Gå til innhold

Kameramarkedet faller som en stein i Norge


Anbefalte innlegg

 

De som tar fram mobilen og tar festbilder tar øyeblikksbilder av venner og fiender som for dem og situasjonen der og da betyr 3000 ganger mer enn ett perfekt landsskapsbilde som henger i stua i samme kåken.

 

Og vi som svir av penger og tid på dette må gjerne være nedlatende mot de, men tror strengt tatt at de ikke kunne drite mer i hva vi mener...

 

Har sett bilder tatt på dassen med mobilen hvor jeg ikke klarer å identifisere hvem eller hva som var til stede når bildet ble tatt, men likefullt blir det hivd ut på Facebook og andre sosiale medier.

 

Jeg tror ikke jeg har sett noen i tråden være nedlatende mot folk i kraft av at de prioriterer annerledes?

 

AtW

 

Innlegget over mitt kan vel neppe være ett eksempel på at alle er enig og fred og fordragelighet, og så ble det bare værre.

 

Forsåvidt sånn de fleste innleggene her utvikler seg over tid når personangrep og hva han sa til henne blir sitert.

 

Og sånn går no dagen.

 

Personlig syns jeg Panasonic er noen kjøkkenmøddinger med den smale lanseringen av siste smartmobilen sin.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Men jeg mener altså at man får det de fleste anser som gode nok bilder fra tilnærma alt av kameraer i dag, noe som går på bekostning av systemkamerasalget. Jeg tar såvisst denne typen "fine bilder" selv med telefon. Det er denne typen bilder jeg bruker telefonen til, og det er denne typen bilder andre (ikke-fotografer) vil se. Det er ikke denne typen bilder jeg slenger ut på bildesider, da de er personlige og uinteressante for andre enn meg (og venner), men det er denne typen bilder jeg (og de fleste andre) slenger ut på f.eks. FB.

 

Du er uenig med meg i at mobilkamera er tilstrekkelig for folk flest. Greit nok! Her er vi rett og slett uenige, men dette vil tiden vise om den ikke allerede gjør det.

 

Så snakker du mye om fest og dårlig lysforhold. Ja, det er dårlige lysforhold inne, nei mobiltelefoner egner seg dårlig i dårlig lys, men det er likevel telefon nesten alle bruker til denne typen "festbilder". Og det er altså det jeg skriver.

 

Når det gjelder det jeg skrev om at de fleste ikke engang vil se forskjell, brukte jeg eksempler fra dagslysbilder, og jeg illustrerte det med et bilde som kunne vært tatt av alt fra iPhone til speilrefleks. At du tydeligvis ikke tror jeg vet at de fleste vil se forskjell på et bilde tatt med f.eks. fullformat og lyssterkt objektiv og iPhone i dunkle omgivelser, føler jeg er å undervurdere meg enormt, men det får bare være.

 

Nå er det slutt!

 

 

Jeg har prøvd å være ganske konsistent i å påpeke at jeg snakker om bilder av "kjedelige ting", dvs det "folk flest" tar bilder av, mao sin omgangskrets, sosiale events og ferier. Jeg har påpekt en god del ganger, at også her er det en kvalitetsforskjell, og jeg mener "vanlige folk" både ser og bryr seg om denne kvalitetsforskjellen. Det er min erfaring. For å klargjøre det enda mer, folk ser og bryr seg om kvalitetsforskjellen også på "typiske facebookbilder"

 

Ellers vil jeg igjen oppfordre deg til å lese innleggene min litt mer nøye, så vil du se at det ikke på noen måte framgår at jeg mener mobilkameraer er utilstrekkelig for folk flest.

 

Ja, og jeg har også skrevet at folk bruker mobiler til festbilder hele tiden. Det er bare det at jeg mener folk skulle ønske seg bedre festbilder (eller andre motiv innendørs), de ønsker seg det bare ikke nok til å betale prisen det koster.

