Gå til innhold

Slik er iPhone 6 sammenlignet med konkurrentene


Anbefalte innlegg

Problemet med Vindicator er hans manglende evne på å respektere andre sine meninger og preferanse, i følge Vindicator så finnes det kun en fasit og den er det han som setter. Mener noen noe som helst annet enn dette så er vi i gang med folk er blinde, hjernevasket, fanboys osv..

 

At jeg må fare med løgn bare fordi jeg helt oppriktig mener jeg ikke opplever noen merkbar forskjell i skarphet på en skjerm med PPI på 326 og 400 er temmelig respektløst og langt ute på viddene.. Det at han er helt hellig overbevist om at Android er bedre enn iOS på alt og ingenting og overhode ikke kan respektere at brukere kan foretrekke iOS vitner også om en temmelig stor vrangforestilling og trangsynhet som ikke hører noe sted hjemme.

 

 

Det at han krydder alle innleggene sine med provoserende biter som "Jøss, du kan neppe ha fulgt mye med i timene :rofl: ." fører absolutt ingenting positivt med seg. Det vitner opp total respektløshet for andre mennesker som har sin fulle rett til å ha egne meninger og oppfatninger rundt et produkt selv om de ikke nødvendigvis samsvarer med hans egne.

 

 

 

Det finnes absolutt INGEN grunn til å gjøre folk til latter, ta i bruk unødvendige smiler og hersketeknikker for å undergrave andre sine meninger eller bygge opp under sine egne. Han har et fryktelig lei tendens til å avslutte mange innleggene sine med et LOL osv..

 

 

Han kan fint få stå for sine egne mening og argumentere for sin sak, men han må lære seg å respektere andre og rett og slett bli litt mer voksen i måten han argumenterer og legge frem ting på. Det minner mer fryktelig mye om måten folk argumenterte på barne- og ungdomsskolen.. Om du har aldri så rett så gjør det ikke denne argumentasjon og hersketeknikken noe mer riktig eller akseptabel av den grunn.

 

 

 

EDIT:

 

 

For ikke å glemme at han er temmelig håpløs å argumentere med i tråder som dette, fordi han vil konstant bare repetere seg selv og sin "fasit" til det kjedsommelige. Det er ikke nødvendig å gjenta, og gjenta de samme argumentene hundre og førti ganger i samme tråd. Det vi ser så fort Vindicator tar del i en diskusjon / tråd så vil du se type 20 innlegg av han på knappe 3 sider, hvor han bare undergraver alt det alle andre forsøker å snakke om med sin "fasit". Noe som ødelegger dynamikken og tonen / diskusjonen i nesten hver eneste tråd han trår til i.

 

 

Jeg bruker selv mye tid på forum, men selv jeg må rett og slett kaste inn håndkle når Vindicator først setter i gang, ikke fordi jeg føler at det han sier nødvendigvis er rett og jeg ikke vil ta opp diskusjonen men rett og slett fordi at uansett hva man skriver så vil Vindicator gjenta seg selv til han er opp i innlegg nummer 1000 som sier mer eller mindre det samme så alle kan følge han sin "fasit". Utrolig slitsomt, utmatte og regelrett frustrerende å lese og oppleve når andre kanskje forsøker å føre en noenlunde nøytral diskusjon.

 

 

For er det en ting Vindicator så visst ikke er, så er det nøytral. Han kan mene at han har "rett" og sitter på "fasit" aldri så mye, men han finnes ikke nøytral for fem, flate øre. For å være nøytral så kan du ikke sitte med en så snever virkelighetsoppfatning som at 326 PPI ER RÆVA, og at 400+ PPI pluss er så latterlig mye bedre at han ikke finner ord. For så store er ikke forskjellene om han mener han kan se forskjellen aldri så mye. Han maler alltid tykt på og dra ting ut til de helt ekstreme hele tiden for å underbygge sin fasit.

 

 

Det er på nivå med å påstå at det knapt er mulig å se på en 1080P Blu-Ray fordi 4K er så latterlig mye bedre, så mye bedre at 1080P nå er søppel. Så store reelle forskjeller er det faktisk ikke, selv om Vindicator tydeligvis er overbevist om det motsatte og kjører en slags hellig agenda om å overbevise alt og alle om det samme og gjør en hver som sier imot om til latter ved første anledning, gjerne med syltynne argumenter som bare rimer godt i hans eget hode.

Endret av RamGuy
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den andre siden av mynten er jo de som påstår at det er enorm forskjell på Apples nye SSD (jeg har ikke fulgt så mye med her, så forgive me om jeg tar helt feil) er enorme ganger bedre enn andre SSDer for vanlige folk i normalbruk. Det blir samme sak men på andre siden av gjerdet.

 

De ligger jo overalt. De er her inne i tråden og, men samme blinde "jeg har rett og screw all yall!" greia, bare i motsatt retning. Tror muligens Vindicator pusher litt hardere til verks, og er mer påståelig da han normalt sett svarer på alt av tiltale, mens mange andre bare lar ting dø ut. Det gjør nok at han merkes mye mer.

 

Men sånn litt mer on topic, (og forsåvidt litt i fotsporene til Vindicator) er det litt irriterende å tenke på at hvis uansett annen utgiver hadde gitt ut disse telefonene hadde man ikke engang blunket før man bladde videre. Men siden det er Apple er det storsirkus. Jeg lyver om jeg ikke sier det føles ufortjent og sleipt, og det gnir litt mot 'jesus christ, folk må åpne øynene'-muskelen min.

