Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

 

Jeg vurderer å bytte ut maskinvare.

 

Da bør du lese How to re-activate Windows 10 after a hardware change: http://www.windowscentral.com/how-re-activate-windows-10-after-hardware-change

 

Dette fungerer vel kun med Anniversary Update (1607).

Kort fortalt går det ut på at du - på din nåværende PC - logger deg på med en Microsoft-konto, slik at PC'ens 'identitet' blir koblet til din Microsoft-konto.

Så, på den nye PC'en logger du deg på med samme Microsoft-konto, og kjører 'Activation Troubleshooter', og angir at den PC'en du nå kjører på er 'den samme' (men med ny hardware) som du hadde registrert tidligere.

Dermed blir 'lisensen' overført fra den gamle til den nye PC'en.

Men les hele artikkelen før du begynner.

 

(Nei, jeg har ikke prøvd dette selv ennå.)

 

 

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Jeg vurderer å bytte ut maskinvare.

 

Da bør du lese How to re-activate Windows 10 after a hardware change: http://www.windowscentral.com/how-re-activate-windows-10-after-hardware-change

 

Dette fungerer vel kun med Anniversary Update (1607).

Kort fortalt går det ut på at du - på din nåværende PC - logger deg på med en Microsoft-konto, slik at PC'ens 'identitet' blir koblet til din Microsoft-konto.

Så, på den nye PC'en logger du deg på med samme Microsoft-konto, og kjører 'Activation Troubleshooter', og angir at den PC'en du nå kjører på er 'den samme' (men med ny hardware) som du hadde registrert tidligere.

Dermed blir 'lisensen' overført fra den gamle til den nye PC'en.

Men les hele artikkelen før du begynner.

 

(Nei, jeg har ikke prøvd dette selv ennå.)

 

 

Takk :)

 

 

Må denne metoden også benyttes ved kun å kjøre en clean install på ny disk med endring i harddisk arrangemanget?

Lenke til kommentar

Du finner kanskje en nøkkel siden du har brukt Win7 nøkkel. Sjekk så nøkkelen opp mot de i førsteposten, står nøkkelen din der er det standard nøkkel du har og den vil ikke virke på ny hardware.

 

Selvsagt kan du prøve å bruke samme Win7 nøkkel på nytt av, men usikker på om det virker. Men skjer ikke noe annet enn at du ikke får aktivert om du prøver.

 

Og ja, det er maskinvaren den kjenner igjen installasjonen/aktiveringen på. Så lenge du ikke har en unik Win10 nøkkel.

 

Hvor finner jeg Win nøkkelen min?

Er det produkt - ID?

I såfall så er den ikke noen av de på forsiden, men i motsetning til de så er den bare xxxxx - xxxxx - xxxxx - xxxxx og har ikke 5 rader med tall bokstav kombinasjoner.

 

Beklager om dette høres dumt ut, men har absolutt ikke peil.

Lenke til kommentar

Må denne metoden også benyttes ved kun å kjøre en clean install på ny disk med endring i harddisk arrangemanget?

 

Jeg tror ikke det, men det er vel ikke publisert noen vanntette forklaringer av hvilke endringer som automatisk lar seg aktivere og hvilke endringer som krever at man må utføre 'troubleshooting'.

 

Hvis du beholder den gamle disken (der W10 er aktivert), så kan du jo alltids gå tilbake til den konfigurasjonen dersom forsøket ditt mislykkes. Og så kan du prøve en annen vei.

 

Jeg innbiller meg at det er bedre å ta flere små skritt enn ett stort, så jeg ville først gjort et HDD-bytte på den eksisterende Windows-PC'en og sjekket at Windows ble aktivert. Deretter ville jeg enten ha tatt en 'Reset this PC' eller gjort en clean install, alt etter hvor 'lucky' jeg føler meg der og da. Men det er mulig jeg er overforsiktig her.

Lenke til kommentar

Jeg ønsker å bytte OS disk fordi den begynner å få clusterfeil og har kjøpt en større og av et annet merke, ellers hadde nok det enkleste vært å lage et image som jeg kjørte på ny disk og kjørte ny installasjon på den nye etterpå.

Men har laga meg microsoft konto så skal prøve med ny installasjon på ny disk først så får jeg ha den gamle i bakhand i tilfelle.

Lenke til kommentar

Hvor finner jeg Win nøkkelen min?

Er det produkt - ID?

 

Nei, 'produkt ID' og 'product key' er to forskjellige ting.

