Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

Dette med knytning av lisens mot epost.

 

Det er jo flere grunner til at man velger å logge på med e-post.

 

- sync av instillinger osv (aka google chrome for x-antall år siden som mange har brukt ukritisk. Det samme med Firefox)

- lisenser lagret i skyen om man skulle trenge de derfra

- backup i skyen

- sync av kontakter mellom PC, nettbrett og mobil (som de fleste gjør med Apple)

etc.

 

Men ift. lisenser, hvordan er det hvis man logger på med 4 maskiner på samme e-post konto fordi man vil ha "backup" av lisensen på den kontoen.

Man har 1 Home, 1 Pro OEM, 1 Enterprise og 1 Pro blant disse.

- Så bytter man hovedkort på Home. Hva sker?

- Man bytter hovedkort på Pro OEM, hva skjer?

- Man bytter hovedkort på Pro, hva skjer?

- Man logger på med Enterprise PCen på samme e-mail, hva skjer?

 

Og kan man fortsatt kjøpe OEM lisens med en harddisk som man kunne før?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig det er spurt om før, men jeg ble Windows Insider for å få Anniversary Edition. Nå er jeg lei konstant mas om reboot, og jeg ønsker å melde meg ut.

 

Alternativene jeg har er vel å "melde meg ut" i opptil en uke, eller å gå tilbake til et tidligere restore-punkt. Eller?

 

Ideelt sett ønsker jeg jo bare å komme meg ut av Insider og kjøre nyeste utgitte versjon (som ikke er testversjon) - uten å miste noe som helst data. Er dette mulig?

Lenke til kommentar

 

Den der godtar jeg ikke, jeg har kjøpt ett produkt å skal kunne gjøre hva jeg vil med det, uansett om jeg har oppgradert eller ikke.

Så de som hadde en full versjon som de oppgraderte med har ingen frihet de heller da, nice.

 

Syns det er latterlig.

Dette har vært oppe tidligere, at de som oppgraderer gratis til W10 fra en fullversjon av W7/W8 må være forberedt på å miste rettighetene som opprinnelig lå inne i den originale fullversjonen. Sånn sett så er det "gratis" oppgraderingstilbudet et ganske dårlig tilbud for de som hadde en fullversjon og som driver å bytter HW jevnlig.

 

 

Det spørs på hvordan man har forstått de "rettighetene" du snakker om. Da man installerte Win7/8 godtok man en sluttbrukererklæring, og innholdet i denne er blitt videreført i sluttbrukererklæringen for Win10 etter at man har oppgradert.

 

En av disse "rettighetene" i Win7/8 fullversjon var at man kunne flytte sin "Windows-lisens" fra en PC til en annen (osv.) - og det kan man fortsatt gjøre med Win10 etter oppgraderingen.

 

Måten det må gjøres på er forandret, men man oppnår samme sluttresultat.

 

Hvis man stoler nok på Microsoft til å ville kjøre Windows, men ikke nok til å ville bruke en Microsoft-konto, så kan man jo alltids ønske seg en fullversjon Windows 10 DVD til jul.

Lenke til kommentar

Men ift. lisenser, hvordan er det hvis man logger på med 4 maskiner på samme e-post konto fordi man å ha "backup" av lisensen på den kontoen.

Man har 1 Home, 1 Pro OEM, 1 Enterprise og 1 Pro blant disse.

 

Alle de fire maskinene blir knyttet til Microsoft-kontoen din. Hvis du må bytte hovedkort på den maskinen som kjører Win 10 Home, så bruker du Troubleshooting Wizard og "peker på" Home-maskinen og sier at det er den maskinen du nå har endret hardware på.

 

Det er muligens flere begrensninger på OEM-lisenser enn Home/Pro fullversjoner (- slik det alltid har vært -), og hvordan det forholder seg med Enterprise-lisenser (utenfor et bedriftsnettverk) vet jeg ikke.

