Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Jeg har ikke nøkkel som slutter på 8HVX7 eller 3V66T. Jeg oppgraderte dag 1.

Har du en av nøklene som står i førsteposten i denne tråden da? Er noen variasjoner. Du kan også søke på Google med de siste tegnene og key i søkeordet. Får du ikke opp noe, så gratulerer.

Har ikke en av de nøklene, men finner noen få sider hvis jeg putter de siste fem tegnene og "Windows 10" i Google. Er ikke noen krise at det ikke er Retail, siden jeg aldri har betalt for det. :)

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Vet ikke helt hvordan jeg skal forklarer det men men. Er det mulig å legge inn Windows 10 på en pc for å få Windows 10. Deretter fjerne det. Bruke noe annet å kanskje legge det inn senere ved behov? Holder aktiveringen seg eller?

 

Den holder seg eventuelt på den pcen du legger Win10 inn på. Siden du ikke får en egen produktnøkkel, så kan du ikke bruke den for å ev. aktivere Win10 på en annen pc.

Lenke til kommentar

 

Vet ikke helt hvordan jeg skal forklarer det men men. Er det mulig å legge inn Windows 10 på en pc for å få Windows 10. Deretter fjerne det. Bruke noe annet å kanskje legge det inn senere ved behov? Holder aktiveringen seg eller?

 

Den holder seg eventuelt på den pcen du legger Win10 inn på. Siden du ikke får en egen produktnøkkel, så kan du ikke bruke den for å ev. aktivere Win10 på en annen pc.

 

Nei hadde ikke regnet med det. Flott bruker ikke Windows men syns det er greit å ha det tilgjengelig man vet liksom aldri når man plutselig får bruk for det.

Lenke til kommentar

Hvis man har brukt en Microsoft-konto til pålogging, så vil PC'en være listet som et av dine "devices" hos Microsoft. Hvis du må skifte hovedkort, eller i verste fall hele PC'en, så kan du bruke Activation Troubleshooter på den "nye" PC'en og "overføre lisensen" fra den gamle til den nye.

 

Det er strengt tatt bare nødvendig å bruke Microsoft-konto i en kort periode på den gamle PC'en (for å få den registrert som et av dine "devices") og i en kort periode på den nye PC'en (for å få "overført lisensen til ny HW"). Ellers kan man bruke en lokal (offine) logon-konto, dersom man foretrekker det.

 

Dette er en mekanisme man kan bruke for å flytte Windows 10 til en ny hardwareplattform. I henhold til Microsoft's lisensvilkår for Windows 10 (EULA) har man rett til å flytte Windows 10 til en ny hardwareplattform dersom man oppgraderte fra en retail-utgave av Windows 7 eller 8.x.

 

edit: Det er sånn man kan komme seg rundt problemet med å ikke ha fått en unik produktnøkkel for Windows 10 etter oppgradering fra Windows 7/8.x.

Endret av nebrewfoz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan aktivere windows 10 direkte med Windows 7 nøkkel.

 

Ja, ingen benekter det... dette fungerer fortsatt, selv om gratis-perioden for oppgradering fra Windows 7 offisielt er over.

 

Men hvis man har somlet bort Windows 7-nøkkelen,så finnes det altså en Microsoft-godkjent måte for å flytte sin Windows-lisens fra en PC til en annen, akkurat som man kunne med en Windows 7 Retail-produktnøkkel.

Lenke til kommentar

Regner med at formatering når man skal bytte disker ikke regnes som hardware bytte?

Det blir jo lagt inn på samme maskin igjen så slipper vel å knytte det opp mot en slik online konto da?

Men en slik online konto, kan den lagre settingsene i windows så man slipper å stille alt inn på nytt eller hvordan er det?

 

Så nå, ca ett halvt år senere så kan en windows 7 key som aldri har vært brukt til windows 10 kan fortsatt brukes til  upgrade?

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Regner med at formatering når man skal bytte disker ikke regnes som hardware bytte?

