Gå til innhold

Kameramarkedet faller som en stein i Norge


Anbefalte innlegg

 

Mobiler funker bra i dagslys, jeg ser tonnevis av mobilbilder som ikke på noen måte fanger øyeblikket når det er innendørs.

 

AtW

Det er akkurat det bildene gjør, "fanger øyeblikket", at de ikke er teknisk gode gir de beng i.

Hjemme hos en kamerat henger det et bilde av barnebarnet tatt med mobilen og blåst opp i A3, noe av det dårligste bildet jeg har sett på lenge, uskarp, bevegelseuskarphet og mange fargefeil, men de er kjempefornøyd med bildet siden utrykket på barnet er gull for dem.

 

 

Vet ikke om jeg er helt enig, jeg ser masse bilder fra feks fester o.l som bare er graut, og som ihvertfall ikke jeg synes fanger noe øyeblikk. Man får rett og slett ikke noe spesielt godt inntrykk av øyeblikket heller.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den (CM1) så interessant ut! Det kan godt bli min neste telefon (unnskyld, mitt neste "kamera med kommunikasjonskapasiteter"); har lett etter noe som kan matche Lumia 1020 men som kjører Android.

 

OT: Jeg tror at folk flest ikke er så kresne på bildekvaliteten, og dermed er fornøyd med det som kommer ut av telefonene sine. Det vi må huske på er at vi som frekventerer akam og forumet her nok er over gjennomsnittet interessert i foto og utstyr, og dermed er det viktig for oss å ha det beste utstyret.

 

På samme måte som jeg driter i hva slags bil jeg kjører bare den frakter meg og mine trygt dit vi skal, finnes det de som driter i bildekvaliteten så lenge man kan se hvem som er på bildet. En bilentusiast vil sikkert synes at jeg er rar og at jeg burde få meg en bedre bil og bli mer bevisst på det området.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg ser ikke helt hvordan nøkkelknippe-analogien din er treffende, kan du forklare hva du mener litt mer konkret?

 

AtW

 

Istedenfor og ha flere nøkkelkniper til de forskjellige dørene ha folk et nøkkelknipe med alle nøklene på, og jeg tror at personer ikke gidder og drasse med seg et kamera i tillegg til mobilen på hverdagslige gjøremål, dvs. telefonen gjør samme nytte som et kamera for disse personene.

 

 

Ok, så du tenker at det rett og slett ikke er noe særlig å gjøre for å demme opp om denne utviklingen?

 

AtW

 

Ja, tror det er problemet. Sålenge personer er fornøyd med kvaliteten som mobilen gir så er det vanskelig og selge nytt.

Skal salget bli like bra som for noen år siden må kamera bli veldig trendy så personer kan vise det frem som et statussymbol.

Hovedgrunnen for gode salgstall for noen år siden er at det ikke fantes kameraer i trendy telefoner så kompaktkameraet var eneste alternativet og bildene ble ikke noe bedre den gangen heller :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Mobiler funker bra i dagslys, jeg ser tonnevis av mobilbilder som ikke på noen måte fanger øyeblikket når det er innendørs.

 

AtW

Det er akkurat det bildene gjør, "fanger øyeblikket", at de ikke er teknisk gode gir de beng i.

Hjemme hos en kamerat henger det et bilde av barnebarnet tatt med mobilen og blåst opp i A3, noe av det dårligste bildet jeg har sett på lenge, uskarp, bevegelseuskarphet og mange fargefeil, men de er kjempefornøyd med bildet siden utrykket på barnet er gull for dem.

 

 

Vet ikke om jeg er helt enig, jeg ser masse bilder fra feks fester o.l som bare er graut, og som ihvertfall ikke jeg synes fanger noe øyeblikk. Man får rett og slett ikke noe spesielt godt inntrykk av øyeblikket heller.

 

AtW

 

Spørmålet er hva man ser i bildet, det er noe alle er forskjellige på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Kan se på dette fenomenet på 2 forskjellige måter:

1. Det er bra at andelen systemkameraer synker?

2. Det er bra at andelen mobilkameraer øker!

--------


1. Det er bra at det synker fordi man får færre som tror at som nevnt tidligere at ens bilder havner i NG fordi man har et fett kamera. Disse vil nå ikke kjøpe denne typen kamera lengre. Ergo vil man sitte igjen med den massen som vet hvordan dette arbeidsverktøyet virker, og man vil få en differensiering på kvaliteten på bildene (mobil vs. systemkamera). Med gode bilder vil man etterhvert stikke seg ut i flommen av snapshots, selfies & instagramish drit. På sikt vil dette øke renessansen til de profesjonelle fotografene igjen! Dette vil igjen gange de semi-profesjonelle, den seriøse entusiasten m.v. Man får et skille mellom de som «kan» foto, og de med et kamera i lomma.