 

Hvis man logger seg på websiden for administrasjon av Microsoft-kontoer, så kan man se hvilke 'devices' som er knyttet opp mot denne Microsoft-kontoen.

 

Det står noe om dette her: http://www.windowscentral.com/how-re-activate-windows-10-after-hardware-change 

 

Og kan man fortsatt kjøpe OEM lisens med en harddisk som man kunne før?

 

Du trenger vel ikke en gang å kjøpe en harddisk (eller annen hardware) sammen med OEM-pakken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ideelt sett ønsker jeg jo bare å komme meg ut av Insider og kjøre nyeste utgitte versjon (som ikke er testversjon) - uten å miste noe som helst data. Er dette mulig?

 

Ja, hvis du nå kjører en versjon med build-nr. høyere enn 14393 (- den nyeste er vel 14955 -), så kan du melde deg ut, og da vil du bli "rullet tilbake" til build nr. 14393.xxx.

 

Du må kanskje kjøre WindowsUpdate for å komme til 14393.351 som er 'siste skrik', i hvert fall på denne PC'en.

 

Det står forklart her også: http://www.windowscentral.com/how-unenroll-windows-insider-program-pc-and-mobile

Les det som står i avsnittet "How to unenroll your PC or phone from the Insider program" ganske nær toppen.

Og legg merke til at du må klikke "Need to stop getting Insider builds completely?"-linken for å melde deg ut for godt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Mulig det er spurt om før, men jeg ble Windows Insider for å få Anniversary Edition. Nå er jeg lei konstant mas om reboot, og jeg ønsker å melde meg ut.

 

Alternativene jeg har er vel å "melde meg ut" i opptil en uke, eller å gå tilbake til et tidligere restore-punkt. Eller?

 

Ideelt sett ønsker jeg jo bare å komme meg ut av Insider og kjøre nyeste utgitte versjon (som ikke er testversjon) - uten å miste noe som helst data. Er dette mulig?

9fb1af85112445dbb325c71e0e6cf817.png

Lenke til kommentar

Bruker Windows 10 merkelig mye plass? Jeg hadde en windows.edb fil på over 72GB!

Directory of C:\ProgramData\Microsoft\Search\Data\Applications\Windows

04.11.2016  19:24    76 520 882 176 Windows.edb
               1 File(s) 76 520 882 176 bytes

 

 

Problemet kan være en bug som har eksistert siden Windows 8 og som ennå ikke er løst.

 

Slik løser du det:

https://support.microsoft.com/en-us/kb/2838018

 

 

Gonna take some time thou...

Initiating DEFRAGMENTATION mode...
            Database: C:\ProgramData\Microsoft\Search\Data\Applications\Windows\Windows.edb
                  Defragmentation Status (% complete)
          0    10   20   30   40   50   60   70   80   90  100
          |------|------|------|------|------|------|------|-----|------|------|
          ..

 

NB! Ikke kjør denne (esentutil.exe) hvis du har mindre plass ledig enn filens størrelse! Slett heller da Windows.edb der du skal kjøre esentutl.exe og fortsett med reconfig av tjenesten og så starte den.

 

Nice and tidy, SSD revived..

 Directory of C:\ProgramData\Microsoft\Search\Data\Applications\Windows
 
04.11.2016  19:39         8 454 144 Windows.edb
               1 File(s)      8 454 144 bytes

 

 

 

 

EDIT:
Ellers kan man følge denne

http://www.thewindowsclub.com/windows-edb-file

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg har en feil i Windows 10 som har vært med systemet mitt noen versjoner av windows 10.
File explorer crasjer ganske ofte og den utløsende faktoren er høyreklikke på diskpartisjonene, C: E: osv.
Åpner jeg file explorer fra menyen den ligger i default så takler den minst 1 høyreklikk på diskpartisjonene før den krasjer mens om jeg pinner den på oppgavelinja nederst og åpner den derfra krasjer den med det samme jeg høyreklikker en av diskene.
Meldinga i event wiever er som følger.