Det blir jo lagt inn på samme maskin igjen så slipper vel å knytte det opp mot en slik online konto da?

Men en slik online konto, kan den lagre settingsene i windows så man slipper å stille alt inn på nytt eller hvordan er det?

 

Så nå, ca ett halvt år senere så kan en windows 7 key som aldri har vært brukt til windows 10 kan fortsatt brukes til  upgrade?

 

Bytte av harddisk er hardware-bytte, men det er ikke en stor nok endring til at aktiveringssystemet ser på det som en "ny PC".

 

En online-konto vil lagre noen av Settingene, men ikke alle. (Ikke spør meg om hvilke ...)

 

Ja, de fleste hadde vel trodd at aktivering av Windows 10 med Windows 7-nøkkel skulle slutte å fungere da gratisperioden var over, men slik har det ikke vært. Jeg installerte vel sist med den metoden i desember, men jeg leste om en som hadde gjort det forrige uke.

Lenke til kommentar

Joda, er vel "hardware" bytte, men ikke i den forstand jeg tenker.

Er jo litt morsomt at selv i 2017 så kan man ikke innstallere windows så mye man vil når man har kjøpt windows for egne penger, morsomt, men akk så bakvendt.

Hadde vært morsomt om alle som solgte spill og programvare begynte med det samme.

Lenke til kommentar

Joda, er vel "hardware" bytte, men ikke i den forstand jeg tenker.

Er jo litt morsomt at selv i 2017 så kan man ikke innstallere windows så mye man vil når man har kjøpt windows for egne penger, morsomt, men akk så bakvendt.

Hadde vært morsomt om alle som solgte spill og programvare begynte med det samme.

Man må skille litt. Har du kjøpt fullversjon av Windows 10 så kan du jo flytte den så mye du vil.

Men om du for mange år siden kjøpte en Win7 lisens og oppgraderte gratis til Win10, så hvorfor skal du da få den rettigheten? Microsoft har aldri gitt gratis oppgradering til nye versjoner for resten av livet.Microsoft er ikke en "non profit" orginasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Snakker ikke om gratis oppgradering, snakker om reinstall av samme programvare på forskjellig hardware, jeg kan da fint legge inn Battlefield 4 på både vista, w7,w 8 og w10 uten at jeg får noe problemer med forskjellig hardware.

Jeg har da aldri snakka om å oppgradere uendelig, men at man må kunne få bytte hardware å fortsatt bruke den samme lisensen uten å absolutt måtte slå hjul mens man må aktivere online kontoer for å få det til å funke.

Er/var jo det samme tullet med slike OEM greier, å nei bytte av hk, huff og huff, det er antikrist eller noe sånt.

Jeg syns ihvertfall det er tåpelig å ikke enkelt kunne bytte hardware som man ønsker uten at det skal oppstå noen problemer, men slik er det nå.

 

Man kan vel heller ikke flytte en fullversjon så mange ganger man vil, er vel noen begrensninger der også som man kommer borti etterhvert regner jeg med, vil tro de er såpass kjipe.

 

Sånn alt i alt så er det vel som beskrevet lenger opp ikke vanskelig å komme rundt, men det er jo relativt gammelmodig i 2017 å ha en slik "jeg trengte ny pc men kunne ikke bruke samme windows to ganger" policy.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Jeg syns ihvertfall det er tåpelig å ikke enkelt kunne bytte hardware som man ønsker uten at det skal oppstå noen problemer, men slik er det nå.

 

Jeg har jo skissert en metode som gir deg muligheten til å bytte hardware.

Det er ikke noe "komme rundt"-opplegg; det er støttet av Microsoft.

 

OK, du synes kanskje det er "tungvint"? Hvis du ikke har større problemer ...

 

Og hvis du bare bytter en disk, et NIC, eller et skjermkort, så forblir PC'en din aktivert uten at du blir plaget med noe. Du må gjøre større endringer, bytte hovedkort++, før dette med reaktivering blir en sak. (Og da kan du enkelt få det til hvis du gidder.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...