Gå til innhold

Slik er iPhone 6 sammenlignet med konkurrentene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Skulle dog ønske de ditcha 16GB og satt 32GB som den minste standaren på nye iPhone 6/6 Plus, så syns prising fra 16GB til 64Gb var litt merkelig. Man tjener helt klart mer på å kjøpe 64GB når det kun er 100$ fra 16GB til 64GB i frohold til 100$ mellome 16GB og 32GB tidligere (og mellom 64GB og 128GB nå).

Grunnen til at de gjør det er jo åpenbar: du skal føle at det er "billig" å oppdatere, og dermed lettere klarer å overbevise deg om at 16GB er ubrukelig, og heller må gå for mer lagring. Prisen på 16GB, både på 6 og 6plus, er latterlig høy.

16GB har vel "alltid" kosta 199$ med 2 årskontrakt i USA.

 

Men ja, man tjener jo mer på å kjøpe 64GB i den forstand av prisforskjellen er like liten som den var fra 16GB til 32GB tidligere.

Joda, Apple som storprodusent er skikkelig snill. En SSD med 64GB minne koster rundt 300kr i Norge, fra butikk. Et minnekort på 64GB koster rundt 300kr. 32GB koster fra hundrelappen.

Det at Apple gir kunden valget om 16 eller 64, med et mellomlegg på 900kr er rett og slett kynisk og utspekulert, ihvertfall når kunden ikke har mulighet til å øke minnet i etterkant (uten å måtte kjøpe ny mobil til 7500kr)

Lenke til kommentar

 

 

 

Skulle dog ønske de ditcha 16GB og satt 32GB som den minste standaren på nye iPhone 6/6 Plus, så syns prising fra 16GB til 64Gb var litt merkelig. Man tjener helt klart mer på å kjøpe 64GB når det kun er 100$ fra 16GB til 64GB i frohold til 100$ mellome 16GB og 32GB tidligere (og mellom 64GB og 128GB nå).

Grunnen til at de gjør det er jo åpenbar: du skal føle at det er "billig" å oppdatere, og dermed lettere klarer å overbevise deg om at 16GB er ubrukelig, og heller må gå for mer lagring. Prisen på 16GB, både på 6 og 6plus, er latterlig høy.
16GB har vel "alltid" kosta 199$ med 2 årskontrakt i USA.

 

Men ja, man tjener jo mer på å kjøpe 64GB i den forstand av prisforskjellen er like liten som den var fra 16GB til 32GB tidligere.

Joda, Apple som storprodusent er skikkelig snill. En SSD med 64GB minne koster rundt 300kr i Norge, fra butikk. Et minnekort på 64GB koster rundt 300kr. 32GB koster fra hundrelappen.

Det at Apple gir kunden valget om 16 eller 64, med et mellomlegg på 900kr er rett og slett kynisk og utspekulert, ihvertfall når kunden ikke har mulighet til å øke minnet i etterkant (uten å måtte kjøpe ny mobil til 7500kr)

 

Er litt av en "Apple fanboy", det kan jeg innrømme... men er helt enig med deg ang. dette her.

Lenke til kommentar

Ja, Apple synes kyniske på pris og en grunn til at jeg så langt ikke har kjøpt deres produkter.

 

Hørte på NRK radio at de står nå for bare 15% av mobilsalget på verdensbasis (vs Samsungs 31 %), likevel har de 70-80% av inntektene. Det er jo spesielt i USA de står sterkt.

 

Dog skal de ha kred for sin idérikdom opp gjennom årene.

Endret av GEIRHH
Lenke til kommentar

 

Joda, Apple som storprodusent er skikkelig snill. En SSD med 64GB minne koster rundt 300kr i Norge, fra butikk. Et minnekort på 64GB koster rundt 300kr. 32GB koster fra hundrelappen.