 

Om du når du har sagt at folk flest ikke bryr seg, kun har snakket om bilder utendørs i dagslys, og ikke bilder folk generelt tar med mobil, så må jeg beklage det, men jeg vil samtidig oppfordre deg til å se igjennom dine egne innlegg, for det er ikke akkurat noe som kommer klart fram.

 

Jeg synes det virker som du undervurderer meningmann. Jeg tror meningmann fint merker forskjellen, de bare prioriterer ikke å forbedre det nok til å bruke noe annet enn en telefon.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eirik Helland Urke i Teknisk Ukeblad analyserer situasjonen:

Trenger vi egentlig noe annet enn mobilkameraet?

 

Jeg er enig i deler av vinklingen her, det virker naturlig at kamera-markedet vil sikte seg mer inn kamera som er klart bedre enn mobil. Og jeg tror også "avansert kompakt" er en god utvikling, hvor mange kjenner man ikke med systemkamera som kun har kit-objektivet og aldri har brukt noe annet?

 

Jeg tror kamerabransjen må legge opp til mer fleksible OS, OS der man kan kjøre apper for å forbedre prosessen å ta bilder. Vider er jeg spent på hvordan evt ny optisk teknologi kan forandre landskapet, et paradigmeskifte her kan endre mye, og kanskje fjerne systemkamera helt?

 

AtW

Lenke til kommentar

Tror kanskje det er du som bør lese mine innlegg nøyere, AtW, og da spesielt de jeg skrev før du valgte å svare meg første gangen. Det var tross alt du som valgte å kommentere noe jeg skrev, ergo antok jeg at du forholdt deg til det jeg faktisk har skrevet, ikke "festbilder" og "det å se forskjellene".

 

Før du blandet deg inn snakket jeg altså om at mange her inne projiserer sin fotointeresse over på meningmann, mens jeg mener meningmann ikke bryr seg. Ergo gidder de ikke lenger dra på store kameraer - noe som igjen resulterer i at kamerasalget synker.

 

Jeg undervurderer overhodet ikke menigmann. Jeg sier bare at menigmann ikke har fotointeressen til mange av oss her inne (og i det ligger det intet negativt), og derfor i vesentlig grad sier seg fornøyd med dagens gode mobiltelefoner.

Lenke til kommentar

Tror kanskje det er du som bør lese mine innlegg nøyere, AtW, og da spesielt de jeg skrev før du valgte å svare meg første gangen. Det var tross alt du som valgte å kommentere noe jeg skrev, ergo antok jeg at du forholdt deg til det jeg faktisk har skrevet, ikke "festbilder" og "det å se forskjellene".

 

Før du blandet deg inn snakket jeg altså om at mange her inne projiserer sin fotointeresse over på meningmann, mens jeg mener meningmann ikke bryr seg. Ergo gidder de ikke lenger dra på store kameraer - noe som igjen resulterer i at kamerasalget synker.

 

Jeg undervurderer overhodet ikke menigmann. Jeg sier bare at menigmann ikke har fotointeressen til mange av oss her inne (og i det ligger det intet negativt), og derfor i vesentlig grad sier seg fornøyd med dagens gode mobiltelefoner.

 

Vil du at jeg skal sitere innleggene dine igjen? Ting framgår ganske klart der. "Til den typen bilder de aller fleste er ute etter holder mobiltelefonen og en kul instagram-app-lenge," "Det var et tidsspørsmål før dette ville skje. Det er ikke fordi mobilkameraene er så forbanna gode, men fordi de absolutt færreste driter i forskjellen på helt ok (og mobilkameraet er i høyeste grad ok, og langt bedre enn det de fleste brukte til å forevige minner for bare 10 år siden) og 5DmkIII med 35mm f/1.4-bra. De bryr seg uansett ikke om det 5D gjør som mobilkameraet ikke gjør.

"Jeg bruker iPhone 5 til den slags bilder jeg også, og ville syntes det var fullstendig overkill å fly rundt med 5D til øyeblikksbilder på en fest. iPhone er mer enn bra nok." "Jeg tror ikke engang folk ser på bildene at de er bedre. Siden nesten ingen gidder å lære seg stort annet enn hvordan kameraet fungerer som point and shoot, fyrer av blitzen inne i nær sagt alle situasjoner, ikke bryr seg særlig om dybdeskarphet og uansett tar de aller fleste bilder når sola skinner, skal det mye til for å se forskjell."

