Gå til innhold

Kameramarkedet faller som en stein i Norge


Anbefalte innlegg

La meg få fortelle om to selvopplevde ting i løpet av sommeren...:-)

 

Men først, jeg har drevet med foto i rundt 30 år, så selv om jeg ikke vil kalle meg selv en god fotograf, så vil jeg påstå at kan noe om det grunnleggende.

 

I sommer skulle vi se fyrverkeri for feiring av fjerde juli rett utenfor New York på vår ferie. Jeg, og mange med meg, rigget seg til med DSLR på stativ, vurderte ulike objektiver, stilte inn på innstillinger, tok noen prøvebilder, stilte inn på nytt, vurderte ISO mot lukker/blender og tilgjengelig lys, stilte inn igjen...og bildene jeg endte opp med ble bare grøt. Mine to tenåringsdøtre satt ved siden av meg og knipset bilder av fyrverkeriet med iPhone. Helt glimrende bilder. Som de sa," vi bare tar bilder vi...".

 

Omtrent det samme med en passe fin solnedgang på hytta. Etter en del ulike, og ikke særlig gode, eksponeringer med DSLR ga jeg meg, og plukka frem iPhone. Komponerte, trykket på himmelen, eksponerte. Ferdig. Flott resultat.

 

Jeg er i ferd med å konvertere til iPhone-fotograf, men innser samtidig dens begrensninger. Sammen med Apple Photo, hvis det blir omtrent som ryktene tilsier, så åpner det antagelig flere muligheter enn det som stenges av begrensningene på selve kamera...:-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La meg få fortelle om to selvopplevde ting i løpet av sommeren...:-)

 

Men først, jeg har drevet med foto i rundt 30 år, så selv om jeg ikke vil kalle meg selv en god fotograf, så vil jeg påstå at kan noe om det grunnleggende.

 

I sommer skulle vi se fyrverkeri for feiring av fjerde juli rett utenfor New York på vår ferie. Jeg, og mange med meg, rigget seg til med DSLR på stativ, vurderte ulike objektiver, stilte inn på innstillinger, tok noen prøvebilder, stilte inn på nytt, vurderte ISO mot lukker/blender og tilgjengelig lys, stilte inn igjen...og bildene jeg endte opp med ble bare grøt. Mine to tenåringsdøtre satt ved siden av meg og knipset bilder av fyrverkeriet med iPhone. Helt glimrende bilder. Som de sa," vi bare tar bilder vi...".

 

Omtrent det samme med en passe fin solnedgang på hytta. Etter en del ulike, og ikke særlig gode, eksponeringer med DSLR ga jeg meg, og plukka frem iPhone. Komponerte, trykket på himmelen, eksponerte. Ferdig. Flott resultat.

 

Jeg er i ferd med å konvertere til iPhone-fotograf, men innser samtidig dens begrensninger. Sammen med Apple Photo, hvis det blir omtrent som ryktene tilsier, så åpner det antagelig flere muligheter enn det som stenges av begrensningene på selve kamera...:-)

De fleste mobil-brukere kjører AUTO-mobil.... ;)

Lenke til kommentar

Nettopp...og auto funker faktisk...:-)))

 

Nå vet jeg ikke hva dere har diskutert over de siste 4 sidene, så det er mulig jeg bommer helt nå, men det er forhåpentligvis ingen som sier at "auto" ikke fungerer i visse situasjoner.

 

Hvis du derimot skal være kreativ fungerer auto heller dårlig da det ikke gir deg muligheten til å ta kreative valg.

 

Og det er kanskje den virkelige forskjellen på "folk flest" (hater det uttrykket, men shit au) som bare skal ha et kamera som tar "klare" bilder (til det duger de aller fleste mobilkameraer godt i dag), og den spesielt interesserte fotograf (som f.eks. mange av oss her inne, som krever mer og dermed trenger mer, f.eks. et systemkamera av et eller annet slag).

 

De siste årene har "alle" løpt rundt og fyrt av point and shoot-bilder med proffutstyr de ikke skjønner opp eller ned på. Mange av disse ville kommet bedre unna med et rimelig kompaktkamera de i det minste gadd å stikke i lomma før de gikk ut, og som ikke krever noe annet enn at fotografen sikter og peker.