 

Product Key for ulike programmer (og OS'et) kan du finne ved hjelp av ulike programmer. I det siste har jeg brukt Belarc Advisor, men det finnes flere.

 

Hvis du har oppgradert fra Windows 7 til 10, så har du ikke fått noen egen Product Key for Windows 10, men om jeg ikke husker feil, så finner du Product Key for Internet Explorer i den listen som blir generert av Belarc Advisor, og i mitt tilfelle var dette samme Product Key som for den Windows 7 jeg hadde oppgradert fra.

 

Og, så vidt jeg vet, kan man fortsatt installere Windows 10 'clean' på en PC ved å oppgi en Windows 7 Product Key.

('Alle' trodde at det ville slutte å fungere i starten av august, men, neida ...)

Lenke til kommentar

Hvorfor gjør de det så vanskelig å oppgradere maskina/bytte ut deler?

Man må gå igjennom en hinsides prosess bare for ett HK bytte.

 

Og jeg akter ikke å knytte windowsen opp mot email, nei ellers takk.

 

Nesten vært bedre med noe ala slik 2 stegsautentisering eller hva det nå heter, fått en sms på tlf eller noe med en pinkode, det funker jo for andre tjenester.

Lenke til kommentar

Og jeg akter ikke å knytte windowsen opp mot email, nei ellers takk.

 

Hvis det er noen trøst, så trenger du denne knytningen bare rett før og rett etter hardware-endringen slik at du får "overført lisensen" fra den gamle til den nye hardwaren. Etterpå, når Windows er aktivert på ny hardware, kan du gå tilbake til å bruke "vanlig" innlogging igjen.

 

Og for noe så enkelt som et skifte av disk trenger du ikke dille med dette i det hele tatt.

(F.eks. fra HDD til SSD, fra HDD til SSD & HDD, fra liten HDD til større HDD, osv.)

 

Metoden med knytning til Microsoft-konto kan være kjekk å ha dersom hele PC'en din brenner opp - eller om bare hovedkortet gjør det (og det er umulig å få tak i akkurat maken).

Lenke til kommentar

Men jeg syns det er så inni granskauen teit, sorry, men jeg bare syns det er helt borti natta at man ikke skal kunne legge inn sin egen, kjøpte lisens flere ganger uansett hvilken type lisens man har.

Det er jo slik at de vanlige lisensene som mannen i gata kan kjøpe kan jo bare brukes på 1 maskin om gangen uansett, så hva er problemet egentlig?

Kjenner at det irriterer meg en smule.

 

Men jeg forstår at hdd bytte ikke betyr noe.

Lenke til kommentar

Har du kjøpt en Windows 10 nøkkel (Fullversjon) så kan du selvsagt bruke den ved ny installering. Trenger ikke Microsoft konto da.

Det problemet er for de som har oppdatert gratis, eller brukt Win7/8.x nøkler til å oppgradere.

 

Men jeg syns det er så inni granskauen teit, sorry, men jeg bare syns det er helt borti natta at man ikke skal kunne legge inn sin egen, kjøpte lisens flere ganger uansett hvilken type lisens man har.

Det er jo slik at de vanlige lisensene som mannen i gata kan kjøpe kan jo bare brukes på 1 maskin om gangen uansett, så hva er problemet egentlig?

Kjenner at det irriterer meg en smule.

 

Men jeg forstår at hdd bytte ikke betyr noe.

Lenke til kommentar

Man har 2 produkter.

Et som koster fullpris som du kan installere så mange ganger du vil.

Og et til redusert pris (eller som du har fått gratis pga. at du hadde en tidligere utgave du oppgraderte fra, eller som fulgte med akkurat den PC-en).

 

Vil du gjøre hva du vil med den, kjøper du selvsagt den til full pris.  Vil du betale mindre, får du færre muligheter.  Enkelt og greit.

Lenke til kommentar

Den der godtar jeg ikke, jeg har kjøpt ett produkt å skal kunne gjøre hva jeg vil med det, uansett om jeg har oppgradert eller ikke.

Så de som hadde en full versjon som de oppgraderte med har ingen frihet de heller da, nice.

 

Syns det er latterlig.

Dette har vært oppe tidligere, at de som oppgraderer gratis til W10 fra en fullversjon av W7/W8 må være forberedt på å miste rettighetene som opprinnelig lå inne i den originale fullversjonen. Sånn sett så er det "gratis" oppgraderingstilbudet et ganske dårlig tilbud for de som hadde en fullversjon og som driver å bytter HW jevnlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...