For min del så synes jeg ikke akkurat dette tydeliggjør at du kun snakker om solskinnsbilder, riktignok sier du at folk tar "de fleste bilder når sola skinner" i det siste innlegget jeg siterer, men du snakker også om festbilder tidligere (før jeg tok det opp), det distinkte inntrykket er at du har snakket om den type bilder ikke-interesserte tar, og at vi begge er enig om at dette også omfatter bilder på fest, innendørs osv. Om du mener noe annet, greit nok, men jeg synes du bør ta innover deg at det ikke framgår spesielt klart av innleggene dine.

Eksakt hva er det du mener menigmann ikke bryr seg om, fotografisk kvalitet, teknisk kvalitet, eller begge deler? Og det er ikke nødvendig på noe vis å ikke bry seg om det for å velge mobil.

At folk sier seg fornøyd med mobilen betyr ikke at man ikke bryr seg om kvalitet, jeg mener det er der du undervurderer meningmann. Jeg mener meningmann vet og merker det er en kvalitetsforskjell, jeg mener de bryr seg, men de prioriterer allikevel slik at de benytter en mobil. (uten at jeg heller sier det er noe galt i det).

AtW

Lenke til kommentar

Innlegget du siterte er et glimrende eksempel på hva jeg skriver, men du tolker som fanden leser bibelen, så dette kan jeg ikke forholde meg til.

 

Hvilket innlegg, og hva er det forsøker å si, som dette er et eksempel på? La meg gi deg et tips for å forbedre diskusjonen, vær litt konkret i hva du mener er feil. Snakket du ikke om hva slags bilder ikke-interesserte tar på generell basis? Mener du at ikke-interesserte sjelden tar bilder på fest eller innendørs om kvelden? Skal man tolke deg riktig, så kommer man lengre om du hjelper til med tolkningen.

 

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Synes mobilen duger godt til øyeblikksbilder, minnebilder, se-hvordan-jeg-har-det-på-ferie/konsert/festival/fest-bilder, men dette er ikke den typen bilder jeg liker med fotografering. Hadde dette vært det interessante hadde jeg nøyd meg med telefonen jeg også.

 

Fikk nettopp varsel om ny bildeserie på bloggen til Steve McCurry, en fyr jeg har sansen for, og bilder av denne typen skulle jeg gjerne blitt dyktig nok til å lage. Og til den slags duger ikke mobilen. Ikke i dag og ikke om 10 år.

Prøv å se på mobilen som et kamera, og glem litt at det er et "mobilkamera" - tenk kamera når du skal ta bilder med mobilen. Jeg har prøvd selv en periode nå med min nye mobil (nokia 1020) å tenke kamera, som om jeg var på tur med et av kameraene mine heller. Selv er jeg imponert over resultatet (selv om jeg enda sliter med å bruke skjermen som søker - tror aldri jeg blir vant med det).

 

De beste mobilkameraene i dag tar svært bra bilder rent teknisk. Stort sett skyldes overfloden man ser av dårlige bilder fra mobilene brukerne selv og ikke mobilkameraet - hadde man gitt de samme personene gode systemkamera ville de fremdeles pushet ut den samme typen bilder. Selvsagt vil små sensorer slite i varierende grad i dårlig lys, men det er ikke bare relatert til mobilkamera - også systemkamera med lyssvake kitobjekter etc og uten blits vil få problemer.

 

Nokia Lumia 1020 vs Nikon D800E:

http://evan-theelectricalengineer.blogspot.no/2013/10/nikon-d800e-vs-nokia-lumia-1020.html

 

Så kan man like eller ikke like at mobilkameraene utvikler seg mot et høyt nivå - selv velger jeg å se på det som positivt når jeg har enda en mulighet til å ta bilder med god kvalitet.

