Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

 

Er denne restartinga et problem for Windows 10 Pro også? Jeg har ikke hatt noen automatiske restarter.

Er litt avhengig av hvilke innstillinger du har lagt inn.

Går an å krysse av for å hente konkrete oppdateringer ikke like ofte sånn at det er mer stabilt.

 

Jeg merker jo innimellom at det har kommet en oppdatering når jeg skal skru av PC-en, sette den i hvilemodus eller restarte, men det er alt.

 

Det er mulig jeg har vært "heldig" og har restartet PC-en før den restartet seg selv.

 

 

Edit: ser jo at "Alltid starte på nytt automatisk til planlagt tid" er deaktivert i Lokal Gruppepolicy, så mulig det er det.

 

Edit 2:

Har gjort det om slik nå, så nå skal ikke Windows startes på nytt.

post-75934-0-82867700-1475707873_thumb.jpg

 

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

 

 

 

 

For meg ser dette ut som et hardwareproblem mer enn et Windowsproblem. Kan du koble skjermen til en annen maskin og sikre at den er OK?

Før jeg kom tok reset så kom jeg faktisk inn. Desktop var OK, Win32 porgrammene var OK, men alle Win10 spesifike apper (notification center, windows meny, vær, setup, ...) var ikke lesbare - som bildene over. Så jeg tror ikke det er et hardwareproblem.

 

EDIT:

Da kunne jeg faktisk logge inn og kom til desktop. Et par bilder som kanskje forklarer problemene:

 

attachicon.gifWP_20160916_14_50_20_Pro.jpg

attachicon.gifWP_20160916_14_52_12_Pro.jpg

 

Ser ut til at det er skjermdriveren. Hvis jeg sletter driveren og rebooter - så funker alt perfekt.... inntil Windows automatisk installerer driveren på nytt! 

Men hvis jeg istedet disabler driveren og rebooter - så ser alt ut til å funke OK. :eek:

 

Noen som kan forklare dette?

 

Er det en ny eller en gammel insider preview versjon?

 

Build 14926

Har hatt problemet i hvertfall i de 3 siste versjonene. Det rare er at den nyeste skjerm-driveren er fra 2012... Og den funket fint før ...

 

Ikke all hardwaren får oppdaterte drivere, men det er ikke Microsoft sitt ansvar.

Jeg hadde en Acer laptop som ikke kunne bruke nettverkskortet da Acer ikke laget drivere til Windows 10 på den, så da kjøpte jeg meg en ny Acer som har drivere til Windows 10.

Lenke til kommentar

 

 

Er denne restartinga et problem for Windows 10 Pro også? Jeg har ikke hatt noen automatiske restarter.

Er litt avhengig av hvilke innstillinger du har lagt inn.

Går an å krysse av for å hente konkrete oppdateringer ikke like ofte sånn at det er mer stabilt.

 

Jeg merker jo innimellom at det har kommet en oppdatering når jeg skal skru av PC-en, sette den i hvilemodus eller restarte, men det er alt.

 

Det er mulig jeg har vært "heldig" og har restartet PC-en før den restartet seg selv.

 

 

Edit: ser jo at "Alltid starte på nytt automatisk til planlagt tid" er deaktivert i Lokal Gruppepolicy, så mulig det er det.

 

Edit 2:

Har gjort det om slik nå, så nå skal ikke Windows startes på nytt.

attachicon.gifgpedit.JPG

 

 

 

Der har du jo flere valg, feks "deaktiver automatisk omstart". Men hvor kommer du til den  "Redigeringsprogram foir gruppepolicy"? 

Lenke til kommentar

 

 

Er denne restartinga et problem for Windows 10 Pro også? Jeg har ikke hatt noen automatiske restarter.

Er litt avhengig av hvilke innstillinger du har lagt inn.

Går an å krysse av for å hente konkrete oppdateringer ikke like ofte sånn at det er mer stabilt.

hvor da? Atw

 

 

Her :

 

 

Bruk utsett funksjonsoppdateringer.

Lenke til kommentar

Jeg har begynt å få endel BSOD selv.

Jeg la merke til før jeg la meg i natt at det skjer når jeg prøver å spille av video fra feks dagbladet, men på VG går det fint. 

Nå vet ikke jeg noe om hva format VG og dagbladet laster opp video, men det må jo ligge noe der?..