 

2. Flommen av snapshots, selfies & instagramish drit vil øke drastisk. Men kvaliteten øker ikke proporsjonalt med økningen i antall bilder som blir postet. Et hav av dritt mao. Det finnes selvfølgelig gode bilder tatt med mobilkameraet, men det ser svært langt i mellom de. Så værsågod fortsett med å ta bilder med mobilkameraet du..

 

En digresjon.

 

Jeg tok dette bildet for litt over et år siden. Jeg har jo postet det på min fotoside på FB, G+, mitt eget nettsted m.v. Fikk en kommentar på bildet, hvordan hadde jeg fått til dette? Og hvilken mobil hadde jeg tatt bildet med? Fordi vedkommende skulle ha seg en ny mobil, og da måtte man ha den mobilen som tok slike bilder.. :wee: har også fått denne kommentaren i fra selverklærte fotografer med mobilkamera blant mine kolleger.. :rofl:

 

For ordens skyld bildet er tatt med ordentlig kamerautstyr. Det er ikke mulig å reprodusere bildet med en kameratelefon.. :)

 

post-44035-0-56569300-1411122403_thumb.jpg

 

 

Lenke til kommentar

For min del handler ikke fotograferingen alltid om selve bildet men opplevelsen bak. Her spiller kamerautstyret en svært vesentlig rolle.

 

Det skal være rikholdig med muligheter, det skal være greit å ta med seg, det skal tåle en støyt, det skal ha muligheter for å individiualiseres og det skal se bra ut. Og ikke minst , det skal være en fornøyelse å bruke. Ofte fotograferer jeg for fotograferingen sin skyld og ikke nødvendigvis bildet. For meg er fotografering sammenlignbart med å nyte en flaske god vin :)

 

Mobiltelefoner og de minste kompaktkameraene gir meg aldri dette. Men for dem som synes at et enkelt kompaktkamera er greit nok vil også synes at en mobiltelefon er greit nok. Altså settes ikke kravene til opplevelsen rundt fototgraferingen høyt nok, mener jeg.

Derfor vil nok en del av kamerasalget vippe over til mobiltelefonens fordel. Jeg håper ikke dette gjør at kameraprodusentene slutter å ta sjansen på å tenke nytt , og håper at det vil være utstyr som gjør at vi entusiaster også kan kose oss med fotograferingen i fremtiden.

Lenke til kommentar

Kjøper stadig vekk et nytt kamera o.a., men det er ikke for å bytte ut noe. Tar godt vare på alle kameraene,jeg, og bruker også de aller fleste med jevne mellomrom.... Kan vel karakteriseres som en "samler" da, sikkert!

Årsaken er jo selvfølgelig at jeg er veldig interessert i alt det nye, uten nødvendigvis å forvente at bildene blir noe "bedre"....

Allikevel, mulig at jeg bidrar til "nedgangen" mht. salget i Norge, siden de fleste kameraene kjøpes i utlandet.... (Kjøper dog flere kameraer pr. år i Norge enn de fleste, så.......).

 

Og, faktisk, så gjør flere og flere av de jeg kjenner, d.s. mht handling i utlandet...

Hvorfor det, kan en jo spørre seg.... Jo, fordi det er så enkelt å få til en god deal i utlandet(litt research på forhånd og noen mailer...), og det er enkelt å få med seg/få sendt kameraet inn i Norge uten å måtte betale avgifter.....

Mht. en ev. reklamasjon, så byr ikke dette på nevneverdige problemer heller, siden vi ofte er på reise (enten en selv eller noen en kjenner)....

Har bare hatt bruk for reperasjon/service et par ganger de siste 5 årene, og det gikk helt problemfritt & without delay!

 

Ellers, så har jeg nok en formening om at hovedårsaken til nedgangen er at såpass mange etterhvert synes at mobilkameraet er "godt nok", dessverre! (iallefall registrerer jeg det i min bekjentskapskrets- iallefall blant de som ikke er så opptatt av foto generellt)....

Har ikke sett/hørt om en eneste kameramobil før nå, som jeg kunne tenkt meg.....

 

Selv har jeg altså ikke anskaffet meg smartmobil, ennå! Bruker jo mobilen kun til meldinger/tlf., men har samtidig "ventet" på en skikkelig "kameramobil", med vekt på kamera.

Nå ser det endelig ut til at den kan komme (Panasonic Lumix DMC-CM1), for android MÅ det selvfølgelig være! :green: (Uansett, så blir det aldri mer enn et kjekt suplement...)