 

Jeg er helt for dere som faktisk kan forsvare valgene deres, jeg er bare mindre tolerant for massene som tar alt som kommer fra Apple som the second coming of christ og ikke vurderer alternativer, og som kaster rundt seg med absurditeter som at Android aldri blir oppdatert, at Windows Phone er jalla, osv.

 

Og jeg har full forståelse for at man er låst inn i et OS, et OS som absolutt er smooth og raskt og fungerer bra til det de prøver gjøre. Det er det som gjør alt litt vanskeligere. Hadde feks Apple kjørt Android, ville disse telefonene lagt i en grøft for lenge siden, men de kjører tross alt iOS, noe som setter dem i en unik posisjon. Så direkte sammenligning blir litt ubrukelig.

 

Jeg vet ikke om noe av dette gir mening, jeg bare skrev litt ettersom det kom nå. Et lite innblikk kanskje, om ikke annet.

Lenke til kommentar

Jeg påstår ikke at det ikke finnes folk på begge sider, og folk som bare legger igjen sin "lol, Android suger ass.." eller "lol, iOS suger ass.." er jo det verste. Vindicator er jo flint til å underbygge sine meninger, men han er også den soleklart mest ekstreme på forumet til å blank avfeie alt av argumenter som ikke stemmer overrens med han sin "fasit" og han klarer ALDRI, og da mener jeg ALDRI å respektere andre sine meninger og preferanser før de samsvarer med han sin virkelighet og "fasit", når du kombinerer dette med et han kan skrive dag ut og dag inn til enhver i diskusjonen har tatt selvmord så blir det jo veldig ekstremt og langt mer merkbart en den ene og den andre brukeren som la igjen en liten "lol, GHz på Android er ikke noe imot det hos Apple ass... Lol!".

 

 

Sånn som Vindicator kjører på så er han langt mer ødeleggende for en tråd og en diskusjon enn de fleste andre her inne, og det at han har noen fæle hersketeknikker som går på å undergrave verdigheten til andre forumbrukere som han argumenterer mot, og det at han er så utrolig flink til å legge ved disse små og subtile provokasjonene i slutten av innleggene sine bedrer ikke på tingene.

 

 

Idioter i diskusjoner finner du på alle sider, i alle former og fasonger. Og jeg vil slettes ikke si at Vindicator er en av disse i det hele tatt, han har mange gode og informative innlegg. Problemet er at når Vindicator sier og påstår A, så kan ingen påstå B, da bryter bokstavelig talt helvete løst og han vil forpeste tråden de neste 10 dagene om det som skal til for at alle gir seg og ikke lenger på står B.

 

 

Og da blir problemet at Vindicator med sine holdninger og argumentasjonteknikk at han er mer ødeleggende for en tråd og en diskusjon enn han tilfører av verdi. Alle vet jo at det å argumentere med en helt uten perspektiv og holdningen "jeg har rett, alle andre har feil" kan ikke argumenteres med. Han kan godt komme med sine meninger, men da må han nesten lære seg å moderere seg og faktisk begynne å respektere de andre her på forumet som kanskje ikke er enig med han i alt og ingenting. Gjør han ikke det så sprer han egentlig bare pest og kolera i alle tråder han opererer hvor ikke alle er 110% enig med han og han sine synspunkter.

 

 

Er helt enig at det alltid er kunstig mye oppmerksomhet rundt Apple produkter og lanseringer, men i all den tid Apple er de eneste som tilbyr iOS så vil de alltid ha en litt større interesse enn mye annet. For selv om kanskje 4,7" og 5,5" ikke er noe nytt osv.. Så kan man jo ikke skyve under en stol at til iOS som plattform så er jo dette nytt og for mange veldig interessant, det finnes jo faktisk veldig mange som foretrekker og eventuelt er låst til iOS og da blir naturligvis disse produktene litt mer interessante enn om LG kom med noe tilsvarende noe kanskje Samsung har kjørt i to år allerede for eksempel.

 

Ta meg som et eksempel, jeg har en Samsung Galaxy S5 som jeg nå skal selge. Hvorfor? Jo fordi Android passer ikke meg, jeg liker ikke UX-designet og optimaliseringen, jeg liker ikke optimaliseringen i apps og jeg har et hjem som er bygge mer eller mindre rundt Apple sitt økosystem, min B&W A7 på soverommet som jeg bruker hver natt fungerer ikke med Android uten root, vår Harman/Kardon MS-100/150 på badet fungerer ikke med Android uten root og vi har continuity mot Mac OS X, noe vi ikke har tilsvarende til med Android osv.. Vi har helt legitime grunner til å holde oss til iOS, og vi foretrekker iOS, vi liker det rett og slett bedre på flere områder.

 

Da sitter jo ikke jeg å tenker "ånei.. 4,7" hadde vi jo for 2 år siden...", "ånei, bare 1080P? LG G3 har jo allerede 2560x1440 oppløsning", "ånei, NFC har jo vært i Androidmodeller i en årrekke". I min hverdag så er jo ikke dette så fryktelig relevant, nettopp fordi jeg velger programvare, brukeropplevelse og økosystem før maskinvare og da tar jeg jo imot de forbedringene Apple måtte komme med da det forbedrer produktet jeg kommer til å bruke i min hverdag.

 

 

Må heller ikke glemme at selv om iOS ikke har så stor markedsandel lenger så er fremdeles iPhone år etter år den mest solgte modellen i markedet. Ingen enkeltmodeller selger mer enn modellene til iPhone, noe som igjen gjør at interessen og relevansen i media naturligvis alltid vil være stor.