Det at Apple gir kunden valget om 16 eller 64, med et mellomlegg på 900kr er rett og slett kynisk og utspekulert, ihvertfall når kunden ikke har mulighet til å øke minnet i etterkant (uten å måtte kjøpe ny mobil til 7500kr)

 

 

Er jo litt forskjell på minnekort også, skal du ha MicroSD med bra hastighet og kvalitet kan det lett koste 5-600 kroner for 64 GB.

https://www.komplett.no/samsung-microsd-pro-64gb-class10/816599

 

Regner med at den innebygde lagringsplassen i iPhone i alle fall ikke står noe tilbake for de raskeste MicroSD-kortene i hastighet...

Lenke til kommentar

Sirkelen er sluttet, Apple er tilbake til start, i alle fall utseendemessig. Og for noen priser. Hva er det de tror de selger? Man får jo kraftigere Tablets, med 4G og det hele for en lavere pris enn det der. Overpriset, så det holder.

Apple trenger penger til den store sluttpakka til Tim Cook :) Han har iht Forbes hittil fått aksjeopsjoner på rundt $515 millioner i Apple. Det er ganske koselig sum for noen år i sjefsstolen.

Apple utnytter den posisjonen de har i markedet idag. Folk kjøper blindt det nyeste de produserer, i bøttevis, for å være blant de kule. Når de i tillegg tjener rått på at fjortiser kjøper overprisa og "kule" Beats-headset har du kjernegruppen.

Lenke til kommentar

Det som plager meg mest er oppløsningen på 4.7 iPhone 6. Det er jo "toppmodellen" selv om Plus også er lansert i tillegg, og da MÅ oppløsningen være bedre enn den er på 4.7 tommeren!

 

Jeg har veldig lyst til å holde meg til Apple nok en gang, men det er mye som irriterer meg med iPhone 6 deriblandt det du nevner og så kan man jo begynne å gå på det kosmetiske med telefonen.

Lenke til kommentar

Er ikke enig i det med oppløsning, har selv en Galaxy S5 itilegg til 5S og høyere PPI er overhode ikke merkbart for meg hvertfall. Så høyere oppløsning bare for bedre tall på papiret sin skyld ser jeg ingen verdi med. iPhone 6 har jo samme PPI som 5S med sine 326 piksler per tomme.

 

Om klokkehastighetene på 6 og 6 Plus blir den samme så burde jo det være fordel 6 med sin lavere oppløsning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er ikke enig i det med oppløsning, har selv en Galaxy S5 itilegg til 5S og høyere PPI er overhode ikke merkbart for meg hvertfall. Så høyere oppløsning bare for bedre tall på papiret sin skyld ser jeg ingen verdi med. iPhone 6 har jo samme PPI som 5S med sine 326 piksler per tomme.

 

Det er noe veldig galt om du ikke ser forskjell på 320 PPI og 500+ PPI når det kommer til skarphet og klarhet i det du ser på skjermen. At du snakker om tingen i å kunne se pixlene eller ikke har jo ikke noe med skarpheten eller klarheten i skjermen å gjøre.

 

Har du sett på skjermen til en iPhone 5S samtidig som du ser på Galaxy S4 sin skjerm?

 

Prøv å se på et høyoppløst bilde på samme område på begge telefonene. Dem som ikke ser forskjell der mellom skjermene er enten blind, eller så lyger dem kun for å beskytte Apple for å ikke henge etter konkurentene.

Endret av Vindicator
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har ikke Galaxy S5 en PPI på over 500, ei heller har en noen reell PPI som er så voldsomt mye høyere enn iPhone 5S på grunn av pentile pixel systemet til Samsung. Men det har ikke så mye med saken å gjøre.

 

Poenget er at jeg har en iPhone 5S, jeg har en Galaxy S5 og jeg opplever ingen reell forskjell på skarphet eller PPI på skjermene. Tekst på S5 er ikke noe skarpere enn det er på 5S, et av de områdene hvor PPI er viktigst. Det jeg merker i forskjell på skjermene er at S5 har større skjermarealet (logisk nok), har høyere kontrastforhold, noe ubalansert hvitbalanse (heller mot blått til tider) og at det er en merkbar ghostingeffekt på tekst når man scroller og beveger tekst på S5 som ikke er der på 5S.