Endret av smort1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

At kamerasalget faller i Norge er for min del ingen bombe, Norges samlete befolkning utgjør ikke mer enn en middels storby i f.eks Japan eller USA. Dermed er det og grenser for hvor mange kamera vi kan kjøpe pr år før en form for metting nås.

 

Tradisjonelt vil jeg og tro at den gjennomsnitlige systemkamerkjøper beholder kameraet mye lenger enn mange tror eller tenker over. Selv jeg som entusiast har ikke kjøpt nytt systemkamera siden 2009 og har heller ingen umiddelbare planer om nykjøp. De siste 7-8 årene har det nok vært en slags kunstig bølge hvor "alle" skulle ha systemkamera og nå er en kommet til endes.

 

Etter min mening er det helt klart at dagens mobiler har en stor (negativ) påvirkning på kamerasalget, mobilen for mange, særlig unge mennesker, er en slags ultimat alt-i-et dings og mange av disse ser ikke vitsen med et kamera i tillegg. Når jeg en sjelden gang er f.eks hos Lefdal her lokalt så ser en tydelig hva som opptar mengden: Ved mobilavdelingen er det gjerne 20 stk (i hovedsak unge menensker) som fikler med de forskjellige utgavene mens i kameraavdeligen like ved (som faktisk er større i omfang) er det en eller to som ser på utvalget.

 

Når det gjelder kvaliteten på bildene fra mobilene, de man ser som f.eks selfies og snapshots, er det ikke slik at det stort sett er kun selve mobilkameraet som er årsaken til den mer eller mindre tvilsomme tekniske kvaliteten. Her er det like ofte (som med dedikerte kamera) brukerfeil og mangel på motivforståelse som er årsaken. Selv har jeg fått meg Lumia 1020 og det er ikke tvil om at dersom jeg selv gjør ting korrekt (på lik linje med når jeg tar bilder med mine dedikerte kamera) er det neppe mange som klarer se forskjell på om jeg har tatt bildet med Lumiaen eller mitt 5Dmk2.

 

Samtidig tror jeg og at gjennomsnitlig "god nok" bildekvalitet for folk flest er mye lavere enn vi entusiaster tror (eller liker).

 

Selv tror jeg og at fremtiden vil bli som før "alle skulle ha systemkamera" dvs at det stort sett er entusiaster som handler systemkamera og dermed er selv dagens salgsvolum stort i forhold til om 5-10 år.

 

Tor

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan se på dette fenomenet på 2 forskjellige måter:

 

1. Det er bra at andelen systemkameraer synker?

 

2. Det er bra at andelen mobilkameraer øker!

 

--------

 

 

1. Det er bra at det synker fordi man får færre som tror at som nevnt tidligere at ens bilder havner i NG fordi man har et fett kamera. Disse vil nå ikke kjøpe denne typen kamera lengre. Ergo vil man sitte igjen med den massen som vet hvordan dette arbeidsverktøyet virker, og man vil få en differensiering på kvaliteten på bildene (mobil vs. systemkamera). Med gode bilder vil man etterhvert stikke seg ut i flommen av snapshots, selfies & instagramish drit. På sikt vil dette øke renessansen til de profesjonelle fotografene igjen! Dette vil igjen gange de semi-profesjonelle, den seriøse entusiasten m.v. Man får et skille mellom de som «kan» foto, og de med et kamera i lomma.

 

2. Flommen av snapshots, selfies & instagramish drit vil øke drastisk. Men kvaliteten øker ikke proporsjonalt med økningen i antall bilder som blir postet. Et hav av dritt mao. Det finnes selvfølgelig gode bilder tatt med mobilkameraet, men det ser svært langt i mellom de. Så værsågod fortsett med å ta bilder med mobilkameraet du..

 

En digresjon.

 

Jeg tok dette bildet for litt over et år siden. Jeg har jo postet det på min fotoside på FB, G+, mitt eget nettsted m.v. Fikk en kommentar på bildet, hvordan hadde jeg fått til dette? Og hvilken mobil hadde jeg tatt bildet med? Fordi vedkommende skulle ha seg en ny mobil, og da måtte man ha den mobilen som tok slike bilder.. :wee: har også fått denne kommentaren i fra selverklærte fotografer med mobilkamera blant mine kolleger.. :rofl:

 

For ordens skyld bildet er tatt med ordentlig kamerautstyr. Det er ikke mulig å reprodusere bildet med en kameratelefon.. :)

 

attachicon.gif_FEO2880.jpg

 

 

Pent bilde. Jeg lurer egentlig mest på hva du svarte på den kommentaren.