 

 

Mye av grunnen til at disse trådene blir slike "click baits" er jo nettopp på grunn av forumbrukere som Vindicator som på død og liv må inn og skrive 110 innlegg om hvorfor Android ER bedre enn iOS, og hvorfor telefon X ER bedre enn iPhone X..

Endret av RamGuy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet med Vindicator er hans manglende evne på å respektere andre sine meninger og preferanse, i følge Vindicator så finnes det kun en fasit og den er det han som setter. Mener noen noe som helst annet enn dette så er vi i gang med folk er blinde, hjernevasket, fanboys osv..

 

Vel, når dere snakker om meninger og når jeg snakker om faktaene som jeg i de fleste tilfeller legger frem når jeg sier noe, så blander man ikke de to tingene. Jeg sier aldri at dere ikke har rett til å ha deres egne meninger, men å ha en mening hvor dere bare ignorerer det som står om faktaene når dere får det levert, så skjønner du vel kanskje på hvorfor jeg kan være litt ekstrem når dere bare ignorerer det og ser bort fra hva faktaene sier?

 

At jeg må fare med løgn bare fordi jeg helt oppriktig mener jeg ikke opplever noen merkbar forskjell i skarphet på en skjerm med PPI på 326 og 400 er temmelig respektløst og langt ute på viddene.. Det at han er helt hellig overbevist om at Android er bedre enn iOS på alt og ingenting og overhode ikke kan respektere at brukere kan foretrekke iOS vitner også om en temmelig stor vrangforestilling og trangsynhet som ikke hører noe sted hjemme.

 

At du alene ikke merker forskjell på skjermene forander jo ikke på fakta at det ER stor forskjell fra 320 til 441 PPI. Hvorfor ellers tror du 1440p skjermene er litt skarpere og klarere enn 1080p skjermene?

 

Man trenger ikke å være et geni for å skjønne dette.

 

Joda, det er din mening at du ikke ser forskjell, men jeg sitter på faktaene som det florerer av på nettet om at jo høyere PPI, jo skarpere og klarer blir skjermene. Og bare for å backe det opp, så les dette: http://www.cultofmac.com/173702/why-retina-isnt-enough-feature/

 

Eller skal du ha dette til å være en mening og bare svada?

 

I så fall vil jeg ha et godt svar tilbake med gode kilder på hvorfor PPI ikke har noe å si. Nei for det var jo aldri noe snakk om at høyere PPI på en iPhone var bedre over andre telefoner med 220-280 PPI før PPI / oppløsning racet tok av. Neida, ikke i det hele tatt. Dere går jo i mot deres egne arumenter som dere brukte før når iPhone var blant de få telefonene med høyest PPI på skjermene.

 

Jeg har et meget godt syn, så jeg ser en minste detalj.

 

Det at han krydder alle innleggene sine med provoserende biter som "Jøss, du kan neppe ha fulgt mye med i timene [ :rofl:] ." fører absolutt ingenting positivt med seg. Det vitner opp total respektløshet for andre mennesker som har sin fulle rett til å ha egne meninger og oppfatninger rundt et produkt selv om de ikke nødvendigvis samsvarer med hans egne.

 

Om du leser det som ble sagt der en gang til, så vil du se at det faktisk er helt rett av meg å si. Det er jo en sannhet at jeg omtrent skyr iOS / iPhone som pesten, men det forhindrer meg jo ikke å lese og delta i diskusjonene om dem, nemlig fordi jeg er meget interressert i alt som har med teknologi å gjøre.

 

Ikke nok med det, han jeg sa dette til var splitter ny på forumet med hele 2 poster under sin bruker. Derfor sa jeg det rett ut at det ikke er noe rart at jeg deltat i disse diskusjonene når jeg er interressert i alt som har med smarttelefoner å gjøre, selv om jeg ikke liker en del ting der.

 

Det finnes absolutt INGEN grunn til å gjøre folk til latter, ta i bruk unødvendige smiler og hersketeknikker for å undergrave andre sine meninger eller bygge opp under sine egne. Han har et fryktelig lei tendens til å avslutte mange innleggene sine med et LOL osv..

Han kan fint få stå for sine egne mening og argumentere for sin sak, men han må lære seg å respektere andre og rett og slett bli litt mer voksen i måten han argumenterer og legge frem ting på. Det minner mer fryktelig mye om måten folk argumenterte på barne- og ungdomsskolen.. Om du har aldri så rett så gjør det ikke denne argumentasjon og hersketeknikken noe mer riktig eller akseptabel av den grunn.

 

Dere har en ekstremt lett fremgangsmåte for å si at vi bruker 'unødvendige smiler og hersketeknikker for å undergrave andre sine meninger eller bygge opp under sine egne' som du sier når realiteten ikke er slik. Se bare på hva Runar sa til meg tidligere i en annen post når han sa at jeg brukte 'milde hersketeknikker' osv når jeg aldri hadde gjort det. Jeg ga han et svar tilbake hvor jeg linket han alle mine poster i den tråden før han kom med den løgnen og spurte han om han kunne vise meg hvor jeg hadde brukt disse 'milde hersketeknikkene'. Fikk aldri svar tilbake på det.

 

Dere skriker ut at vi gjør dette så fort vi krittiserer noe som har med Apple å gjøre. Dere bruker dette for å ha en unskyldning for å få moderatorene her til å få oss til å tie om de negative tingene med Apple. Jeg har sååååå mange ganger fått kjeft for den minste bagatell etter å ha sagt noe om Apple.