 

(nei - jeg har ikke gått over til å bli en ren "mobilfotograf" - og bruker fremdeles speilrefleksene, men jeg ser at kameraet i min mobil ihvertfall kan hvis forholdene er noenlunde bra og jeg gjør ting rett, så tar det bilder som er likeverdige med speilrefleksene).

 

Tor

 

Bra innlegg.

Lenke til kommentar

 

Den dagen Apple lanserer et kamera som ikke er mobil, kan de andre legge ned på dagen. Ikke fordi Apple er så bra, men pga apple-hysteri og sync med icloud, osv.

Så lenge kameraet er på nett, så tror jeg det går bra jeg.

 

Uansett så tror jeg ikke personer er villig og ha med seg flere duppedipper en nødvendig.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

 

Innlegget du siterte er et glimrende eksempel på hva jeg skriver, men du tolker som fanden leser bibelen, så dette kan jeg ikke forholde meg til.

 

Hvilket innlegg, og hva er det forsøker å si, som dette er et eksempel på? La meg gi deg et tips for å forbedre diskusjonen, vær litt konkret i hva du mener er feil. Snakket du ikke om hva slags bilder ikke-interesserte tar på generell basis? Mener du at ikke-interesserte sjelden tar bilder på fest eller innendørs om kvelden? Skal man tolke deg riktig, så kommer man lengre om du hjelper til med tolkningen.

 

 

AtW

 

 

Jeg må nærme meg 10 sider nå der jeg har tegnet og forklart som til et barn, men du klarer ikke å lese innleggene som en helhet. Du trekker istedet ut en setning her og en setning der, henger deg fullstendig opp i disse mens du utelukker alt annet, og synes helt ute av stand til å lese en tekst. Uansett hvor mange ganger jeg svarer deg, så trekker du fram disse setningene du er fullstendig opphengt i. Det får være grenser for hvor mye tid jeg skal bruke på deg. Elementær tekstlære er ikke mitt bord.

 

Mitt første innlegg (på side 1) i tråden sier for øvrig alt jeg egentlig hadde trengt å si her. I hvert fall tror jeg dette er tilstrekkelig for dem som ikke velger å lese innlegget ord for ord, men som forstår hvorfor f.eks. setning to kommer etter setning en, og som dermed får med seg det jeg selv mener er rimelig klart.

Endret av Keyzer28
Lenke til kommentar

Leste nettopp om noe software som skulle gjøre mobil bildene skarpe og dermed fjerne bevegelse uskarphet. Hvis det vil virke like bra som de eksempel bildene så vil jeg anta enda flere vil være fornøyd med mobil som sitt eneste kamera.

 

http://petapixel.com/2014/09/04/smartphone-virtual-lens-software-can-turn-blurry-mess-clear-shot/

Ganske imponerende!

 

Rent matematisk kan jeg godt se at det burde være muligt, at løse det tilhørende 'ligningssystem', selvom jeg ville tro at det krævede forholdsvis voldsom datakraft. De må have fundet på nogle smarte shortcuts hvor de via genkendte kanter i billedet kan starte dér, lidt som at lægge et puslespil fra kanten. Når man kender optik og sensor ved man jo hvor meget hver enkel pixel 'bløder' ind i naboen, så selvfølgelig kan man regne sig baglæns til hvilke rene signaler der kan give det billede man har fået på sensoren,

 

Har set nøjere på linket, det er 'bare' anti-blur baseret på et andet kamera, ikke noget der kan håndtere at mange producenter overskrider Rayleigh Limit

MPixelCount < SensorArea * 2.5MPixels/mm² / F² (grønt lys)

Endret av EskeRahn
Lenke til kommentar

Fremdeles som tråden omhandler bildekvaliteten til nåtidens og fremtidens mobiler, så stiller jeg meg spørsmålet gang på gang. "Vil det gi meg fotografisk opplevelse og lykke, og gå rundt med en liten flat dings i lommen som vibrerer og snakker til meg. En liten flat dings uten knapper, hjul og søker. En liten flat dings som man må holde i med andakt og trykke på med søte små fingertrykk" ? Nei for Guds skyld la oss også i fremtiden få ha kameraer vi kan legge øye inntil, skru på, trykke på og gjøre feil på. Leica er vel en av dem som går helt motsatt vei med deres siste modell som ble vist på Photokina. Kanskje litt drastisk for min del, men morsomt kamera der man setter fokus på det enkle og manuelle.