Lenke til kommentar

 

Jeg tviler på det er særlig mange som ikke vet at folk som er på kameraforum er over snittet interessert.

 

AtW

 

Aha, mhmm.. nyttig innspill.

Med 50K+ poster så kommer det vel en del meningsløst pjatt innimellom.

 

 

Det var litt det som var poenget mitt, hvor nyttig er det å minne folk på at snittpersonen er mindre interessert? Jeg tror nesten alle som spår hvor markedet vil gå her inne vet dette ganske godt, og har det i mente når de spår. Så jeg tror ikke det er nødvendig å minne folk på å huske det, det tror jeg folk husker fint på egenhånd.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Jeg tviler på det er særlig mange som ikke vet at folk som er på kameraforum er over snittet interessert.

 

AtW

 

Aha, mhmm.. nyttig innspill.

Med 50K+ poster så kommer det vel en del meningsløst pjatt innimellom.

 

 

Det var litt det som var poenget mitt, hvor nyttig er det å minne folk på at snittpersonen er mindre interessert? Jeg tror nesten alle som spår hvor markedet vil gå her inne vet dette ganske godt, og har det i mente når de spår. Så jeg tror ikke det er nødvendig å minne folk på å huske det, det tror jeg folk husker fint på egenhånd.

 

AtW

 

Mjaa.. Som enkeltstående kommentar hadde jeg selvsagt utelatt et såpass åpenbart faktum, men det var ment som et oppspark til poenget som kom under. Mulig det også var av det åpenbare slaget, men det er mye og mangt som er åpenbart men som likevel postes. Satt i rett sammenheng kan det jo gi mening likevel :)

Lenke til kommentar

Det der kan den bransjen selv takke seg for som pusher DSLR fordi de har høyere fortjeneste pr kamera enn feks speilløst og jeg har i flere år sagt at DSLR havner i veske nederst i klesskapet.

 

Viktigere med kortsiktig profitt enn å selge noe som kunden faktisk bruker...

 

Samtidig sitter Canon med en speilløs satsning som er en vits og Nikon sin er ikke langt bak.

 

Ikke rart at Fuji, Olympus, Panasonic og Sony sine speilløse er noe av det meste diskuterte både i forum og i generelle fotosider - og nå også den type kameraer som har minst nedgang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det er bare jeg som bytter og styrer som en gal ;)

Det er ikke bare deg;det er vel et par til her på forumet som stadig bytter og oppdaterer ;)

 

Men det er stadig færre og færre som bytter ut utstyret. Det som selges i dag er såpass bra at det egentlig ikke trengs å byttes ut før det har gått i stykker. Og slik har det egentlig vært en stund nå.

Dette er min holdning; har et par Nikon D4 hus; og joda - D4s er litt bedre på høy ISO og autofokus.... men jeg klarer meg fint med det jeg har og får ikke mer betalt om jeg oppgraderer. Så bestemte meg for å beholde kamerahusene til D5 blir lansert om 1.5-2 år. Det jeg har gjør jobben mer enn godt nok; så hvorfor kaste penger etter produsentene? Om denne trenden skal endre seg for min del må produsentene gi noe mer verdi for oppgraderingene; ikke bare småpuss. Jeg betaler ikke nypris + 20% prisøkning for småting. Har mer gøy ting å bruke pengene mine på ;)

Endret av TGB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Mobiler funker bra i dagslys, jeg ser tonnevis av mobilbilder som ikke på noen måte fanger øyeblikket når det er innendørs.

 

AtW

Det er akkurat det bildene gjør, "fanger øyeblikket", at de ikke er teknisk gode gir de beng i.

Hjemme hos en kamerat henger det et bilde av barnebarnet tatt med mobilen og blåst opp i A3, noe av det dårligste bildet jeg har sett på lenge, uskarp, bevegelseuskarphet og mange fargefeil, men de er kjempefornøyd med bildet siden utrykket på barnet er gull for dem.

Tragisk at de da ikke heller hadde et kvalitetskompakt liggende lett tilgjengelig på stuebordet i stedet for å ende opp med et rævva mobilbilde. Tenk hvor fint samme bilde hadde tatt seg ut på veggen da...

Lenke til kommentar

Ett annen ting anno 2014 er vel det at folk har omtrent 0,3 sekunder med tålmodighet, å ta bilder av den oppvoksende slekt som har bilder på Instagram før man rekker å stave Sony taper penger som vanlig gjør at jeg har meldinger som spør når bildene er klare før jeg selv har nådd PC n med minnekortet...

 

Og på det området er smartmobilene overlegne selv kameraer med Wifi da det er mye mer knotete.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...