 

Sier seg selv at dette ikke kunne fortsette spesielt lenge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tenker at det er en naturlig utvikling at salget i Norge faller:

  • Kameraene utvikler seg saktere, teknologien er blitt mer moden. Gevinsten ved å kjøpe nytt kamera er derfor mindre.
  • Kameraprodusentene har ikke i tilstrekkelig grad fanget opp tendensen med speilløst. Hadde feks 7Dmkii vært speilløst, kunne det kanskje tatt 20 bilder i sekundet. Det hadde vært en betydelig forbedring.
  • De store firmaene går dårligere, det spares mye på jobb, og folk sies opp (250 i landsdelen i dag). Da tenker du mest på å betale ned huslånet og ikke på å kjøpe nytt kamera.
  • Kameraprisene gikk mye opp i ca januar (finner ikke tråden om det nå). Tildels veldig mye.
  • Folk flest har innsett at det ikke er kameraets begrensninger som gjør at de ikke får bedre bilder...

Forøvrig tror jeg (som mange andre) at det er solgt alt for mange avanserte kameraer til vanlige point and shooters i Norge. Det kan ikke fortsette.

Endret av Per69
  • Liker 2
Lenke til kommentar

La meg få fortelle om to selvopplevde ting i løpet av sommeren...:-)

 

Men først, jeg har drevet med foto i rundt 30 år, så selv om jeg ikke vil kalle meg selv en god fotograf, så vil jeg påstå at kan noe om det grunnleggende.

 

I sommer skulle vi se fyrverkeri for feiring av fjerde juli rett utenfor New York på vår ferie. Jeg, og mange med meg, rigget seg til med DSLR på stativ, vurderte ulike objektiver, stilte inn på innstillinger, tok noen prøvebilder, stilte inn på nytt, vurderte ISO mot lukker/blender og tilgjengelig lys, stilte inn igjen...og bildene jeg endte opp med ble bare grøt. Mine to tenåringsdøtre satt ved siden av meg og knipset bilder av fyrverkeriet med iPhone. Helt glimrende bilder. Som de sa," vi bare tar bilder vi...".

 

Omtrent det samme med en passe fin solnedgang på hytta. Etter en del ulike, og ikke særlig gode, eksponeringer med DSLR ga jeg meg, og plukka frem iPhone. Komponerte, trykket på himmelen, eksponerte. Ferdig. Flott resultat.

 

Jeg er i ferd med å konvertere til iPhone-fotograf, men innser samtidig dens begrensninger. Sammen med Apple Photo, hvis det blir omtrent som ryktene tilsier, så åpner det antagelig flere muligheter enn det som stenges av begrensningene på selve kamera...:-)

 

Med stor fare for å være uforskammet, med 30 års kameraføring burde disse to motivene kunne gjøres bedre enn et mobilkamera. Jeg har drevet på i 30 år selv, og har i det siste også lekt meg litt med side-ved-side-kniplinger med mobil og både enkle og avanserte kamera. Konklusjonen er like klar hver gang. Mobilen faller totalt gjennom hver gang. Mobilidene under litt vanskelige forhold blir elendige.Fyrverkeri er nokså greit. Lav ISO, rundt F7-8 og halvannet sekund. Det går sjelden galt... Solnedganger går også greit etter et par forsøk med manuelle setninger. Bildene med Eplefonen er da i en helt annen klasse. Utklasset....

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

La meg få fortelle om to selvopplevde ting i løpet av sommeren...:-)

 

Men først, jeg har drevet med foto i rundt 30 år, så selv om jeg ikke vil kalle meg selv en god fotograf, så vil jeg påstå at kan noe om det grunnleggende.

 

I sommer skulle vi se fyrverkeri for feiring av fjerde juli rett utenfor New York på vår ferie. Jeg, og mange med meg, rigget seg til med DSLR på stativ, vurderte ulike objektiver, stilte inn på innstillinger, tok noen prøvebilder, stilte inn på nytt, vurderte ISO mot lukker/blender og tilgjengelig lys, stilte inn igjen...og bildene jeg endte opp med ble bare grøt. Mine to tenåringsdøtre satt ved siden av meg og knipset bilder av fyrverkeriet med iPhone. Helt glimrende bilder. Som de sa," vi bare tar bilder vi...".

 

Omtrent det samme med en passe fin solnedgang på hytta. Etter en del ulike, og ikke særlig gode, eksponeringer med DSLR ga jeg meg, og plukka frem iPhone. Komponerte, trykket på himmelen, eksponerte. Ferdig. Flott resultat.

 

Jeg er i ferd med å konvertere til iPhone-fotograf, men innser samtidig dens begrensninger. Sammen med Apple Photo, hvis det blir omtrent som ryktene tilsier, så åpner det antagelig flere muligheter enn det som stenges av begrensningene på selve kamera...:-)

 

Med stor fare for å være uforskammet, med 30 års kameraføring burde disse to motivene kunne gjøres bedre enn et mobilkamera. Jeg har drevet på i 30 år selv, og har i det siste også lekt meg litt med side-ved-side-kniplinger med mobil og både enkle og avanserte kamera. Konklusjonen er like klar hver gang. Mobilen faller totalt gjennom hver gang. Mobilidene under litt vanskelige forhold blir elendige.Fyrverkeri er nokså greit. Lav ISO, rundt F7-8 og halvannet sekund. Det går sjelden galt... Solnedganger går også greit etter et par forsøk med manuelle setninger. Bildene med Eplefonen er da i en helt annen klasse. Utklasset....