 

Jeg linket til en video hvor en person snakket om de positive og negative sidene med den mye OSX versjonen. Hva skjedde?

 

Jo posten ble fjernet og jeg fikk en advarsel for det KUN fordi en bruker ikke likte at jeg linket til en video hvor noe negativt om det Apple lager ble nevnt. Ikke nok me det. Jeg fikk også fjernet en post hvor jeg spøkte på hvordan iphone 6 kom til å bli og linket til et morsomt bilde (som var en iPhone 5S klone i fra Kina) som liksom skulle være spøken på hvordan iPhone 6 kom til å se ut. Og hva skjedde?

 

Jo posten ble fjerner fordi noen har et så stort hat mot meg for at jeg gjør litt narrr av Apple selv på en morsom måte og som rapporterer meg for trolling osv.

 

Så du kan si hva du vil om meg, men jeg vet hvordan enkelte Apple-disipler her inne er.

 

For ikke å glemme at han er temmelig håpløs å argumentere med i tråder som dette, fordi han vil konstant bare repetere seg selv og sin "fasit" til det kjedsommelige. Det er ikke nødvendig å gjenta, og gjenta de samme argumentene hundre og førti ganger i samme tråd. Det vi ser så fort Vindicator tar del i en diskusjon / tråd så vil du se type 20 innlegg av han på knappe 3 sider, hvor han bare undergraver alt det alle andre forsøker å snakke om med sin "fasit". Noe som ødelegger dynamikken og tonen / diskusjonen i nesten hver eneste tråd han trår til i.

 

Legger jeg ved kilder på det jeg sier at ting er slik jeg skriver om, hva får dere til å tro at det ikke er en fasit?

 

Kanskje linken jeg postet over om at Retina oppløsningen ikke er nok for en vanlig person med at 20/20 syn ikke er representert en vanlig person men for en senior som dem sier i tråden. Er det også bare svada?

 

Eller vet kanskje Apple bedre enn hva synseksperter sier?

 

Jeg er ikke den personen som i de aller fleste situasjoner bare slenger ut en helt random argumentasjon uten å ha gjort en del research bak det hele før jeg sier noe på den måten jeg sier det på.

 

Klarer jeg å legge frem kilder / faktaer på det jeg sier, så hjelper det lite mot hva deres meninger er. igjen, meninger og fakta er ikke det samme.

 

Jeg bruker selv mye tid på forum, men selv jeg må rett og slett kaste inn håndkle når Vindicator først setter i gang, ikke fordi jeg føler at det han sier nødvendigvis er rett og jeg ikke vil ta opp diskusjonen men rett og slett fordi at uansett hva man skriver så vil Vindicator gjenta seg selv til han er opp i innlegg nummer 1000 som sier mer eller mindre det samme så alle kan følge han sin "fasit". Utrolig slitsomt, utmatte og regelrett frustrerende å lese og oppleve når andre kanskje forsøker å føre en noenlunde nøytral diskusjon.

 

Igjen, når jeg gir dere kilder på samme måte som jeg ga over om dette med Retina og PPI, så sier det seg selv at dere ikke kan motsi det så lenge dere ikke sitter på en annen fakta som går i mot det jeg viser til. Samme gjelder andre ting jeg diskuterer å legger frem kilder på.

 

Kommer jeg med fakta at jorden er rund, så kan du ikke motsi den fakta før du kam motbevise det. Selvfølgelig kan du fortsatt ha din meming på at jorden er flat, men som sagt, ikke bland inn meninger i mot det som er fakta. Er det fakta at jorden er rund, ja da ER den rund, punktum.

 

Du gir opp mot meg fordi du vet at jeg sitter på kilder som jeg kan bevise i de aller fleste tilfellene.

 

For er det en ting Vindicator så visst ikke er, så er det nøytral. Han kan mene at han har "rett" og sitter på "fasit" aldri så mye, men han finnes ikke nøytral for fem, flate øre. For å være nøytral så kan du ikke sitte med en så snever virkelighetsoppfatning som at 326 PPI ER RÆVA, og at 400+ PPI pluss er så latterlig mye bedre at han ikke finner ord. For så store er ikke forskjellene om han mener han kan se forskjellen aldri så mye. Han maler alltid tykt på og dra ting ut til de helt ekstreme hele tiden for å underbygge sin fasit.

 

Dette med PPI er din mening. Jeg ser på fakta på dette med PPI og på hvordan ting vises på en skjerm med høyere PPI. Så du kan kverulere så mye du vil om dette.

 

Om PPI'en ikke har noe å si, så må det jo være sant at man ikke ser forskjell på 200 PPI og 300 PPI, eller?

 

Det er på nivå med å påstå at det knapt er mulig å se på en 1080P Blu-Ray fordi 4K er så latterlig mye bedre, så mye bedre at 1080P nå er søppel. Så store reelle forskjeller er det faktisk ikke, selv om Vindicator tydeligvis er overbevist om det motsatte og kjører en slags hellig agenda om å overbevise alt og alle om det samme og gjør en hver som sier imot om til latter ved første anledning, gjerne med syltynne argumenter som bare rimer godt i hans eget hode.

