITIATED_CRASH1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...