 

 

Hva jeg opplever og ikke opplever kan du holde deg for god til å kommentere, det å påstå at andre driver å farer med løgn har ingen sted på et forum å gjøre. Du kjenner meg verken som person, ei heller har du noe som helst grunnlag til å spre rykter om at jeg skal fare med løgn. Har du ikke noe bedre å kommentere så kan du heller la være.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå har ikke Galaxy S5 en PPI på over 500, ei heller har en noen reell PPI som er så voldsomt mye høyere enn iPhone 5S på grunn av pentile pixel systemet til Samsung. Men det har ikke så mye med saken å gjøre.

 

Poenget er at jeg har en iPhone 5S, jeg har en Galaxy S5 og jeg opplever ingen reell forskjell på skarphet eller PPI på skjermene. Tekst på S5 er ikke noe skarpere enn det er på 5S, et av de områdene hvor PPI er viktigst. Det jeg merker i forskjell på skjermene er at S5 har større skjermarealet (logisk nok), har høyere kontrastforhold, noe ubalansert hvitbalanse (heller mot blått til tider) og at det er en merkbar ghostingeffekt på tekst når man scroller og beveger tekst på S5 som ikke er der på 5S.

 

 

Hva jeg opplever og ikke opplever kan du holde deg for god til å kommentere, det å påstå at andre driver å farer med løgn har ingen sted på et forum å gjøre. Du kjenner meg verken som person, ei heller har du noe som helst grunnlag til å spre rykter om at jeg skal fare med løgn. Har du ikke noe bedre å kommentere så kan du heller la være.

 

Nå nevnte jeg ikke Galaxy S5 heller. Det finnes telefoner ute i dag med over 500 PPI. Men selv Galaxy S4 med sine 441 PPI får jo skarpheten og klarheten til iPhone 5S med sine 326 PPI til å se ut som en bleikfis. Dette har jeg selv testet ut og har holdt begge telefonene opp mot hverandre mens jeg ser på samme bilde på begge telefonene.

 

Det er mange andre som også ser stor forskjell på dette når iPhone 5 / 5S brukere ser på en Galaxy S4 / S5 skjerm.

 

Selv LG G3 sin WQHD skjerm ser skarpere ut enn det 1080p skjermene gjør. Så det er ikke til å legge i skjul på at høyere PPI får ting på skjermen til å se bedre, eller skarpere og klarere ut.

 

Dem som nekter for dette har mest sannsynligvis problemer med synet. Og bare fordi du ikke klarer å se forskjell, så betyr ikke det at andre gjør det samme. Jeg ser enorme forskjeller i fra 720p oppløsning til 1080 oppløsning, og en liten forbedring i fra 1080p til 1440p.

 

Husk på at jeg gikk i fra en Samsung Galaxy Note (den første utgaven med 800p skjerm faktisk) som jeg hadde i ett og et halvt år over til en Galaxy S4 med 1080p skjerm. Jeg så enorme forskjeller momentant.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Han snakket ikke om deg, men en teoretisk person som påstår å ikke se forskjell fra s4 og s5, om jeg leste riktig.

 

Ellers er det helt riktig å hinte mot løgn hvis en påstand ser ut til å være løgn. Feks hvis jeg skriver at hunden min kan snakke, skrive og lage dritgode marsipankaker fra scratch, er det jo mulig det er løgn.

Endret av Slai
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, som prochoice-folk eller folk som er mot kvinnemishandling. Bare konstanter at det ikke er for deg, og move on. Stop picketing.

 

Edit for clarifications sake:

For vindicator er (tror jeg) ett av poengene å opplyse folk som leser tråden om fakta slik han ser den. Med andre ord ønsker han bare belyse ting han føler er feilaktig representert. En motvekt mot det han ser på som propaganda. Ignorant eller ondsinnet. Han ønsker opplyse, ikke for egen del så mye som for å lede folk til sannheten slik han ser den.

 

Det er vel ikke så uforståelig?

 

Correct me if I'm wrong.

Endret av Slai
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...