 

4k videoer er faktisk en god del bedre enn 1080 videoer. Jeg sitter selv med en 1080p skjerm her og ser MYE mere detaljer i en 4k video over en 1080p video, selv på en 1080p skjerm. 1080p er ikke søppel (det er din mening på at jeg sier det), men 4k er bedre på samme måte som at 441 eller 500 PPI ER bedre enn 320 PPI uavhengig av hvordan dere ser på det. joda, du kan mene at det ikke er forskjell, men jeg vet det er forskjell fordi logikken bak det hele og fakta sier det.

 

Igjen, ser du forskjell på 200 og 300 PPI på en 5 tommers skjerm (bare for å ta et eksempel) ?

 

Hvis nei, da er det noe galt med ditt syn. Hvis ja, hvorfor ser man da ikke forskjell i fra 320 til 441 PPI da?

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

 

 

4k videoer er faktisk en god del bedre enn 1080 videoer. Jeg sitter selv med en 1080p skjerm her og ser MYE mere detaljer i en 4k video over en 1080p video, selv på en 1080p skjerm.

 

 

Unnskyld meg, er for sent til å lese igjennom hele innlegget ditt nå, men dette her kalles "Placebo". En 1080P kan ikke få noe som helst ut av å skalere ned en 4K video, om du da ikke sammenligner en 4K video som har bedre mastering og høyere båndbredde enn den du sammenligner med på 1080P.'

 

Her argumenterer du imot fakta, rett og slett. Her påberoper du forskjeller som fra et rent teknisk standpunkt umulig kan eksistere.

 

 

Men klart, det du sier er jo fakta. Mens det jeg sier er jo bare en mening, så du vinner jo igjen, som alltid.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Igjen, ser du forskjell på 200 og 300 PPI på en 5 tommers skjerm (bare for å ta et eksempel) ?

 

Hvis nei, da er det noe galt med ditt syn. Hvis ja, hvorfor ser man da ikke forskjell i fra 320 til 441 PPI da?

 

 

 

Fordi man kommer faktisk til et punkt hvor man ikke lenger klarer å skille forskjellen? Akkurat som du ikke klarer å høre forskjell på en 1411 kbps lossless musikkfil på 44kHz og en 1411 kbps lossless musikk fil på 192 kHz, klarer ikke øret til å høre nyanseforskjellene så hjelper det ikke at det i teorien er større oppløsning på lyden ved 192 kHz sampling sammenlignet med 44 kHz.

 

 

Jeg vil si at min grense ligger på ca 250 PPI, men det avhenger naturligvis av hvor nærme øyene mine er skjermen. På TV-en i stua hvor jeg sitter 3 meter unna så er nok grensen på knappe 150 PPI, og hos foreldrene mine hvor vi sitter 6 meter unna TV-en så vil jeg si grensen stopper på knappe 100. Alt er relativt er det noe som det så fint heter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Igjen, ser du forskjell på 200 og 300 PPI på en 5 tommers skjerm (bare for å ta et eksempel) ?

 

Hvis nei, da er det noe galt med ditt syn. Hvis ja, hvorfor ser man da ikke forskjell i fra 320 til 441 PPI da?

 

 

 

Fordi man kommer faktisk til et punkt hvor man ikke lenger klarer å skille forskjellen? Akkurat som du ikke klarer å høre forskjell på en 1411 kbps lossless musikkfil på 44kHz og en 1411 kbps lossless musikk fil på 192 kHz, klarer ikke øret til å høre nyanseforskjellene så hjelper det ikke at det i teorien er større oppløsning på lyden ved 192 kHz sampling sammenlignet med 44 kHz.

 

 

Jeg vil si at min grense ligger på ca 250 PPI, men det avhenger naturligvis av hvor nærme øyene mine er skjermen. På TV-en i stua hvor jeg sitter 3 meter unna så er nok grensen på knappe 150 PPI, og hos foreldrene mine hvor vi sitter 6 meter unna TV-en så vil jeg si grensen stopper på knappe 100. Alt er relativt er det noe som det så fint heter.

 

 

Å skille mellom å se pixlene har jo for svarten ingenting med hvor klar og skarp skjermene er jo høyere oppløsning dem får. Det handler ikke lengere om å se pixlene med at skjermene i dag har kommet seg til det punktet hvor man ikke ser pixlene lengere. Men hva stopper skjermen opp for å være skarpere og klarere?

 

Dette vil jeg vite.

 

Just sayin. Eller poengterer du at du ikke vet dette?

 

 

 

 

4k videoer er faktisk en god del bedre enn 1080 videoer. Jeg sitter selv med en 1080p skjerm her og ser MYE mere detaljer i en 4k video over en 1080p video, selv på en 1080p skjerm.

 

 

Unnskyld meg, er for sent til å lese igjennom hele innlegget ditt nå, men dette her kalles "Placebo". En 1080P kan ikke få noe som helst ut av å skalere ned en 4K video, om du da ikke sammenligner en 4K video som har bedre mastering og høyere båndbredde enn den du sammenligner med på 1080P.'

 

Her argumenterer du imot fakta, rett og slett. Her påberoper du forskjeller som fra et rent teknisk standpunkt umulig kan eksistere.

 

 

Men klart, det du sier er jo fakta. Mens det jeg sier er jo bare en mening, så du vinner jo igjen, som alltid.

 

Jeg har 2 videoer som er en Samsung Demonstrasjonsvideo hvor den ene videoen er i 1080p og den andre er i 4k. Jeg ser med en gang at kvaliteten eller detaljene kommer litt bedre frem med 4k videoene.