 

Det skjer selvfølgelig når jeg spiller av video fra andre sider, men var den forskjellen jeg klarte å finne i natt.

Lenke til kommentar

Jeg har begynt å få endel BSOD selv.

Jeg la merke til før jeg la meg i natt at det skjer når jeg prøver å spille av video fra feks dagbladet, men på VG går det fint.

Nå vet ikke jeg noe om hva format VG og dagbladet laster opp video, men det må jo ligge noe der?..

 

Det skjer selvfølgelig når jeg spiller av video fra andre sider, men var den forskjellen jeg klarte å finne i natt.

Hva står det på blåskjermene? Ofte så kan vi finne ut av problemet ved å se hva som står der :)

Lenke til kommentar

 

Jeg har begynt å få endel BSOD selv.

Jeg la merke til før jeg la meg i natt at det skjer når jeg prøver å spille av video fra feks dagbladet, men på VG går det fint.

Nå vet ikke jeg noe om hva format VG og dagbladet laster opp video, men det må jo ligge noe der?..

 

Det skjer selvfølgelig når jeg spiller av video fra andre sider, men var den forskjellen jeg klarte å finne i natt.

Hva står det på blåskjermene? Ofte så kan vi finne ut av problemet ved å se hva som står der :)

 

Page fault in nonpaged area.

Har prøvd endel fix selv, uten noe videre hell.

Nye drivere til skjermkortet, mem-test, slått av maskinvareakselerasjon i Chrome osv.

Lenke til kommentar

Svigermor hadde tidligere problemer med at maskinen krasjet ved å bare gå inn på f.eks lokal avisen her.. Skjedde noen få ganger på facebook også.. men ikke like ille.
Der var problemet driverene til WLAN.. Aner ikke hva som var feil.. men kunne fint sitte på facebook og andre sider i flere timer, for så å åpne lokal avisen, og maskinen krasjet omtrent før sida var ferdig lasta :p

 

Dette var forsåvidt ikke Windows 10.. men enten 7 eller 8.1.. 

 

Så.. se om du finner LAN/WLAN driver updates også :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg har begynt å få endel BSOD selv.

Jeg la merke til før jeg la meg i natt at det skjer når jeg prøver å spille av video fra feks dagbladet, men på VG går det fint.

Nå vet ikke jeg noe om hva format VG og dagbladet laster opp video, men det må jo ligge noe der?..

 

Det skjer selvfølgelig når jeg spiller av video fra andre sider, men var den forskjellen jeg klarte å finne i natt.

Hva står det på blåskjermene? Ofte så kan vi finne ut av problemet ved å se hva som står der :)

 

Page fault in nonpaged area.

Har prøvd endel fix selv, uten noe videre hell.

Nye drivere til skjermkortet, mem-test, slått av maskinvareakselerasjon i Chrome osv.

 

 

Har du tatt en test av minnet i det siste? Dette høres ut som en minnefeil for min del , eventuelt på selve skjermkortet eller systemminnet.

 

Anbefaler at du kjører en memtest86 i 2 timer per gb og at ingen feil dukker opp , så kan vi feilsøke videre om det ikke gir resultat.

Lenke til kommentar

Eh..er ikke systemgjennoppretting mulig i WIN 10?  :huh:

 

Altså der du kan gjennopprette innstillingene fra noen dager eller uker tilbake i tid. Står "window7" i parantes bak, og fikk ikke aktivert det.
 

Edit: Fant det ut nå. Funket ikke første gang jeg prøvde, vet ikke hvorfor men nå gikk det.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Prøvde å gjenopprette min Surface Pro 4 fra USB-stasjon, men jeg tror det gikk litt galt.

 

Jeg har slitt med at enkelte funksjoner rett og slett ikke fungerer(man kan f.eks. ikke trykke Win+X, eller starte kontrollpanelet fra søkemenyen) og da jeg snakket med Microsoft fikk jeg tilsendt en recovery-fil for min Surface. Jeg lagde en recovery-drive, starte maskinen på nytt og i fra feilsøkingsmenyen valgte jeg å gjenopprette fra disk.

 

Og så får jeg beskjed om at systemet ikke kan fullføre gjenopprettingen. Og jeg kan ikke boote tilbake til Windows igjen fordi det er "borte".

 

Pokker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...