Lenke til kommentar

Fremdeles som tråden omhandler bildekvaliteten til nåtidens og fremtidens mobiler, så stiller jeg meg spørsmålet gang på gang. "Vil det gi meg fotografisk opplevelse og lykke, og gå rundt med en liten flat dings i lommen som vibrerer og snakker til meg. En liten flat dings uten knapper, hjul og søker. En liten flat dings som man må holde i med andakt og trykke på med søte små fingertrykk" ? Nei for Guds skyld la oss også i fremtiden få ha kameraer vi kan legge øye inntil, skru på, trykke på og gjøre feil på. Leica er vel en av dem som går helt motsatt vei med deres siste modell som ble vist på Photokina. Kanskje litt drastisk for min del, men morsomt kamera der man setter fokus på det enkle og manuelle.

 

Noen ganger svarer iPhone på kallet, de fleste ganger ikke, men noen ganger.

 

Minneverdig, bra resultat 10/10 would do again!

10296622_1502725313281159_1686695215_n.j

Lenke til kommentar

Fremdeles som tråden omhandler bildekvaliteten til nåtidens og fremtidens mobiler, så stiller jeg meg spørsmålet gang på gang. "Vil det gi meg fotografisk opplevelse og lykke, og gå rundt med en liten flat dings i lommen som vibrerer og snakker til meg. En liten flat dings uten knapper, hjul og søker. En liten flat dings som man må holde i med andakt og trykke på med søte små fingertrykk" ? Nei for Guds skyld la oss også i fremtiden få ha kameraer vi kan legge øye inntil, skru på, trykke på og gjøre feil på. Leica er vel en av dem som går helt motsatt vei med deres siste modell som ble vist på Photokina. Kanskje litt drastisk for min del, men morsomt kamera der man setter fokus på det enkle og manuelle.

 

 

Jeg ville ikke gått rundt med et mobilkamera til annet enn det jeg bruker mobilkameraet til nå, uansett hvor godt det blir. Det gir meg lite å knipse (et bevisst valgt ord) med telefonen, selv om bildene blir teknisk kurante. Enig her.

 

Når det gjelder siste til Leica synes jeg det er drittkult at de går i denne retningen. Iso, blender og lukketid - det er det relevante. Alt dillet skulle jeg gjerne hvert foruten jeg også.

 

Men et kamera uten skjerm bak er i overkant retrospektivt for min del. ;)

 

Tror uansett ikke spesielt mange er enige med meg. De fleste vil ha wifi, panorama, automatiske funksjoner og helst kaffetrakter.

 

Gjetter på at mobilmarkedet kommer til å ta over for de aller fleste iløpet av få år, mens systemkameramarkedet kommer til å rette seg mot entusiastene og proffene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fremdeles som tråden omhandler bildekvaliteten til nåtidens og fremtidens mobiler, så stiller jeg meg spørsmålet gang på gang. "Vil det gi meg fotografisk opplevelse og lykke, og gå rundt med en liten flat dings i lommen som vibrerer og snakker til meg. En liten flat dings uten knapper, hjul og søker. En liten flat dings som man må holde i med andakt og trykke på med søte små fingertrykk" ? Nei for Guds skyld la oss også i fremtiden få ha kameraer vi kan legge øye inntil, skru på, trykke på og gjøre feil på. Leica er vel en av dem som går helt motsatt vei med deres siste modell som ble vist på Photokina. Kanskje litt drastisk for min del, men morsomt kamera der man setter fokus på det enkle og manuelle.

Som jeg nævnte i en af de første poster i tråden, se på "Panasonic Lumix Smart Camera CM1", den har 1" sensor og manuelt betjeningsring, og er alligevel kun 1.5-2cm tyk ...

pana1.jpg

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...