 

Om du ikke tror meg, så kan jeg sende deg begge videoene sånn at du kan få se selv.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Ting kan ikke bli noe skarpere enn hva hodet og øyne klarer å registrere, en skjerm kan aldri bli skarpere enn hva øynene dine klarer å registrere, på et punkt så sier det rett og slett stopp. Hva din definisjon av skarphet er eller ikke er får være din sak, men piksler er jo det som definerer innholdet på en skjerm, så jo PPI henger jo sammen med hvor skarp skjermen er og når man et punkt hvor man ikke lenger klarer å skille på pikslene så har du i bunn og grunn nådd grensen for hva øyet og kroppen klarer å oppfatte.

 

Men denne diskusjonen har vi hatt så mange ganger før, anbefaler deg heller å ta kontakt med meg neste gang du er i Oslo så kan jeg få noen fra AVShop/AVforum.no til å rigge opp en skikkelig blindtest på både lyd og bilde for oss, med de beste TV-ene på markedet, lerrert og det hele, med alt fra 720P, 1080P, 2K, 4K og 8K, så kan vi sikkert få kastet inn noen mobilskjermer og det hele så kan vi jo se hvor god du er til å skille på dette i praksis eller ikke, og hvor mye som eventuelt er placebo.

 

 

Du minner mer fryktelig om lydentusiaster jeg har diskutert med tidligere, som var hellig overbevist om at du måtte ha lossless lyd, på deres anlegg til flerehundretusen så var det natt og dag i forskjell på 320 kbps AAC og en 1411 kbps FLAC, og stor forskjell fra 16 til 24 bit og 44 kHz til 192 kHz, men stortsett ingen klarte jo en blindtest... Her er det veldig mye placebo ute å går.

 

 

Det er jo vist at de fleste ikke klarer å merke forskjell på en snever 720P stream fra Netflix og en 1080P Blu-Ray om de ikke ser de side-om-side. Da kan man jo diskutere hvor reell forskjellen er i praksis, heldigvis er ikke synet mitt så rævkjørt at jeg ikke ser forskjell på 720P med elendig bitrate og 1080P med god bitrate.

Endret av RamGuy
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Og bare får å få en slutt på denne diskusjonen, så er bevisene mine under.

 

Her kan du se et bilde jeg tok i fra 1080p videoen: https://drive.google.com/file/d/0B3F_Zi5tyeKCbEI5dlN1TnYxZFk/edit?usp=sharing

 

Og her er bildet tatt fra nøyaktig samme tidspunk i 4k videoen: https://drive.google.com/file/d/0B3F_Zi5tyeKCTUY5NlNKMU9QVXc/edit?usp=sharing

 

Man ser med en gang at detaljene kommer bedre frem i 4k videoen. Jeg jeg vil påstå at du må ha problemer med synet om du ikke ser forskjellene momentant.

Lenke til kommentar

Her er det to massive feil, for det første kan du ikke sammenligne stillbilder og videoer, det er to helt forskjellige ting, spesielt ettersom LCD har en lavere motion-oppløsning og mye motion blur under bevegelse, som er mye av grunnen til at jeg sverger til plasma på TV fremfor LCD da det rett og slett er bedre teknologi for visning av bilde i bevegelse.

 

For det andre så er bildene dine en skjermdump fra en videoavspiller på ditt system om jeg forstår det riktig? Hva din avspiller har av noise reduction og andre finesser på videoer kan jo ikke jeg eller noen andre her gå god for? Ikke vet vi båndbredde eller kilde for verken den ene eller den andre videoen? Forskjellen kan jo ligge tilgjengelig båndbredde og ikke oppløsning, det kan ligge i videoprosessering av fra avspiller osv..

 

Bildene dine er jo også i komprimert format, den ene er attpåtil PNG mens den andre er JPEG, skal dette være direkte sammenlignbart på en rettferdig måte?

 

 

Jeg kan spille av en 1080P video i VLC, og deretter spille av den samme videoen i MPC-HC med MadVR algoritmer og SVP motion interpolation og vips så ser jo nøyaktig samme filmen og videofilen plutselig langt bedre ut. Så denne sammenligningen blir jo totalt verdiløs, dessverre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her er det to massive feil, for det første kan du ikke sammenligne stillbilder og videoer, det er to helt forskjellige ting, spesielt ettersom LCD har en lavere motion-oppløsning og mye motion blur under bevegelse, som er mye av grunnen til at jeg sverger til plasma på TV fremfor LCD da det rett og slett er bedre teknologi for visning av bilde i bevegelse.

 

For det andre så er bildene dine en skjermdump fra en videoavspiller på ditt system om jeg forstår det riktig? Hva din avspiller har av noise reduction og andre finesser på videoer kan jo ikke jeg eller noen andre her gå god for? Ikke vet vi båndbredde eller kilde for verken den ene eller den andre videoen? Forskjellen kan jo ligge tilgjengelig båndbredde og ikke oppløsning, det kan ligge i videoprosessering av fra avspiller osv..

 

Bildene dine er jo også i komprimert format, den ene er attpåtil PNG mens den andre er JPEG, skal dette være direkte sammenlignbart på en rettferdig måte?

 

 

Jeg kan spille av en 1080P video i VLC, og deretter spille av den samme videoen i MPC-HC med MadVR algoritmer og SVP motion interpolation og vips så ser jo nøyaktig samme filmen og videofilen plutselig langt bedre ut. Så denne sammenligningen blir jo totalt verdiløs, dessverre.

 

Så med andre ord, om bitraten har noe å si på kvaliteten i videoene, hvorfor har ikke PPI'en eller oppløsningen noe å si på kvaliteten på skjermene?