 

Log Name:      Application
Source:        Application Error
Date:          06.11.2016 20:46:06
Event ID:      1000
Task Category: (100)
Level:         Error
Keywords:      Classic
User:          N/A
Computer:      XXXXXXXXXXXX
Description:
Faulting application name: explorer.exe, version: 10.0.14393.351, time stamp: 0x5801a56f
Faulting module name: SHELL32.dll, version: 10.0.14393.351, time stamp: 0x5801a56f
Exception code: 0xc0000005
Fault offset: 0x00000000000f71ec
Faulting process id: 0x1cf4
Faulting application start time: 0x01d2385d7244e873
Faulting application path: C:\WINDOWS\explorer.exe
Faulting module path: C:\WINDOWS\System32\SHELL32.dll
Report Id: d38cd8aa-ff93-43d3-b5f2-ab6360be7ea4
Faulting package full name:
Faulting package-relative application ID:

 

Det er ikke så farlig om jeg ikke finner ut hvorfor fordi jeg står på randen av reinstallasjon men hadde vært interresant å vite hva det er som er årsaken.

Systemet mitt er en windows 7 installasjon for 3 år siden som er oppgradert til windows 10 og har fått alle oppdateringene og buildene etterhvert som de har kommet.

Har snakket med microsoft norge der den eneste løsningen de hadde var å lage en ny bruker.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Det er sannsynligvis noen register oppføringer for eksempel for context handler fra tredje parts programmer eller permissions.

I tråden her er det identifisert både autodesk og icloud.http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-files/file-explorer-continuously-crashes-cannot-access/fa3babae-cb36-4a88-bdf2-2a5d31d98978

 

 

ShellExView fra Nirsoft lar deg liste alle context menu handlers både native og tredjeparts , samt å disable enkeltvis.

Enklere å bruke en å tråkle i registeret.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg vurderer å bytte ut maskinvare.

 

Da bør du lese How to re-activate Windows 10 after a hardware change: http://www.windowscentral.com/how-re-activate-windows-10-after-hardware-change

 

Dette fungerer vel kun med Anniversary Update (1607).

Kort fortalt går det ut på at du - på din nåværende PC - logger deg på med en Microsoft-konto, slik at PC'ens 'identitet' blir koblet til din Microsoft-konto.

Så, på den nye PC'en logger du deg på med samme Microsoft-konto, og kjører 'Activation Troubleshooter', og angir at den PC'en du nå kjører på er 'den samme' (men med ny hardware) som du hadde registrert tidligere.

Dermed blir 'lisensen' overført fra den gamle til den nye PC'en.

Men les hele artikkelen før du begynner.

 

(Nei, jeg har ikke prøvd dette selv ennå.)

 

Dette fungerte forøvrig utmerket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Windows 10 FULL kan det brukes på et ubegrenset antall enheter? (Har tre pc'er i huset som trenger win10) Og er de usb'ene de selges med bootable?

 

https://www.komplett.no/product/862678/datautstyr/programvare/operativsystem/microsoft-windows-10-home

 

Kan brukes på ubegrenset antall enheter ja, men kun aktivert på en enhet av gangen. Så skal du ha til 3 maskiner samtidig må du kjøpe 3 lisenser.

Lenke til kommentar

 

Windows 10 FULL kan det brukes på et ubegrenset antall enheter? (Har tre pc'er i huset som trenger win10) Og er de usb'ene de selges med bootable?

 

https://www.komplett.no/product/862678/datautstyr/programvare/operativsystem/microsoft-windows-10-home

 

Kan brukes på ubegrenset antall enheter ja, men kun aktivert på en enhet av gangen. Så skal du ha til 3 maskiner samtidig må du kjøpe 3 lisenser.

 

 

Ok. Takk.