Side-ved-side-knipsinger, skulle det være. Fordømte ordliste"rettelser"....

Lenke til kommentar

Litt overraskende at nedgangen er så brå og dramatisk. Mulig flere tenker som meg at nok er nok? Har pleid å kjøpe litt utstyr hvert år, men nå har jeg bestemt meg for å sette stopp. Har ingenting i kikkerten. Har det jeg trenger og gidder ikke lenger følge så mye med på hva som kommer.

Endret av LBe
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

La meg få fortelle om to selvopplevde ting i løpet av sommeren...:-)

 

Men først, jeg har drevet med foto i rundt 30 år, så selv om jeg ikke vil kalle meg selv en god fotograf, så vil jeg påstå at kan noe om det grunnleggende.

 

I sommer skulle vi se fyrverkeri for feiring av fjerde juli rett utenfor New York på vår ferie. Jeg, og mange med meg, rigget seg til med DSLR på stativ, vurderte ulike objektiver, stilte inn på innstillinger, tok noen prøvebilder, stilte inn på nytt, vurderte ISO mot lukker/blender og tilgjengelig lys, stilte inn igjen...og bildene jeg endte opp med ble bare grøt. Mine to tenåringsdøtre satt ved siden av meg og knipset bilder av fyrverkeriet med iPhone. Helt glimrende bilder. Som de sa," vi bare tar bilder vi...".

 

Omtrent det samme med en passe fin solnedgang på hytta. Etter en del ulike, og ikke særlig gode, eksponeringer med DSLR ga jeg meg, og plukka frem iPhone. Komponerte, trykket på himmelen, eksponerte. Ferdig. Flott resultat.

 

Jeg er i ferd med å konvertere til iPhone-fotograf, men innser samtidig dens begrensninger. Sammen med Apple Photo, hvis det blir omtrent som ryktene tilsier, så åpner det antagelig flere muligheter enn det som stenges av begrensningene på selve kamera...:-)

 

For min del blir dette litt som en viss Tommy Sharif som trodde det bare var til å sette seg inn i en Koenigsegg og trykke gassen i bånn.

 

Hvis man ikke har fanari, så spiller det liten rolle.

 

Hvis man ikke kan lage mat, da er det like greit å slenge inn en grandis i ovnen som det er å prøve å lage pizza fra bunnen av.

 

Hvis man orker å øve, da er det ingen vei tilbake.

Lenke til kommentar

Helt enig med ThomasM. Det handler om å gidde å trene, såpass mye at man faktisk blir god i noe. Jeg tror det er der skoen trykker hardest.

 

Jeg vet ikke hvor mange spørsmål jeg har sett her og andre steder der noen har lurt på hvordan man for eksempel kan ta "sånne fine bilder jeg har sett i et blad". Svaret er som regel "kurs/trening". Ofte kommer da svaret tilbake at "det må da finnes noe kjappere...".

 

Dette er antagelig en samfunnsutvikling der alt går raskere og raskere og resultater forventes enda raskere, men det kan også hende at all den hjelpen ulik elektronikk bidrar med også gir grobunn for å tro at man ikke trenger å kunne noe selv.

 

Matlaging, min andre hobby, er et godt eksempel som du bruker. Skal man lage mat fra råvarer, så tar det tid og kunnskap. Med all den prefabrikerte maten skaper produsentene og kjedene en generasjon som faktisk ikke kan lage mat, det viktigste vi mennesker må kunne. Sammen med et utdanningssystem som ikke gidder å bruke ressurser på denne type kunnskap.

 

Sett i dette perspektivet er det ikke så rart at salget av avanserte kamera går kraftig tilbake. De aller fleste får mer enn gode nok resultater fra automatiske prosesser, også på matlaging. For min egen del holder det altså nå en stund med foto/video fra iPhone, jeg syns faktisk også det er litt moro når jeg ser de kombinasjonene av foto og video mine døtre setter sammen i iPhoto/iMovie, kun basert på "råmateriale" fra iPhone.

 

Kanskje fremtiden bringer flere tilbake til røttene innen foto, om enn ikke til film kanskje. Akkurat som det heldigvis kan se ut til at skjer innen matlaging, det virker som det har startet en bevegelse tilbake til real matlaging...:-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror ikke det har med å gidde å gjøre, men interesse. De færreste har den interessen som må til for at de skal gidde.