 

Begge videoene ble kjørt med samme instillingene på 'Media Player Classic - Home Cinema'. Begge videoene har ikke samme video bitrate, men det bare illustrerer at bitrate har mye å si på samme måte som at oppløsning og PPI har mye å si det også.

 

EDIT: Og begge bildene er i PNG formatet og har blitt lagret med default instillinger for PNG formatet. Så det er ingen forskjell på bildene den veien.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Det at du begynner å blande båndbredde og piksler på denne måten understreker vel bare at du ikke egentlig aner hva du snakker om? Båndbredde og PPI har da overhode ingenting med hverandre å gjøre..

 

Ikke ta det ille opp, men kan jeg spørre på hvilket grunnlag du drar dine konklusjoner og vurderinger? Har du egentlig noen form for relevant utdannelse, arbeidserfaring eller noe teknologisk kunnskap utover "privat hobby" og det du ser leser deg opp til på nettet? For noen ganger så kan man begynner å lure på på de tekniske begrepene så er du ofte langt ute å kjøre virker det som.

 

 

Er litt anti-klimatisk at en som sitter her å argumenterer med fasit i hånden plutselig begynner å blande videobåndbredde og PPI, og samtidig tilsynelatende ikke vet hvilken rolle videobåndbredde spiller inn på bildekvalitet?

 

 

EDIT:

 

Poenget er at videobåndbredde og komprimeringsmetode/algoritme har større innvirkning på opplevd bildekvalitet enn hva ren oppløsning har. Tar du en 720P Blu-Ray med 15 mbps båndbredde og sammenligner med en YouTubevideo på 1080P med 5 mbps så vil 720P ha langt bedre bildekvalitet til tross for lavere oppløsning, bearbeidelse av videomateriale og komprimeringsarbeidet er også veldig viktig.

 

 

Ta Netflix som et kremeksempel, de ruller jo nå ut 4K streaming med temmelig lav båndbredde, bildekvaliteten du får her er i de fleste tilfeller DÅRLIGERE enn en 1080P Blu-Ray, rett og slett fordi båndbredden er presset så absurd lavt at du ikke klarer å oppbevare nok datamengde per piksel til å gi noen god kvalitet.

 

 

Om du nå sitter med en 4K video med langt bedre båndbredde enn en 1080P video, så kan kvalitetsforskjellen fort ligge i komprimeringsarbeidet og det faktum at 1080P videoen har mistet såpass mye informasjon som følge av komprimeringen (det som resulterer i lavere båndbredde) som igjen gjør at du opplever forskjell i bildekvalitet. I dette tilfellet så har altså ikke kvalitet forskjellen noe med 4K vs 1080P å gjøre, det handler om komprimering.

 

 

 

Du ser jo ut til å ta mye bilder? Du selv vet vel om jeg tar et bilde med en oppløsning på 4096x2160, men komprimerer dette til helvete ned til en JPEG til på 0,5 mb, og du tar et bilde med en oppløsning på 1280x720 med lagrer det i råformat på la oss si 3-4 mb så vil antagelig ditt bilde med mye lavere oppløsning likevel se langt bedre ut når du fremvise bilde i etterkant.

 

Det blir på mange måter samme effekten med video, men er jo ikke lett å si uten å vite noe om båndbredden til disse videoene dine. Men faktum er at en skjerm med 1920x1080 piksler ikke kan vise mer enn 1920x1080 piksler, eneste mulighet for at en 4K video på magiskvis ser bedre ut på en 1080P skjerm er fordi den har mindre aggressiv komprimering (bedre båndbredde) og eventuelt bedre mastering og etterarbeid sammenlignet med videoen på 1080P. Som igjen har null og niks med selve oppløsningen på videoen å gjøre.

Endret av RamGuy
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ja, som prochoice-folk eller folk som er mot kvinnemishandling. Bare konstanter at det ikke er for deg, og move on. Stop picketing.

 

Edit for clarifications sake:

For vindicator er (tror jeg) ett av poengene å opplyse folk som leser tråden om fakta slik han ser den. Med andre ord ønsker han bare belyse ting han føler er feilaktig representert. En motvekt mot det han ser på som propaganda. Ignorant eller ondsinnet. Han ønsker opplyse, ikke for egen del så mye som for å lede folk til sannheten slik han ser den.

 

Det er vel ikke så uforståelig?

 

Correct me if I'm wrong.

Forskjellen er at selv om vi er dypt uenige og kan diskutere i iphoneVSandroid universet og til tider nok kan være like useriøs og teit som Vindicator så er vi ikke det i hver jævla tråd på forumet.

 

Han er det til og med på forum som bare handler om Android telefoner. Gud vet hvor mange tråder i hjelp til valg av telefon han har ødelagt fordi han spyr ut eder og galle på folk som lurer på om de skal kjøpe s5 eller z2, og ikke er interessert i kinadildoene hans.

 

Jeg har blokkert han rett og slett fordi han ødela mye av min glede i det å være her og spesielt i hjelp til valg av telefon trådene. men han dukker da stadig opp som annenhver innskriver i ganske mange tråder her inne og ødelegger tråden hvor en ellers god diskusjon blir kvalt fordi folket ikke gidder kverulere med forumtrollet...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det at du begynner å blande båndbredde og piksler på denne måten understreker vel bare at du ikke egentlig aner hva du snakker om? Båndbredde og PPI har da overhode ingenting med hverandre å gjøre..

 

Ganske tydelig at du ikke tar poenget i det jeg skal frem til.