Lenke til kommentar

 

Windows 10 FULL kan det brukes på et ubegrenset antall enheter? (Har tre pc'er i huset som trenger win10) Og er de usb'ene de selges med bootable?

 

https://www.komplett.no/product/862678/datautstyr/programvare/operativsystem/microsoft-windows-10-home

 

Kan brukes på ubegrenset antall enheter ja, men kun aktivert på en enhet av gangen. Så skal du ha til 3 maskiner samtidig må du kjøpe 3 lisenser.

 

 

Hvordan  deaktiverer jeg en lisens forresten?

Endret av 1814_
Lenke til kommentar

 

Hvordan  deaktiverer jeg en lisens forresten?

 

 

Er ikke noe som heter å deaktivere Microsoft lisenser. De opererer med enten aktivert eller uaktivert. Men f.eks en fullversjon kan fint aktiveres 10 ganger online og 15 ganger via telefon, kan være de tallene er endret noe (til det bedre) med Windows 10. Aktiveringsserverene til Microsoft holder orden på dette. Samme system holder også orden på at samme nøkkel ikke er aktivert og aktive på flere enn en pc om gangen også. Du vil oppleve at det går helt fint å kjøre samme lisens på tre pcer på samme tid en stund. Men så vil systemet til Microsoft oppdage at oppdateringer gies ut til samme nøkkel på flere pcer på samme tid, som vil kunne resultere i at nøkkelen blir svartelistet og ubrukelig. Da må du kjøpe en ny nøkkel for å få aktivert igjen, så det er sure penger i "dass".

 

Så er det alltid litt forskjell på teori og fakta. Noen har nok kunne kjørt flere pcer med samme lisens i en lang periode. Det er bare det at du aldri vet hvilken dag det er din tur, og nøkkelen blir svartelistet. Du får ingen forvarsel, det bare skjer.

 

Hadde vel neppe investert i tre fullversjonlisenser. Kanskje en fullversjon, så du har mulighet til å flytte den som du ønsker og 2 OEM lisenser.

 

PS! Litt usikker på om du har mulighet til å deaktivere om du kobler lisensen opp mot Microsoft kontoen din. Du har i alle fall mulighet til å flytte den på den måten. Tror også det gjelder OEM lisenser.

Jeg har kun MSDN lisenser (som kommer med en visst antall aktiveringer) så får ikke testet dette ut.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

 

 

Hvordan  deaktiverer jeg en lisens forresten?

 

 

Er ikke noe som heter å deaktivere Microsoft lisenser. De opererer med enten aktivert eller uaktivert. Men f.eks en fullversjon kan fint aktiveres 10 ganger online og 15 ganger via telefon, kan være de tallene er endret noe (til det bedre) med Windows 10. Aktiveringsserverene til Microsoft holder orden på dette. Samme system holder også orden på at samme nøkkel ikke er aktivert og aktive på flere enn en pc om gangen også. Du vil oppleve at det går helt fint å kjøre samme lisens på tre pcer på samme tid en stund. Men så vil systemet til Microsoft oppdage at oppdateringer gies ut til samme nøkkel på flere pcer på samme tid, som vil kunne resultere i at nøkkelen blir svartelistet og ubrukelig. Da må du kjøpe en ny nøkkel for å få aktivert igjen, så det er sure penger i "dass".

 

Så er det alltid litt forskjell på teori og fakta. Noen har nok kunne kjørt flere pcer med samme lisens i en lang periode. Det er bare det at du aldri vet hvilken dag det er din tur, og nøkkelen blir svartelistet. Du får ingen forvarsel, det bare skjer.

 

Hadde vel neppe investert i tre fullversjonlisenser. Kanskje en fullversjon, så du har mulighet til å flytte den som du ønsker og 2 OEM lisenser.

 

 

 

Takk. Det er snakk om en gammel pc som skal destrueres, men som har win10 aktivert. Så da bør det vel gå greit å aktivere lisensen på en ny pc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...