 

De ser uansett ingen kvalitativ forskjell på bildene de knipser med iPhonen og bildene Ansel Adams lagde.

 

Har man interesse for noe gidder man, men de færreste har interesse for fotografering utover som noe man tidligere slang i et fotoalbum og som man nå deler på FB.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det der kan den bransjen selv takke seg for som pusher DSLR fordi de har høyere fortjeneste pr kamera enn feks speilløst og jeg har i flere år sagt at DSLR havner i veske nederst i klesskapet.

 

Viktigere med kortsiktig profitt enn å selge noe som kunden faktisk bruker...

 

Samtidig sitter Canon med en speilløs satsning som er en vits og Nikon sin er ikke langt bak.

 

Ikke rart at Fuji, Olympus, Panasonic og Sony sine speilløse er noe av det meste diskuterte både i forum og i generelle fotosider - og nå også den type kameraer som har minst nedgang.

 

Det er synd at oppfatningen av EOS M får lov til å leve videre. Sammen med 22mm f/2 er dette noe av det mest fornøyelige jeg har brukt på lang lang tid. Men de skal ha det at de bommet fullstendig på prisen ved lansering, og AF var latterlig tregt.

 

Merk "var".

 

Alle, og da mener jeg alle, som har sett meg bruke det, har vært nysjerrig på hva det er for noe. Mange av dem igjen har kjøpt kameraet som resultat.

 

Jeg vet forøvrig ikke om et eneste annet systemkamera til 2495,- som er "Made in Japan".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det der kan den bransjen selv takke seg for som pusher DSLR fordi de har høyere fortjeneste pr kamera enn feks speilløst og jeg har i flere år sagt at DSLR havner i veske nederst i klesskapet.

 

Viktigere med kortsiktig profitt enn å selge noe som kunden faktisk bruker...

 

Samtidig sitter Canon med en speilløs satsning som er en vits og Nikon sin er ikke langt bak.

 

Ikke rart at Fuji, Olympus, Panasonic og Sony sine speilløse er noe av det meste diskuterte både i forum og i generelle fotosider - og nå også den type kameraer som har minst nedgang.

Det er synd at oppfatningen av EOS M får lov til å leve videre. Sammen med 22mm f/2 er dette noe av det mest fornøyelige jeg har brukt på lang lang tid. Men de skal ha det at de bommet fullstendig på prisen ved lansering, og AF var latterlig tregt.

 

Merk "var".

 

Alle, og da mener jeg alle, som har sett meg bruke det, har vært nysjerrig på hva det er for noe. Mange av dem igjen har kjøpt kameraet som resultat.

 

Jeg vet forøvrig ikke om et eneste annet systemkamera til 2495,- som er "Made in Japan".

 

Å komme å si at Canon med sine ressurser med EOS M har kommet opp med noe som er på nivå med resten av det de lager, er å tøye strikken en smule.

De er akkurat som Nikon helt i ammetåka om hva de skal gjøre om dagen, Nikon brenner penger om dagen og omrokkerer og styrer værre for å holde skuta flytende, Canon har tross alt mange flere bein å stå på men å si at de 2 har rotet seg bort når det kommer til speilløst syns jeg er en snill påstand.

 

Tviler på at de tjener penger på EOS M hvis opprinnelig pris er det de trengte for å tjene penger på det.

 

Nå er jo hele kamerabransjen på heisatur nedover så får i det minste håpe at flest mulig produsenter overlever for det blir iallefall ikke mer konkurranse med få aktører.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Det der kan den bransjen selv takke seg for som pusher DSLR fordi de har høyere fortjeneste pr kamera enn feks speilløst og jeg har i flere år sagt at DSLR havner i veske nederst i klesskapet.

Nikon har faktisk høyere fortjeneste pr kamera på sine speilløse varianter. Mindre mekanikk gir færre deler og enklere produksjon, og fortsatt priser i samme gata som DSLR DX hus.
Lenke til kommentar

 

Det der kan den bransjen selv takke seg for som pusher DSLR fordi de har høyere fortjeneste pr kamera enn feks speilløst og jeg har i flere år sagt at DSLR havner i veske nederst i klesskapet.

Nikon har faktisk høyere fortjeneste pr kamera på sine speilløse varianter. Mindre mekanikk gir færre deler og enklere produksjon, og fortsatt priser i samme gata som DSLR DX hus.

 

Det er noe som heter utvikling, prosjektering og oppbygging av samlebåndet, de utgiftene skal det enorm stort antall enheter solgt for og tjene inn igjen. hvor mye det utgjør pr. enhet vet jeg ikke, men hele prosjekteringen av en produktlinje fra A til Å kommer fort opp i 200 mill.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...