 

En 1080p video vil uansett se bedre ut enn en 720p video vil gjøre på min 32 tommers skjerm uansett hvilken avstand jeg har i fra skjermen, eller så langt jeg kan gå bort i fra skjermen. Dette klarer en hver person med et bra syn å se forskjell på. Så man ser forskjell på oppløsningene og PPI'en.

 

Hvorfor ellers er det så mye hiv og hoi / ståhei om Retina skjermen på MacBook Pro med at den har mere PPI enn andre skjermer på laptops og at alt ser så mye bedre ut på Retina skjermene der?

 

Jo, fordi den har høyere PPI enn de andre laptop'ene.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Du har min dypeste respekt Ramguy. Du burde vurdert å bli forhandler mellom IS og vesten. Du hadde hatt større sjangs for å få IS til å legge ned våpnene enn du har til å få Vindicator til å innse det åpenbare. Takk for at du prøver!

 

Det åpenbare for meg er hva faktaene sier (som det finnes bøttevis av på nettet) og ikke hva noen folk mener om noen ting. Du skal gjerne få lov til å mene det du vil, men å påstå at meningene er mere sanne enn hva faktaene sier, ja da har noen gått for langt.

 

EDIT: Er dette løgn og bare svada f.eks, bare for å ta et eksempel?: http://www.cultofmac.com/173702/why-retina-isnt-enough-feature/

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Da sier jeg takk og farvel for denne gangen Vindicator, jeg har nå helt oppriktig forsøkt å forklare det det tekniske bak videooppløsning, og viktigheten av båndbredde og det neste du kontrer meg er "En 1080p video vil uansett se bedre ut enn en 720p video vil gjøre på min 32 tommers skjerm "

 

Da er det egentlig bare å si takk og farvel, det er flott du med disse innleggene egentlig bare bekrefter alt jeg sa i de foregående innleggene om hvordan du er helt låst i din tankegang, for selv når du tar helt åpenbart feil fra et tekniskstandpunkt og jeg faktisk forsøker å forklare deg med teskje hvordan ting henger sammen så er du tydeligvis ikke mottakelig for informasjon.

 

Må jeg virkelig gå til skritte å encode en dårlig 1080P video, og en god 720P video og sende den til deg for at du skal forstå at 1080P ikke automatisk er bedre enn 720P? Tydeligvis..

 

 

Det at du begynner å blande inn PPI igjen forstår jeg virkelig ikke, kan garantere deg at en 1080P video med elendig bitrate ser like elendig ut på en MacBook Pro med retinaskjerm, helt uavhengig av at den har god oppløsning. En god oppløsning er INGENTING uten innhold og materiale som er optimalisert for den.

 

 

Men da sier jeg god natt, har innsett at dette er på nivå med å lære Realfagsmatte til en med dysleksi..

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Da sier jeg takk og farvel for denne gangen Vindicator, jeg har nå helt oppriktig forsøkt å forklare det det tekniske bak videooppløsning, og viktigheten av båndbredde og det neste du kontrer meg er "En 1080p video vil uansett se bedre ut enn en 720p video vil gjøre på min 32 tommers skjerm "

 

Da er det egentlig bare å si takk og farvel, det er flott du med disse innleggene egentlig bare bekrefter alt jeg sa i de foregående innleggene om hvordan du er helt låst i din tankegang, for selv når du tar helt åpenbart feil fra et tekniskstandpunkt og jeg faktisk forsøker å forklare deg med teskje hvordan ting henger sammen så er du tydeligvis ikke mottakelig for informasjon.

 

Må jeg virkelig gå til skritte å encode en dårlig 1080P video, og en god 720P video og sende den til deg for at du skal forstå at 1080P ikke automatisk er bedre enn 720P? Tydeligvis..

 

 

Det at du begynner å blande inn PPI igjen forstår jeg virkelig ikke, kan garantere deg at en 1080P video med elendig bitrate ser like elendig ut på en MacBook Pro med retinaskjerm, helt uavhengig av at den har god oppløsning. En god oppløsning er INGENTING uten innhold og materiale som er optimalisert for den.

 

 

Men da sier jeg god natt, har innsett at dette er på nivå med å lære Realfagsmatte til en med dysleksi..

 

Men du ignorerer den linken jeg ga deg tidligere om dette med Retina og PPI som forklarer på hvorfor PPI fortsatt har mye å si?

 

Den burde du lese om du ikke har gjort det, fordi det står mye bra der. Om noen ikke er enig i det som står der, så vil jeg jo høre en god begrunnelse på hvorfor.

 

At dere ikke liker at jeg forholder meg til FAKTA (som er fakta til det motsatte blir bevist) er ikke min feil.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Okay.. Klarte ikke helt å la den ligge, så skrapte sammen et raskt eksempel med lyd.. Det er jo nøyaktig samme prinsippet..

 

Her har du samme sangen, fra samme kilden, men jeg har komprimert den på forskjellig måte. Den ene er nå 128 kbps, 44 kHz, 16-bit, den andre er 320 kbps , 44 kHz, 16-bit.. Nøyaktig samme sang, samme kilde, og den ene har over DOBBELT så høy båndbredde.

 

Ifølge din logikk så MÅ JO sangen med 320 kbps være bedre, den har jo høyere oppløsning på lyden? Du kan jo høre på begge to og fortelle meg hvem høres best ut? Er det sånn at disse tallene du henger deg så bastant opp i nødvendigvis forteller hele sannheten?

 

 

 

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...